2019-05-02, 16:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rahma
Synd om dig att du sitter och fokuserar på en enda vers av Koranen som har en bakgrund och orsak. I denna video finns förklaring till denna vers du nämnde på engleska så lyssna gärna:

https://www.youtube.com/watch?v=sTpAhDcONr8

Samtidigt missar du det viktigaste i Koranen, det är alltså Guds budskap till alla människor.
I nedanstående verser ur Koranen talar Gud ,vår skapare, till oss alla, utmanar och vanar dem som inte vill lyssna på honom och glada nyheter till dem som tror på honom. Så jag hoppas att du och alla andra här i tråden koncentrera sig noga när ni läser dem:

[2:21] MÄNNISKOR! Tillbe er Herre, som har skapat er och dem som levde före er - kanske skall er gudsfruktan [fördjupas] -

[2:22] Han som har skapat jorden som en viloplats för er och rest himlen som ett valv och låtit vatten strömma från skyn och därmed frambringat frukter för er försörjning. Sätt därför inte medgudar vid Guds sida, då ni vet [att Gud är utan like].

[2:23] Och om ni tvivlar på något av det som Vi steg för steg har uppenbarat för Vår tjänare, kom då fram med en sura som kan jämföras med detta och kalla på era vittnen - andra än Gud - om ni talar sanning.

[2:24] Om ni inte gör detta - och ni kommer inte att göra det - frukta då Elden, vars bränsle är människor och stenar och som hålls i beredskap att ta emot dem som förnekar sanningen.

[2:25] [Muhammad!] Ge dem som tror och lever rättskaffens det glada budskapet att lustgårdar, vattnade av bäckar, väntar dem; var gång de förses med frukt därifrån skall de säga: "Detta är vad vi försågs med i forna dagar" - de kommer nämligen att få sådant som påminner om det [förgångna]. Och [deras] hustrur skall vara med dem i dessa [lustgårdar], renade från [all jordisk] orenlighet, och där skall de förbli till evig tid.

I vers nummer 24 utmanar Gud er alla som inte tror att Koranen är Guds ord att hitta på några kapital då som liknar den. Men ni kommer aldrig att kunna göra då är det bäst att börja tänka om VEM har skapat oss och hela universum och VAD är MENING med vårt liv här på jorden. [b]Jag antar att det inte bara äta och dricka och skaffa barn annars är det ingen skillnad mellan oss och djur.

Hoppas ni får nytta när ni läser mitt inlägg!
Ja, ditt inlägg skapar ännu mer avsky mot islam, detta gift som breder ut sig i världen.
Citera
2019-05-02, 20:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
[b]Synd om dig att du sitter och fokuserar på en enda vers av

Men är inte ALLT i koranen "sant"?
Citera
2019-05-02, 22:05
Avslutad
Citat:
Att Islam och GT eller bibeln har något gemensamt det är en självklarhet eftersom alla dessa budskap kommer från en och samma Gud och detta förstärker att Islam är det senaste och sista Guds budskap därför borde kristna och judar som tror verkligen på Gud ta emot detta budskap.
Nej, islams gud är inte samma som den bibliska Guden.
Citera
2019-05-02, 22:20
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupp08
Nej, islams gud är inte samma som den bibliska Guden.
För den bibliske guden är mer fluffig eller?

Inget kategoriskt ner på knä med dig per omgående eller gå och fasta med dig tilsl du svimmar eller imperfekta otrogna svin- människa och inse-vilken -nolla-du-är-gud?

Islam är ju dock mestadels politik, med en gnutta vimsig poesi däremellan, dock krigspoetiska rundgångar med våldsförhärligande entoniga ramsor som går på repeat.

Men visst på ett sätt har du rätt, Sharialagar som ska härstamma från den äkta Muhammedanismen, kan inte riktigt liknas vid den teologi som ses som överbyggnad inom kristendom.

Islam har degraderat Jesus, så där förnekar islam den bibliske faderns väsen och manifestation i form av människoson. (eller så saknar islam enbart det själva teologiska, och levererar något betydligt mer linjärt/enkelspårigt , vars kontenta går ut på att : gud är allt människan är inget och då blir det som det blir där underkastelsen är total, dvs människan = värdelöst kryp på jorden)
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2019-05-02 kl. 22:22.
Citera
2019-05-02, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
För den bibliske guden är mer fluffig eller?
För att den bibliska Guden är den enda sanna Guden. Om koranen vore sann skulle det betyda att Jesus Kristus dog förgäves, vilket inte stämmer.
Citera
2019-05-02, 22:31
Medlem
Citat:
För att den bibliska Guden är den enda sanna Guden. Om koranen vore sann skulle det betyda att Jesus Kristus dog förgäves, vilket inte stämmer.
Eller att det inte fanns en jesus eller att jesus inte var guds son eller att det inte finns någon gud. Din kommentar är en falsk dikotomi.
Citera
2019-05-02, 22:35
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Eller att det inte fanns en jesus eller att jesus inte var guds son eller att det inte finns någon gud. Din kommentar är en falsk dikotomi.
Men, den enda vägen till gud går ju genom Jesus.. vem sedan Jesus var kan man spekuler omkring och skapa dikotomier i det oändliga men det förändrar inte att hans ord är heliga och utgör hela kärnan i kristendomen.

Har jag fel?
Citera
2019-05-02, 22:35
Avslutad
Citat:
Kalla det vad du vill men för mig råder det inga som helst tvivel att Gud finns och att han kom ner i köttet som Jesus Kristus för att den som tror på Jesus Kristus, hans död och uppståndelse ska få evigt liv genom Guds överflödiga nåd.
Citera
2019-05-02, 22:37
Medlem
Citat:
Kalla det vad du vill men för mig råder det inga som helst tvivel att Gud finns och som kom ner i köttet som Jesus Kristus för att den som tror på Jesus Kristus, hans död och uppståndelse ska få evigt liv genom Guds överflödiga nåd.
Vad skönt för jag är väldigt skeptisk och finner inga bra orsaker att tro detsamma.
Citera
2019-05-02, 22:39
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Jesus dog inte enligt koranen.
Hur kan Gud dö ö.h.t.? fast det är en annan diskussion.
Citera
2019-05-02, 22:44
Avslutad
Citat:
Vad skönt för jag är väldigt skeptisk och finner inga bra orsaker att tro detsamma.
Har också varit skeptisk till Jesus Kristus existens. Men en dag kunde jag tro. Det bara kom.

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Jesus dog inte enligt koranen.
Hur kan Gud dö ö.h.t.? fast det är en annan diskussion.
Nej, han korsfästes inte enligt koranen, vilket är helt fel.
Gud kan inte dö, dock dog kroppen som Han befann sig i för att sedan uppstå.
Citera
2019-05-02, 22:48
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Kalla det vad du vill men för mig råder det inga som helst tvivel att Gud finns och att han kom ner i köttet som Jesus Kristus för att den som tror på Jesus Kristus, hans död och uppståndelse ska få evigt liv genom Guds överflödiga nåd.

Är inte ute efter att rubba din tro eller liknande, däremot är jag nyfiken på vad du hade tänkt göra med evigt liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in