2019-05-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Haha, du har fortfarande inte fattat vad medgärningsmannaskap är din dumma lilla silverfisk!

Du får läsa på om ”medgärningsmannaskap” eller prata hellre med någon för du vet inte heller. Det finns flera aspekter. Polisen använder termer i PT som skall övertyga men kan t.ex inte veta om någon av föräldrarna var psykiskt sjuk eller blev utnyttjad eller manipulerad av sen andre.
Citera
2019-05-03, 17:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men vad är det frågan om? Är det DU som bestämmer här på fb om vi enbart ska diskutera det straffrättsliga i bjärredmorden - eller om vi övriga får drista oss till att skriva om även andra aspekter vi anser som betydelsefulla gällande det vidriga brottet? För det är precis det du skrev och fetade i ditt förra inlägg.

Berätta i så fall gärna varför man, tydligen enligt dig, inte får lufta sina egna funderingar för att de inte gillas av just dig. Eller varför EH som har hus i Spanien, inte får skriva vad hon vill.

Väntar med stort intresse på ett svar.
Självklart styr inte jag på något sätt. Och det är välkommet att diskutera i vilket forum som helst. Och är väldigt önskvärt. Men citerar man mig, och ifrågasätter det jag säger, så svarar jag. Och det får även du respektera, även om du inte håller med mig. Och då är det mina åsikter. Citerar du mig inte så ska jag försöka att inte svara överhuvudtaget.
Citera
2019-05-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jaha.
Trist att förakta begravningsentreprenörer, bouppteckningsman, mäklare, städare, blomsterförsäljare, kriminalutredare, obducenter, psykologer, framtida forskare som troligen kommer skriva några poänguppsatser om Bjärredhändelsen, kanske doktorera där fallet ingår.
Om alla dom du räknar upp hade smugit runt huset i Bjärred, telefonterroriserat anhöriga och arbetskamrater och delat med sig av deras minnen och berättelser på Flashback och i bloggar så hade jag föraktat även detta. Det handlar om integritet och respekt. Det är ord som Håret Höglund inte ens kan stava till.
Senast redigerad av N.Armstark 2019-05-03 kl. 17:44.
Citera
2019-05-03, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du får läsa på om ”medgärningsmannaskap” eller prata hellre med någon för du vet inte heller. Det finns flera aspekter. Polisen använder termer i PT som skall övertyga men kan t.ex inte veta om någon av föräldrarna var psykiskt sjuk eller blev utnyttjad eller manipulerad av sen andre.

Jag förstår att det skaver och värker, men varken du, jag eller någon annan kommer ifrån "gemensamt och i samförstånd" = medgärningsmannaskap. Läs gärna på om begreppet om du inte har förstått det. Jag vet att det är förhållandevis nytt i Sverige varför många fortfarande inte förstått den djupare innebörden av det. Som tur är finns det gott om litteratur i ämnet, som tex den här uppsatsen: Medhjälpare eller medgärningsman?
Citera
2019-05-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Cliffhangers? Det var i så fall de sämsta cliffhangers jag sett .

Jorå, här pysslar man med solresor, snackar med icke insatta poliser under palmerna med lilla drinken i handen - få lite idéer. Men från det till att omyndigförklara en myndighet är det långt. Otäckt är ordet. Och jag börjar blanda ihop personerna i storyn. Bjärredfallet har blivit en privat agenda och DET är riktigt läskigt.
Jag vet inte riktigt hur jag skall tänka. Jag själv känner att dessa barn, föräldrar och anhöriga borde få lite ro. En riktigt otäck händelse som aldrig får glömmas bort. Men skriva en bok, när man inte har tillgång till hela händelsen - är magstarkt. Redan nu. Vänta i 5 år. Vänta tills det lagt sig. Vänta tills de anhöriga fått andas lite. Kan jag tycka. Vissa människor går över lik. I rätt bermärkelse. Nå, två människor dödade sina barn. Därefter tog de livet av sig själva. Bara det är vidrigt. Och redan nåt år efter så skrivs det böcker. Heja EH.
Det är cliffhangers med lite hammare, vad O använde att hänga sig med och vad poliserna möttes av när dom klev in i köket som bevisar att det inte var planerat eller att Hanna kan vara medskyldig. Hammaren som tabletterna krossades med kommer att vara ett starkt bevis för att det måste vara mannen, för han hittade inte ens morteln. Om H hade varit delaktig så hade man så klart inte använt en hammare. Att han hängde sig med slipsen är tecken på samma sak, han tog det som råkade hänga runt halsen i stället för att leta reda på tvättlinan. Den använde han ju aldrig annars heller. Det är ju bäddat för stora avslöjanden till hösten.

