2019-04-02, 14:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
När två juridiska kompetenser TR och ÅK inte är överens, vilken
av dom litar du på i det fallet?

Jag litar på att båda gör det som dom har i sin makt att göra utifrån deras yrkesroll. Att en åklagare inte alltid lyckas med en häktning är egentligen inte så konstigt. Försvaret kan vara väl förberett, och det kan också vara så att en åklagare gärna gör ett försök hellre än inte, om hen känner att vågskålen är jämn. Dessutom så kan det ibland vara svårt för en åklagare att bestämma vilken slags bevisning som kan vara tillräcklig för en häktning. Ofta lägger nämligen inte åklagaren alla kort på bordet vid förhandlingen, då det ofta finns känsligt utredningsmaterial som hen inte vill ska komma till den misstänktes kännedom. Då blir förarbetet lite som att välja ut tillräckligt gott godis från påskägget att bjuda på, men att samtidigt spara det godaste till sig själv. Utan att veta om den som blir bjuden blir tillräckligt nöjd.
Citera
2019-04-02, 14:50
Medlem
Citat:
Här pekar du ut SD som mördare, om det inte går att låsa in MGM så är hans
liv i princip lagt i ruiner.

"Den domen kommer mördaren aldrig undan".
Å med det är du nöjd, skrämmande och korttänkt.

Om SD är oskyldig så är hans liv enligt dig "i princip lagt i ruiner", och så
kanske det blir.
Tyvärr så innebär det troligen att mördaren går fri, å då är du kanske inte
lika nöjd, men SDs liv är ju lik förbannat "i princip lagt i ruiner".

Däremot så kommer mördaren undan den "domen" också.

Jag är medveten om det. Skyldig eller inte är hans liv inte mycket att hänga i gran. Jag pekar inte ut honom, däremot är han offentligt misstänk för mord på LW, och jag också tror att han är GM.
Vore han oskyldig till mordet (han har ju iofs lite annan våldshistorik, både psykisk och fysisk med LW som borde ha bestraffats bättre när hon var i livet) är det självklart för jävligt och inget jag skulle önska honom, men det är ändå fakta.
Vore han skyldig är det med all rätt. Först långt fängelse straff, sen komma ut i samhället som dömd kvinnomördare.
Hans eventuella räddning kan bli om det hittar en annan mördare med 100% säkerhet. Tvivel duger inte här.
Men sen har han ju det som är inom parentes ovan i bagaget. Knappast smickrande.

Så ja, MGMs kommande liv är ingen framgångsaga.
Citera
2019-04-02, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nej. Precis så är det så klart. Och tur är väl det. Jag tror Jean Banan mördade LW. Vi får nog vänta oss att se honom bli skäligen misstänkt snart.
Vem syftas Jean Banan på? JG?
Citera
2019-04-02, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu tror jag att du blandar ihop det lite.
Påstod inte Rosamund att det var hennes farbror eller liknande som arbetade vid FBI och det behöver ju knappast betyda att hon vet någon om deras arbetsmetoder.
Nej, hen har själv sagt hen är profiler och psykolog hos FBI.
Citera
2019-04-02, 14:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale

Nej, hoppsann har rätt.
Citera
2019-04-02, 15:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Vem syftas Jean Banan på? JG?

Nej, det var ett ironiskt inlägg riktat till de som tror att ett uttalande från allmänheten kan användas som bevismedel.
Citera
2019-04-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, hoppsann har rätt.
Ok, jag minns att du skrev att du var på FBI. Men det är OffT så..
Citera
2019-04-02, 15:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad poliser och utredare och åklagare tror som privatpersoner är en sak. I sin yrkesroll är det annorlunda./.../
Det är intressant att läsa dina inlägg eftersom det ger oss en inblick i hur det här kan te sig ur en verksam jurists perspektiv. Det här du skriver om att man skall skilja på vad en åklagare tror privat resp. i sin yrkesroll får du gärna utveckla. Jag minns en intervju där Hiding faktiskt sade någonting om att hon inte ville kommentera hur hon tänker privat.

Skulle det alltså kunna vara så att Åsa Hiding i sin åklagarroll nu håller kvar SD som skäligen misstänkt på någon mer formell juridisk bevekelsegrund, samtidigt som hon som privatperson inte längre tror att det är han som är gärningsmannen?
Senast redigerad av Draifos 2019-04-02 kl. 15:43.
Citera
2019-04-02, 15:36
Medlem
Citat:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Angående telefonen så ska det vara möjligt att hitta den även om den är avstängd, enligt min farbror på FBI.
Så det behöver inte vara så att något satte på den i torsdags eller fredags.
Läste att det fanns diskussion om att det inte kunde vara SD som gjort det eftersom han var på resande fot då.
Citera
2019-04-02, 15:48
Medlem
Citat:
När jag skrev "Vi på FBI" så är det för att som amerikan anser jag att det är vårt och därför sade jag till tjackarn att varför ska vi på FBI hjälpa er svenska medborgare, ni är kapabla att skydda henne själva. VI har ingen skyldighet att betala skatt för era medborgare.

.

Här förklarar R hur hon är en av "Vi i FBI"
Senast redigerad av Elsa2018 2019-04-02 kl. 16:34.
Citera
2019-04-02, 15:57
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är intressant att läsa dina inlägg eftersom det ger oss en inblick i hur det här kan te sig ur en verksam jurists perspektiv. Det här du skriver om att man skall skilja på vad en åklagare tror privat resp. i sin yrkesroll får du gärna utveckla. Jag minns en intervju där Hiding faktiskt sade någonting om att hon inte ville kommentera hur hon tänker privat.

Skulle det alltså kunna vara så att Åsa Hiding i sin åklagarroll nu håller kvar SD som skäligen misstänkt på någon mer formell juridisk bevekelsegrund, samtidigt som hon som privatperson inte längre tror att det är han som är gärningsmannen?

Hon har nog flera olika tankar och scenarion i huvudet. Å de förändras säkert med tiden också. Vill bara påpeka det fetade, om det var riktat mot mig. Jag är inte längre verksam inom juridiken. Det var länge sedan. Det är också därför det ibland kan bli fel, som i fallet med överklagan till hovrätt för en åklagare. Skammen släpper bitvis, kanske tiden läker alla sår.
Citera
2019-04-02, 16:34
Medlem
Citat:

När jag skrev "Vi på FBI" så är det för att som amerikan anser jag att det är vårt och därför sade jag till tjackarn att varför ska vi på FBI hjälpa er svenska medborgare, ni är kapabla att skydda henne själva. VI har ingen skyldighet att betala skatt för era medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in