2019-05-02, 16:53
  #17089
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Forskare slår larm: var femte lägenhet i miljonprogrammet är så nersliten att den behöver renoveras akut. Och drygt hälften av alla lägenheter som byggdes i satsningen har *aldrig* renoverats eller uppdaterats i fråga om standard.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/akut-renoveringsbehov-i-miljonprogrammen

Jag kan själv intyga att det här är ett utbrett problem, många "folklägenheter" från de här åren har både eftersatt underhåll och litet nergången teknisk utrustning, t ex i kök och badrum (och det handlar *inte* enbart om typiska "blatteområden").
Något egentligt problem är det väl inte. Det är bara att reparera när det behövs och ta kostnaden på hyran?
Citera
2019-05-02, 17:13
  #17090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Något egentligt problem är det väl inte. Det är bara att reparera när det behövs och ta kostnaden på hyran?


Folk som är vanliga hyresgäster (alltså inte bostadsrätt) har i princip inga möjligheter att själva tvinga fram några större renoveringar - alltså sådant som går utöver löpande underhåll. Och även det vanliga grundunderhållet är eftersatt på många ställen.

Vet du hur mycket grundstandarden på t ex kök och köksutrustning i vanliga lägenheter har förändrats sedan 60-talet? Mindre lägenheter i miljonprogrammet från 60-talet och tidigt 70-tal har en köksstandard som är i närheten av gammaldags studentrum. Det handlar om kök byggda för att man ska kunna laga litet konservsoppa och koka kaffe, men inte så mycket mer: de som bodde där förväntades äta lunch och middag ute på stan. Nergångna spisar med två plattor, nergångna och trånga kylskåp och ibland ingen vettig frys, ingen spisfläkt osv - och naturligtvis ingen plats till en diskmaskin. Dessutom diskbänkar som är 10 cm lägre än dem man bygger idag, vilket gör det omöjligt för många att stå och jobba bekvämt. All matlagning utöver makaroner och köttbullar eller en kopp kaffe blir tidsödande, stökig och jobbig i den typen av kök - och mycket riktigt bygger man inte så längre.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-05-02 kl. 17:21.
Citera
2019-05-03, 15:19
  #17091
Medlem
Två professorer har räknat ut hur det ligger till.

https://www.svd.se/marknadshyror-kan-bota-den-sjuka-bomarknaden

Båda är förstås emeriter eller vad det nu heter. Ju äldre, ju okänsligare.

"Utsatta hyresgäster bör få väl tilltagna bostadsbidrag."
Så synd att vi inte alla är sådana då. Men E Svantesson kan väl nästan räknas dit ?
__________________
Senast redigerad av litesliten 2019-05-03 kl. 15:22.
Citera
2019-05-03, 16:06
  #17092
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Folk som är vanliga hyresgäster (alltså inte bostadsrätt) har i princip inga möjligheter att själva tvinga fram några större renoveringar - alltså sådant som går utöver löpande underhåll. Och även det vanliga grundunderhållet är eftersatt på många ställen.

Vet du hur mycket grundstandarden på t ex kök och köksutrustning i vanliga lägenheter har förändrats sedan 60-talet? Mindre lägenheter i miljonprogrammet från 60-talet och tidigt 70-tal har en köksstandard som är i närheten av gammaldags studentrum. Det handlar om kök byggda för att man ska kunna laga litet konservsoppa och koka kaffe, men inte så mycket mer: de som bodde där förväntades äta lunch och middag ute på stan. Nergångna spisar med två plattor, nergångna och trånga kylskåp och ibland ingen vettig frys, ingen spisfläkt osv - och naturligtvis ingen plats till en diskmaskin. Dessutom diskbänkar som är 10 cm lägre än dem man bygger idag, vilket gör det omöjligt för många att stå och jobba bekvämt. All matlagning utöver makaroner och köttbullar eller en kopp kaffe blir tidsödande, stökig och jobbig i den typen av kök - och mycket riktigt bygger man inte så längre.
Där måste jag säga emot. Jag har själv bara bott i 2- och 3-rumslägenheter i Stockholms ytterområden, i hus byggda på 60- och 70-talen. De har haft stora kök med 3m diskbänk, spisar med fyra plattor, dubbel kyl-frys bredvid varandra och plats för matbord i köket. Badrum och separat gästtoalett. Det är sant att diskmaskin inte var standard då, men det kan man leva utan. Man dör inte av att diska för hand.
Högsta status i Stockholm idag är att bo i innerstan, i hus som är 4-5 hundra år gamla. Hur moderna tror de är?
Citera
2019-05-03, 16:20
  #17093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Där måste jag säga emot. Jag har själv bara bott i 2- och 3-rumslägenheter i Stockholms ytterområden, i hus byggda på 60- och 70-talen. De har haft stora kök med 3m diskbänk, spisar med fyra plattor, dubbel kyl-frys bredvid varandra och plats för matbord i köket. Badrum och separat gästtoalett. Det är sant att diskmaskin inte var standard då, men det kan man leva utan. Man dör inte av att diska för hand.
Högsta status i Stockholm idag är att bo i innerstan, i hus som är 4-5 hundra år gamla. Hur moderna tror de är?

