Jag säger bara att dessa program inte säger någonting om hur bra man är på att överleva.
Det säger du var gång en kvinna vinner överlevnadstävlingen. En ynklig bortförklaring från en bitter kvinnohatare.
Citat:
Det var starkt gjort. Hur många män har klarat av liknande bedrifter? Hur många kvinnor har dött vilsna i vildmarken?
På 1800-talet var det en indiankvinna, Juana Maria som var strandsatt 18-20 år på den obebodda ön San Nicolas. Hon bodde i en hydda av valben, livnärde sig på skaldjur och sälfett samt bar kläder av skinn och fjädrar från vilda ankor. För att sy ihop skinndelarna använde hon sälsenor som nålar.
En riktig Robinson Crusoe (den fiktiva karaktären som levde på en obebodd ö i 28 år).
Den serbiska flygvärdinnan Vesna Vulović innehar Guiness världsrekord i att överleva det längsta fallet utan fallskärm: 10 160 meter. (källa)
Citat:
Grattis, då har vi i alla fall ETT svar på frågan "Är kvinnor bättre än män på något?"
Det är faktiskt många fler än ETT område där kvinnor har vunnit över män: (1) ultramaraton-simning i öppet kallt vatten, (2) gevärsskytte, (3) rankning som världens bästa författare inom genren mysterier/deckare.
Andra exempel på områden där kvinnor besegrar män:
(6) Vara strandsatt längst tid på en öde ö (se ovan om indiantjejen Juana Maria)
(7) Överleva det längsta fallet utan fallskärm (se ovan om den serbiska flygvärdinnan Vesna)
Nu väntar jag på förminskningar, ifrågasättningar och bortförklaringar från dig.
De enda områden där män är överlägsna kvinnor är i fysiska sportgrenar där muskelstyrka och snabbhet är avgörande.
Citat:
Intressant. Vad gjorde männen under tiden kvinnorna samlade mat?
Storviltsjakt var en mycket energikrävande aktivitet, ofta förenad med livsfara. Så denna typ av jakt utövades endast i de fall matförråden sinade. Då fick starka och uthålliga män vandra flera mil för att ge sig ut på jakt efter bisonoxar eller mammutar. De kunde vara borta i flera veckor innan de återvände hem. Efter att de kommit hem från jakten och sedan återhämtat sig från storviltjaktens vedermödor samarbetade de med de andra gruppmedlemmarna och hjälptes åt med bland annat att göra upp eld, tillaga det styckade mammutköttet och tillverka enklare verktyg.
Samhället på boplatsen var egalitärt och jämställt. Enligt antropologen Christopher Boehm upprätthölls jämlikhet genom praktiserande av omvänd dominans.
https://libcom.org/history/how-hunter-gatherers-maintained-their-egalitarian-ways-peter-gray
For tens of thousands of years, egalitarian hunter-gatherer societies were widespread. And as a large body of anthropological research shows, long before we organised ourselves into hierarchies of wealth, social status and power, these groups rigorously enforced norms that prevented any individual or group from acquiring more status, authority or resources than others.*
On the basis of such observations, Christopher Boehm proposed the theory that hunter-gatherers maintained equality through a practice that he labeled reverse dominance. In a standard dominance hierarchy - as can be seen in all of our ape relatives (yes, even in bonobos) - a few individuals dominate the many. In a system of reverse dominance, however, the many act in unison to deflate the ego of anyone who tries, even in an incipient way, to dominate them.
According to Boehm, hunter-gatherers are continuously vigilant to transgressions against the egalitarian ethos. Someone who boasts, or fails to share, or in any way seems to think that he (or she, but usually it's a he) is better than others is put in his place through teasing, which stops once the person stops the offensive behavior. If teasing doesn't work, the next step is shunning. The band acts as if the offending person doesn't exist. That almost always works. Imagine what it is like to be completely ignored by the very people on whom your life depends. No human being can live for long alone. The person either comes around, or he moves away and joins another band, where he'd better shape up or the same thing will happen again. In his 1999 book, Hierarchy in the Forest, Boehm presents very compelling evidence for his reverse dominance theory.
