Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-01, 00:07
Medlem
hehehos avatar
Lite olika bud om vad JC hette:

Citat:
SVENSKA KÄLLEN - BELGISKA KÄLLEN

Jean-Claude Darville - Jean-Claude Dravil ???

Ex-legosoldat - Ex-legosoldat

Bor i Brasilien - Äger plantage i Brasilien

Finansierad av diamanter - Misstänkt för att morda guldsmedare (Szymusik. Se anmärkning nedan)

40-45 år gammal - 39 år gammal i februari 1986, födelsedatum 13/10/1946.

Ölbelly - Fysisk beskrivning okänd

Blind i ett öga - Fysisk beskrivning okänd

Bushy Beard - Fysisk beskrivning okänd

170-175cm lång - Fysisk beskrivning okänd

OBS: En hypotes för Szymusik-parets död var en olaglig handel med diamanter mellan Antwerpen och Milano. Jag är väldigt intresserad av Jean-Claude Darville / Jean-Claude "Dravil" av följande skäl

Han verkar vara skyddad i Belgien. Förutom ovanstående polisutlåtande är han helt osynlig. Ingen verkar veta någonting om honom eller utredde honom.

Jean-Claude Darville existerar definitivt och brukade ha en adress på 399 Avenue Louise, Bryssel. Vi känner till hans kriminalregister. Det är mycket våldsamt, förutom olaglig internering eller skjutvapen.

Den svenska misstänkt Jean-Claude "Dravil" verkar inte ha formellt identifierat, till skillnad från Jean-Claude Darville.

Det faktum att det belgiska polisutlåtandet baseras på information från Henry Damsaint i Sverige är osannolikt att det är en slump.

Han är kusin till Robert Darville, medlem av (och leverantör av sprängämnen till) The Haemers gäng .

Om Jean-Claude Darville är skyddad i Belgien. Den svenska polisen kan ha fått höra av sina belgiska motsvarigheter att de inte kunde identifiera honom.

OBS: Det är osannolikt, baserat på den fysiska beskrivningen eller Palmes mördare, att Darville var den faktiska mördaren. Om han var inblandad var det organiserande kapacitet
Citera
2019-05-01, 03:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det finns i regel alltid ett motornummer också. Hade man slipat bort det
också eller finns det inget motornummer på Golf? Redan det att chassinumret
är borta tyder ju på planering.

Chassinummer/motornummer? Nu frågar du mig saker som jag tyvärr inte vet något om. Jag uppfattade bara att "de siffror som identifierar bilen" hade slipats bort - var dessa siffror nu fanns.

Ja, nog tyder detta på planering. Haemers-ligan utförde många rånmord och flydde ofta med polisen i hälarna. Ett riktigt mördargäng som inte drog sig för någonting som det verkar.
Citera
2019-05-01, 03:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nej men det finns anledning att tro att Delhaize trampade sina konkurrenter på tårna. Vilka konkurrenter?

Delhaize entered the U.S. market through its acquisition of Food Town Stores in 1983, renaming it Food Lion due to name conflict with other stores, and expanding from 22 stores to 226. In 1985, it became a franchisee for Cub Foods and opened the first of many stores in the Atlanta area and in 1996 acquired Kash n' Karry, a Florida grocery chain.

Vad hände med albanen Basri Bajrami?

I det du har skrivit förut som är intressant:

Denise Tyacks vita Mercedes stoppades i oktober 1986 av polisen i Oslo. Den hade precis anlänt med en färja från Sverige. I bilen satt två bröder som var goda vänner med Patrick Haemers.

Thierry Smars mördades/begick självmord med en 357 Magnumrevolver i maj 1986. Haemers mördades/begick självmord i fängelset 14 maj 1993. Han hade strax dessförinnan sagt att han skulle avslöja allt han visste om den kriminella världen i Belgien.

Intressant är möjligen också att Haemers i januari 1986 sökte någon som kunde utföra ett kontraktsmord. Han frågade bl a Robert Darville som vägrade befatta sig med sådana uppdrag. Istället berättade RD om saken för polisen.

