2019-04-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det var väl vad JM såg på dessa foton
som hen beskrev.
JM försökte framstå som om hen hade
insiderinformation men allt hen postat
går att hitta online; mycket av det på
LWs Insta.

JM har tydligen uppvisat liknande
beteende i andra mordtrådar också.

Inte seriös, enligt mig.

Nja, lika väl som man kan tro på MV så kan man nog tro på JM.
Att hen beter sig underligt kan vara att det har sitt syfte.
Tänk på att när JM dök upp i tråden försvann vissa postare.
Vad detta beror på kan man bara spekulera i.
Kanske har dessa postare span på sig elektroniskt och ville / vill inte röja sig?
Citera
2019-04-13, 10:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Apropå ingenting och personen på motorvägen, en teori är tydligen att SD tagit den vägen hem från FP för att slippa bli igenkänd av grannar etc. Som jag tolkar kartan skulle den vägen "fungera" minst lika bra om personen av någon anledning ska till ... en granne till SD.

http://forumbilder.se/H8D8C/20181015-165625

Har följt tråden och la märke till att det diskuterades om den hypotetiska flyktväg som gm kan ha tagit.

Enligt MV ska det vara den från fyndplatsen räknat närmaste cykel/gångbro som utredarna har en teori om:

https://www.flashback.org/sp65602774

https://kartor.eniro.se/?c=59.291060,15.188942&z=16&l=aerial&d={%22m%22:[[59.290107,15.188105,null,0],[59.292233,15.192053,null,0]],%22l%22:[[59.288897,15.186456,59.288938,15.18663,59.289119,1 5.186827,59.289389,15.187121,59.290108,15.187919,5 9.290149,15.187979,59.290276,15.187864,59.291188,1 5.188655,59.291292,15.188861,59.291618,15.189089,5 9.291605,15.189741,59.291885,15.189682,59.291986,1 5.189578,59.292052,15.189752,59.292188,15.18976,59 .292331,15.189926,null,0]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Då blir den hypotetiska flyktvägen en annan. Jag har studerat kartorna och man kan se om man zoomar in bilden att det finns en stig i buskaget in till Vivallaringen.

Jag har rödmarkerat den ändrade tänkta flyktvägen på Modestys karta:

https://minfil.com/wd3eJ8c8nd/SD_flyktv_g_png
Citera
2019-04-13, 11:21
Medlem
notknapparens avatar
När man har sin mobil med sig och har WiFi på, vill mobilen koppla upp sig på närliggande nät. Jag undrar om detta kunnat vara till hjälp för utredarna att se var SD befunnit sig under den kritiska tidpunkten.

Dvs OM han hade mobilen och WiFi påslagen/et. Om mobilmasterna inte kunnat avslöja hans rörelser exakt, skulle detta kunnat vara till hjälp.

Om hans mobil varit kvar i hemmet hela kvällen/natten, har den varit avstängd vid kritiska tidpunkter? Brukar den ofta vara avstängd, kan man se avvikelse i ett mönster?

Hade han inte sin mobil med sig om han gått ut och ner till LW? Eller låg den kvar hemma?
Avstängd? WiFi avstängt? Flygplansläge?
Citera
2019-04-13, 13:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Kanske har dessa postare span på sig elektroniskt och ville / vill inte röja sig?

Vilket syfte menar du att hens underliga
beteende skulle kunna ha?

Jag har missat att vissa postare försvann
när JM dök upp.
Vilka postare försvann?
Det kanske berodde på att de inte orkade
läsa hens jobbiga inlägg?

Vad skulle det ha med JM att göra om
de har span på sig elektroniskt och inte
vill röja sig?
Citera
2019-04-13, 14:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Apropå MV och JM, de har åtminstone en sak gemensamt, de har skrivit sina senaste inlägg i tråden samma dag (skiljer faktiskt bara en kvart), den 1 februari.

I JM:s fall finns det en "naturlig" förklaring förstås.
Citera
2019-04-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När man har sin mobil med sig och har WiFi på, vill mobilen koppla upp sig på närliggande nät. Jag undrar om detta kunnat vara till hjälp för utredarna att se var SD befunnit sig under den kritiska tidpunkten.