Handlade det om hyresrätter eller sådant som gjorts om till bostadsrätt? När en hyreskåk blivit bostadsrättsförening - särskilt om den blivit det de senaste trettio åren - ökar chanserna för renovering och uppgradering med en gång. Men gränsen mellan hyresrätter och bostadsrätt är samtidigt en tydlig ekonomisk gräns, och en klassgräns.

Det är väl i princip bara i Gamla stan det finns några bostadshus äldre än år 1800 kvar i Stockholm numera, och då är det grunderna och stommen i ytterväggarna som är lastgammal, inte så mycket mer. Man hittar jacuzzibad även i 1800-talskåkar på Östermalm.
Citera
2019-05-05, 13:31
  #17094
Medlem
Bostadsbristen är nu så stor att ett stort antal ledande politiker tvingas bo hemma hos
sina gamla föräldrar. Och hur är det med Mattias Karlsson (SD) ? Har lite vaga minnen
av det där programmet om hans svåra dagar.
Citera
2019-05-14, 16:23
  #17095
Medlem
https://www.svd.se/marknaden-kommer-inte-losa-bostadsbristen

Så självklart att man kan fundera över varför denna enkla sanning jämt och ständigt
måste upprepas.

Marknaden löser alltså inte bostadsbristen. Nu heller.
Citera
2019-05-14, 16:27
  #17096
Medlem
https://www.svd.se/vansterpartiet-forvagrar-manniskor-att-aga/i/senaste/om/debatt
Finns fåntrattar både i tråden och i verkliga livet.

"Detta samtidigt som det ökar möjligheten för människor att göra bostadskarriär utan att behöva flytta ifrån sin stadsdel."
Klart invandrarna skall bo kvar i sina stadsdelar och integreras med varandra och
inte med oss andra.

"Den grönblå majoriteten arbetar för att öka byggtakten, bygga fler billiga boenden och stärka allmännyttan."
Stor skämtare, den där Dennis. Till skillnad från Joakim Larsson som aldrig varit så värst rolig.
Citera
2019-05-16, 15:17
  #17097
Medlem
Fastighetsägarna i dagens SvD :

https://www.svd.se/en-svensk-modell-for-social-housing-behovs/i/senaste/om/debatt

Men ombildningarna då ? Borgerlighetens enda tänkbara politiska åtgärd !
Citera
2019-05-16, 16:24
  #17098
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Bostadsbristen är nu så stor att ett stort antal ledande politiker tvingas bo hemma hos
sina gamla föräldrar. Och hur är det med Mattias Karlsson (SD) ? Har lite vaga minnen
av det där programmet om hans svåra dagar.

Haha der glädjer mig att läsa det Hoppas de blir kvar där länge.
Citera
2019-05-16, 16:46
  #17099
Avslutad
Bostadsbristen är kraftigt överdriven. Här i Uppsala finns det hur många som helst som förköpt sig på nya br o vill hyra ut. Kolla blocket. Rosendal t ex är ett stort nytt område med många som vill hyra ut.
Plus alla äldre uthyres.
De många yngre o invandrare som köpt står antagligen inför stora problem om de inte får hyra ut. Dessutom om marknaden faller ytterligare så..

Dessutom:
https://www.di.se/nyheter/vinden-har-vant-renoveringsobjekt-ar-stendott/

Renoveringsobjekt stendött, 4% efterfrågar den typen av bostad. Köpare får inte lån för renovering.
__________________
Senast redigerad av lone star 2019-05-16 kl. 16:49.
Citera
2019-05-16, 17:51
  #17100
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Bostadsbristen är kraftigt överdriven. Här i Uppsala finns det hur många som helst som förköpt sig på nya br o vill hyra ut. Kolla blocket. Rosendal t ex är ett stort nytt område med många som vill hyra ut.
Plus alla äldre uthyres.
De många yngre o invandrare som köpt står antagligen inför stora problem om de inte får hyra ut. Dessutom om marknaden faller ytterligare så..

Dessutom:
https://www.di.se/nyheter/vinden-har-vant-renoveringsobjekt-ar-stendott/

Renoveringsobjekt stendött, 4% efterfrågar den typen av bostad. Köpare får inte lån för renovering.

Det enda det verkligen råder brist på är hyreskontrakt i attraktiva lägen som har priser reglerade långt under marknadspris. Även om vi byggde en miljard nya bostäder i Sverige skulle det vara 30 års kö till de attraktiva hyreskontrakten i rådande system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in