2019-05-04, 11:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det nu skulle vara ett mönster i hans beteende så är det väl lite konstigt att
ingen har anmält honom tidigare, eller vad tycker du?

Någon gång måste vara den första?
Kanske han inte är den våldsamma typen i första hand, utan mer av en psykologisk kontrollerande person? Kanske LW var en person som först gav sig hän in i ett förhållande med honom, men sedan började hon ställa hon mer krav, ultimatum. Var inte lätt att styra/kontrollera. Ville lämna honom? Anmälde...Berättade för vänner. För HD...

Nu riskerar allt att brissera?

Jag vet inte naturligtvis.
För mig är det en spekulation.
Men jag tror på att det är så det ligger till.
Citera
2019-05-04, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Lite petigt kanske, men personen va tydligen på vägrenen och inte på vägslänten
Vägslänten kan ge en bild av att personen inte exponerade sig så tydligt som han
gjorde på vägrenen.
Inga som helst försök å gömma sig.
I och för sig vet vi inte om det är GM även om det i mina ögon är troligt.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Nej, det är bra att du är petig.
Tack.

Tillägg.
Tror att jag minns att Concinella åkt förbi på motorvägen och såg att det borde vara omöjligt att gå/springa på slänten.
Ska se om jag hittar det inlägget.
Senast redigerad av notknapparen 2019-05-04 kl. 11:17.
Citera
2019-05-04, 11:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Håller helt med dig där. Tyvärr så har det varit ovanligt tyst i tråden rörande SD:s tidigare liv och relationer. Det är något som finns i förundersökningen så klart. Men det är ju inte säkert vi kommer att få möjlighet att få ta del av den informationen. Var håller SD:s alla tidigare ex hus? Tiger dom på pga. rädsla, eller finns dom ej på flashback?

Edit: Eller så följer dom utredarnas eventuella rekommendationer om att hålla tyst om detta offentligt.

Om någon bör veta är det HD som varit gift med honom i många år. Jag hoppas att hon berättar det för polisen i så fall men det tvivlar jag på att hon skulle göra faktiskt. Hon synes mig för lojal mot SD.

Samtidigt vet jag inte om hon skulle vara så säker på hans oskuld om hon råkat ut för våldsamheter under sitt äktenskap? Om man ska tro MV ska hon vara helt säker på att SD är oskyldig.
Citera
2019-05-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Håller helt med dig där. Tyvärr så har det varit ovanligt tyst i tråden rörande SD:s tidigare liv och relationer. Det är något som finns i förundersökningen så klart. Men det är ju inte säkert vi kommer att få möjlighet att få ta del av den informationen. Var håller SD:s alla tidigare ex hus? Tiger dom på pga. rädsla, eller finns dom ej på flashback?

Edit: Eller så följer dom utredarnas eventuella rekommendationer om att hålla tyst om detta offentligt.

Via en bekants bekant har jag fått höra att SD var en ganska nördig ung man vid tiden han flyttade från Västerås. Denna person menade att SD inte omsvärmades av damer precis, knappt drack alkohol, hade i princip en bäste vän och de var helt insnöad på Lundell. Väldigt löst och 3e/4e-handsuppgifter men enligt mig inte osannolika.

Nån i tråden som vet om SD är en renlevnadsmänniska eller om han inte dricker för att han inte kan hantera alkohol?
Citera
2019-05-04, 11:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja precis, dessa mönster visar sig inte bara med en kvinna och börjar inte vid 30-40 års åldern. Det borde visat sig även med andra kvinnor och börjat vid betydligt tidigare ålder än så.
Om SD har ett överdrivet kontrollbehov och en bra manipulationsförmåga så behöver han kanske inte visa något obehagligt beteende. Det verkar som om HD är en mycket lättlurad person som enkelt kan kontrolleras. Då kunde SD behålla kontrollen utan att visa någon aggressivitet.

LW verkar mer självständig och ville antagligen avsluta relationen. Det gick inte att manipulera henne på samma sätt som HD. Det är då hans våldsamma, aggressiva och hotande beteende kommer fram.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att man inte funnit bindande DNA från någon annan gm. Om vi får tro @Osamaj, så hittades däremot mgm:s DNA i överflöd. Det talar också emot att någon skulle ha hällt ut typ Klorin eller annat på brottsplatsen (om det stämmer).