Use of Power – Making Decisions for the Community (sidan 53)
In hunter-gatherer cultures where women are community decision-makers, or in community-based societies where women enjoy critical social influence, community power is usually not centralized but spread out so that both men and women participate in decision-making. There is an approach to male/female balance. One sex does not make all decisions. Instead, men typically decide some issues, women decide others.
Citat:
Som sagt, att folk ANSER att någon är en bra ledare (speciellt influerade av dagens agenda) behöver absolut inte betyda att någon är en bra ledare. Vi har ett feminiserat samhälle, så det är inte alls märkligt att kvinnliga ledare anses bättre i ett sådant samhälle. Men visst, jag läste inte hela studien så jag ska inte uttala mig om den.
Det finns inga feminiserade samhällen, bara mänskliga samhällen med jämställdhet och mångfald. Men ok, vill du leva i ett maskuliniserat samhälle med patriarkat där kvinnan har en underordnad ställning och blivit fråntagen alla sina privilegier och rättigheter? Då får du bosätta dig i Afghanistan eller annat patriarkalt land och skaffa dig en lojal och undergiven fru.
Citat:
Ok, då är vi alltså överens om att civilisationer endast kan upprätthållas när monogami är normen?
Vi har ju monogami i hela västvärlden. Så vad har den med den barnsliga TS att göra?
Citat:
Nej, det kan han inte. Barnet behöver mamman nästan 24/7 i upp till 2 år. Ettårsåldern är också på tok för tidigt för att börja på förskola. Den som lämnar sitt barn på dagis innan det fyllt 2 bör dömas för barnmisshandel.
Pappor som är frånvarande och inte tar hand om och umgås med sina barn bör dömas för barnmisshandel.
Bara en undanflykt för att du ska slippa ta halva ansvaret för barn och hushåll.
Innan ett barn börjar på förskola först vid fyllda två år kan mamman vara hemma det första året för amning m m och sedan kan pappan ta över under nästa ettårsperiod.
Undersökningar visar att förskolan är bra för barns psykiska hälsa (källa).
”Sammanställningen visar bland annat att förskolan har positiva effekter både på barns psykiska hälsa och på deras senare studieresultat i både språk och matematik. I vuxen ålder har de som gick i förskola högre utbildningsnivå och högre inkomst.”
Barnmisshandel?
Citat:
Det behöver inte vara så extremt som du målar upp det men självklart är något åt det hållet betydligt sundare än dagens sönderstressade, feministiska samhälle där kvinnor, män och framförallt barn far illa och mår dåligt.
Något åt det hållet? Då vet jag att du tycker att det är sundare med en undergiven, feminin och lojal kvinna som är hemma med barnen, sköter alla hushållssysslor och belönar sin manligt osäkre lågstatus-man med lite tröstande sex. Trots att hon inte attraheras av hans sätt att vara kommer hon att ge honom bekräftelse på de talanger han inbillar sig besitta.
Kanske för att män generellt sett inte tycker det är attraktivt med roliga kvinnor? Eller iaf att män generellt värderar andra egenskaper betydligt högre. Medan män som är roliga kraftigt ökar sin möjligheter att bli socialt accepterade, uppnå status (både social och ekonomisk) samt få kvinnor.
Dina "vetenskapliga studier" ger jag inte mycket för vid det här laget.
Det finns vissa män som inte attraheras av roliga och smarta kvinnor. Sådana som du. Män som är osäkra i sin manlighet och saknar status är livrädda för att smarta och roliga kvinnor ska spräcka deras inbillade känsla av manlig överlägsenhet.
Majoriteten av män tänder på snygga, intelligenta och roliga kvinnor. Att du själv inte gör det bryr jag mig inte ett dugg om.
Jag vet att du inte ger mycket för vetenskapliga fakta som går emot påstående att kvinnor är underlägsna män och ”sämre kopior av män”.
Citat:
Kvinnor som är såpass ambitiösa i yrkeslivet att de lämnar sina barn på dagis innan de fyllt 2 år är per automatik sämre mammor.
Nej, tvärtom. Som du vet är förskolan bra för barns psykiska hälsa och deras utveckling i både språk och matematik.
Citat:
Haha, nej. Kvinnor måste se bra ut för att kunna dejta en högstatusman. Traditionell, feminin och lojal är också bra egenskaper. Män kunde inte bry sig mindre om kvinnors inkomst.
