2019-04-29, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tja, kanske var "rispor på benen" något som Åsa Hiding byggde upp den här föreställningen på. Det lär vi ju aldrig få veta säkert.

Både de blodiga kläderna och landsflykten ger för övrigt associationer till den indiciekedja som en åklagare fantiserade ihop om Kaj Linna. Där blev ett skavsår ett av de viktigaste "indicierna":
https://www.nsd.se/nyheter/lista-indicierna-i-kalamarksmordet-nm4546452.aspx

Blodet som hittades i SD:s bostad och bil visade sig kanske vara SD:s eget? Det skulle ju i så fall kunna vara förklaringen till att det här inte togs upp vid häktesförhandlingen.

Vi har ingen som helst susning om vad som togs upp vid den häktningsförhandlingen alls. Vi vet inget alls om vilka resultat utredarna har fått fram och vad som gör att den sammantagna bilden av SD lett till att man vidhåller att SD är den enda huvudmisstänkta GM och fortsatt är skäligen misstänkt för mordet. Naturligtvis finns det en välgrundad anledning till ståndpunkten.

De betydande misstagen som gjordes i början gav ju MGM ypperliga möjligheter att återvända till MP och städa upp efter sig samt att kroppens skick försvårade undersökningar.

Jag blir fortfarande upprörd vid tanken.
Citera
2019-04-29, 15:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är köerna som gör att det tar så lång tid. Fingeravtryck skickas i väldigt stort antal till NFC. Där ligger de på hög i väntan på att bli analyserade. Det är alltså inte själva analysen eller matchningen som tar orimligt lång tid.

Det finns fall där åklagare fått vänta i mer än 9 månader på att få analyssvar på fingeravtryck avsatta i blod. Material som är väldigt viktigt för en utredning så klart. Jag hoppas att utredningen får alla sina svar innan sommaren. Annars kan väntan blir ännu mer orimligt lång. I detta fallet finns det heller ingen häktad, vilket betyder att materialet kopplat till detta fall är nedprioriterat hos NFC.

Tack för att du berättar.
Det ger åtminstone lite hopp om att
GM kommer att kunna åtalas och
fällas.

Att det kanske verkligen finns jättemycket
teknisk bevisning mot GM men att det
ännu inte har analyserats klart.
Man kan ju alltid hoppas och GM kan få
fortsätta att leva i ovisshet.
Citera
2019-04-29, 15:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om vi antar att utredningen fortsätter på samma vis ett år till, skulle det
få dig å känna ännu större säkerhet på att dom har rätt gubbe?

Jag är ju inte hundra på hur jag tänker om ett år.

Men om inga indikationer kommer på att man har fel person som misstänkt; dvs att man från åklagarhåll/polis yttrar något om att misstankegraden har sänkts, då gissar jag att jag har samma hållning.

Men att min säkerhet skulle öka?
Det gör den bara om jag hör saker som ökar min tro. Det är inte bara tiden som avgör det.
Citera
2019-04-29, 15:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Efter nästan ett års letande och rotande, ut och in vändande av SD, så har
man inte lyckats hitta något som helst bindande.

Bara det får mig å undra om man verkligen misstänker
rätt person.

Frågan är om det verkligen är ett kalkylerat risktagande eller om det
är ett påtvingat panikartat risktagande.

Nu har vi inte riktigt samma utgångspunkt, men jag backar lite i mitt uttalande.
Det behöver inte vara ett kalkylerat risktagande.

Det skulle kunna vara ett brott gjort i sådan affekt, att det var bortom kalkylerande. Typ "tiden stod still".
Citera
2019-04-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att polis/ÅK är helt bekanta med uttrycket och jobbar inte efter den devisen. Hur tror du man gör när man bygger en indiciekedja?

Självklart samlar man in information och arbetar brett i början. Många spår betas av, man smalnar av i inriktningen om flera spår leder åt ett håll.

Man samlar mängder av prover från offret, väljer inte bara de som passar in på en misstänkt.
Man frågar inte enbart efter en persons DNA i frågeställningen.
Man går inte ut och frågar grannar/vittnen om de enbart sett en viss person.

Men en utredare kan inte heller blunda för saker som kommer upp. Om något verkar misstänkt, då behöver man kolla just den grejen ytterligare.

Men för den skull är det inte enbart detta man undersöker.
Tack för replik!
Ang det jag fetat: Det luriga med fenomenet 'confirmation bias' är ju att det inte är en devis att arbeta efter, utan är tvärtom ett hinder, ett utredningsmässigt omedvetet hinder för att se och tänka brett och klart.

Så när jag ställde dig frågan om du, i ditt pusselläggande, tar hänsyn till att du kanske är "fångad" av tron på att SD är LW:s mördare och därför, omedvetet, eliminerar sånt som kan tala för att han är oskyldig till mordet, så var det för att påminna dig om fenomenet. Man drabbas av tunnelseende och tunneltänkande. Man befinner sig i en sorts "åsiktskorridor".

Palmeutredningens PKK-spår är ett exempel på 'confirmation bias'. Kanske inte det bästa, men jag lyssnade på Kalle Lind i Snedtänkt igår.

I mitt senaste inlägg önskade jag att åkl ÅH på årsdagen offentligt beklagar att LW:s mördare fortfarande är på fri fot. Delar du min dröm?
Citera
2019-04-29, 15:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Möjligt, men det intressanta är snarare varför han är "övertydlig" om blodvite och om han hade purfärska rispor vid första förhöret.

