2019-05-03, 11:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Citatet nedan av MV har fastnat i mitt huvud.

Jag försöker "tolka" vad det står.
Min understrykning:

"[...]Då kommer det som en chock för närmaste anhöriga som inte kunde lämna några avvikande uppgifter i polisförhör. Men polisen visste redan vid förhören att man inte berätta hela sanningen utan att lämna ut några avgörande bevis utan det kommer användas när man plockar in gärningsmannen nästa gång och då blir det avgörande för tingsrätten."

Vilka "man" har inte berättat hela sanningen?
/..../
Det MV antyder där är väl att man kanske aldrig avslöjade någon avgörande bevisning för den misstänkte själv (möjligen eftersom den misstänkte då skulle kunna komma med förklaringar som äventyrade åklagarens case).

Netherworld har varit inne på samma tankar:
Senast redigerad av Draifos 2019-05-03 kl. 12:00.
Citera
2019-05-03, 12:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det MV antyder där är väl att man kanske aldrig avslöjade den avgörande bevisningen för den misstänkte själv (möjligen eftersom den misstänkte då skulle kunna komma med förklaringar som spolierade åklagarens case).

Netherworld har varit inne på samma tankar:

Tror du?
Jag är inte säker.
Kanske du har rätt.
Uppfattar det med som att det skulle kunna menas att det är MV som inte vill lämna ut avgörande bevis till tråden.

[...]"Men polisen visste redan vid förhören att man inte berätta hela sanningen utan att lämna ut några avgörande bevis [...]"

I så fall skulle det betyda att polisen sitter inne med avgörande bevisning som man inte delgav de förhörda, och att de som förhördes då undanhöll en del av sanningen?

Inte tycker jag att jag är säker på tolkningen.
Citera
2019-05-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den här får jag som första träff när jag söker i tråden på "bråk"

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ja man måste läsa allt kritiskt och jag menar verkligen allt.

Man kan väl knappast tolka posten som annat än hörsägen om man nu ska läsa allt kritisk. Postaren själv uppger att informationen kommer från BOs son som pratat med kompisar som berättar för sina föräldrar som sen pratar med bekanta. Oklart om postaren ingår i bekanta eller om hen har pratat med bekanta. Informationen har alltså gått igenom 3-4 led innan det postats i tråden som fakta. Hur mycket har ändrats/lagts till i varje led?
Citera
2019-05-03, 12:13
Medlem
Draifoss avatar
Tja, det kanske faktiskt var så här åklagaren föreställde sig ett händelseförlopp, att gm flydde genom Vivallaskogen från fyndplatsen hem till SD:s bostad. Kanske går det också lättare att få den "klockade" flyktvägen att fungera om man antar att gm cyklade, någon har ju antytt att det var ont om tid. Rispor på benen kan ha tolkats som skador orsakade av den enligt bilder ofta kortbyxförseddes kontakt med buskar längs flyktvägen, kanske särskilt längs den senare föreslagna rödmarkerade vägen som verkar gå genom snårigare terräng. Det omtalade blodet kan i så fall ha varit SD:s eget, som kanske antogs ha avsatts på kläder som skulle kunna ha använts under eller efter cykelturen.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-03 kl. 12:39.
Citera
2019-05-03, 12:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tja, det kanske faktiskt var så här åklagaren föreställde sig ett händelseförlopp, att gm flydde genom Vivallaskogen från fyndplatsen hem till SD:s bostad. Kanske går det också lättare att få den "klockade" flyktvägen att fungera om man antar att gm cyklade, någon har ju antytt att det var ont om tid. Rispor på benen kan ha tolkats som skador orsakade av den enligt bilder ofta kortbyxförseddes kontakt med buskar längs flyktvägen, kanske särskilt längs den senare föreslagna rödmarkerade vägen som verkar gå genom snårigare terräng. Det omtalade blodet kan i så fall ha varit SD:s eget, som kanske antogs ha avsatts på kläder som skulle kunna ha använts under eller efter cykelturen.

Har svårt att tro att gm cyklade den vägen.
Inget är ju omöjligt (har själv en cykel i aluminium, som väger endast 10 kg). Man kan då bära cykeln de sträckor som är oländiga.

