2019-05-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Är inte just denna formulering ”jag var inte ensam om det” som egentligen är själva grundbulten till att det är så viktigt med H’s skuld för några av er?
Precis som om skuldbördan förminskas när den delas på flera??
Ett märkligt tankesätt som nog får hänföras till barndomens ” -Ja, men det var inte bara jag, Pelle pallade också äpplen”.
När man blir vuxen förstår man oftast hur ansvar för något ser ut, de flesta inser att argument av denna typ bara framstår som väldigt barnsliga, naiva och bland kriminella skulle ge vederbörande beteckningen ”tjallare/golare”.

O är och förblir en hustrustrypare och misstänkt för två mord till. Med eller utan H.
Hon å andra sidan förblir tills motsatsen bevisas utpekad som misstänkt för planering, delaktighet i och beslut av familjeutrotning.

Bland alla dina elakheter och förnedrande anklagelser ovan - nej, jag ljuger inte om något jag lagt ut i tråden. Det finns däremot bevisligen flera andra nick som ljugit upprepade gånger och fortfarande gör. Hur sann är din postade uppgift att du känner Avd.9 till exempel?

Att delta på FB och diskutera om denna mordutredning som aldrig kommer att gå till rättegång verkligen kommit fram till denna världsunika slutsats och vad som möjligen kan ha varit upptakten till händelsen är nog rätt långt ifrån att ”bedriva häxjakt på myndigheter”.

Att utredare haft många hemska mord att utreda genom åren är uppenbart, Bjärredsfallet är nog i samma kategori. Därför mina paralleller till andra mord på barn: Helen, Engla, Bobby, Yara, Max och Saga - men just dessa paralleller till dessa andra ”vidriga händelser” har ju du och flera motsatt sig i tråden. Vid de morden handlade det ju om ”något helt annat” - som om själva mordskälet skulle vara förmildrande när mördaren uppger att det handlade om avlivning av ”redan sjuka”.... Som om barnet som mördas egentligen skulle bry sig om varför...

Det har i stället i Bjärredfallet talats om fint nedbäddade, som de sov, hjälp att dö, snabb strypning osv.
Det blir onekligen ett väldigt inkonsekvent resonemang!

Har också en känsla av att vissa i tråden vill bagatellisera de vidriga morden i Bjärred. Eller iaf Os del i det hela. Man klagar på en häxjakt på stackars O och att man ska ta hänsyn till släkten, men i samma andetag kan man kasta ur sig invektiv över H utan att tveka och kallar henne barnamörderska. Är det inte lika viktigt att tänka på Hs släktingar, frågar jag mig.

...och av flickorna syns inte ett spår och har heller knappast gjort det heller....det är nästan som att de aldrig har funnits.
Senast redigerad av zilvereko 2019-05-03 kl. 16:02.
Citera
2019-05-03, 15:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Funderar på anledningen till att polisen höll PT i december trots ett tidigare besked av polisen att det inte skulle redovisas något mer om morden. Locket på mao.
Att PT hölls i december kanske beror på att det råder olika meningar om hur morden gick till – även bland de anhöriga. Framför allt när det blev klarlagt att H blivit strypt/kvävd.
SS såg inte helt bekväm ut när han kom med sin knapphändiga information.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag reagerade också på att SS såg ytterst obekväm ut på PTn. Kunde inte bestämma mig för om han brukar se ut så där, om han var utarbetad, om han var tagen av brottets karaktär eller om han hade velat säga mer / eller något annat.

Instämmer, har också tidigare nämnts i tråden. SS såg ut som han ville därifrån eller krypa under bordet.
Om det handlade om strålkastarljuset, den tragiska händelsen eller om han var pressad att formulera vissa uttalanden han egentligen inte inte ville lämna i den formen är svårt att avgöra.

Min alldeles subjektiva uppfattning är att han var pressad att hålla tyst om fakta han moraliskt kände att han ville gå ut med.
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-03 kl. 16:03.
Citera
2019-05-03, 16:00
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Som jag mycket riktigt påpekade måste anhöriga naturligtvis själva få välja sin väg i sorgen.

Min förvåning handlar om att DU skriver:

Dessa barn du nämner, samt barnen i Bjärred, har alla fått massor med publicitet efter sin död. Agnes och Moa har inte fått mindre.

Hur kommer du fram till slutsatsen av ”massor av publicitet” när det är helt tyst???
Ok, (suck)… därför att de fått så mycket publicitet som ärendet har kunnat ge dom. De anhöriga har troligen sagt stopp. De har fått den publicitet som krävs dessa barn. Icke att förglömma: när den värsta sorgen lagt sig, om 2-3-4 eller 10 år, kommer det nog en längre krönika - eller kanske en dokumentär. Men till dess får vi vänta. Men de anhöriga behöver inte pressens publicitet för att minnas barnen.

