Citat:
Det är vanligare än man tror att män får idéer till projekt eller uppfinningar från sina fruar och sedan förverkligar dem i sina egna namn. För manliga entreprenörer har lättare än kvinnliga att få finansiering beviljad från investmentsbolag och liknande. För exakt samma uppfinning eller projekt.
.
Det är vanligare än man tror att män får idéer till projekt eller uppfinningar från sina fruar och sedan förverkligar dem i sina egna namn. För manliga entreprenörer har lättare än kvinnliga att få finansiering beviljad från investmentsbolag och liknande. För exakt samma uppfinning eller projekt.
.
Ja detta med att män lättare får investerare i projekt har jag också hört, från en insatt källa. Och för mig låter det inte konstigt, jag tror att det sitter en hel drös med män i till exempel finansbranschen som överhuvudtaget inte har som agenda att ge kvinnor en chans, utan aktivt fortsätter anställa män. Och det får väl vara deras val, men det är viktigt att man förstår att det är så det hänger ihop. Jag är emot kvotering av olika anledningar, så ser inte det som en lösning, men sanningen ska fram i ljuset iallafall. Män likt detta väntar bara på att kvinnor ska begå något sorts misstag så att de kan ropa "titta, hon gjorde fel, det är klart att det blev så, hon är ju kvinna".
Exakt samma fenomen ser man på detta forumet, så fort en uppenbart kvinnlig användare skriver någonting så spelar det överhvudtaget ingen roll vad hon skriver, det attackeras ändå av misogyna skithögar. Är det en man som skriver samma sak bemöts det på ett helt annat sätt.
Citat:
I historien fanns det män som försökte ta åt sig äran för vad kvinnor hade skapat. Till exempel maskinisten Charles Anan ansökte om patent i sitt eget namn på Margaret Knights uppfinning papperspåsen med flat botten. Hon upptäckte det och stämde sedan skjortan av den ohederlige girigbuken.
Margaret Knight var långt ifrån den enda kvinnan som blev snuvad på sin idé. Andra kända exempel är Rosalind Franklin och ytterligare 13 kvinnor däribland Margaret Knight som gjorde banbrytande saker som män fick cred för (länk)
Margaret Knight var långt ifrån den enda kvinnan som blev snuvad på sin idé. Andra kända exempel är Rosalind Franklin och ytterligare 13 kvinnor däribland Margaret Knight som gjorde banbrytande saker som män fick cred för (länk)
Detta händer idag titt som tätt, även om det är i små vardagliga situationer. Det är faktiskt någonting kvinnor skämtar om sinsemellan, fenomenet att så ett litet frö hos mannen och sedan låta honom tro att det var hans egen idé när han inser att det blev succé.
Hände senast på jobb förra veckan, jag drev igenom något som ifrågasattes från början, och när det nu föll ut väl så sa plötsligt min manliga chef nånting i stil med " ja jo men jag tänkte att detta skulle bli hur bra som helst".
Jag bara tittade på honom och tänkte "öhm, ja okej, så lät det ju inte riktigt innan, men visst, lev du i tron att det var ditt verk".
Varför låter kvinnor sånt här gå förbi obemärkt då? Jag tror att svaret står att finna i vår biologi delvis. Kvinnor och män fungerar lite olika, och det är viktigare för män av någon anledning att de ges cred för prestationer. Kvinnor verkar inte ha samma behov av det utan är tryggare med sitt eget värde oavsett vad de presterat. Kanske har att göra med att kvinnor föder barn och att de därför känner sig behövda och viktiga för livet på jorden oavsett.
Citat:
Meningen i fet stil som du skrev får mig osökt att tänka på den fiktiva karaktären specerihandlaren/riksdagsmannen Frithiof Johannesson och hans intriganta fru Rut i TV-serien Fröken Fridmans krig. Hon planterade sina idéer i huvudet på sin mer trögtänkte make och lade fram sina förslag för honom, varvid han gjorde som hon sagt åt honom att göra i det offentliga livet. Frithiof intalade sig själv att det var han som i egenskap av en inflytelserik riksdagsman och med manlig dådkraft och intelligens hade kommit på alla idéer. Han fick känna sig riktigt duktig.
Ja jag tänker att det är helt givet att det är så det har gått till många gånger, och fortfarande gör för den delen. Kvinnor har generellt ett mer självuppoffrande sätt inom familjen, och kvinnan står inte sällan tillbaka för att mannen ska kunna göra karriär. I många fall tror jag att kvinnan trivs med detta dock, så jag menar inte att det är ett problem per automatik.
Problemet jag ser med det är när vissa män uttrycker att kvinnor inte skulle kunna åstadkomma någonting eller att det skulle ha att göra med intelligens att inte kvinnor uppfunnit i närheten av så mycket som män har, när det är helt uppenbart att det finns massor av andra anledningar till detta, till exempel att det inte fanns preventivmedel, att kvinnan inte hade samma rättigheter inför lagen, hade inte rätt till ekonomisk självständighet o.s.v.
Det finns dock en del som förnekar historien och hur människors liv såg ut förr, har jag märkt sedan jag började använda flashback. Och dessa förnekande personer känns lönlöst att debattera med. Jag kan inte diskutera huruvida jag ska ha en gul eller rosa kudde i soffan om vi inte är överens om att soffan står där den står från början.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-04-28 kl. 12:12.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-04-28 kl. 12:12.
Lydiga duktiga flickor som alltid gör precis som läraren säger mot skoltrötta killar, troligen ännu inte mogna, hälften sannolikt drogade med Adhd-medicin, och som får på tok för lite fysisk aktivitet för att fungera optimalt. Troligen totalt omotiverade för uppgiften också. Tror du resultatet hade varit samma om det gällt vuxna kvinnor och män?