Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
De brister som finns inom FAA kor identifieras och åtgärdas tämligen omgående. Till detta finns en stor vilja i USA.
Citat:
Ursprungligen postat av
igel123
Jag är inte så säker på det, systemet med kampanjbidrag (mutor) är väldigt djupt rotat i USA, jag har svårt att se att de kommer att sluta med det. Givetvis förväntar sig företag som Boeing att få något för alla de miljoner de betalar ut i kampanjbidrag, de sysslar knappast med välgörenhet.
Det förekommer mycket beskyllningar mot FAA i tråden. De utredningar som sker kommer naturligtvis visa vad som vart fel och måste rätas till.
Dock ligger USA i topp i världens i flygsäkerhet när det gäller kommersiella sektorn. De är överlägset bäst och Europa är tvåa. Vi hade legat hyffsat nära bakom om man hade skurit det så att öststaterna inte hade räknats in.
Man kan inte bli bäst i världen på flygsäkerhet om inte det görs seriöst och att mutor skulle styra låter helt absurt.
Jag är övertygad om att FAA fungerar riktigt bra när det gäller den operativa biten med regulations och tillsyn.
Det är så enkelt. Man uppnår inte det USA har gjort på något annat sätt än att faktiskt utöva sin roll mycket proffesionellt. Att operativa sidan skulle vara bäst i världen samtidigt som FAA’s certifieringssida skulle styras av korruption är inte heller speciellt troligt.
Den mediabilden att Boeing fick certifiera sina egna flygplan är inte helt korrekt. Har redan beskrivit det i tråden men FAA har skapat en funktion där man utbildar tillverkaren på att göra delar av FAA’s jobb. Om detta gått rätt till kommer säkert utredas noga men jag tippar att den nya funktionen faktiskt tagits fram på ett sunt sätt. En anledning är nog brist på personal hos FAA men även att i den högteknologiska värld vi lever är det svårt för FAA att ha full insyn mht kompetens. Det kan mycket väl vara så att Boeing gör det bättre än FAA.
Rent allmänt fungerar det inte så att certifierande myndighet kontrollerar allt i minsta detalj. Istället får tillverkaren certifiera sig hos FAS genom att visa att man tex har kompetens att tex programmera på en viss nivå/säkerhetsstandard.
Det är samma grundprincip för flygunderhållsverkstäder. De blir certifierade att hålla en viss standard med vissa säkerhetskrav. Det går ingen myndighetsperson bakom och kollar att alla åtgärder är korrekt utförda, det löser bolaget själv.
Det som skiner igenom i denna tråd är återkommande påståenden som man vet är felaktiga om man vet hur flygverksamhet fungerar. De som gör påståendena har helt enkelt för lite kunskap om det de uttalar sig om.
Det måste få förekomma men när man fått rätt bild presenterad( med faktakälla) bör man acceptera det.