Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Tack för replik!
Ang det jag fetat: Det luriga med fenomenet 'confirmation bias' är ju att det inte är en devis att arbeta efter, utan är tvärtom ett hinder, ett utredningsmässigt omedvetet hinder för att se och tänka brett och klart.
Så när jag ställde dig frågan om du, i ditt pusselläggande, tar hänsyn till att du kanske är "fångad" av tron på att SD är LW:s mördare och därför, omedvetet, eliminerar sånt som kan tala för att han är oskyldig till mordet, så var det för att påminna dig om fenomenet. Man drabbas av tunnelseende och tunneltänkande. Man befinner sig i en sorts "åsiktskorridor".
Palmeutredningens PKK-spår är ett exempel på 'confirmation bias'. Kanske inte det bästa, men jag lyssnade på Kalle Lind i Snedtänkt igår.
I mitt senaste inlägg önskade jag att åkl ÅH på årsdagen offentligt beklagar att LW:s mördare fortfarande är på fri fot. Delar du min dröm?
Nu utgick jag i mitt inlägg inte från hur jag lägger "mitt pussel",utan hur utredningen arbetar.
Åklagaren har i intervju på fråga sagt att de jobbat brett, vilket är hennes skyldighet.
Det är ju inte så att utredare/åklagare inte är medvetna om att man kan få tunnelseende.
Jag har sagt det så många gånger att det blir tjatigt, men en utredning som inte arbetat brett, kommer vid en rättegång få ordentliga problem.
En försvarares första uppgift är att försöka granska och slå hål på åklagarens bevisning om det går.
Är det rätt man, finns det andra som har haft möjligheter, motiv?
Finns det brister i indiciekedjan som gör att den inte håller?
Vill hon sitta med x antal individer som inte är kollade?
Finns ingen anledning för mig att tro att åklagaren tycker det är bra att gm är på fri fot.
Vi kan inte bedöma hennes arbete eftersom vi har noll koll på hur de arbetar och vad de har för möjligheter att lösa mordet.
Man kan inte begära att någon ska be om ursäkt eller gå ut med uttalanden för att mordet inte är löst. Jag utgår inte från att det är åklagarens fel att mordet inte har lösts.
Förutsättningarna kanske är sådan att det är svårlöst???