Men eftersom vi inget har hört om att det skulle ha observerats en man med cykel, så tvivlar jag på det.

Rispor och ev avsättningar av blod på kläder är ju inget vi vt något om. Det blir ju enbart funderingar och om det skulle ligga sanning i något av detta har det inte med säkerhet kunnat knytas till brottet.

Inte tror jag en sekund att blodiga kläder från brottet legat i en bil. Inte heller tror jag att det skulle vara L*enas blod på dessa. Om det funnits blod på något är det med sannolikhet SDs eget.
Citera
2019-05-03, 12:56
Medlem
Citat:
Citatet nedan av MV har fastnat i mitt huvud.

Jag försöker "tolka" vad det står.
Min understrykning:

"[...]Då kommer det som en chock för närmaste anhöriga som inte kunde lämna några avvikande uppgifter i polisförhör. Men polisen visste redan vid förhören att man inte berätta hela sanningen utan att lämna ut några avgörande bevis utan det kommer användas när man plockar in gärningsmannen nästa gång och då blir det avgörande för tingsrätten."

Vilka "man" har inte berättat hela sanningen?
Och de anhöriga som kommer att bli "chockade", de som inte kunde lämna några avvikande uppgifter. Vilka avvikande uppgifter?
Uppgifter som borde ha varit avvikande?

Blir riktigt misstänksam att det har lämnats inte sanningsenliga uppgifter i förhören.
Eller vilken annan tolkning finns det?

Tänker då även på nära vänner.

Min fetning:

Tidigare har MV använt "man" på ett litet ovanligt sätt så jag tolkar det som att hen menar att vänner och anhöriga inte lagt fram hela sanningen i förhören, alternativt att SD farit med osanning mot sina nära.
Detta att anhöriga inte säger allt, beror förstås till del på att de inte vet allt och till del på att man naturligt tolkar allt till det bästa när det gäller ngn man tycker om. Det kan vara skyddande av brottsling men jag är inte övertygad om att det är det MV menade.
Citera
2019-05-03, 13:02
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att det framkommit någonstans vad HDs psykiska ohälsa har sitt ursprung, mer än att det inte har med hennes jobb att göra.

Det kan ju ha börjat som en förlossningsdepression om det började efter att det andra barnet föddes, men det kan lika bra ha att göra med andra saker.

Om SD hjälpt till hemma eller inte tycker jag inte heller framkommit? Själv tycker jag att han verkat ovanligt pysslig med att baka mm inför geocachingträffar. Men det kan ju vara enstaka insatser och säger inget om hur deras arbetsfördelning sett ut. Har vi inte också hört att han varit händig och gillat att arbeta med renoveringar i villan? Tycker mig minnas något sådant?

Teorier kan man ju ha om varför HD fått sin psykiska ohälsa, men det blir på väldigt lösa boliner...

En sådan "lös bolin" är att om HD fått en förlossningsdepression, börjat med antidepressiva och i samband med både förlossning/depression och medicinering tappat sin sexlust. SD "söker sig" utanför hemmet för sina "lustar" och visar HD allt mindre uppmärksamhet. En ond spiral...

Men det kan lika bra finnas andra förklaringar.

En tanke jag har är att om SD är gm och har personlighetsdrag som inte är gynnsamma i ett äktenskap med barn, villa med allt det som krävs för att man ska kunna samverka på ett positivt sätt, då kan det vara en anledning.

En starkt kontrollerande person bygger inte upp och stärker den andre parten i ett förhållande. Sakta men säkert minskar självkänsla och en depression kan absolut drabba personen.