Det där med Klorin är något som Carinah78 tar upp om och om igen och försöker skapa en trådsanning av. Jag tror inte att någon annan ansluter sig till den teorin.
Citera
2019-05-04, 11:24
Medlem
Honan6s avatar
Lite tankar om hemliga möten.

Medinsyn påstod att det fanns bilder från turen på Nordsjöns-ön som SD säger sig ha gjort med LW. Det kanske stämmer att turen har gjorts av de tu, men att den gick av stapeln året innan? Kanske en bidragande orsak till un-friendning i mars/april -17?

Eftersom det var un-friendning på FB och inga synliga gemensamma umgängen mellan SD och LW sen våren -17, så måste den hemliga relationen kunna bevisas ha existerat med mer än digitala kontakter och slumpvisa möten vid GC.
Båda var inbitna cachare så platsposition och GPS användes nog 24/7 när inte hemliga träffar gjordes. Alltså måste man undersöka om båda har stängt av platspositioneringar ungefär samtidigt och vilka platser de då befann sig på strax innan avstängning.
Det borde vara hyfsat enkelt men tidskrävande att utreda om hur ofta de synts vara nära varandra.

Nu till varför jag hänvisar till Remarks inlägg.
Kanske det var till SD:s kontor på som LW hade "ärende" hos när hennes cykel blev stulen 8/7 -17? Fast det finns ju mycket annat man kan göra vid Krämaren, förstås. Det var bara en tanke ifall de träffades i smyg, HD gick förbi, blev arg och tog cykeln? (Galna, men inte omöjliga fantasier?)

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta skrev Lena på sin Facebook sida 8 juli om sin stulna cykel

"Vad tusan?! Min älskade cykel blev stulen idag, i cykelstället utanför Krämaren, Drottninggatan, Örebro, låst med fastmonterat, godkänt lås. Jag MÅSTE ha min cykel, använder den JÄMT. Scott Sportster P3, 27 växlar, skivbromsar, grafitgrå med vita detaljer, svart sadel och svarta handtag, skärmar och pakethållare, små lösa lysen på styre och pakethållare. I absolut toppskick, totalt nyservad, allt (utom sadeln) slitet nyligen utbytt (kedja, bromsbelägg, handtag osv). "Var vid försvinnandet klädd i torktrasa på pakethållaren". Ramnummer TY9H08259. Den är några år, så jag får sannolikt inte ut nåt på försäkringen. Har nån sett den? #ursinnig #förtvivlad #uppgiven

http://www.thebikelist.co.uk/scott/sportster-p3-2010
Lena Wesströms foto."

Till utseende svår att skilja från pojkcykel.

Oklart om hon fick tillbaka den innan hon mördades.

Nu är cykelfrågan avslutad.

----------------
Citera
2019-05-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om SD har ett överdrivet kontrollbehov och en bra manipulationsförmåga så behöver han kanske inte visa något obehagligt beteende. Det verkar som om HD är en mycket lättlurad person som enkelt kan kontrolleras. Då kunde SD behålla kontrollen utan att visa någon aggressivitet.

LW verkar mer självständig och ville antagligen avsluta relationen. Det gick inte att manipulera henne på samma sätt som HD. Det är då hans våldsamma, aggressiva och hotande beteende kommer fram.

Det där med Klorin är något som Carinah78 tar upp om och om igen och försöker skapa en trådsanning av. Jag tror inte att någon annan ansluter sig till den teorin.

Jo, kan vara någon annan som har tagit upp det, hrm host.

Jag la fram en teori ganska tidigt om det.
Bland annat att hon kanske hade blivit vänd något dygn eller så efter sin död.
Det va någon som tyckte att baksidan av hennes ben va smutsiga, jag tänkte att
det skulle kunna vara likfläckar.
I så fall så har någon vänt på henne, en anledningen till det skulle kunna vara någon
form av städning, exempelvis för att förstöra DNA.

Bara en teori.
Citera
2019-05-04, 12:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Han lovade henne att han skulle lämna allt och börja leva med Lena. Han körde med snack om att det snart skulle ske och att bara var en tidsfråga och liknande. Förhalade det hela.

Typiskt otrogen-man-beteende alltså.

En sådan man visar ju att han inte går att lita på.
Kan han vara otrogen mot sin fru så kan han vara
otrogen i framtiden också.
Ingenting att ha.