De allra flesta unga kvinnor har ett acceptabelt yttre och duger gott till att dejta s k högstatusmän. T ex lågstatus-vårdbiträdet som är tillsammans med högstatus-snickaren som tjänar några tusenlappar mer i månaden än hon.
Citat:
Och trots denna "jämställdhet" så fortsätter kvinnor att välja män med högre status och gifta sig uppåt. Du förstår inte kvinnans natur.
Kvinnor väljer män med liknande sociala bakgrund. T ex det 20 år gamla vårdbiträdet Frida och den 24 år gamle snickaren Fridolf som lärde känna varandra redan i byns grundskola. Han är 4 år äldre än hon, har kommit längre i sin arbetslivserfarenhet och därför tjänar mer än hon.
Citat:
Hur ska du ha det? Mår unga män dåligt eller är de nöjda och saknar ambitioner?
Både och. Unga män som saknar ambitioner är slackers. Det finns faktiskt framgångsrika högstatuskillar med både vacker flickvän och flera hundra miljoner kr på banken, men som mår mycket dåligt och därför begår självmord. T ex Avicii.
Citat:
Det var ett hypotetiskt exempel. Jag vet inte, men grundaren av Return of Kings har som du kanske vet haft mer framgång med kvinnor än de allra flesta män någonsin haft eller kommer att ha.
Menar du ”Deadbeat Dad” Paul Elam, frånskild och med två barn som han övergav och inte betalade underhåll för dem? (källa). Han var också kvinnomisshandlare och missbrukade droger och alkohol.
Elam tycks inte ha varit vidare framgångsrik i sina relationer med sina dåvarande tre fruar.
Citat:
Japp, nu pratar du om den muslimska delen av världen. Det blir inte bättre än så med den extremt låga IQ som råder bland en stor del av befolkningen i dessa länder.
Pratar vi västvärlden, föds kvinnor med ett inneboende värde. Det värdet sitter i fitta och livmoder, ja. Men självklart kan de också skaffa sig "värde" på andra sätt genom livet, t.ex genom att vara en omtyckt och uppskattad person.
Sitter kvinnans hela inneboende värde endast i fittan och livmodern? Då förstår jag att vissa män i hela världen inklusive Sverige kräver att deras potentiella flickvänner ska ha oskulden kvar eller åtminstone inte har haft sex med fler än högst en kille före dem. Annars blir de ”skadat gods”, en slampa och inte flickvänsmaterial.
Omtyckt och uppskattad är väl för dig synonymer för undergiven, lojal och feminin. Vad är det för fel på egenskaperna smart, rolig, ambitiös, trevlig, självständig, socialt kompetent, orädd och ärlig?
Det finns inga feminiserade samhällen, bara mänskliga samhällen med jämställdhet och mångfald. Men ok, vill du leva i ett maskuliniserat samhälle med patriarkat där kvinnan har en underordnad ställning och blivit fråntagen alla sina privilegier och rättigheter? Då får du bosätta dig i Afghanistan eller annat patriarkalt land och skaffa dig en lojal och undergiven fru.
.
Detta är värt att tänka över, hör ni, antifeminister på forumet!
Lupac har helt rätt i detta. Sverige är inte så kallat feminiserat bara för att kvinnor har samma rättigheter som män. Det pratas väldigt mycket här om att kvinnor skulle ha massor av rättigheter idag som inte män har, dock kan jag inte se vilka rättigheter detta är och det är ännu ingen som kunnat presentera något vettigt underlag på dessa rättigheter som kvinnor sägs besitta. Det är mest spekulationer och antaganden vad jag kan se.
Sen finns det saker som går till överdrift, till exempel pk-kultureliten. De människorna har jag inte mycket till övers för, eller journalister + media. De ställer till med mycket skit.
Men, att Sverige skulle vara feminiserat land bara för att det inte enbart är till för män att leva i är rent struntprat av osäkra män som inte finner sin plats i samhället. Det kan förvisso vara tragiskt och även synd om en del av dem , men när de vänder alltihop ifrån sig och beskyller kvinnor för allting dåligt som händer i landet försvinner sympatin ganska fort.
Det säger du var gång en kvinna vinner överlevnadstävlingen. En ynklig bortförklaring från en bitter kvinnohatare.
