Citat:
Ursprungligen postat av
Gothus
Tack för info! Mossad och Armfelt har mycket att förklara!
Vad höll de på med? Riktigt sjukt.
Läste du artikeln?
Jag kanske missförstått något nu, men i den artikel du länkade till hittar jag inget om Armfelt. Däremot om Mossad. Läser jag fel artikel?
De belgiska privatspanare som gräver i Brabantmorden har verkligen gjort ett hästjobb. Materialet de publicerar är gigantiskt.
Så vitt jag förstår misstänker de att Brabantmorden utfördes som en del i "spänningens strategi" för att destabilisera det belgiska samhället och bana väg för en hårdare politik riktad mot vänstern. Och då ska anstiftarna ha funnits högt upp i samhället - politiker, företagsledare, höga militärer osv - som var organiserade i olika internationella antikommunistiska organisationer. Exempelvis något som hette "Le Cercle".
Samtidigt behöver man ju hitta länkar till Palmemordet för att det ska vara värt mödan att plöja och försöka förstå alla dessa texter som då är skrivna på nederländska/flamländska/franska. Googles översättningsfunktion är ju inte direkt bra.
Nåväl, det finns då lite som är värt att studera i detta:
1) Den tydligaste länken mellan säkerhetspolisen, SDRA8 (Stay Behind), inhyrda mördarligor och andra i Belgien som misstänks för inblandning i Brabantmorden är alltså Armfelt. Han anses vara en av grundarna av den antikommunistiska privatarmén Westland New Post.
2) Armfelt, som var finsk greve född i USA och uppväxt utanför Stockholm, försökte redan på 1970-talet få bort Palme från makten i Sverige. Han skrev artiklar i internationell press om att Palme styrdes från Kreml. Han påstås hösten 1985 ha spridit ett brev med samma budskap till svenska marinofficerare vilket då skulle utgöra bakgrunden till det s k officersupproret mot Palme i nov 85.
3) Armfelt, som samverkade med flera ledande höger om höger-gubbar i Belgien och internationellt, introducerade den svenske WACL-ordföranden Birger Hagård i den konservativa tankesmedjan Interdoc som enligt en skribent här i tråden även förfogade över en egen paramilitär styrka kallad "Den dienst" vars uppdrag var att fimpa kommunister och vänsterpolitiker som misstänktes för samröre med Sovjet (det här var ju under kalla kriget). I Belgien skedde sådana mord.
4) Armfelt misstänktes även för att tillsammans med en syrisk agent ha smugglat högteknologisk militär utrustning till svenska höger om höger-grupper i början av 1980-talet. Det kan exempelvis ha rört sig om avancerad kommunikationsutrustning typ WT för kodad trafik i städer.
5) Armfelt jobbade på uppdrag av CIA vilket innebär att han samverkade med Nato som styrde de europeiska Stay Behind-grupperna. Inklusive de svenska antar jag.
Anledningen till att dessa belgiska våldsverkare kan vara intressanta för oss är uppgifterna om en stor blond man på Västerlånggatan och på andra platser i Palmes närhet. Denne store blonde man skulle då kunna ha varit Patrick Haemers som kallades "Le Grand Blond". En cirka 190 cm lång blond bredaxlad rånmördare som, enligt egen utsago, arbetade på uppdrag av "en grupp galna män med livsfarliga politiska idéer".
Riksdagsvaktmästaren Henry Nyberg, vittnet Mare R, vittnet Jarl N, en kvinna vid Gamla stans tunnelbanestation, paret vid E4, konsthandlaren på Västerlånggatan mordkvällen, vittnet på Holländargatan, vittnen vid Rosenbad och PUB m fl platser talar om en ovanligt storväxt blond man som antingen var ensam eller i sällskap med 1-2 mörkhåriga kortare (ca 175-180 cm) män.
Den märkliga tyska/holländska som vittnena hörde kan då ha varit flamländska (som är en nederländsk dialekt). Haemers kom från Flandern. Ett germanskt språk.
Om nu Haemers eller någon annan i den belgiska mordsoppan hade med Palmemordet att göra så måste ju någon ha rekryterat dem och betalat dem för uppdraget.
Enligt de belgiska privatspanarsidorna sökte Haemers en hitman i januari 1985. Han frågade bl a sin kompis i rånarligan, Robert Darville, men han tackade nej. Vilket mord det handlade om vet ingen.
Personligen har jag svårt att se att en belgisk attentatsgrupp hyrdes in för att mörda Palme. De var kallblodiga mördare och de arbetade på uppdrag av män som bekämpade kommunismen med alla medel. Visst. Men för mig blir idén lite för fantasifull och långsökt.
Däremot kan kanske en av dem av någon anledning ha haft med saken att göra. Som en del i en svensk/internationell grupp? I Sverige kanske det inte var så lätt att hitta en kallblodig mördare som var pålitlig? I Belgien fanns 13 på dussinet. Många av dem hade för vana att skjuta ihjäl folk med Magnumrevolvrar.
Haemers hamnade till sist i finkan. Inför sin rättegång sa han att han skulle avslöja allt han visste om den dolda kriminalitet som fanns i Belgien. Haemers hittades död i sin cell. Det kallades självmord och kanske var det. I don´t know. Han hade hängt sig i ett element, dvs han satt ner på golvet och hade en snara om halsen och repet var fäst vid ett lågt sittande element.
Hursomhelst - detta är lite av det jag hittat vid min långa genomgång av det belgiska materialet. Om inte annat så är det ju lite intressant samtidshistoria.
Man ska nog ta det lite lugnt med spekulationerna än så länge. Det finns inga bevis och knappt heller några indicier som talar för att just dessa kriminella belgare hade med Palmemordet att göra.