Jag svarade på din fråga om någon annan tagit bilden. Vilket inte behöver vara fallet.
Citera
2019-04-29, 16:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för replik!
Ang det jag fetat: Det luriga med fenomenet 'confirmation bias' är ju att det inte är en devis att arbeta efter, utan är tvärtom ett hinder, ett utredningsmässigt omedvetet hinder för att se och tänka brett och klart.

Så när jag ställde dig frågan om du, i ditt pusselläggande, tar hänsyn till att du kanske är "fångad" av tron på att SD är LW:s mördare och därför, omedvetet, eliminerar sånt som kan tala för att han är oskyldig till mordet, så var det för att påminna dig om fenomenet. Man drabbas av tunnelseende och tunneltänkande. Man befinner sig i en sorts "åsiktskorridor".

Palmeutredningens PKK-spår är ett exempel på 'confirmation bias'. Kanske inte det bästa, men jag lyssnade på Kalle Lind i Snedtänkt igår.

I mitt senaste inlägg önskade jag att åkl ÅH på årsdagen offentligt beklagar att LW:s mördare fortfarande är på fri fot. Delar du min dröm?

Det finns väl ingenting som talar för att
han är oskyldig till mordet?
Citera
2019-04-29, 16:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för replik!

Nu utgick jag i mitt inlägg inte från hur jag lägger "mitt pussel",utan hur utredningen arbetar.
Åklagaren har i intervju på fråga sagt att de jobbat brett, vilket är hennes skyldighet.

Det är ju inte så att utredare/åklagare inte är medvetna om att man kan få tunnelseende.

Jag har sagt det så många gånger att det blir tjatigt, men en utredning som inte arbetat brett, kommer vid en rättegång få ordentliga problem.

En försvarares första uppgift är att försöka granska och slå hål på åklagarens bevisning om det går.

Är det rätt man, finns det andra som har haft möjligheter, motiv?
Finns det brister i indiciekedjan som gör att den inte håller?

Vill hon sitta med x antal individer som inte är kollade?

Finns ingen anledning för mig att tro att åklagaren tycker det är bra att gm är på fri fot.
Vi kan inte bedöma hennes arbete eftersom vi har noll koll på hur de arbetar och vad de har för möjligheter att lösa mordet.

Man kan inte begära att någon ska be om ursäkt eller gå ut med uttalanden för att mordet inte är löst. Jag utgår inte från att det är åklagarens fel att mordet inte har lösts.

Förutsättningarna kanske är sådan att det är svårlöst???
Citera
2019-04-29, 16:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Åklagaren har skyldighet att ta fram sådant som talar för att den misstänktes fördel. Det står i lagen.
Citera
2019-04-29, 16:21
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Åklagaren har skyldighet att ta fram sådant som talar för att den misstänktes fördel. Det står i lagen.

Ja. Men det kanske inte finns något sånt
att ta fram.

Carinah frågade dig om du, omedvetet, eliminerar sånt som kan tala för att han är oskyldig till mordet.

Om det inte finns något som talar för att
han är oskyldig till mordet så kan man
inte omedvetet eliminera det.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-04-29 kl. 16:25.
Citera
2019-04-29, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jo, statistiken. Faktiskt.

Många av dem som mördar kvinnor i nära relationer alternativt sina ex, är män med ett hyfsat välfyllt belastningsregister. Därtill har de ofta mycket missbruksproblem, saknar ofta sysselsättning -både förvärvs- och hobbydito. De har ett begränsat, ofta rentav torftigt, socialt nätverk. De har dokumenterad våldshistorik, inte bara knoggnuggning således. De har dålig utbildning. De har aggressionsproblematik. De har...
Behöver jag fortsätta?
Citera
2019-04-29, 16:44
Medlem
Citat:
Nu utgick jag i mitt inlägg inte från hur jag lägger "mitt pussel",utan hur utredningen arbetar.
Åklagaren har i intervju på fråga sagt att de jobbat brett, vilket är hennes skyldighet.

Det är ju inte så att utredare/åklagare inte är medvetna om att man kan få tunnelseende.

Jag har sagt det så många gånger att det blir tjatigt, men en utredning som inte arbetat brett, kommer vid en rättegång få ordentliga problem.

En försvarares första uppgift är att försöka granska och slå hål på åklagarens bevisning om det går.

Är det rätt man, finns det andra som har haft möjligheter, motiv?
Finns det brister i indiciekedjan som gör att den inte håller?

Vill hon sitta med x antal individer som inte är kollade?

Finns ingen anledning för mig att tro att åklagaren tycker det är bra att gm är på fri fot.
Vi kan inte bedöma hennes arbete eftersom vi har noll koll på hur de arbetar och vad de har för möjligheter att lösa mordet.

Man kan inte begära att någon ska be om ursäkt eller gå ut med uttalanden för att mordet inte är löst. Jag utgår inte från att det är åklagarens fel att mordet inte har lösts.

Förutsättningarna kanske är sådan att det är svårlöst???
(det jag fetat)
...och jag replikerar med att hävda att det i nuläget, eller ens vid horisonten, finns det ingenting som talar för att det när det gäller detta mord, det nånsin kommer att bli en rättegång..
Tyvärr.

PS: Delar du min dröm? Den om en åkl som offentligt beklagar situationen. På ettårsdagen. Den 14 maj.
Edit: En fortsättning på mitt PS. Eller önskar du att årsdagen bara skall förbigås med total tystnad? I så fall: Varför?
Senast redigerad av Carinah78 2019-04-29 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in