Precis, och varje gång en man vinner tävlingen anser jag att den är ett mycket bra mått på överlevnadsförmåga..
Citat:
På 1800-talet var det en indiankvinna, Juana Maria som var strandsatt 18-20 år på den obebodda ön San Nicolas. Hon bodde i en hydda av valben, livnärde sig på skaldjur och sälfett samt bar kläder av skinn och fjädrar från vilda ankor. För att sy ihop skinndelarna använde hon sälsenor som nålar.
En riktig Robinson Crusoe (den fiktiva karaktären som levde på en obebodd ö i 28 år).
Den serbiska flygvärdinnan Vesna Vulović innehar Guiness världsrekord i att överleva det längsta fallet utan fallskärm: 10 160 meter. (källa)
Ok
Citat:
Det är faktiskt många fler än ETT område där kvinnor har vunnit över män: (1) ultramaraton-simning i öppet kallt vatten, (2) gevärsskytte, (3) rankning som världens bästa författare inom genren mysterier/deckare.
Andra exempel på områden där kvinnor besegrar män:
(6) Vara strandsatt längst tid på en öde ö (se ovan om indiantjejen Juana Maria)
(7) Överleva det längsta fallet utan fallskärm (se ovan om den serbiska flygvärdinnan Vesna)
Nu väntar jag på förminskningar, ifrågasättningar och bortförklaringar från dig.
De enda områden där män är överlägsna kvinnor är i fysiska sportgrenar där muskelstyrka och snabbhet är avgörande.
Ok
Citat:
Storviltsjakt var en mycket energikrävande aktivitet, ofta förenad med livsfara. Så denna typ av jakt utövades endast i de fall matförråden sinade. Då fick starka och uthålliga män vandra flera mil för att ge sig ut på jakt efter bisonoxar eller mammutar. De kunde vara borta i flera veckor innan de återvände hem. Efter att de kommit hem från jakten och sedan återhämtat sig från storviltjaktens vedermödor samarbetade de med de andra gruppmedlemmarna och hjälptes åt med bland annat att göra upp eld, tillaga det styckade mammutköttet och tillverka enklare verktyg.
Låter rimligt.
Citat:
Jag tror absolut att ett patriarkalt samhälle är bättre för samtliga än ett icke-patriarkalt samhälle. Har man en förmåga till nyanserat tänkande kan man se att det finns tänkbara mellanlägen mellan dagens dekadenta väst och ultrapatriarkala skräpsamhällen som Afghanistan. För många debattörer på detta forum verkar det dock endast finnas svart eller vitt.
Citat:
Vi har ju monogami i hela västvärlden. Så vad har den med den barnsliga TS att göra?
Nej, vi har inte monogami. Människor ligger runt till höger och vänster. Det är inte ovanligt idag med 18-åriga tjejer som tappat räkningen på hur många sexpartners de haft. Sen är normen vid förhållanden fortfarande monogami.
Citat:
Pappor som är frånvarande och inte tar hand om och umgås med sina barn bör dömas för barnmisshandel.
Absolut.
Citat:
Innan ett barn börjar på förskola först vid fyllda två år kan mamman vara hemma det första året för amning m m och sedan kan pappan ta över under nästa ettårsperiod.
Det är tänkbart, men vidhåller att det optimala är att mamman är hemma 2 år. Därefter får pappan en viktigare roll.
Citat:
Undersökningar visar att förskolan är bra för barns psykiska hälsa (källa).
”Sammanställningen visar bland annat att förskolan har positiva effekter både på barns psykiska hälsa och på deras senare studieresultat i både språk och matematik. I vuxen ålder har de som gick i förskola högre utbildningsnivå och högre inkomst.”
Barnmisshandel?
Det kan absolut vara bra, mellan ca 3-6 års ålder. Inte före 2 och absolut inte före 1 års ålder. Det är inget annat än ren barnmisshandel.
Citat:
Något åt det hållet? Då vet jag att du tycker att det är sundare med en undergiven, feminin och lojal kvinna som är hemma med barnen, sköter alla hushållssysslor och belönar sin manligt osäkre lågstatus-man med lite tröstande sex. Trots att hon inte attraheras av hans sätt att vara kommer hon att ge honom bekräftelse på de talanger han inbillar sig besitta.