Jag googlade Delhaize och där stod det att kedjan är "Dutch" vilket jag tolkade som nederländsk. Men det kan givetvis vara fel.

Beträffande Bajrami vet jag att han figurerade i kriminella sammanhang i Spanien för några år sedan. Han hade då tillsammans med någon annan pressat pengar av en person och befann sig - som vanligt -på flykt undan rättvisan. Vad som sedan hände med Bajrami vet jag inte.

Okej, ja att Haemers sökte en hitman i jan 86 får vi anse vara klarlagt. Likadant med Tyacks vita Mercedes. Den stoppades i Oslo och de båda amerikanska bröderna framförde fordonet.

Med Thierry Smars, som också var medlem i Haemers liga, är det så att han hade kontakter med en Enio Ciollini - eller nåt sånt - som arbetade för P2-logen i Italien. Smars var mycket ung, bara runt 20 år.

Smars hittades död i sin säng i maj 1986. Dessförinnan hade han varit mycket nervös och kände sig hotad till livet. Smars var skjuten med en Magnumrevolver. Om det var självmord eller inte kunde inte polisen avgöra. Klart är att det rent rättstekniskt inte fanns något som talade för självmord (krutstänk på den hand som i så fall måste ha avlossat vapnet etc).

Misstankar fanns att Philippe Lacroix skjutit honom. Oklart varför. Givetvis måste det ha berott på någon slags missämja inom ligan, men ingen vet vad det i så fall skulle ha handlat om.

En sak som jag funderat över hur det är med svenska polisens kontroll av/ provskjutning av icke-svenska Magnumrevolvrar? Har det gått ut en generell förfrågan till polisen i andra länder om misstänkta vapen? Har någon/några av dessa kontrollerats av SKL/NFC?

Det är så mycket Mockfjärdsvapen och andra vapen hit och dit. Men hur är det med utländska Magnumrevolvrar? Även om det var en svensk som sköt så kan ju vapnet ha smugglats in från utlandet.
Citera
2019-05-01, 03:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Lite olika bud om vad JC hette:

Jag kan med intill visshet gränsande sannolikhet säga att han hette Jean-Claude Darville. De uppgifter jag fått fram säger att han var Robert Darvilles farbror.

JCD var legosoldat. Av bilderna framstår han som sagt som en fet man. JCD satt alltså, enligt Ölvebro, i ett afrikanskt fängelse när Palme mördades.

Namnet "Davril" som valsade runt i början av denna historia bör helt enkelt var ett missförstånd. Karln hette Darville.
Citera
2019-05-01, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag googlade Delhaize och där stod det att kedjan är "Dutch" vilket jag tolkade som nederländsk. Men det kan givetvis vara fel.

Beträffande Bajrami vet jag att han figurerade i kriminella sammanhang i Spanien för några år sedan. Han hade då tillsammans med någon annan pressat pengar av en person och befann sig - som vanligt -på flykt undan rättvisan. Vad som sedan hände med Bajrami vet jag inte.

Okej, ja att Haemers sökte en hitman i jan 86 får vi anse vara klarlagt. Likadant med Tyacks vita Mercedes. Den stoppades i Oslo och de båda amerikanska bröderna framförde fordonet.

Med Thierry Smars, som också var medlem i Haemers liga, är det så att han hade kontakter med en Enio Ciollini - eller nåt sånt - som arbetade för P2-logen i Italien. Smars var mycket ung, bara runt 20 år.

Smars hittades död i sin säng i maj 1986. Dessförinnan hade han varit mycket nervös och kände sig hotad till livet. Smars var skjuten med en Magnumrevolver. Om det var självmord eller inte kunde inte polisen avgöra. Klart är att det rent rättstekniskt inte fanns något som talade för självmord (krutstänk på den hand som i så fall måste ha avlossat vapnet etc).