Dvs OM han hade mobilen och WiFi påslagen/et. Om mobilmasterna inte kunnat avslöja hans rörelser exakt, skulle detta kunnat vara till hjälp.

Om hans mobil varit kvar i hemmet hela kvällen/natten, har den varit avstängd vid kritiska tidpunkter? Brukar den ofta vara avstängd, kan man se avvikelse i ett mönster?

Hade han inte sin mobil med sig om han gått ut och ner till LW? Eller låg den kvar hemma?
Avstängd? WiFi avstängt? Flygplansläge?

Jag förmodar att du menar hemnätverken i husen runtomkring, tror inte
att det loggas med mindre än att det blir en anslutning.
Eftersom dom lär vara kodade så blir det ingen automatisk anslutning heller.
Nästan säker.

Jag skulle lämna min mobil hemma liggande likadant som annars
när jag är hemma.
Men å andra sidan så är mordet oplanerat så ligger nog
mobilen där i fickan.

Mycket det där med mobiler, undrar fortfarande var SD befann sig när
LWs mobil "pingade" i skogen, i USA, ovanför atlanten, England eller hade
han hunnit hem.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-04-13 kl. 14:56.
Citera
2019-04-13, 15:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag förmodar att du menar hemnätverken i husen runtomkring, tror inte
att det loggas med mindre än att det blir en anslutning.
Eftersom dom lär vara kodade så blir det ingen automatisk anslutning heller.
Nästan säker.

Jag skulle lämna min mobil hemma liggande likadant som annars
när jag är hemma.
Men å andra sidan så är mordet oplanerat så ligger nog
mobilen där i fickan.

Mycket det där med mobiler, undrar fortfarande var SD befann sig när
LWs mobil "pingade" i skogen, i USA, ovanför atlanten, England eller hade
han hunnit hem.

Ja, det var bara en tanke om det kunde varit något som utredarna kunde ha dragit några slutsatser av.

Nu börjar mitt minne runt tidpunkter försvinna, men pingades mobilen inte på samma dag som LW hittades, den 19:e maj?

Hur var det nu, varför kunde den inte pingas tidigare isf?
Kan det ha något att göra med att batteriet tog slut?

Jag vet att det har diskuterats tidigare i tråden, men kom det fram något runt det?
Citera
2019-04-13, 18:05
Medlem
Jag har också glömt när LW:s mobil pingades, här några inlägg
om mobilen. Var det torsdag kväll som den pingades? I så fall
var det den 17/5 och hon hittades den 19/5.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Mobilen pingades ju nordväst mot Vivallaskogen. Det mest rimliga är nog att GM tog den för att vilseleda polisen genom att dumpa den åt annan riktning och plats än där kroppen var. Det lyckades ju GM med då polisen sökte i det området efter LW.
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Intressant förutom att SD mycket väl kan ha varit hemma om mobilen pingades på torsdag kväll.

Någon i tråden har kollat efter att jag frågade om det var möjligt att hinna hem med flyg och det var det. Finns nämligen ingen fakta som säger när SD kom hem men möjligheten att han var hemma när mobilen pingades finns.

Edit: Här är inlägget.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag tror inte att kroppen har flyttats. För mig har mordplatsen alltid varit densamma som FP (eller i nära anslutning).

Den information jag har är att det inte söktes efter LW i närheten av där hon hittades. Alla sökinsatser sattes in i området där hennes mobil pingades. Oavsett hur resonemanget gått inom utredningen så kan jag inte begripa beslutet att inte söka i bostadsområdet. Som sagt, oförsvarbart.
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Pingades inte telefonen rätt sent, på torsdag kväll? Jag har tyvärr börjat glömma.

Välkommen tillbaka notknapparen, så roligt att få läsa dina
inlägg igen efter vårsemestern!

Citat:
Ja, det var bara en tanke om det kunde varit något som utredarna kunde ha dragit några slutsatser av.