SD hade allt men det blev bara en tummetott kvar.

Om HD och JG slutade skydda honom så tror jag att
han snart skulle kunna plockas in.
Vi får hoppas att de snart är redo att berätta för polisen
vad de vet.

SD är inte värd deras lojalitet.
Han har bedragit och utnyttjat dem båda.
Fått dem att se ut som idioter.
Har de ingen stolthet? Blir de inte arga?
Citera
2019-05-04, 12:09
Medlem
Som jag tidigare skrivit så tycker jag att jag har varit tydlig med vart information kommer ifrån.

Angående SD/HD skilsmässa så har jag svarat så gott jag kan/vill även på det i nuläget.

Rent allmänt så kommer jag inte vara här inne och posta en massa saker varje dag, delta i skvaller/spekulationer eller för all del svara oseriösa användare. Utan jag kommer försöka bidra när jag kan och vill.
Citera
2019-05-04, 12:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo, kan vara någon annan som har tagit upp det, hrm host.

Jag la fram en teori ganska tidigt om det.
Bland annat att hon kanske hade blivit vänd något dygn eller så efter sin död.
Det va någon som tyckte att baksidan av hennes ben va smutsiga, jag tänkte att
det skulle kunna vara likfläckar.
I så fall så har någon vänt på henne, en anledningen till det skulle kunna vara någon
form av städning, exempelvis för att förstöra DNA.

Bara en teori.

Inget är omöjligt.
Men jag tänker att det är förknippat med stora risker (inte bara att bli upptäckt, men också att kontaminera bp än mer) när platsen ligger så nära LWs bostad och mitt i bostadsområdet. Särskilt riskabelt är om man dessutom själv bor i bostadsområdet.

Skillnad är väl om kroppen ligger i skogen, men kanske nära en stig/väg och gm vill inte att kroppen ska synas.
Citera
2019-05-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Enligt flera utav varandra oberoende källor så finns det massvis med material där. Extremt grova saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Som jag tidigare skrivit så tycker jag att jag har varit tydlig med vart information kommer ifrån.

Angående SD/HD skilsmässa så har jag svarat så gott jag kan/vill även på det i nuläget.

Rent allmänt så kommer jag inte vara här inne och posta en massa saker varje dag, delta i skvaller/spekulationer eller för all del svara oseriösa användare. Utan jag kommer försöka bidra när jag kan och vill.

Det är väl inte konstigt att du får frågor på ett sådant inlägg, du kan väl knapast ha
blivit förvånad över det.

Har du sett materialet själv?
Vad handlar det om?

Va lite seriös själv nu, å ge fan i å bara halka undan.
Citera
2019-05-04, 12:22
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag kan skriva in inledningen av texterna, men rekommenderar den som har vägarna förbi att gå turen på riktigt.

This WIG is a walk of about five easy-to-walk kilometers on nice walkways, starting and finishing close to Naturens hus (House of Nature). The walk might take about two hours, including some stops for reflection. It is great to bike almost all the way, but at some point the bike needs to be led. Throughout the route there are many nice places with benches, tables, fireplaces and a restaurant with outdoor seating.
Before you start, please choose your preferred language.
Innan du startar, vänligen välj språk.
Välkommen till Wherigon Lyssna till Livet!

Allmän info om denna cache finns i cachebeskrivningen.

Du kommer att besöka nio platser (zoner) och passera ett par enkla waypoints innan final. Vid varje plats presenteras en tanke och något konkret som finns på platsen, ofta ett konstverk. Stanna i zonen för att betrakta det du ser och reflektera ett par minuter. Lyssna till Livet: Ljuden omkring dig, kanske vinden som går i löven, fåglar, andra människor, trafik, ljuden i dig själv, dina egna andetag, kanske hör du ditt hjärta slå, tankar som väcks. Livet alltså. Du får en ljudsignal när tiden gått. Går du utanför zonen innan du fått nästa meddelande börjar proceduren vid den zonen om. Sedan följer en enkel fråga. Bry dig inte om QR-knappen, klicka bara ”Answer”. Vid rätt svar visas nästa plats som ska besökas.
Gå nu till första platsen, ”Naturens hus”, där börjar vandringen. En vacker plats och en av ”ingångarna” till Oset och Rynningevikens naturreservat. Allt ligger framför dig. Välkommen att Lyssna till Livet!

