2019-04-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Advokaten Ingvar Backman berättade i en TV-intervju efter den första häktesförhandlingen att det inte hade tagits upp något om "blodet". Vet inte om det togs upp i den andra häktesförhandlingen.

Det har väl från officiellt håll inte avslöjats någonting överhuvudtaget som skulle kunna förklara varför Åsa Hiding misstänker just SD.
Ok, tack för info!
Om det inte vid den första häktningsförhandlingen togs upp nåt rörande blod, så lär det väl knappast ha gjort det vid den andra, den som ledde till att SD försattes på fria, välläkta ben..
Citera
2019-04-29, 10:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tror du på allvar att NFC ska kunna hitta något avgörande efter nästan ett år.
Det måste nog tyvärr rankas som dagens högoddsare nummer1.

Jag tycker tiden talar emot ÅK i allra högsta grad, det pekar mer och mer på
att ÅK är på fel spår, men att det kanske är mycket komplicerat.

Utredare har ibland fått vänta i mer än 1 år på att få resultat från NFC. Hur oddsen ser ut just i det här fallet är svårt att veta då det beror på vad för slags analyssvar det är som de väntar på. Fingeravtryck är ett exempel på analyser som ofta tar orimligt lång tid att få svar på.
Senast redigerad av Netherworld 2019-04-29 kl. 10:53. Anledning: stavfel
Citera
2019-04-29, 10:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tja, kanske var "rispor på benen" något som Åsa Hiding byggde upp den här föreställningen på. Det lär vi ju aldrig få veta säkert.

Både de blodiga kläderna och landsflykten ger för övrigt associationer till den indiciekedja som en åklagare fantiserade ihop om Kaj Linna. Där blev ett skavsår ett av de viktigaste "indicierna":
https://www.nsd.se/nyheter/lista-indicierna-i-kalamarksmordet-nm4546452.aspx

Blodet som hittades i SD:s bostad och bil visade sig kanske vara SD:s eget? Det skulle ju i så fall kunna vara förklaringen till att det här inte togs upp vid häktesförhandlingen.

Men varför skulle SD börja förklara för utredarna om var de skulle kunna hitta LWs blod, om han inte har en aning om att det skulle kunna finnas där? Nu utgår jag då från att EGT har en utsaga som stämmer.

Vi kan ju skippa det där med landsflykten och de blodiga kläderna som det ser ut. Lansdsflykt till USA, det tror jag knappast. Tvärtom tror jag att SD med all säkerhet frågade om det var ok (min gissning) eftersom resan var bokad.

De blodiga kläderna kan inte heller ha haft någon betydelse som jag ser det. Isf borde han 1: vara jubelidiot eller hysteriskt stressad och tappat det helt, vilket jag inte tror att han är. 2: han borde sitta på sannolika om kläder med blod från LW legat i hans bil. En snabbanalys kan nog ge svar inom några dagar om det skulle varit fallet?
-----------------------

Däremot skulle han mycket väl kunna ha dokumenterade skador på kroppen. Var, när och hur de uppkommit kan vara svårt att fastslå.

Om skadan uppkommit något dygn innan mordet, har ju en läkningsprocess påbörjats. Ibland uppkommer lätt rodnad rund skador, en mindre inflammation som tar något dygn innan den syns. Efter några dagar kan man redan se läkning på mindre sår. Allt detta kan en rättsmedicinare se.

Sedan hur skadorna uppstått, det kan vara svårt att avgöra om det är rispor/revor som liknar rispor från buskar.

Om LW slogs tillbaka, då borde det rimligen finnas spår på hennes skor, naglar, kläder?
- DNA (så att det blir över enligt Osamaj?) från SD har man funnit på LW.
- Kan man sett rispor revor på SDs ben?
Kan de ha uppstått i geocaching under veckan (äldre rispor?) eller kan de uppstått när han sprungit (som en galning ?) genom Vivallaskogen? Kan han ha andra förklaringar, som trädgårdsarbete te x. Förklaringar som inte går att bortse ifrån?
- Har man sett blåmärken, färska sådana?
Har de uppstått under tumult, LW sparkat. Eller har han även här andra förklaringar. Slagit emot bordsben, skottkärran, klättrat i träd, berg osv?
- Skador händerna? Blåmärken, svullnader, skrubbsår?
Det var varmt denna majnatt när LW mördades.
Hade gm shorts? Eller långbrallor?
T-shirt, tröja, jacka?

Finns inte en enda fiber från denna man på brottsplatsen (marken, buskarna)?
Inte ett enda hårstrå?

Eller är det så illa att om man nu hittar ett hårstrå, fiber från hans kläder, så går det inte att bortse från att de redan funnits på LW/LWs kläder och kunnat falla av på plats, t om under kroppen när hon togs av daga?

