2019-03-31, 18:55
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metro
Vad som helst blir en floskel eller klyscha om den som säger det inte kan ge en förklaring. Det låter som att du har haft inkompetenta och/eller osäkra terapeuter. Dessutom låter det som ett förlegat och (jag hoppas) ovanligt upplägg att ställa de kraven på någon som är nynykter.

För övrigt visar forskning att den behandlingsformen som ger bäst resultat är behandlingshem plus självhjälpsgrupp (12steg).

Jag kan tänka mig att community reinforced therapy skulle vara bra också men vilka andra tänker du på? SMART osv?
Jag har bara gått två behandlingar, båda tycker jag har genomsyrats av det jag beskrev. Kan du nämna ett behandlingshem som du tycker håller måttet?

Vad forskning visar har jag inte en aning om, vad jag tycker mig ha läst så blir de flesta som har substansbekymmer nyktra helt för egen maskin. AA:s egna siffror är väl inte så jätteimponermade med sina 5% som är kvar efter ett år.

Ja, Smart Recoverys modell upplever jag som väldigt mycket mer relevant. Dom tror ju heller inte att det är en ärftlig sjukdom, vilket är ett väldigt bra utgångsläge. Synd att deras närvaro nästan är obefintlig här i Sverige.
Citera
2019-03-31, 20:59
Medlem
metros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Jag har bara gått två behandlingar, båda tycker jag har genomsyrats av det jag beskrev. Kan du nämna ett behandlingshem som du tycker håller måttet?

Vad forskning visar har jag inte en aning om, vad jag tycker mig ha läst så blir de flesta som har substansbekymmer nyktra helt för egen maskin. AA:s egna siffror är väl inte så jätteimponermade med sina 5% som är kvar efter ett år.

Ja, Smart Recoverys modell upplever jag som väldigt mycket mer relevant. Dom tror ju heller inte att det är en ärftlig sjukdom, vilket är ett väldigt bra utgångsläge. Synd att deras närvaro nästan är obefintlig här i Sverige.

Jag tror på formen - att vidmakthålla nykterhet med självhjälpsgrupper, sen innehållet - en smaksak. så länge man följer det konsekvent misstänker jag att inriktningen har samma betydelse som inom psykoterapi: det som patienten tror på funkar bäst.

Det där med 5% är något som spridits länge, men vad är 5% - Av vem - de som varit på ett möte?
Citera
2019-03-31, 21:16
Medlem
Citat:
Jag tror på formen - att vidmakthålla nykterhet med självhjälpsgrupper, sen innehållet - en smaksak. så länge man följer det konsekvent misstänker jag att inriktningen har samma betydelse som inom psykoterapi: det som patienten tror på funkar bäst.

Det där med 5% är något som spridits länge, men vad är 5% - Av vem - de som varit på ett möte?
Där är vi helt eniga!

Ja alla som går på möte antar jag, man går ju sällan dit för kaffet.

Sen har jag inget att jämföra med, 5% kanske är bättre än vad det ser ut. Jag vet inte.

Jag går själv på AA, om du missat det, men jag tycker det vore sunt om tex Smart Recovery var lika stora som XA, jag är övertygad om att det skulle leda till fler som lyckades bli rena.
Citera
2019-03-31, 21:30
Medlem
metros avatar
Citat:
Där är vi helt eniga!

Ja alla som går på möte antar jag, man går ju sällan dit för kaffet.

Sen har jag inget att jämföra med, 5% kanske är bättre än vad det ser ut. Jag vet inte.

Jag går själv på AA, om du missat det, men jag tycker det vore sunt om tex Smart Recovery var lika stora som XA, jag är övertygad om att det skulle leda till fler som lyckades bli rena.

Absolut, du är inte ensam om att ha invändningar mot XA. Det vore bra om det fanns fler alternativ för dem som har problem med begreppen och gudsbilden. Det finns förstås Refuge Recovery som är en icke-teistisk 12-stegsvariant.
Citera
2019-03-31, 21:38
Medlem
Citat:
Absolut, du är inte ensam om att ha invändningar mot XA. Det vore bra om det fanns fler alternativ för dem som har problem med begreppen och gudsbilden. Det finns förstås Refuge Recovery som är en icke-teistisk 12-stegsvariant.
Jaså, i Stockholm? Aldrig hört talas om. Har varit på ett Life Ring möte dock.
Citera
2019-05-01, 00:19
Medlem
Riddarhusets avatar
Vad tycker du om AA, Anonyma Alkholister?