Lägg ner nu. Orka. Snacka med Höglund istället. Hon är säkert sugen att penetrera varenda lilla vrå i detta.
Citera
2019-05-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det KAN bero på att de anhöriga lagt in veto. Och det har de rätt till. Det förminskar inte minnet av dom. Din indignation är otrolig. Låt barnen vila i frid. Man måste inte fläka upp barnens foto i alla tidningar som finns med olika minnestal, för att få upprättelse och bli ihågkommen. För att få upprättelse krävs bl a att mördarna döms. Det går tyvärr inte nu. Men de får definitivt inte upprättelse genom att vissa människor försöker fria deras kvinnliga mördare, deras mor.

Vad har du för bevis på att H handgripligen mördade sina döttrar? Berätta gärna det.
Citera
2019-05-03, 16:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Vad har du för bevis på att H handgripligen mördade sina döttrar? Berätta gärna det.
Man behöver inte handgripligen döda någon för att vara misstänkt för mord. Detta är de officiella rubriceringarna. Och det blir inga "på sannolika skäl" eller annat eftersom ingen lever. Det blir inga domar.
Men i all media som skrivits så har det varit att båda föräldrarna "är misstänkta för mord". Ingen misstanke har höjts eller sänkts av den enkla anledningen att ingen lever, ingen skall häktas, ingen skall åtalas och ingen skall dömas i domstol och låsas in på den tid domstolen bestämt.

Denna rubricering har man varken höjt eller minskat på under utredningens gång.
Citera
2019-05-03, 16:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Frågan är inte ställt till mig men jag dristar mig till att skriva några tankar.

Polisen borde i mitt tycke uppgett:.

Misstanke gemensam planering och beslut och varför polisen drar den slutsatsen.
Misstanke att två föräldrar därigenom är misstänkta för anstiftan till dubbelmord
Misstanke att en förälder handgripligen begått mord på två barn
Misstanke att O strypt ihjäl H.

Forensiska fynd visar på en handgriplig barnamördare men en förälder är bara misstänkt anstiftare.

Det borde man tydlig och klart klargjort.
Det hade dessutom fortfarande kunnat mörkas vem som gjort vad.

Hurvida båda skulle dömts för mord om de överlevd är en sak för rättsväsendet, inte polisen. Finns det fynd som visar på en eller två anstiftare ska det uppges. Finns det fynd som visar på en ensam handgriplig mördare ska det också uppges.
Då ska inte polisen uppge att bägge är misstänkte för att ha dödat barnen.
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-03 kl. 16:21.
Citera
2019-05-03, 16:21
Medlem
Citat:
Skulle Agnes och Moa fått massor av publicitet efter sin död????
I klass med Helen, Yara, Engla, Bobby, Max och Saga????

Man sörjer alla på olika sätt och man är som anhörig naturligtvis inte tvungen att visa sin sorg offentligt eller delta i intervjuver. Var och en måste få välja sin egen väg i sorgen.

Men att som du hävda att Agnes och Moa fått massor av publicitet är lindrigt uttryck en enorm överdrift.

Det finns inte en enda offentlig bild på Moa. Det finns ingen minnessida, ingen gravsten, ingen dödsannons, ingen in memorandum Facebook sida, inte utlagda RIP eller som i övriga fallen intervjuver med anhöriga som bildat minnesfonder, skapar poddar och vill berätta om minnet av de mördade barnen.Inget om ”änglarna i Bjärred”
Absolut ingenting när man googlar. Som om de inte existerat.

Det enda utryck för offentlig minnessida som publicerats efter barnens död är deras farfars sida över sin son, deras mördare, där de inte omnämns annat än i titeln på den bokskrift O skrev.
Frågan är väl vem som borde värna minnet av offren, det brukar normalt vara anhöriga. Vi vet iofs inte om det finns minnesstenar, facebookgrupper eller annat. Vi vet bara att det inte finns på Flashback, det är både hedrande och bra enligt min åsikt. De anhöriga som har fotoalbum och bilder får gärna behålla dessa och på något sätt försöka förhålla sig till sina kluvna känslor.

För hur gärna man än vill hedra minnet av sina barnbarn så bör nog omgivningen även ha respekt för att man inte vill ha bild på deras mördare till allmän beskådan, för den mördaren är samtidigt ens älskade son eller dotter. Jag är glad att inte heller vänner, grannar eller klasskamrater släpper ifrån sig bilder på döttrarna. Det är tusenfalt mer respekt än alla mer eller mindre sinnessjuka inlägg om misshandel, incest och annat som denna tråd har producerat till flickornas "minne".