Du är väldigt kvick på att medvetet missförstå och lägga ord i min mun.
Det finns vissa män som inte attraheras av roliga och smarta kvinnor. Sådana som du. Män som är osäkra i sin manlighet och saknar status är livrädda för att smarta och roliga kvinnor ska spräcka deras inbillade känsla av manlig överlägsenhet.
Om nu alla högstatusmän anser det vara så attraktivt med kvinnliga komiker kan man tro att alla unga tjejer skulle lägga sin tid och pengar på sådant som gör dem roligare istället för på kläder och smink. Men nope.
Citat:
Nej, tvärtom. Som du vet är förskolan bra för barns psykiska hälsa och deras utveckling i både språk och matematik.
Inte om de börjar innan 2 års ålder, som sagt.
Citat:
De allra flesta unga kvinnor har ett acceptabelt yttre och duger gott till att dejta s k högstatusmän. T ex lågstatus-vårdbiträdet som är tillsammans med högstatus-snickaren som tjänar några tusenlappar mer i månaden än hon.
Ja.
Citat:
Kvinnor väljer män med liknande sociala bakgrund. T ex det 20 år gamla vårdbiträdet Frida och den 24 år gamle snickaren Fridolf som lärde känna varandra redan i byns grundskola. Han är 4 år äldre än hon, har kommit längre i sin arbetslivserfarenhet och därför tjänar mer än hon.
Ja, och just för att han är fyra år äldre än hon, har kommit längre i sin arbetslivserfarenhet samt tjänar mer än vad hon gör, så väljer hon honom framför den jämngamla killen från byns grundskola som inte kommit längre och som inte tjänar mer än vad hon gör.
Citat:
Både och. Unga män som saknar ambitioner är slackers. Det finns faktiskt framgångsrika högstatuskillar med både vacker flickvän och flera hundra miljoner kr på banken, men som mår mycket dåligt och därför begår självmord. T ex Avicii.
Javisst.
Citat:
Menar du ”Deadbeat Dad” Paul Elam, frånskild och med två barn som han övergav och inte betalade underhåll för dem? (källa). Han var också kvinnomisshandlare och missbrukade droger och alkohol.
Elam tycks inte ha varit vidare framgångsrik i sina relationer med sina dåvarande tre fruar.
Nej, jag menar RooshV.
Elam grundade MRA. Roosh grundade Return of Kings.
Citat:
Sitter kvinnans hela inneboende värde endast i fittan och livmodern? Då förstår jag att vissa män i hela världen inklusive Sverige kräver att deras potentiella flickvänner ska ha oskulden kvar eller åtminstone inte har haft sex med fler än högst en kille före dem. Annars blir de ”skadat gods”, en slampa och inte flickvänsmaterial.
Ett fullt rimligt krav.
Citat:
Omtyckt och uppskattad är väl för dig synonymer för undergiven, lojal och feminin. Vad är det för fel på egenskaperna smart, rolig, ambitiös, trevlig, självständig, socialt kompetent, orädd och ärlig?
Inget fel alls på dessa egenskaper. Är det något fel på lojal och feminin?
Lupac har helt rätt i detta. Sverige är inte så kallat feminiserat bara för att kvinnor har samma rättigheter som män. Det pratas väldigt mycket här om att kvinnor skulle ha massor av rättigheter idag som inte män har, dock kan jag inte se vilka rättigheter detta är och det är ännu ingen som kunnat presentera något vettigt underlag på dessa rättigheter som kvinnor sägs besitta. Det är mest spekulationer och antaganden vad jag kan se.
Sen finns det saker som går till överdrift, till exempel pk-kultureliten. De människorna har jag inte mycket till övers för, eller journalister + media. De ställer till med mycket skit.
Men, att Sverige skulle vara feminiserat land bara för att det inte enbart är till för män att leva i är rent struntprat av osäkra män som inte finner sin plats i samhället. Det kan förvisso vara tragiskt och även synd om en del av dem , men när de vänder alltihop ifrån sig och beskyller kvinnor för allting dåligt som händer i landet försvinner sympatin ganska fort.
Så, ville väl mest säga, väl talat av dig!