Hej på er!
Är nyfiken på vad ni anser om denna rörelse.
Tre frågor
1. Vad är bra med denna rörelse?
2. Vad är mindre bra?
3. För vilka kan AA vara ett fungerande alternativ?
Citera
2019-05-01, 00:37
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Har du någon kommentar Morfar-52?
Var har du fått tag på denna lönelista? Kan du länka uppgifterna vore jag intresserad.
Citera
2019-05-01, 00:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

AA.s egna siffror? 5%? Var har du fått tag på dem?
Att alkoholism är genetiskt är bevisat. Att Smart Recovery inte tror på det spelar väl ingen roll. Inte för någon kanske. Behandlingen man behöver förändras ju inte av sådana fakta.
Citera
2019-05-01, 00:56
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillikungen
Grupp terapi kan vara bra men överlag tycker jag aa/när är en grupp med massa egna saningar och alla ska tycka lika för att vara accepterad fult ut i gruppen. Har helt klart inslag av att vara en sekt. Går själv på aa ibland i brist på annat stöd och tycker absolut det finns bra saker med, men känner inte att jag kan tala från hjärtat där då det inte stämmer överens med vad man ska tycka i aa. Har nyss tagit ett snesteg efter ett år nykter men inget jag tänker dela mig av på aa då det finns en del av mig som inte vill vara helnykter och det är ju inte accepterat där trotts att jag inte kan hjälpa ambivalens en i mig.
Du har väl en potential att utveckla där?
1. "Alla ska tycka likadant för att bli accepterad". Det skiter jag i. Jag säger vad jag tycker. Tom att jag inte gillar när andra skall tala om för mig vad som är rätt och fel. På AA får man tips om vad man kan göra. Att jag sedan inte har en sponsor, inte gjort stegen fullt ut, tycker att GUD är min egen innersta kraft, inte går ner på knäna och ber, kämpar med steg 12 och tradition 5, kritiserar de gamlingar som finns för att de inte tycker de behöver göra sevice längre, påpekar för de som är kritiska till gruppen att ta sitt ansvar och gå på praktiska möten det tyder väl bara på att jag inte underkastar mig AA till 100% och har en egen åsikt.
2. Klart att jag skulle berätta att jag tagit ett återfall. Vad är du rädd för?
Du verkar behöva träna dig i att sluta vara beroende av vad andra anser om dig. Skit i dom.
Citera
2019-05-01, 00:58
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hejsan!

Här har du, om du är genuint intresserad lite material till självstudier gällande AA:s finanser.
https://www.orange-papers.info/orang...#AA_financials Här finns massor med länkar till ekonomiska rapporter: https://www.orange-papers.info/orang...8.html#form990
mvh,
É Lizzard
Jag är skeptisk till informationens relevans och sanningshalt.
Men jag har inte läst den ännu.
Tack!
Citera
2019-05-01, 01:15
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ingen av länkarna fungerade? NOT FOUND!

Beklagar!

Det borde fungera bättre nu.

https://www.orange-papers.org/orange-letters65.html#AA_financials
https://www.orange-papers.org/orange-letters248.html#form990

Vänligen,

E
Citera
2019-05-01, 02:14
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Beklagar!

Det borde fungera bättre nu.

https://www.orange-papers.org/orange-letters65.html#AA_financials
https://www.orange-papers.org/orange-letters248.html#form990

Vänligen,

E
Har kollat nu, tack. Har svårt för att tro på denna källa fullt ut. Bevisen består ofta av
- jag har hört, men kommer inte ihåg varifrån
- en annan vill vara anonym men säger sig veta
- någon "uppskattar" det till x dollar
- någon tror och skulle kunna tänka sig osv
Men hänvisningen till Form 990 verkar vara äkta och där ser man att Greg Muth tjänar bra. Det skall finnas en professionell ledning inom AA och han är ett styrelseproffs. Men de som uppbär lön är få och Greg tävlar som vilken annan om den ledande positionen. I Sverige finns ett servicekontor med anställda t ex som har lön. Chefen för Röda Korset i Sverige tjänar väl 100.000 i månaden så ledningen kan ju inte arbeta oavlönad. Greg arbetar dock bara 17,5 h per vecka för sina pengar så nog har han bra betalt. I USA är det väl normalt kan jag tänka mig för den befattningen. Men siffrorna tål att fundera över ett tag till.
I Sverige är AA inte en lysande affär. Många grupper får inte ekonomin att gå ihop och kan inte skicka något till servicekontoret eller så blir 10% av vinsten väldigt lite.
Säg att gruppen får in 15.000 till 20.000 per år och skall betala, kakor, kaffe, te, mjölk och socker till 1.500 besökare under ett år och dessutom en hyra på 10.000 per år till kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in