Misstankar fanns att Philippe Lacroix skjutit honom. Oklart varför. Givetvis måste det ha berott på någon slags missämja inom ligan, men ingen vet vad det i så fall skulle ha handlat om.

En sak som jag funderat över hur det är med svenska polisens kontroll av/ provskjutning av icke-svenska Magnumrevolvrar? Har det gått ut en generell förfrågan till polisen i andra länder om misstänkta vapen? Har någon/några av dessa kontrollerats av SKL/NFC?

Det är så mycket Mockfjärdsvapen och andra vapen hit och dit. Men hur är det med utländska Magnumrevolvrar? Även om det var en svensk som sköt så kan ju vapnet ha smugglats in från utlandet.

Agree 100%
"Även om det var en svensk som sköt så kan ju vapnet ha smugglats in från utlandet."

To this day - I have a very hard time understanding why Hans Melander has not taken control of the S&W I have discussed - you guys think he is just lazy or stupid?
Or is he just waiting for his "retirement benefits" to kick in - like KP talks about.

Seriously, how can the head of a investigative unit within the Swedish Gov't talk about his "personal" retirement - when it comes to "solving" the investigation.

Try checking the S & W's that you are very well aware of - just a start...
There were not that many in 1986...
It's been 33 years!
Citera
2019-05-01, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas (old)
http://www.math.uu.se/~jonase/palme.html
DU, SKA VI TA OCH SE VAD DU SÄGER EFTER DENNA FILM, SOM BESKRIVER , DESSUTOM MYCKET SKICKLIGT, VEM VARFÖR OCH HUR PALME BLEV MÖRDAD AV MISSTAG. DET VAR INTE OLOF SOM SKULLE KLIPPAS UTAN SIGGE CEDERGREN, STOCKHOLMS STÖRSTA AMFETAMINHANDLARE. HAR SJÄLV SETT FILMEN 15 GGR CA OCH FÖR VARJE GÅNG TER SIG DENNA JOURNALISTS ARBETE OCH DE SLUGA HERRAR HAN PRATAR MED, MER OCH TILL SLUT HELT TROLIGT SÄKERT SVARET.
FILMEN FINNS PÅ YOU TUBE, KVALITETEN ÄR LITE DÅLIG PÅ EN AV DE TVÅ VERSIONER SOM LAGTS IN.
NAMN...….JAG SÅG MORDET PÅ OLOF PALME...….. SÅ DJÄVLA SKITBRA GJORD FILM ,...… MORDET ÄR LÖST....
Citera
2019-05-01, 06:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
"S: Vi lovar att bekämpa kommunism om ni stöder oss under bordet till makten. I gengäld får ni Mr. Wallenberg också den ekonomiska makten i sverige."

Det var denna oheliga allians som palme hotade spränga år båda håll: vi skall ha kontakt med kommunisterna (KGB), vi ger inte längre Wallenberg oinskränt makt över näringslivet (löntagarfonder).
Dubbefel alltså.
Palme ville ju inte ha löntagarfonder utan förvandlade Meidners förslag till pensionsfonder. Men hans relation med Wallenberg var nog inte så vänskaplig.

Brantings och Erlanders idé var absolut att samverka med storfinansen mot kommunismen. Rena Robinsonpakten. Kampanjen mot Palme fick kraft av hans ställningstagande i Vietnamkriget men startade redan innan det och innan han fick ryktet att vara radikal, så det bör ha varit något annat.

Kanske är det ingen tillfällighet att Palmes far och farfar var direktörer i Thule/Skandia innan Alvar Lindencrona? Och kanske fanns det fördelar med att gömma staybehindliknande verksamhet i försäkringsbolag? Curt-Steffan Giesecke fortsatte ju verksamheten på Trygg Hansa. Jag har sett en bild från Skandia/Thule (50- eller 60-talet) som sa väldigt mycket. Personerna på bilden var Lindencrona, USAs ambassadör och folk från IBM som levererat en stor dator till Skandia (enligt bildtexten). Både Lindencrona och ambassadören såg riktigt luriga ut när de visade upp sig inför pressen, ungefär som "ni skulle bara veta vad vi tänker använda den här till".