Det var synd att dom kom redan nu.....
Citera
2019-05-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om man resonerar som du så är alla som skriver om begångna mord (och det är en väldig massa skribenter och journalister både i Sverige och utomlands) profitörer och snokande svin. Eller gäller det enbart EH? Skulle tro det. Bara att läsa hur du skriver om henne osar av ditt förakt för henne som person och det berättar också det mesta om dig själv som individ.

Väldigt bra skrivet zilvereko. Jag vet inte mkt om EH men jag tänker att om hon varit ung och snygg så hade inte armstark skrivit så nedsättande om henne. En äldre kvinna ska inte ha en stor burrig frisyr utan en mer passande kortklippt tantfrisyr tycker nog armstark.För mig får hon ha vilket hår hon vill. En häftig punkfrisyr eller rakad skalle om hon känner för det för det var väl inte en bok om frisyrer hon skulle skriva?

Jag hoppas att det kommer att skrivas massor av böcker om bjärred. Allt prat om hyenor och snokande är så tröttsamt. Ibland kan man tro att gruppen här som så ihärdigt åberopar sekretess och hänsyn till anhöriga själva är anhöriga eller bekanta. Det förstärker bilden av att något måste döljas/tystas ner. Talet om att det är av hänsyn till Agnes och Moa är skitsnack!! Det handlar om att skydda mördare. Främst då Oskar. Om Agnes och Moa på något sätt led i denna familj så behöver det komma ut. Med tanke på att dom faktiskt blev mördade av en eller två föräldrar så är det iallafall självklart för mig att dessa mord föregicks av ett helvete. Ett helvete som Agnes och Moa tvingades att leva i.
Citera
2019-05-03, 17:47
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om alla dom du räknar upp hade smugit runt huset i Bjärred, telefonterroriserat anhöriga och arbetskamrater och delat med sig av deras minnen och berättelser på Flashback så hade jag föraktat även detta. Det handlar om integritet och respekt. Det är ord som Håret Höglund inte ens kan stava till.
Respekt är inte tyvärr ett ord en journalist får lära sig. Då blir det inga scoop. Men EH har inte haft något scoop någonsin i och för sig. Men det kan bero på ineffektivitet. Vad vet jag. Känner flera journalister jag respekterar just på grund av deras integritet. Men denna EH kommer uppenbarligen "gräva", hennes egna ord, för att få fram "sanningen" om Bjärredfallet. Det innebär kanske att ringa runt till anhöriga (igen), till arbetskamrater (igen), till åklagare i målet (igen... åklagare som inte ens fanns), eller var det Solglittrets ord? Jag blandar ihop, i så fall ber jag om ursäkt. Men nånstans tycker jag att det vädras blod, och det är nånting jag verkligen backar för i det här fallet. Hänsyn borde vara honnörsordet. Och integritet. Finns dessa ord idag?
Citera
2019-05-03, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Väldigt bra skrivet zilvereko. Jag vet inte mkt om EH men jag tänker att om hon varit ung och snygg så hade inte armstark skrivit så nedsättande om henne. En äldre kvinna ska inte ha en stor burrig frisyr utan en mer passande kortklippt tantfrisyr tycker nog armstark.För mig får hon ha vilket hår hon vill. En häftig punkfrisyr eller rakad skalle om hon känner för det för det var väl inte en bok om frisyrer hon skulle skriva?

