Citat:
I de flesta militära sammanhang är det bra med hög penetration av barriärer, medan det oftast är dåligt i polisiära sammanhang.
Citat:
Angående 5.56 relativt 9 mm så låter det mer som en ursäkt för att byta ut tråkiga gamla kpistar till nya spännande automatgevär fullsmockade med picatinnyrails och fästen för olika sorters påhäng. Det är ett makalöst prylbögeri inom sådana här poliskretsar. Man kallar sig inte heller för poliser utan för "operatörer".
Att de är prylbögar är sant. Det är också sant att 9 mm inte går igenom vanliga mjuka skyddsvästar som vem som helst kan köpa för några tusenlappar. 5.56 går igenom samma västar hur lätt som helst, även från korta pipor. Det är ett tungt vägande skäl mot 9 mm och för 5.56 idag.
Citat:
Som jag skrev så krävs det en viss minimihastighet för att en 5.56 kula ska splittras och den uppnås helt enkelt inte från kortpipiga karbiner ens på kärnskotts avstånd.
Jag vet. Detta gäller dock militär standardammunition som SS109 och dess varianter. Det gäller inte hålspetsammunition och viss annan ammunition.
Citat:
Det är vanlig helmantlad ammunition med kopparmantel, stålinlägg i främre delen och bly därbak som splittras eftersom manteln är försedd med en försvagande getingmidja, men det händer inte om kulan går för långsamt.
Jag vet, gamle vän. Det jag avsåg var att 5.56-kulan ofta splittras när den träffar barriärer som innerväggar, möbler m.m. till skillnad från 9 mm som oftare penetrerar. Det är denna effekt som bl.a. polisiära användare anser vara önskvärd, eftersom de inte vill träffa folk i lägenheten bredvid eller i ett annat kvarter. "Getingmidjan" är för övrigt inte designad för att öka kulans benägenhet att splittras. Syftet är helt enkelt att hålla kulan på plats och minska risken för att kulan trycks in i patronhylsan när patronerna matas fram våldsamt i halv-och helautomatiska vapen. Civila kulor har oftast inte detta spår i manteln medan det är vanligt på militär gevärs- och kulspruteammunition av det skäl jag angivit.