2019-05-03, 23:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det där har jag helt missat. Finns infon i tråden?
Något redigt svar lär du inte få på den frågan. Skall man tro på vad Remark skriver så är det väl bara att konstatera att det inte är helt lätt att skilja på fantasi och verklighet, åtminstone inte om man som Åsa och Remark har åklagarutbildning:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2019-05-03 kl. 23:16.
Citera
2019-05-04, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker mycket talar för det du framför. Nej, det är en gärningsman, enligt mig, som tänkt igenom detta länge och noga. Han tänker klara sig och vill ha total kontroll. Så nej, ingen fler är inblandad tror jag.

Enligt rättsmedicin tyder brottet inte på att det skett i affekt. Det tyder också på viss planering.

Enligt ursprungsplanen skulle avresan till Norge ske tisdag kl 05.00 dvs fem timmar efter mordet. Är det en slump?
Avresan försköts till onsdag morgon, i absolut sista stund. Vilka visste det? (utöver resenärerna).

Ja, det finns en hel del att beakta och fundera kring.
Nytt för mig är att rättsmedicinare besitter förmåga till klärvoajans och därför anser sig kunna utläsa mördarens sinnesstämning vid tiden för mordet. Aldrig stött på ett sånt uttalande, än mindre ett dylikt protokoll.

Ang det jag fetat:
Måste säga att det får nog sägas vara en planering liite utöver det vanliga att kunna planera in att Örebropolisen plus Fido under fyra dygn skulle ägna sig åt mer av "de för tjänsten sedvanliga uppgifterna" istället för att gå en liten bort bort till planket för att där hitta LW:s kropp.

Som sagt: Planering. Utöver det vanliga. Sure.
Citera
2019-05-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vet vi att hon var sjukskriven?

Nu ska jag inte säga emot dig.
Du känner dessa personer, har enormt mycket mer på benen än vad jag har.

Jag håller med dig på det viset att jag inte heller gillar slumpen (för mycket slump).

Samtidigt har jag enormt svårt att tro att flera personer i en medelklasskrets, som inte är i en kriminell krets, skulle kunna enas om ett sådant mord.

Motiven borde vara enormt olika.
Bara att yppa en sådan tanke till någon annan är en gigantiskt steg/risk.

Stor skillnad om du är i missbrukar- eller kriminella kretsar. Då sätts inte lika mycket på spel.

Här finns barn, familjeliv, jobb, hus och hem på spel.
Det ska mycket till att våga få flera involverade.

Dessutom....
Det finns de tidigare anmälningarna som L*ena gjort.
Jag tror mycket på L*ena.
Det finns en anledning, det finns en person där ute som har ett motiv i sitt huvud...

Det motivet är inget sunt motiv.
Det är svårt att få någon på det tåget.
Det är något som du inte vill yppa för andra.

Det finns inte många som är lika övertygade över vad de "måste" göra som en sådan här person.

Det är vad jag tror.

Om det skulle vara på det viset så är det troligen ett hat som har vuxit fram
under en längre tid, och som några då har suttit å spånat om.
"Orientexpressen", inte så troligt.
Citera
2019-05-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Något redigt svar lär du inte få på den frågan. Skall man tro på vad Remark skriver så är det väl bara att konstatera att det inte är helt lätt att skilja på fantasi och verklighet, åtminstone inte om man som Åsa och Remark har åklagarutbildning:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

VAR påstår jag att jag har åklagarutbildning?
Jag har påtalat/dementerat det många gånger.

Upp till bevis!
Citera
2019-05-04, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Välkommen och tack för info. Det stämmer bra med hur HD agerat. Vet du om SD lät påskina till LW i början av deras förhållande att han och HD hade ett öppet förhållande eller att han var nära att skilja sig? Och hur är det med HDs och flickornas säkerhet nu? Jag antar att det är mycket svårt att veta hur SD agerat i deras förhållande, annat än att han varit otrogen och ljugit om det (mycket illa i sig), men vad talar för att HD inte råkar illa ut?

Uppgifterna kommer lite längre utifrån då men tillräckligt trovärdiga för att kunna tas upp.

Ja det finns uppgifter som kan tolkas att SD åtminstone insinuerade till LW att han skulle lämna HD för henne.
Citera
2019-05-04, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Uppgifterna kommer lite längre utifrån då men tillräckligt trovärdiga för att kunna tas upp.

Ja det finns uppgifter som kan tolkas att SD åtminstone insinuerade till LW att han skulle lämna HD för henne.

Menar du att LW ville ha ett fast förhållande med honom?
Citera
2019-05-04, 02:46
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag kan skriva in inledningen av texterna, men rekommenderar den som har vägarna förbi att gå turen på riktigt.

This WIG is a walk of about five easy-to-walk kilometers on nice walkways, starting and finishing close to Naturens hus (House of Nature). The walk might take about two hours, including some stops for reflection. It is great to bike almost all the way, but at some point the bike needs to be led. Throughout the route there are many nice places with benches, tables, fireplaces and a restaurant with outdoor seating.
Before you start, please choose your preferred language.
Innan du startar, vänligen välj språk.
Välkommen till Wherigon Lyssna till Livet!

