2019-04-29, 13:52
Medlem
Vakten har inte rökt på jobbet. Bakom dörren
blev vakten antingen bjuden eller röker hemma. På insta visar inte vakten baksidan av sitt liv. Endast det ytliga för att få uppmärksamhet. Killar dras till att kolla in dom bilderna ju. Lägenheten var inte så stor och därför fanns det bara en säng. Gjorde vakten motstånd vid gripandet, då blir det två års fängelse till.
Man vet inte vad som fanns mer i lägenheten.
Citera
2019-04-29, 13:58
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Februari? Detta var inget som hände nyss alltså?

Läs hela bladet. Det framkommer att häktningen i utevaro verkställdes samma dag som IB hade greps. AB har den som var i lägenheten, enligt dagboksbladets ordning på saker och ting.

Allting kan du inte hela tiden få serverat på silverfat, du måste använda dina egna ögon och avkoda den information du blir presenterad.
Citera
2019-04-29, 13:58
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jo. Hela dagboken handlar om brottslingen. Och han greps tillsammans med en polare i februari. Dock lyckades ett maskerat gäng frita honom under gripandet. Han stack. Och blev anhållen i sin utevaro. Och så fortsätter skriftsväxlingen osv. Och nu i dagarna åkte han då i baksätet i ordningsvaktens bil och en polisen tog sig in i hennes lägenhet och plockade honom.

Läser du hela dagboken så sträcker den sig från febr till nu. Det är ett händelseförlopp som börjar med brottslingen och slutar med brottslingen OCH ordningsvakten.
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-29 kl. 14:01.
Citera
2019-04-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jo. Hela aktbilagan handlar om brottslingen. Och han greps tillsammans med en polare i februari. Dock lyckades ett maskerat gäng frita honom under gripandet. Han stack. Och blev anhållen i sin utevaro. Och så fortsätter skriftsväxlingen osv. Och nu i dagarna åkte han då i baksätet i ordningsvaktens bil och en polisen tog sig in i hennes lägenhet och plockade honom.

Läser du hela aktbilagan så sträcker den sig från febr till nu. Det är ett händelseförlopp som börjar med brottslingen och slutar med brottslingen OCH ordningsvakten.

Och UPPENBARLIGEN verkar polisen haft span på ordningsvakten, kanske baserat på mobiltelefontrafik eller nån typ av annan bevisning. Så ordningsvakten åker nog dit skulle jag tro..
Citera
2019-04-29, 14:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Och UPPENBARLIGEN verkar polisen haft span på ordningsvakten, kanske baserat på mobiltelefontrafik eller nån typ av annan bevisning. Så ordningsvakten åker nog dit skulle jag tro..
Jo, det är nog så. Han var inte i lägenheten speciellt länge vad jag förstår, innan de slog till. Och han var högprofilerad hos polisen så visst.... hon åker dit. Om han var så tungt belastad och dessutom står för massor av grova brott i norra Sthlm, så kan nog detta klassas som ett grovt brott att skydda honom. Fängelse? Hur många år?

Edit: klippt ur Wikipedia:
Skyddande av brottsling är ett brott enligt 17 kap 11 § brottsbalken.
Brottet kan bestå i att man hjälper den som begått ett brott undkomma eller genom att undanröja bevis. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt är påföljden lägst fängelse i sex månader och högst fyra år.
Den som inte insåg men hade skälig anledning anta att den andre var brottslig, döms till böter.
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-29 kl. 14:38.
Citera
2019-04-29, 14:28
Medlem
AllarNs avatar
Citat:

Personen som misstänks har blivit skyddad blev häktad i sin utevaro då. Allt står i dokumentet om du läser det.
Citera
2019-04-29, 14:30
Medlem
Citat:
Jo. Hela dagboken handlar om brottslingen. Och han greps tillsammans med en polare i februari. Dock lyckades ett maskerat gäng frita honom under gripandet. Han stack. Och blev anhållen i sin utevaro. Och så fortsätter skriftsväxlingen osv. Och nu i dagarna åkte han då i baksätet i ordningsvaktens bil och en polisen tog sig in i hennes lägenhet och plockade honom.

Läser du hela dagboken så sträcker den sig från febr till nu. Det är ett händelseförlopp som börjar med brottslingen och slutar med brottslingen OCH ordningsvakten.
Det var inte så spännande så jag slutade läsa men nu när jag hoppar in igen så ser jag det sträcker sig fram till nu. Hade förväntat mig en smaskig FUP så blev lite besviken så jag får skylla på det att jag förhastade mig.
Citera
2019-04-29, 14:31
Medlem
Citat:

mmm, ser det nu, tack .
Citera
2019-04-29, 14:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det var inte så spännande så jag slutade läsa men nu när jag hoppar in igen så ser jag det sträcker sig fram till nu. Hade förväntat mig en smaskig FUP så blev lite besviken så jag får skylla på det att jag förhastade mig.
Nej du min vän, FUPen blir inte offentlig förrän åtal väcks. Och det kan dröja lite.
Citera
2019-04-29, 15:19
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Genom övervakningskameror kunde polisen även notera att ordningsvakten kört in en bil i garaget och att det i baksätet satt en person med en filt över sig.

Det här låter ju nästan som Jönssonligan, ville hon skapa uppmärksamhet eller? Varför inte bara sätta den efterlyste i framsätet med en keps och ett par solglasögon på sig?
Citera
2019-04-29, 15:27
Medlem
X-limers avatar
Citat:

Ditt nick är lite väl passande nu...

Så en snabbkurs.

Gripande
Anhållande
Häktning
Fängelse

Anmälan - Gärningsman - Går ibland att begära ut, detta sker på polisstation.
Förundersökning - Misstänkt/Gärningsman - Omfattas av förundersökningssekretess
Åtal - Åtalad - När den misstänkte åtalas och därmed kallas åtalad går det att begära ut FUP och stämningsansökan, från TR där den åtalade bor.
Huvudförhandling - Här kallas den åtalade tilltalad. Denna kan du ofta besöka.
Dom - Dömd. Dom begär du ut från TR/HovR/HD
Citera
2019-04-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer
Ditt nick är lite väl passande nu...

Så en snabbkurs.

Gripande
Anhållande
Häktning
Fängelse

Anmälan - Gärningsman - Går ibland att begära ut, detta sker på polisstation.
Förundersökning - Misstänkt/Gärningsman - Omfattas av förundersökningssekretess
Åtal - Åtalad - När den misstänkte åtalas och därmed kallas åtalad går det att begära ut FUP och stämningsansökan, från TR där den åtalade bor.
Huvudförhandling - Här kallas den åtalade tilltalad. Denna kan du ofta besöka.
Dom - Dömd. Dom begär du ut från TR/HovR/HD
När det gäller brottmål styrs det till den tingsrätt var brotten är begånget. Alltså inte var personen i fråga bor/är folkbokförd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in