Det finns inget hedersamt i att som Håret Höglund försöka tjäna pengar på tragedin genom att nasa ut en bok. Om hon bara var intresserad av rättvisa och hade något substantiellt att komma med så skulle hon lika gärna kunna skriva ut det svart på vitt på sin blogg eller här i tråden.

Men eftersom hon drivs av pengabegär så är det bättre avans att publicera spekulationerna i en pamflett. Vad är väl bättre marknadsföring för den än en av Flashbacks längsta och mest lästa trådar. Jag hoppas att intresset kommer att sjunka som en sten för tråden. Jag har till slut förstått varför samma spekulationer ältats i tråden vecka efter vecka och månad efter månad. Det är klart att det finns intresse av att den ska finnas på "aktuella ämnen" den dagen boken hamnar på disken och pengarna ska ner i kassaapparaten.

Jag tänker inte längre vara delaktig i denna marknadsföring utan göra vad jag kan för att offer och anhöriga ska få ro och familjen inte ska behöva bli utnyttjad i någons försök att profitera på tragedin genom att nasa ut en tafflig bok. Det är avskyvärt att se hur Håret Höglund har smugit runt huset i Bjärred för att få några snaskiga bilder till sin spekulativa blogg, där hon blandar och ger allt från "avslöjanden" om Palmemordet till snyfthistorier om pianofröknar.
Citera
2019-05-03, 16:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Frågan är inte ställt till mig men jag dristar mig till att skriva några tankar.

Polisen borde i mitt tycke uppgett:.

Misstanke gemensam planering och beslut och varför polisen drar den slutsatsen.
Misstanke att en förälder därigenom är misstänkt för anstiftan till dubbelmord
Misstanke att en förälder handgripligen begått mord på två barn
Misstanke att O strypt ihjäl H.

Forensiska fynd visar på en handgriplig barnamördare och två anstiftare.

Det borde man tydlig och klart klargjort.
Det hade dessutom fortfarande kunnat mörkas vem som gjort vad.

Hurvida båda skulle dömts för mord om de överlevd är en sak för rättsväsendet, inte polisen. Finns det fynd som visar på en eller två anstiftare ska det uppges. Finns det fynd som visar på en ensam handgriplig mördare ska det också uppges.
Då ska inte polisen uppge att bägge är misstänkte för att ha dödat barnen.

Vad som ska eller inte ska, är inte din sak att avgöra. Båda var och är misstänkta för mord, eftersom båda beslutade om dådet, båda planerade dådet - bevisligen - därigenom är båda lika skyldiga. Juridiskt. Sen om dina känslor om vem som gjort vad trasslar till det i ditt liv - det är en helt annan fråga. Men här går inte ens att prata med bönder på bönders språk. För du begriper bara inte. Ta en juridikkurs. Inte en kurs i medicinskt fusk, eller nån journalistkurs på 10 poäng. Läs hur juridiken fungerar och straffrätt. Lär dig en sak: JURIDIK OCH FÖRNUFT HÖR INTE IHOP. Och jag pratar juridiska spetsfundigheter. Men får nog sluta med det - för det går inte in.
Citera
2019-05-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då bör du protestera mot Solglittrets forensiska bevis i stället för att vara otrevlig mot andra som refererar till dessa. Om det påstås att det finns forensiska bevis som stödjer en teori så måste man väl få referera till det påståendet. Det blir även intressant ur flera perspektiv om detta kommer att finnas med i Håret Höglunds kommande bok. Jag behöver varken ditt tillstånd eller din välsignelse för att skriva detta. Du behöver inte sätta dig på några höga hästar och låtsas vara moraliskt överlägsen, du refererar själv till obduktionerna av barnen. Du vill ha svärtningen eftersom det passar din spekulation om spår efter en lång kamp. Du utnyttjar barnens död för att få sprida din dröm om våld och brutalitet.

Hade varit ärligare om du var pretto men du är genuint självgod.

Du pratade om Elisabet Höglund. Håret har du fått för dig att hon ska kallas. Skulle hon berätta om detaljer i obduktionen anser du. Förhoppningsvis så finns det någon som kommer att berätta hur två flickor levde mera än hur de dog.
Citera
2019-05-03, 16:37
Medlem
Citat:
Man behöver inte handgripligen döda någon för att vara misstänkt för mord. Detta är de officiella rubriceringarna. Och det blir inga "på sannolika skäl" eller annat eftersom ingen lever. Det blir inga domar.
Men i all media som skrivits så har det varit att båda föräldrarna "är misstänkta för mord". Ingen misstanke har höjts eller sänkts av den enkla anledningen att ingen lever, ingen skall häktas, ingen skall åtalas och ingen skall dömas i domstol och låsas in på den tid domstolen bestämt.