Allmän info om denna cache finns i cachebeskrivningen.

Du kommer att besöka nio platser (zoner) och passera ett par enkla waypoints innan final. Vid varje plats presenteras en tanke och något konkret som finns på platsen, ofta ett konstverk. Stanna i zonen för att betrakta det du ser och reflektera ett par minuter. Lyssna till Livet: Ljuden omkring dig, kanske vinden som går i löven, fåglar, andra människor, trafik, ljuden i dig själv, dina egna andetag, kanske hör du ditt hjärta slå, tankar som väcks. Livet alltså. Du får en ljudsignal när tiden gått. Går du utanför zonen innan du fått nästa meddelande börjar proceduren vid den zonen om. Sedan följer en enkel fråga. Bry dig inte om QR-knappen, klicka bara ”Answer”. Vid rätt svar visas nästa plats som ska besökas.
Gå nu till första platsen, ”Naturens hus”, där börjar vandringen. En vacker plats och en av ”ingångarna” till Oset och Rynningevikens naturreservat. Allt ligger framför dig. Välkommen att Lyssna till Livet!

Stilla promenad här (flyttar på muspekaren i Wherigo emulatorn)

Vi vandrar alla på samma jord. Av jord har vi kommit, jord ska vi åter bli. Människan delar skapelsens sårbarhet, allt hänger ihop. Hur vi själva och våra närmaste mår går inte att separera från hur det står till med jorden vi bor på - det vi ser runt knuten och det globala. Miljökrisen i vår värld kan knappast vändas om inte du och jag och miljarder andra människor tar hand om vår ömtåliga planet med större respekt. Vi behöver utveckla vår medvetenhet och omsorg om miljön för att bli motiverade att leva mer ekologiskt hållbart. För vår egen skull och för barnens, de som ska leva efter oss.
Här håller Naturskolan till, en verksamhet som undervisar barn och fortbildar lärare genom utomhuspedagogik. Med större kunskap ökar såklart både motivation och förmåga att ta hand om naturen, som är en förutsättning för allt liv.

Vilken tacksamhet för jorden,
denna pärla i universums oändlighet!
För sjöar och hav, skogar och öppna landskap,
blommande ängar och jordens rika djurliv.
Tacksamhet för uppgiften att vårda världen.
Med önskan om att lära oss att vi människor
ingår i en helhet där allting hänger ihop
(Fritt efter Per Harling)

Ta ett löv, några grässtrån eller kanske lite jord i handen. Den mullrika jorden, som är platsen för nytt liv. Jorden, som vi en gång ska återvända till. Känn på det du plockat upp och låt det påminna om skapelsens skönhet och skörhet och hur allt hänger samman. Vi är en del i det stora och vårt samspel spelar roll. Håll i det du plockat upp och Lyssna till Livet.

Stillsam meditation här (väntar ett par minuter på timern i Wherigo emulatorn)

Dags att gå vidare. Rätt svar på frågan ger information om nästa plats.
Hur många fågelholkar hänger på den västra väggen (gaveln)?

(knappar in rätt svar)

Rätt svar. Välkommen att gå vidare till nästa plats

De flesta av oss lägger en stor del av vår tid på arbete. Det är därför viktigt att förstå hur vi kan göra arbetet hälsosamt, utan för mycket stress. Detta gäller din vardag oavsett om du arbetar, studerar, vårdar barn, vårdar dig själv eller vad du ägnar dina dagar och kanske nätter åt. Om du kan uppleva större mening i det du gör än bara den praktiska funktionen att dra in pengar till försörjning, kommer ditt arbete att göra gott på flera olika nivåer.

”Den blå himmelsängen”, skulptur av Ingela Agger: Detta konstverk skapades för Naturskyddsföreningen, Hopajola och Studiefrämjandet i projektet ”Från blomsteräng till blomstersäng”. Sängen är tänkt ”… att sitta på, att vila på, att mysa på, att pusta på, att fika på, att bara vara på… mitt i naturen.”
Man bör inte bedöma en människas förtjänst efter hennes stora egenskaper,
utan efter det bruk hon gör av dem.
(François de la Rochefoucaould, 1613-1680)

Är din vardagssysselsättning en källa till tillfredsställelse och något som får din självkänsla att växa, eller gör den dig snarare stressad, uttråkad och frustrerad? Hur hittar du balans? Sätt eller lägg dig gärna på sängen och Lyssna till Livet.

Hur många fötter vilar sängen på?
(knappar in rätt svar)

Rätt svar. Välkommen att gå vidare till nästa plats
Fortsätt rakt fram till nästa zon
Ta höger och fortsätt till nästa zon

Våra kroppar har olika förutsättningar. Kanske går du med lätta steg hela denna runda i ett svep, eller kanske behöver du hjälp eller stanna för att vila? Vi skapas på olika sätt och genom livet förändras också vår kropp. En del kan vi påverka och en del måste vi lära oss hantera att vi lever med. Så länge vi har vår kropp, har vi vårt liv på jorden. Kroppen och våra sinnen hjälper oss uppleva naturen, omgivningen, dofter, ljud och beröring. Om vår kropp plågas är det svårare att må bra. Om vår kropp blir väl omhändertagen ökar vårt välbefinnande.