Nu börjar mitt minne runt tidpunkter försvinna, men pingades mobilen inte på samma dag som LW hittades, den 19:e maj?

Hur var det nu, varför kunde den inte pingas tidigare isf?
Kan det ha något att göra med att batteriet tog slut?

Jag vet att det har diskuterats tidigare i tråden, men kom det fram något runt det?
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Angående pejl, ping och fynd av mobil.

Mobilen pejlades. Enligt uppgifter (Aftonbladet) pingades den i ”närheten” av LW:s hem.
Sedan gjordes ”ett fynd” som kunde vara intressant för utredningen (enligt P4 Örebro) i ett skogsområde i krokarna.

LimeTime menar att det inte är mobilen.
Moralensväktare menar att det är mobilen.
Jag väljer att tro på den senare.

Frågan uppstår då varför GM inte förstör mobilen, dränker den, gräver ner den, whatever.

Hen kanske är slugare än så - enligt sej själv - och placerar den i ”ett skogsområde” åt ett visst håll som skulle kunna indikera någon GM från Andra sidan järnvägen, så att säga.

Edit.
Fyndet måste inte vara mobilen. Kan ju vara nåt annat. I övrigt stämmer det att LimeTime och Moralensväktare har helt olika åsikt om huruvida mobilen hittats eller ej.
Citera
2019-04-13, 21:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag har också glömt när LW:s mobil pingades, här några inlägg
om mobilen. Var det torsdag kväll som den pingades? I så fall
var det den 17/5 och hon hittades den 19/5.

Välkommen tillbaka notknapparen, så roligt att få läsa dina
inlägg igen efter vårsemestern!

Tack!
Tack till dig och även CarlJanne!

Hittade en artikel från 18/5 från AB:

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

I tråden kan jag hitta uppgifter 18/5 om mobilen som pingats:

"Citat:
Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad.

Har hon blivit dödad hemma och utsläpad i skogen??
"

https://www.flashback.org/sp64085844

Var det en 17:e eller den 18:e som mobilen pingades? Jag är lite för trött och okoncentrerad, men just nu hittar jag inget före den 18:e.

Men oavsett, varför kunde mobilen inte pingas innan dess?
CarlJanne?
Citera
2019-04-13, 21:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Tack!
Tack till dig och även CarlJanne!

Hittade en artikel från 18/5 från AB:

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

I tråden kan jag hitta uppgifter 18/5 om mobilen som pingats:

"Citat:
Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad.

Har hon blivit dödad hemma och utsläpad i skogen??
"

https://www.flashback.org/sp64085844

Var det en 17:e eller den 18:e som mobilen pingades? Jag är lite för trött och okoncentrerad, men just nu hittar jag inget före den 18:e.

Men oavsett, varför kunde mobilen inte pingas innan dess?
CarlJanne?

Har det inte att göra med hur försvinnandet rubriceras? Det måste till misstanke om grovt brott innan man får söka signalen från en försvunnen. Fast det kan finnas viss tidsskillnad mellan när man pingat en lokalisering och man går ut med det. När tråden ännu låg på "Försvunna personer" så var det en del som undrade om syftet med att polisen läckte uppgift om pingad mobil var för att provocera fram någon aktivitet där man misstänkte människorov (och följaktligen om det inte skulle kunna stressa en potentiell GM för den händelse att LW ännu skulle varit vid liv).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-13 kl. 21:55.
Citera
2019-04-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har det inte att göra med hurförsvinnandet rubriceras? Det måste till misstanke om grovt brott innan man får söka signalen från en försvunnen.

Men gick man inte ut med 'människorov' initialt av just den anledningen, i stället för att 'bara' notera LW som försvunnen?

Edit: såg din editering nu, ok, då minns jag kanske fel ang rubricerandet.
Senast redigerad av Rubar 2019-04-13 kl. 21:57.
Citera
2019-04-13, 21:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men gick man inte ut med 'människorov' initialt av just den anledningen, i stället för att 'bara' notera LW som försvunnen?

Ja, jag vill minnas att man gjorde så rätt snart.

Men har man sagt exakt när pingningen gjordes?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-13 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in