På Palmes fars och farfars tid fanns inte stay behind och det var Tyskland och inte USA som gällde. Men kanske fanns en ganska snarlik verksamhet ändå? Kontroll och framförhållning är A och O. Att Palme gick från DET lägret till sossarna kan ha varit nervöst eller komplicerat.
Citera
2019-05-01, 07:07
Medlem
Jag har frågat förut men är det nån som vet vem greken polisen tog in till Kungsholmen dygnet efter Palme mördades.
Citera
2019-05-01, 07:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
"S: Vi lovar att bekämpa kommunism om ni stöder oss under bordet till makten. I gengäld får ni Mr. Wallenberg också den ekonomiska makten i sverige."

Det var denna oheliga allians som palme hotade spränga år båda håll: vi skall ha kontakt med kommunisterna (KGB), vi ger inte längre Wallenberg oinskränt makt över näringslivet (löntagarfonder).
Dubbefel alltså.
I hemliga sammanhang gäller ju nepotism och vattentäta skott. Palmes omvända klassresa gjorde att en ledande person inom SAP eventuellt hade kontakter med personer som kände till planer som SAP absolut inte fick känna till.

När Palme uttryckte att USAs inledande bombningar i Vietnam 1965 aldrig skulle kunna leda till något bra så fick han häftig kritik för detta, bl.a från Bertil Ohlin. Efter att han demonstrerat tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör 1968 (han var helt ovetande om att ambassadören skulle delta) så hade Palme definitivt gått över en gräns som gjorde honom omöjlig i CIAs ögon och därmed omöjlig i all svensk underrättelsetjänst. Redan innan han året efter blev Sveriges statsminister. Många tyckte nog att detta var ett ganska bra läge.
Citera
2019-05-01, 08:55
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Chassinummer/motornummer? Nu frågar du mig saker som jag tyvärr inte vet något om. Jag uppfattade bara att "de siffror som identifierar bilen" hade slipats bort - var dessa siffror nu fanns.

Ja, nog tyder detta på planering. Haemers-ligan utförde många rånmord och flydde ofta med polisen i hälarna. Ett riktigt mördargäng som inte drog sig för någonting som det verkar.

Jag föreställer mig att chassinumret typiskt är instansat i plåten
på bakväggen i motorrummet. Motornumret skulle då vara
instansat i motorblocket.

Brabantligan använde olika bilar men en märklig sak var
att det verkar som att dom hade lackerat om en VW Golf.
Å ena sidan fixar man bilar och å andra sidan begår
man besinningslösa våldsdåd och avrättar barn.

https://unresolved.me/brabant
Citera
2019-05-01, 09:56
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Var det en muslim som dödade Olof Palme ?
Pierre Schori frågade biträdande chefen för Mossad David Kimche om Israel låg bakom mordet.
Kimche gjorde förfrågningar och återkom dagen efter med svar -nej vi mördar inte våra egna var svaret.

Det var en stor lögn som David Kimche delade med sig till Schori.
Senast redigerad av Gothus 2019-05-01 kl. 10:26.
Citera
2019-05-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Agree 100%
"Även om det var en svensk som sköt så kan ju vapnet ha smugglats in från utlandet."

To this day - I have a very hard time understanding why Hans Melander has not taken control of the S&W I have discussed - you guys think he is just lazy or stupid?
Or is he just waiting for his "retirement benefits" to kick in - like KP talks about.

Seriously, how can the head of a investigative unit within the Swedish Gov't talk about his "personal" retirement - when it comes to "solving" the investigation.

Try checking the S & W's that you are very well aware of - just a start...
There were not that many in 1986...
It's been 33 years!

Can you write down the things you know about the gun, the user of the gun and possible connections to Sveavägen and the murder of Palme.
If you can explain that perhaps someone can help you further.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in