Vad sägs om rätten att slippa få sitt könsorgan sönderskuret? Den rätten har kvinnor / flickor i lag. När det gäller män / pojkar så är det inte bara fullt legalt att skära i oss utan t.o.m. subventionerat via skatten i vissa län.. Finns även feminister i detta forum som tycker det är helt ok och motiverar det med att "det ser trevligare ut"..
Lupac har helt rätt i detta.
Hon har inte rätt på ett enda påstående där och ger du hen stöd här så får du nog leva med att bli kallad feminist.
Ja, det sämre sorten.
Du har fått minst tio inlägg av mig i enbart det ämnet. Nästa gång jag postar ett, så stoppa fetvadd i öronen, så det inte blåser ut igen lika fort. 10 till 15 punkter kan jag dra ur minnet och yrvaken innan jag druckit kaffe.
Kan du säga en enda rättighet män har som kvinnor saknar?
Seså, tillbaks till skämskudden, MARSCH!
Varenda påstående hen kläcker ur sig är falsifierbar och godtyckligt dravel.
Hen har dessutom mage att beskylla män för alla kvinnors tillkortakommanden. Som om de aldrig haft en egen agens.
Resten är fantasier och projektioner, så varför i hela världen skulle jag bry mig om det uttalandet?
Senast redigerad av Flickfotograf 2019-05-01 kl. 04:11.
Hon har inte rätt på ett enda påstående där och ger du hen stöd här så får du nog leva med att bli kallad feminist.
Ja, det sämre sorten.
Du har fått minst tio inlägg av mig i enbart det ämnet. Nästa gång jag postar ett, så stoppa fetvadd i öronen, så det inte blåser ut igen lika fort. 10 till 15 punkter kan jag dra ur minnet och yrvaken innan jag druckit kaffe.
Kan du säga en enda rättighet män har som kvinnor saknar?
Seså, tillbaks till skämskudden, MARSCH!
Varenda påstående hen kläcker ur sig är falsifierbar och godtyckligt dravel.
Hen har dessutom mage att beskylla män för alla kvinnors tillkortakommanden. Som om de aldrig haft en egen agens.
Resten är fantasier och projektioner, så varför i hela världen skulle jag bry mig om det uttalandet?
Jag pratar om samhället som stort. Det är inte ett feminiserat samhälle bara för att kvinnor bestämmer vissa saker och män bestämmer andra. Rättigheter inför lagen är lika. Människovärdet i grunden är lika. Vi ses som individer. Det är vad jag menar här.
Jag har aldrig sagt att kvinnor saknar rättigheter som män har. Män och kvinnor har lika rättigheter, men bara för det är inte samhället feminiserat. Vi kan kanske kalla det humaniserat?
Vi är ju trots allt människor alltihopa. Human=människa.
Kalla du mig feminist. Du har uttryckt rejält nedsättande åsikter om kvinnor åtskilliga gånger så du får nog räkna med att bli kallad kvinnohatare.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-05-01 kl. 08:17.
Vad sägs om rätten att slippa få sitt könsorgan sönderskuret? Den rätten har kvinnor / flickor i lag. När det gäller män / pojkar så är det inte bara fullt legalt att skära i oss utan t.o.m. subventionerat via skatten i vissa län.. Finns även feminister i detta forum som tycker det är helt ok och motiverar det med att "det ser trevligare ut"..
Det är äckligt att vuxna människor håller på med sånt här i religionens namn. Det sker jävligt mycket sjukt i sviterna av religion.
Syftet med manlig omskärelse och kvinnlig könsstympming är helt olika och även ingreppet är helt olika. Tänk istället att man syr igen förhuden och lämnar ett litet hål att kissa igenom så har du en bättre jämförelse av syfte och konsekvens av ingreppet. Men detta antar jag att du känner till.
Det är dock ett mänskligt övergrepp att utsätta barn för något av ingreppet och bör vara förbjudet för båda.
Jag kan inte kalla Sverige ett feminiserat samhälle pga detta dock eller säga att kvinnor skulle ha mer rättigheter än män som utgör någon skillnad på individens makt i samhället. Det var just "ett feminiserat samhälle" som var påståendet, och med det avser jag ett samhälle där kvinnor är den bestämmande kraften så sett att samhället utformas efter dem i högre grad än män. Så är det inte. Män har lika stora möjligheter och rättigheter som kvinnor.