2019-04-29, 16:48
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jo, statistiken. Faktiskt.

Många av dem som mördar kvinnor i nära relationer alternativt sina ex, är män med ett hyfsat välfyllt belastningsregister. Därtill har de ofta mycket missbruksproblem, saknar ofta sysselsättning -både förvärvs- och hobbydito. De har ett begränsat, ofta rentav torftigt, socialt nätverk. De har dokumenterad våldshistorik, inte bara knoggnuggning således. De har dålig utbildning. De har aggressionsproblematik. De har...
Behöver jag fortsätta?

En källa vore trevligt.
Eller är det bara dina fördomar?
Citera
2019-04-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
En källa vore trevligt.
Eller är det bara dina fördomar?
Källan är BRÅ.
Har inga fördomar.
Tror jag.
Citera
2019-04-29, 16:58
Medlem
Citat:
Jo, statistiken. Faktiskt.

Många av dem som mördar kvinnor i nära relationer alternativt sina ex, är män med ett hyfsat välfyllt belastningsregister. Därtill har de ofta mycket missbruksproblem, saknar ofta sysselsättning -både förvärvs- och hobbydito. De har ett begränsat, ofta rentav torftigt, socialt nätverk. De har dokumenterad våldshistorik, inte bara knoggnuggning således. De har dålig utbildning. De har aggressionsproblematik. De har...
Behöver jag fortsätta?

Fängelset är även fullt av framgångsrika narcissister/psykopater som är välutbildade, propra, trevliga och sociala med manipulativ begåvning av rang. Lättkränkta, kontrollerande och vid motgång har stort aggressionskapital.

Behöver jag fortsätta?
Citera
2019-04-29, 17:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja. Men det kanske inte finns något sånt
att ta fram.

Carinah frågade dig om du, omedvetet, eliminerar sånt som kan tala för att han är oskyldig till mordet.

Om det inte finns något som talar för att
han är oskyldig till mordet så kan man
inte omedvetet eliminera det.

Alla människor gör sådant hela tiden, utan att man ibland är medveten om det. Det är mänskligt.

Men om man är medveten om det, som t ex i ditt arbete (i det här fallet utredare eller åklagare, du måste du medvetet försöka utreda om det finns saker som talar för den åtalades fördel.

Det är som du säger inte säkert att man kan hitta så särskilt mycket.
Men jag är övertygad om att det nästan alltid finns några punkter som kan vara till den misstänktes fördel.

Det är det som försvaren ska utröna och se om det finns några tveksamheter.
Kan det finnas någon annan som är skyldig?
Är det ställt bortom rimligt tvivel att det är denna misstänkte som har gjort det eller kan någon annan ha gjort det?

Det kan vara en snäv tidsram för att kunna hinna hem, det kan vara ett vittne som tyckte sig se mgm någon annanstans vid en tidpunkt som inte funkar. Det kan vara ett främmande fingeravtryck på hennes mobil eller ett hårstrå från en oidentifierad person. Alla sådan saker behöver man kolla upp.
Citera
2019-04-29, 17:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fängelset är även fullt av framgångsrika narcissister/psykopater som är välutbildade, propra, trevliga och sociala med manipulativ begåvning av rang. Lättkränkta, kontrollerande och vid motgång har stort aggressionskapital.

Behöver jag fortsätta?

Den grupp Carinah talar om är i majoritet i anstalterna när det gäller mord. "Din" grupp är möjligtvis i majoritet när det gäller ekonomisk brottslighet, inte våldsbrott
Citera
2019-04-29, 17:19
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Källan är BRÅ.
Har inga fördomar.
Tror jag.

Om SD är skyldig så visar statistiken bara att SD är ovanlig
och det har vi väl redan förstått?

Och det kan vi ju vara väldigt tacksamma för.
Citera
2019-04-29, 17:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Källan är BRÅ.
Har inga fördomar.
Tror jag.

Hm, jag trodde att vi alla är drabbade av fördomar?
Man får bara jobba med dom lite.

Att mgm inte är en yrkeskriminell, inte är missbrukare, inte är arbetslös (riskfaktorer) gör honom kanske i våra ögon som en osannolik kvinnomisshandlare för att inte säga osannolik mördare.

