Citat:
Ursprungligen postat av
ElIzzard
Har kollat nu, tack. Har svårt för att tro på denna källa fullt ut. Bevisen består ofta av
- jag har hört, men kommer inte ihåg varifrån
- en annan vill vara anonym men säger sig veta
- någon "uppskattar" det till x dollar
- någon tror och skulle kunna tänka sig osv
Men hänvisningen till Form 990 verkar vara äkta och där ser man att Greg Muth tjänar bra. Det skall finnas en professionell ledning inom AA och han är ett styrelseproffs. Men de som uppbär lön är få och Greg tävlar som vilken annan om den ledande positionen. I Sverige finns ett servicekontor med anställda t ex som har lön. Chefen för Röda Korset i Sverige tjänar väl 100.000 i månaden så ledningen kan ju inte arbeta oavlönad. Greg arbetar dock bara 17,5 h per vecka för sina pengar så nog har han bra betalt. I USA är det väl normalt kan jag tänka mig för den befattningen. Men siffrorna tål att fundera över ett tag till.
I Sverige är AA inte en lysande affär. Många grupper får inte ekonomin att gå ihop och kan inte skicka något till servicekontoret eller så blir 10% av vinsten väldigt lite.
Säg att gruppen får in 15.000 till 20.000 per år och skall betala, kakor, kaffe, te, mjölk och socker till 1.500 besökare under ett år och dessutom en hyra på 10.000 per år till kyrkan.