Jag vet inte, frågar mig hur det ligger till.

Mitt förslag på en teori, med utgångspunkt från bilder på blodiga rispiga ben mm:
- Rispor på benen kan ha uppstått i en vild flykt genom snår och gräs i mörkret. Detta kan ha varit svårt att bevisa att de just har med mordet att göra, även om de är färska.
- Blodiga kläder har tvättats hemma i tvättmaskinen.
- Blod på kropp och händer har tvättats av i handfat och dusch. LW har tidigare varit i hans hus när hon skadade sig och var tvungen att tvätta av skadan, duscha av den.
-DNA från mgm har hittats på LW, och mgm har "förklaringar". han hävdar att de sågs i helgen, t ex söndag?
Många små tecken, som var och en inte betyder något. Men om man lägger ihop många många små tecken, så kan man slutligen se ett mönster. Tillsammans kan inte bortse från att det blir lite väl många "otur" och "slump"?

Jag hoppas, hoppas.
Citera
2019-04-29, 11:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Många små tecken, som var och en inte betyder något. Men om man lägger ihop många många små tecken, så kan man slutligen se ett mönster. Tillsammans kan inte bortse från att det blir lite väl många "otur" och "slump"?

Jag hoppas, hoppas.
Hade du ingen lust att svara på min fråga till dig:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2019-04-29 kl. 11:05.
Citera
2019-04-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Utredare har ibland fått vänta i mer än 1 år på att få resultat från NFC. Hur oddsen ser ut just i det här fallet är svårt att veta då det beror på vad för slags analyssvar det är som de väntar på. Fingeravtryck är ett exempel på analyser som ofta tar orimligt lång tid att få svar på. :(
Och i det här specifika fallet skulle det då handla om fingeravtryck avsatta på ett mordvapen?
Det är kanske därför det i så fall tar "orimligt lång tid"? NFC söker world wide efter matchning? Efter en "kreti och pleti"-mördares fingeravtryck? SD:s lär de ju ha i sitt register och borde väl därigenom gå att binda resp avföra?
Citera
2019-04-29, 11:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Du har rätt här notknapparen. Det finns en stor mängd uppgifter som är besvärande för SD, och det finns mycket rykten. Historien är väl egentligen "alldeles för bra för att vara sann":
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/den-storsta-rattsskandalen-inte-ett-ord-var-sant/

Är det några av de uppgifter du har sett i media eller här i tråden, och som talar för att SD skulle vara gärningsmannen, som du säkert vet är sanna?

Har vi inte gått igenom den frågan många gånger?
Det vi vet ganska säkert är att han varit anhållen en gång (några timmar), häktad (en vecka), har begärts häktad på sannolika skäl (den högre misstankegraden), blev släppt med misstankegraden skäligen misstänkt.

Det finns ingen annan misstänkt, man har inte gått ut med masstopsning (vilket indikerar att man inte funnit DNA från annan person än mgm som man kan koppla till mordet)

Ännu efter ett år, är mgm ännu misstänkt.
Inte avskriven, trots 700 förhör och ett års utredningsarbete.

Bara detta räcker långt för mig.
Mycket långt.

-------------------------------------

Låg igår kväll och tänkte på plankets gömma.

Hur kunde gm ha en sådan enorm tur att ingen kom till undsättning under mordet?
Det hade ju räckt om en enda person gått förbi med hunden, hade sprungit ut från sitt hus för att kolla.

Vad hade gm gjort i det läget???
Visste han redan då att han skulle springa den sträcka som MV har stakat ut för oss?

Tänk vilken enorm risk han har tagit.
Vem tar en sådan risk????
Det säger mycket om gm.
Citera
2019-04-29, 11:30
Medlem
@notknapparen
Så här skrev du nyss i ett väldigt långt, väldigt resonerande inlägg (jag har fetat i din text):

"Många små tecken, som var och en inte betyder något. Men om man lägger ihop många många små tecken, så kan man slutligen se ett mönster. Tillsammans kan inte bortse från att det blir lite väl många "otur" och "slump"?

Du är inte rädd för att du, oavsiktligt, i ditt ivriga pusselläggande, riskerar att göra dig skyldig till det tankemässiga felgreppet 'confirmation bias'?
Du känner väl till fenomenet?
Citera
2019-04-29, 11:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Och i det här specifika fallet skulle det då handla om fingeravtryck avsatta på ett mordvapen?
Det är kanske därför det i så fall tar "orimligt lång tid"? NFC söker world wide efter matchning? Efter en "kreti och pleti"-mördares fingeravtryck? SD:s lär de ju ha i sitt register och borde väl därigenom gå att binda resp avföra?

Det är köerna som gör att det tar så lång tid. Fingeravtryck skickas i väldigt stort antal till NFC. Där ligger de på hög i väntan på att bli analyserade. Det är alltså inte själva analysen eller matchningen som tar orimligt lång tid.

