Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Något egentligt problem är det väl inte. Det är bara att reparera när det behövs och ta kostnaden på hyran?
Folk som är vanliga hyresgäster (alltså inte bostadsrätt) har i princip
inga möjligheter att själva tvinga fram några större renoveringar - alltså sådant som går utöver löpande underhåll. Och även det vanliga grundunderhållet är eftersatt på många ställen.
Vet du hur mycket grundstandarden på t ex kök och köksutrustning i vanliga lägenheter har förändrats sedan 60-talet? Mindre lägenheter i miljonprogrammet från 60-talet och tidigt 70-tal har en köksstandard som är i närheten av gammaldags studentrum. Det handlar om kök byggda för att man ska kunna laga litet konservsoppa och koka kaffe, men inte så mycket mer: de som bodde där förväntades äta lunch och middag ute på stan. Nergångna spisar med två plattor, nergångna och trånga kylskåp och ibland ingen vettig frys, ingen spisfläkt osv - och naturligtvis ingen plats till en diskmaskin. Dessutom diskbänkar som är 10 cm lägre än dem man bygger idag, vilket gör det omöjligt för många att stå och jobba bekvämt. All matlagning utöver makaroner och köttbullar eller en kopp kaffe blir tidsödande, stökig och jobbig i den typen av kök - och mycket riktigt bygger man inte så längre.