Citat:
Ursprungligen postat av
HatarSkolan
Tack, inte så värst intresserad av skolan men sådant här tycker jag om. En av mina favoritkanaler är "advokatsnack". Enda intressanta med skolan är idrott, matematik och bild. Resten kan man helt skita i. Engelska kan bra kunna men det lär man sig ändå. Det borde ingå grundläggande juridik i skolan då det är ett intressant ämne. När vi ändå är inne på det, vad krävs för ett gripande? Måste det finnas beslut eller kan polis avgöra om man ska göra gripande på egen hand? Hur går ett span till, jag menar de satt väl inte i buskarna och kollade in i lägenheten?
Även jag är för att lära ut juridik i skolan, lättare sådan i mellan- och högstadie, lite mer gedigen i gymnasiet. "Vuxenliv" där man får lära sig juridik, skatter, lite arbetsrätt osv så man inte blir utnyttjad eller gör fel det första som sker.
Polis använder lagstödet i 24 kap. 7 § 1 st. rättegångsbalken för att gripa på någon av de grunder som återfinns i 24 kap. 1 § rättegångsbalken.
"Gränsen", alltså det minst allvarliga brott som krävs för att polis ska få gripa är högre än gällande så kallat envarsgripande, 24 kap. 7 § 2 st. rättegångsbalken.
En åklagare kan även besluta om att en person ska gripas för att ett anhållande ska verkställas, en husrannsakan ska genomföras eller för att en person ska efterlysas.
Enskild polisman kan fatta alla dessa beslut förutom anhållande, på plats, efter eget huvud, förutsatt att skälig misstanke finns. Nu börjar vi lämna trådens ämne rätt brutalt däremot.
Span i det här fallet är förmodligen att de via exempelvis hemlig övervakning av kommunikation fått till hand att hon är i kommunikation med han varpå när hon åker iväg med bilen har hon följe och när de återkommer så filmar de från den lånade lägenheten ned mot hennes bil. Till exempel.