Jag hoppas att det kommer att skrivas massor av böcker om bjärred. Allt prat om hyenor och snokande är så tröttsamt. Ibland kan man tro att gruppen här som så ihärdigt åberopar sekretess och hänsyn till anhöriga själva är anhöriga eller bekanta. Det förstärker bilden av att något måste döljas/tystas ner. Talet om att det är av hänsyn till Agnes och Moa är skitsnack!! Det handlar om att skydda mördare. Främst då Oskar. Om Agnes och Moa på något sätt led i denna familj så behöver det komma ut. Med tanke på att dom faktiskt blev mördade av en eller två föräldrar så är det iallafall självklart för mig att dessa mord föregicks av ett helvete. Ett helvete som Agnes och Moa tvingades att leva i.

Nåja, stil och finess är inget man kan tilltvinga sig. Lika lite som empati och inlevelseförmåga. Somliga är förutbestämda att tillhöra de obildade och vulgära, alldeles oavsett var de kommer ifrån eller vad de utbildat sig till. Men att med rent samvete inbilla sig att man hedrar minnet av två döda barn genom att sprida rykten om att de blivit utsatta för incest, att förminska deras sjukdom och deras vänskapsrelationer och försvara en av deras mördare är så aningslöst, okvalificerat och omänskligt att man baxnar. Hur kan du ens sova om natten?
Citera
2019-05-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag förstår att det skaver och värker, men varken du, jag eller någon annan kommer ifrån "gemensamt och i samförstånd" = medgärningsmannaskap. Läs gärna på om begreppet om du inte har förstått det. Jag vet att det är förhållandevis nytt i Sverige varför många fortfarande inte förstått den djupare innebörden av det. Som tur är finns det gott om litteratur i ämnet, som tex den här uppsatsen: Medhjälpare eller medgärningsman?

Du har verkligen inte förstått. Begreppet är mera komplicerat. Vi pratar inte om två som pucklar på den tredje som dör och det är oklart vilkens slag som var dödande. Polisen använde order ”samförstånd” MEN i det här fallet finns ingen som vet om den ena blev manipulerad eller var psykiskt sjuk. Då kan någon inte ens dömas dör ”samFÖRSTÅND”.
Citera
2019-05-03, 18:02
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du har verkligen inte förstått. Begreppet är mera komplicerat. Vi pratar inte om två som pucklar på den tredje som dör och det är oklart vilkens slag som var dödande. Polisen använde order ”samförstånd” MEN i det här fallet finns ingen som vet om den ena blev manipulerad eller var psykiskt sjuk. Då kan någon inte ens dömas dör ”samFÖRSTÅND”.
Trams. Det finns brev. Det finns testamente. Det finns USB-minne. Det finns instruktioner till efterlevande. Ingen blev manipulerad. Vad försöker du övertala dig själv för? För diskussionens skull eller för att du faktiskt inte fattar?
Citera
2019-05-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Johanna Möller dömdes enlig lag för mord på sin pappa och mordförsök på sin mamma. Hon satt i en bil långt från mordplatsen. Där har du något att jämföra med så att du hamnar rätt.

Du kan inte dra parallell med Johanna Möller. Hon fick ett intyg på att hon inte hade någon allvarlig psykisk störning. Det är prio ett. Dessutom var det bara hon som skulle vinna något på morden. Rajabi var verkligen hennes förlängda arm.
Citera
2019-05-03, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Trams. Det finns brev. Det finns testamente. Det finns USB-minne. Det finns instruktioner till efterlevande. Ingen blev manipulerad. Vad försöker du övertala dig själv för? För diskussionens skull eller för att du faktiskt inte fattar?

Ja, det känns som att bevisningen är ganska rejäl. Inte varje mordfall som har bevittnade testamenten och undertecknade avskedsbrev som bevisning. Utöver forensiska fynd, brottsplatsundersökning, mängder av förhör mm. Och vi kan ju bara gissa oss till vad som de digitala bevisen och USB-stickan innehåller: video, röstinspelningar, fotografier, daterade brev mellan arbetsmail.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in