Värt att minnas att det finns olika påståenden om HDs ohälsa. Nu hittar jag inte det inlägget, men vill minnas att EGT inte trodde att HD haft psykiskt lidande utan snarare en underlivsoperation.
Håller absolut med om att tillvaron med en otrogen ljugande make måste vara fruktansvärt nedbrytande, även om HD höll masken utåt mot t.ex. EGT. (Som så att allt alltid verkat vara frid och fröjd mellan SD och HD).
Citera
2019-05-03, 13:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
/.../
I så fall skulle det betyda att polisen sitter inne med avgörande bevisning som man inte delgav de förhörda
/.../
Fast det som i så fall ansågs vara bevisning då, och som alltså möjligen undanhölls den misstänkte sommaren 2018, behöver ju inte nödvändigtvis anses ha något bevisvärde idag. Polisen bör väl ändå ha hunnit vidta en del utredningsåtgärder nu för att reda ut det där.
Citera
2019-05-03, 14:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad är det i deras loggar som gör det tydligt för dig? Nu i efterhand när man vet att de hade affär kan man utläsa det men annars hade iaf jag trott att de bara var nära vänner. Man brukar väl inte gå runt och tänka det värsta om sina vänner, att vissa av de gifta kanske har affärer med varandra etc?

Det räcker att titta på foton på dem
tillsammans.
SD ser totalförälskad ut så fort LW
är i närheten.
Man måste vara blind för att missa det.

Det har även skrivits om en
”kärleksförklaring” som SD lär ha skrivit
till LW i sin geologg, som han vid tillfället delade med sin fru HD.
Citera
2019-05-03, 14:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tidigare har MV använt "man" på ett litet ovanligt sätt så jag tolkar det som att hen menar att vänner och anhöriga inte lagt fram hela sanningen i förhören, alternativt att SD farit med osanning mot sina nära.
Detta att anhöriga inte säger allt, beror förstås till del på att de inte vet allt och till del på att man naturligt tolkar allt till det bästa när det gäller ngn man tycker om. Det kan vara skyddande av brottsling men jag är inte övertygad om att det är det MV menade.

Den tolkningen ligger väl kanske närmast till hands.
Tror kanske inte att MV menade graden "skyddande av brottsling då hen menade att anhöriga skulle bli chockade.
Citera
2019-05-03, 14:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Varannan vecka var det mycket, då LW var barnledig...
Du tror inte HD blev deprimerad för att hennes man rände runt med en singelkvinna istället för att ränna runt med henne!?
Det är ju fullständigt otänkbart att HD inte anade eller visste vad som pågick.
Det är väl också ett konstigt sammanträffande att i samma veva som LW blev rejält osams med SD, började umgås mycket med Beholder, så ville HD skiljas och flyttade till eget boende.

Var både LW och HD upprörda över SD´s och JG homorelation? Det skulle förklara massor, bla JG´s dyrkande och fullständiga undergivenhet mot SD.
SD spöar och ofredar JG´s vän LW, och JG unfriendar LW!!? Hallå!

Kan LW även ha berättat för HD om
SDs ev. bisexualitet?
Var det det som blev droppen för HD?

SD blev rasande och skylde allt på LW?

JG var rädd för att hon även skulle
berätta för hans sambo?

Jag tycker fortfarande att det är
konstigt att JG tog LWs WIG på kvällen
några timmar innan hon mördades.
Finns det något sätt för oss i tråden
att få läsa texterna i WIGen?
Citera
2019-05-03, 14:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Fast det som i så fall ansågs vara bevisning då, och som alltså möjligen undanhölls den misstänkte sommaren 2018, behöver ju inte nödvändigtvis anses ha något bevisvärde idag. Polisen bör väl ändå ha hunnit vidta en del utredningsåtgärder nu för att reda ut det där.

Ok, nu pratar vi kanske om olika "bevis".

Jag använde MV "avgörande bevis", som fanns i det citat jag påbörjade mina funderingar.
De bevisen behöver ju inte vara avgörande för målet, utan kanske var av den art att det var avgörande för att kunna värdera sanningshalten i det man fått fram i förhöret.

Jag misstänker dock att MV menar med "utan att lämna ut några avgörande bevis " att hen inte vill avslöja bevis för oss.

Lite luddigt är inlägget. Så det kan tolkas lite olika (kanske beroende på vad man önskar? )

MV:

https://www.flashback.org/p64586115#p64586115

Tillägg:
Och visst kan det var så som du säger. Om det nu var något som man trodde i början kunde ha ett bevisvärde, men som senare inte hade det. Inlägget är ju ett tidigt inlägg i tråden.
Senast redigerad av notknapparen 2019-05-03 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in