Denna rubricering har man varken höjt eller minskat på under utredningens gång.

Jo, det där vet jag också, men det var inte min fråga.
Citera
2019-05-03, 16:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vad som ska eller inte ska, är inte din sak att avgöra. Båda var och är misstänkta för mord, eftersom båda beslutade om dådet, båda planerade dådet - bevisligen - därigenom är båda lika skyldiga. Juridiskt. Sen om dina känslor om vem som gjort vad trasslar till det i ditt liv - det är en helt annan fråga. Men här går inte ens att prata med bönder på bönders språk. För du begriper bara inte. Ta en juridikkurs. Inte en kurs i medicinskt fusk, eller nån journalistkurs på 10 poäng. Läs hur juridiken fungerar och straffrätt. Lär dig en sak: JURIDIK OCH FÖRNUFT HÖR INTE IHOP. Och jag pratar juridiska spetsfundigheter. Men får nog sluta med det - för det går inte in.

Om O hade varit på ett seminarium med fullt med folk en hel dag och H begått morden på barnen under dagen - hade hon anhållits på misstanke om mord och han anhållits på misstanke om anstiftan till mord. Om man hittat mail och brev.

När nu forensiska fynd visat samma scenario - att enbart en person handgripligen mördade barnen - borde samma typ av formulering för brottsmisstanke göras av polisen på PT.

Man borde inte förändra den brottstyp som anstiftaren i det här fallet är misstänkt för.
Man borde uppge att en förälder är misstänkt för anstiftan och en för handgripliga mord.
För det är ju exakt det som de forensiska fynden kunnat verifiera - varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-03 kl. 16:44.
Citera
2019-05-03, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Frågan är väl vem som borde värna minnet av offren, det brukar normalt vara anhöriga. Vi vet iofs inte om det finns minnesstenar, facebookgrupper eller annat. Vi vet bara att det inte finns på Flashback, det är både hedrande och bra enligt min åsikt. De anhöriga som har fotoalbum och bilder får gärna behålla dessa och på något sätt försöka förhålla sig till sina kluvna känslor.

För hur gärna man än vill hedra minnet av sina barnbarn så bör nog omgivningen även ha respekt för att man inte vill ha bild på deras mördare till allmän beskådan, för den mördaren är samtidigt ens älskade son eller dotter. Jag är glad att inte heller vänner, grannar eller klasskamrater släpper ifrån sig bilder på döttrarna. Det är tusenfalt mer respekt än alla mer eller mindre sinnessjuka inlägg om misshandel, incest och annat som denna tråd har producerat till flickornas "minne".

Det finns inget hedersamt i att som Håret Höglund försöka tjäna pengar på tragedin genom att nasa ut en bok. Om hon bara var intresserad av rättvisa och hade något substantiellt att komma med så skulle hon lika gärna kunna skriva ut det svart på vitt på sin blogg eller här i tråden.

Men eftersom hon drivs av pengabegär så är det bättre avans att publicera spekulationerna i en pamflett. Vad är väl bättre marknadsföring för den än en av Flashbacks längsta och mest lästa trådar. Jag hoppas att intresset kommer att sjunka som en sten för tråden. Jag har till slut förstått varför samma spekulationer ältats i tråden vecka efter vecka och månad efter månad. Det är klart att det finns intresse av att den ska finnas på "aktuella ämnen" den dagen boken hamnar på disken och pengarna ska ner i kassaapparaten.

Jag tänker inte längre vara delaktig i denna marknadsföring utan göra vad jag kan för att offer och anhöriga ska få ro och familjen inte ska behöva bli utnyttjad i någons försök att profitera på tragedin genom att nasa ut en tafflig bok. Det är avskyvärt att se hur Håret Höglund har smugit runt huset i Bjärred för att få några snaskiga bilder till sin spekulativa blogg, där hon blandar och ger allt från "avslöjanden" om Palmemordet till snyfthistorier om pianofröknar.

Om man resonerar som du så är alla som skriver om begångna mord (och det är en väldig massa skribenter och journalister både i Sverige och utomlands) profitörer och snokande svin. Eller gäller det enbart EH? Skulle tro det. Bara att läsa hur du skriver om henne osar av ditt förakt för henne som person och det berättar också det mesta om dig själv som individ.
Senast redigerad av zilvereko 2019-05-03 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in