Stilla promenad här (flyttar på muspekaren i Wherigo emulatorn)

Vi vandrar alla på samma jord. Av jord har vi kommit, jord ska vi åter bli. Människan delar skapelsens sårbarhet, allt hänger ihop. Hur vi själva och våra närmaste mår går inte att separera från hur det står till med jorden vi bor på - det vi ser runt knuten och det globala. Miljökrisen i vår värld kan knappast vändas om inte du och jag och miljarder andra människor tar hand om vår ömtåliga planet med större respekt. Vi behöver utveckla vår medvetenhet och omsorg om miljön för att bli motiverade att leva mer ekologiskt hållbart. För vår egen skull och för barnens, de som ska leva efter oss.
Här håller Naturskolan till, en verksamhet som undervisar barn och fortbildar lärare genom utomhuspedagogik. Med större kunskap ökar såklart både motivation och förmåga att ta hand om naturen, som är en förutsättning för allt liv.

Vilken tacksamhet för jorden,
denna pärla i universums oändlighet!
För sjöar och hav, skogar och öppna landskap,
blommande ängar och jordens rika djurliv.
Tacksamhet för uppgiften att vårda världen.
Med önskan om att lära oss att vi människor
ingår i en helhet där allting hänger ihop
(Fritt efter Per Harling)

Ta ett löv, några grässtrån eller kanske lite jord i handen. Den mullrika jorden, som är platsen för nytt liv. Jorden, som vi en gång ska återvända till. Känn på det du plockat upp och låt det påminna om skapelsens skönhet och skörhet och hur allt hänger samman. Vi är en del i det stora och vårt samspel spelar roll. Håll i det du plockat upp och Lyssna till Livet.

Stillsam meditation här (väntar ett par minuter på timern i Wherigo emulatorn)

Dags att gå vidare. Rätt svar på frågan ger information om nästa plats.
Hur många fågelholkar hänger på den västra väggen (gaveln)?

(knappar in rätt svar)

Rätt svar. Välkommen att gå vidare till nästa plats

De flesta av oss lägger en stor del av vår tid på arbete. Det är därför viktigt att förstå hur vi kan göra arbetet hälsosamt, utan för mycket stress. Detta gäller din vardag oavsett om du arbetar, studerar, vårdar barn, vårdar dig själv eller vad du ägnar dina dagar och kanske nätter åt. Om du kan uppleva större mening i det du gör än bara den praktiska funktionen att dra in pengar till försörjning, kommer ditt arbete att göra gott på flera olika nivåer.

”Den blå himmelsängen”, skulptur av Ingela Agger: Detta konstverk skapades för Naturskyddsföreningen, Hopajola och Studiefrämjandet i projektet ”Från blomsteräng till blomstersäng”. Sängen är tänkt ”… att sitta på, att vila på, att mysa på, att pusta på, att fika på, att bara vara på… mitt i naturen.”
Man bör inte bedöma en människas förtjänst efter hennes stora egenskaper,
utan efter det bruk hon gör av dem.
(François de la Rochefoucaould, 1613-1680)

Är din vardagssysselsättning en källa till tillfredsställelse och något som får din självkänsla att växa, eller gör den dig snarare stressad, uttråkad och frustrerad? Hur hittar du balans? Sätt eller lägg dig gärna på sängen och Lyssna till Livet.

Hur många fötter vilar sängen på?
(knappar in rätt svar)

Rätt svar. Välkommen att gå vidare till nästa plats
Fortsätt rakt fram till nästa zon
Ta höger och fortsätt till nästa zon

Våra kroppar har olika förutsättningar. Kanske går du med lätta steg hela denna runda i ett svep, eller kanske behöver du hjälp eller stanna för att vila? Vi skapas på olika sätt och genom livet förändras också vår kropp. En del kan vi påverka och en del måste vi lära oss hantera att vi lever med. Så länge vi har vår kropp, har vi vårt liv på jorden. Kroppen och våra sinnen hjälper oss uppleva naturen, omgivningen, dofter, ljud och beröring. Om vår kropp plågas är det svårare att må bra. Om vår kropp blir väl omhändertagen ökar vårt välbefinnande.