”Mellan två vatten”, skulptur av Ann Carlsson Korneev: Består av två skulpturer som man passerar mellan, en på vardera sida stigen. Den ena är rund och den andra har en fördjupning som gör att de ser ut att vara formade av varandra. Den lilla skulpturen är gjord av blå sten som heter labrador och kommer från Larvik i Norge. Den är blankpolerad med sina stora kristaller. Den stora skulpturen är gjord i marmor från Glanshammars marmorbrott.
Vuxna och barn, fattiga och rika
Innanför skinnet är vi märkvärdigt lika

Blodkärl och tarmar och leder och hår
Massor av celler och ett hjärta som slår

Allt har sin plats mellan lilltå och knopp
I din alldeles egna fantastiska kropp!
(Lena Sjöberg, ur ”Smarta små upptäckter”)

Känn på den blankpolerade labradorstenen, den högblanka ytan. Känn på den skrovliga marmorytan. Båda med sin skönhet. Det ojämna, kärva, kanske trasiga, det som gick snett, det som gör ont – det hör ihop med det släta, det är en annan sida av det perfekta. Det trasiga kan bli helt, kan poleras upp, med tid och arbete. Ytan blir kanske inte densamma igen. Men den bär en ny skönhet. Vad vill du vända till skönhet? Hur upplever du din kropp? Är din kropp ett välfungerande redskap för dig, eller hindrar den dig? Finns något du kan göra för att din kropp ska må bättre? Känn din kropp och Lyssna till Livet.

Hur många meter är det enligt den blå cykelskylten till centrum härifrån? (Knappa bara in siffrorna).

Stort tack!

Jag blir så nyfiken på fortsättningen.

Hoppas att någon vill dela resten med oss också.

Det som handlar om kärlek borde vara intressant
för oss här i tråden.
Ifall LW kommer med några kloka råd om det
samtidigt som HD och JG kan anse att hon ev.
levde tvärtom och förstörde deras chans till kärlek
och lycka.

Mycket intressant.
Citera
2019-05-04, 06:59
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:

Han lovade henne att han skulle lämna allt och börja leva med Lena. Han körde med snack om att det snart skulle ske och att bara var en tidsfråga och liknande. Förhalade det hela.
Citera
2019-05-04, 07:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det skulle vara på det viset så är det troligen ett hat som har vuxit fram
under en längre tid, och som några då har suttit å spånat om.
"Orientexpressen", inte så troligt.

Nä.
Med den mordplasen? Varför inte åka ut på en geocachtur i naturen och ” hon ramlade ner för ett stup”.

Istället skulle de hämta henne vid hemmet med barn hemma, skrik som ekar i minuter. Vem som helst skulle ha kunnat sett dom. Även ett barn som kunde ha varit vaket. Som tittat ut genom fönstret.

Sämsta planeringen genom tiderna.
Citera
2019-05-04, 07:38
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Han lovade henne att han skulle lämna allt och börja leva med Lena. Han körde med snack om att det snart skulle ske och att bara var en tidsfråga och liknande. Förhalade det hela.
Ni två som tycks veta en hel del, inte minst då detta om att SD "körde med snack" när det gällde att han lovade att han skulle lämna HD, har ni nån teori om vad det kom sig att LW lät sig förhalas?

@Strof
Två gånger har jag nu frågat dig om du själv tagit del av det material du beskrev som nåt som skulle kunna vara chockerande för en del folk.
Jag hade också en följdfråga där jag undrade om du, i så fall, fann det chockerande.
Är det nån speciell anledning till att du inte svarar på dessa frågor? Det är ju inte bara från mig du fått dem.

I vanliga trådar kan ett sånt tigande uppfattas som att kontot spridit så kallat "BS" när det vägrar svara på frågor det får tillbaka gällande påståenden det lämnat.
Citera
2019-05-04, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä.
Med den mordplasen? Varför inte åka ut på en geocachtur i naturen och ” hon ramlade ner för ett stup”.

Istället skulle de hämta henne vid hemmet med barn hemma, skrik som ekar i minuter. Vem som helst skulle ha kunnat sett dom. Även ett barn som kunde ha varit vaket. Som tittat ut genom fönstret.

Sämsta planeringen genom tiderna.
Jag är väldigt undrande.
Anser du, med tanke på vad vi tror oss veta om SD:s karaktär, att han skulle utföra ett mord som visar tecken på att ha föregåtts av tidernas sämsta planering?
Din "hovleverantör" av fakta har ju skrivit i tråden att mordet föregåtts av en viss planering. H*n menade nog inte "tidernas sämsta".
Eller?
Citera
2019-05-04, 08:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit

Är det möjligt att hon tappade intresset för SD när han väl blivit singel, d.v.s. efter HD flyttade ut?
Sh.Holmes skrev att det var därför SD blev arg på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in