Det finns fall där åklagare fått vänta i mer än 9 månader på att få analyssvar på fingeravtryck avsatta i blod. Material som är väldigt viktigt för en utredning så klart. Jag hoppas att utredningen får alla sina svar innan sommaren. Annars kan väntan blir ännu mer orimligt lång. I detta fallet finns det heller ingen häktad, vilket betyder att materialet kopplat till detta fall är nedprioriterat hos NFC.
Citera
2019-04-29, 14:25
Medlem
Citat:
Det vi vet ganska säkert är att han varit anhållen en gång (några timmar), häktad (en vecka), har begärts häktad på sannolika skäl (den högre misstankegraden), blev släppt med misstankegraden skäligen misstänkt.

Det finns ingen annan misstänkt, man har inte gått ut med masstopsning (vilket indikerar att man inte funnit DNA från annan person än mgm som man kan koppla till mordet)

Mycket långt.

Det hade ju räckt om en enda person gått förbi med hunden, hade sprungit ut från sitt hus för att kolla.

Visste han redan då att han skulle springa den sträcka som MV har stakat ut för oss?

Det säger mycket om gm.

Efter nästan ett års letande och rotande, ut och in vändande av SD, så har
man inte lyckats hitta något som helst bindande.

Bara det får mig å undra om man verkligen misstänker
rätt person.

Frågan är om det verkligen är ett kalkylerat risktagande eller om det
är ett påtvingat panikartat risktagande.
Citera
2019-04-29, 14:50
Medlem
Citat:

Mycket långt.

Det säger mycket om gm.

Om vi antar att utredningen fortsätter på samma vis ett år till, skulle det
få dig å känna ännu större säkerhet på att dom har rätt gubbe?
Citera
2019-04-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om vi antar att utredningen fortsätter på samma vis ett år till, skulle det
få dig å känna ännu större säkerhet på att dom har rätt gubbe?
Din fråga är högst berättigad.

För ett par dar sen ställde jag det kontot en fråga om h*n tänkte sig fortsätta att resonera kring SD som mördare även om åkl ÅH skulle avföra honom från utredningen. Uppfattade aldrig att jag fick nåt svar.
Det blir ju mycket av hypotetiska frågor i en sån här tråd, men som det ser ut just nu, åtminstone ända fram till horisonten, kommer det inte att segla upp ett åtal. Inte mot nån. Inte ens ett åtal för 'grovt tjänstefel', tänker då närmast för den försumlighet som resulterade i att kroppen blev liggande i fyra dygn tills privatperson/-er fann den.

Frågan är nu om åkl/Polisen tänker göra nåt uttalande på ettårsdagen och berätta nåt? Om LW:s anhöriga inte får fortlöpande underhandsinfo (om att inget utredningsmässigt positivt sker), så är väl det minsta de anhöriga plus lokal media borde erbjudas väl vara en offentlig sammanfattning av ärendet?
Jag räknar med att få mothugg i form av info från trådföljare om att FU-sekretessen måste respekteras. Därför är mitt förslag till ÅH att hon åtminstone offentligt beklagar att man, trots att det gått ett år, ingenting har att berätta. Det vore klädsamt.
Det är trots allt en älskad och skötsam trebarnsmamma som mördats mitt i ett bostadsområde!
Senast redigerad av Carinah78 2019-04-29 kl. 15:26.
Citera
2019-04-29, 15:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
@notknapparen
Så här skrev du nyss i ett väldigt långt, väldigt resonerande inlägg (jag har fetat i din text):

"Många små tecken, som var och en inte betyder något. Men om man lägger ihop många många små tecken, så kan man slutligen se ett mönster. Tillsammans kan inte bortse från att det blir lite väl många "otur" och "slump"?

Du är inte rädd för att du, oavsiktligt, i ditt ivriga pusselläggande, riskerar att göra dig skyldig till det tankemässiga felgreppet 'confirmation bias'?
Du känner väl till fenomenet?

Jag tror att polis/ÅK är helt bekanta med uttrycket och jobbar inte efter den devisen. Hur tror du man gör när man bygger en indiciekedja?

Självklart samlar man in information och arbetar brett i början. Många spår betas av, man smalnar av i inriktningen om flera spår leder åt ett håll.

Man samlar mängder av prover från offret, väljer inte bara de som passar in på en misstänkt.
Man frågar inte enbart efter en persons DNA i frågeställningen.
Man går inte ut och frågar grannar/vittnen om de enbart sett en viss person.

Men en utredare kan inte heller blunda för saker som kommer upp. Om något verkar misstänkt, då behöver man kolla just den grejen ytterligare.

Men för den skull är det inte enbart detta man undersöker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in