”Mellan två vatten”, skulptur av Ann Carlsson Korneev: Består av två skulpturer som man passerar mellan, en på vardera sida stigen. Den ena är rund och den andra har en fördjupning som gör att de ser ut att vara formade av varandra. Den lilla skulpturen är gjord av blå sten som heter labrador och kommer från Larvik i Norge. Den är blankpolerad med sina stora kristaller. Den stora skulpturen är gjord i marmor från Glanshammars marmorbrott.
Vuxna och barn, fattiga och rika
Innanför skinnet är vi märkvärdigt lika

Blodkärl och tarmar och leder och hår
Massor av celler och ett hjärta som slår

Allt har sin plats mellan lilltå och knopp
I din alldeles egna fantastiska kropp!
(Lena Sjöberg, ur ”Smarta små upptäckter”)

Känn på den blankpolerade labradorstenen, den högblanka ytan. Känn på den skrovliga marmorytan. Båda med sin skönhet. Det ojämna, kärva, kanske trasiga, det som gick snett, det som gör ont – det hör ihop med det släta, det är en annan sida av det perfekta. Det trasiga kan bli helt, kan poleras upp, med tid och arbete. Ytan blir kanske inte densamma igen. Men den bär en ny skönhet. Vad vill du vända till skönhet? Hur upplever du din kropp? Är din kropp ett välfungerande redskap för dig, eller hindrar den dig? Finns något du kan göra för att din kropp ska må bättre? Känn din kropp och Lyssna till Livet.

Hur många meter är det enligt den blå cykelskylten till centrum härifrån? (Knappa bara in siffrorna).

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Stort tack!

Jag blir så nyfiken på fortsättningen.

Hoppas att någon vill dela resten med oss också.

Det som handlar om kärlek borde vara intressant
för oss här i tråden.
Ifall LW kommer med några kloka råd om det
samtidigt som HD och JG kan anse att hon ev.
levde tvärtom och förstörde deras chans till kärlek
och lycka.

Mycket intressant.

Spontant så känns det både vackert och makabert att läsa LWs fina WIG så här i efterhand. Av de textdelar vi fått läsa här (tack Trie!) så framstår temat livets förgänglighet, återvändandet till jorden och mullen och medvetandet om den mänskliga kroppens skörhet som nästan olycksbådande i dess allvarsamhet. LW var ju skolad pastor och antagligen därför van att i yrket reflektera djupt över de stora frågorna och hur de berörde människans lilla vardag men här i WIG:en (stavar man så?) så blir det grymt att tänka att hon med alla dessa dina tankar själv inte fick behålla sig i livet utan att någon skändade hennes kropp och lät henne ligga kvar ute på jorden. Att mörda en människa så grymt med så grovt våld som man får anta att LW blev utsatt för, gör att man börjar undra på om GM t o m kan ha velat skända henne just för att göra det omvända i vad WIG:en förmedlar, aktsamhet om det som lever? Jag minns inte vad som är bekräftat men man har ju av tråden fått intrycket att våldet varit kraftigt. Och detta talar väl ändå, trots allt för en känslomässigt påverkad GM som handlat i någon slags affekt?

Jag tror på MVs uppgifter om viss planering men tänker att det kan betyda att det finns bevis/digitala spår att en GM har förberett något som kan tolkas som mordplaner men att det är svårt att bevisa att dessa verkligen ledde fram till detta mord. Dvs, en GM som ansett att LW blivit obekväm eller en GM som börjat hata henne, har under en längre tid fantiserat och agerat på vis som lämnat spår efter planerande av mord. När sedan detta mord ändå skedde så skedde det i stunden ändå mer spontant, utifrån att någon slags konfrontation spårade ur eller att något triggade GM så att hen beslöt att trots tidigare fantasier/planer ändå attackera LW. Detta är det enda rimliga scenario där man får med både viss planering och det tillsynes illa valda, högst riskabla läget för brottsplats. Hade det varit ett planerande direkt för denna attack så borde väl en logiskt fungerande ev friluftsvan GM (av de möjliga misstänkta i LWs krets är ju sannolikheten hög för en friluftsmänniska van att hitta i skogarna runt Örebro) ha valt en mer ostörd plats. Sedan hade hen ändå osannolik tur med klåparaktig polisledning inledningsvis som inte ens gav order om att söka av närområdet invid den försvunna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in