Kanske är det därför mordet på L*ena är särskilt uppseendeväckande? Både offer och mgm är som tagna ut en svensk idyll.

Men sanningen är att bakom väggar i alla typer av hem sker hemska scener. Många av de kvinnomisshandlare som finns döljer sig bakom en trevlig yta och ordnade förhållanden. Det finns i alla yrkeskategorier och samhällsskikt.

"Våldet utövas av män från alla samhällsskikt
En relativt liten andel av allt våld i nära relationer anmäls till polisen. Kriminalstatistiken speglar därför inte den faktiska förekomsten. För att förstå våldets utbredning och karaktär behövs enkätstudier som särskilt studerar kvinnors våldserfarenheter i nära relationer.

Resultaten från enkätundersökningen ”Våld och hälsa” (2014) visar att mäns våld mot kvinnor är utbrett och vanligt förekommande. Enkätundersökningen "Slagen dam" (2001) visar att våldet sker oavsett gärningsmannens, liksom offrets, utbildningsnivå, alkoholkonsumtion och födelseland. Våldet är medvetet och pågår ofta under lång tid.
"

https://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/forovare/

Dessutom, statistiken kan tala till din fördel, men den behöver inte stämma i det enskilda fallet.
Det kan vara så att statistiken säger 99, 8 % för något. Men det innebär ju också att i 0,2 % stämmer det inte.

Utredarna kan ju inte använda statistiken på annat sätt än att man i grova drag vet att i de flesta fall si och i de flesta fall så. Där kan du troligen hitta en gm.

Men när utredningen sätter igång, då är det hårda fakta som gäller.
Citera
2019-04-29, 17:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vi har ingen som helst susning om vad som togs upp vid den häktningsförhandlingen alls. Vi vet inget alls om vilka resultat utredarna har fått fram och vad som gör att den sammantagna bilden av SD lett till att man vidhåller att SD är den enda huvudmisstänkta GM och fortsatt är skäligen misstänkt för mordet. Naturligtvis finns det en välgrundad anledning till ståndpunkten.
Du säger dig vara totalt okunnig om det aktuella fallet, men anser dig ändå kunna göra bedömningen att Åsa Hidings "skäliga misstanke" mot SD är välgrundad. Hur får du ihop det?
Citera
2019-04-29, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Den grupp Carinah talar om är i majoritet i anstalterna när det gäller mord. "Din" grupp är möjligtvis i majoritet när det gäller ekonomisk brottslighet, inte våldsbrott

Jag pratar om våldsbrott.
Citera
2019-04-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du säger dig vara totalt okunnig om det aktuella fallet, men anser dig ändå kunna göra bedömningen att Åsa Hidings "skäliga misstanke" mot SD är välgrundad. Hur får du ihop det?

Det säger min egen erfarenhet av Åklagare i dylika mål jag följt samt den kunskap jag besitter av juristutbildning samt vidareutbildning till Åklagare via notarietjänstgöring vid domstol samt ytterligare arbetsintegrerad utbildning. Jag tror alltså att ÅH är högst kompetent att leda en brottsutredning på ett objektivt sätt.

Därför utgår jag från att hon har välgrundade skäl, men självklart VET jag inte.

I övrigt är jag väl insatt i fallet på samma sätt som de flesta som följt denna tråd.
Citera
2019-04-29, 19:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag pratar om våldsbrott.

Att majoriteten av de som sitter inne för våld är välbeställda medel- och överklassare utan kriminellt förflutna tror jag inte på.
SD liknar inte de flesta mördare som finns i anstalterna idag skulle jag kunna gissa på.
Men visst finns det en del av den typen, dock är de i minoritet och inte i majoritet som du försöker ge sken av.
Citera
2019-04-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Att majoriteten av de som sitter inne för våld är välbeställda medel- och överklassare utan kriminellt förflutna tror jag inte på.
SD liknar inte de flesta mördare som finns i anstalterna idag skulle jag kunna gissa på.
Men visst finns det en del av den typen, dock är de i minoritet och inte i majoritet som du försöker ge sken av.

Vad man kan säga är att majoriteten lider av bipolaritet, antisocial- eller narcissistisk personlighetsstörning. Psykopati ingår i ASP.

Det hänger inte på kläder eller socialgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in