Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
...
Jag är en stark anhängare av filosofin att man ska tolka sina motståndares argument med välvilja, inte på värsta möjliga sätt.
...
Har inte Åkesson samma rätt att bli bemött på vad han verkligen säger, och inte de dunkla motiv han återigen tillskrivs av dig och andra?
...
Hon personligen har inte gjort nåt större fel, möjligtvis med undantag för att hon borde gått i skola som vanligt och engagerat sig utanför skoltid.
...
1) Det är jag också.
2) Jo. Men nu uppfattar jag hans agerande liksom svansens och andra högermuppars handla om att man av ”politiskt-opposionella” skäl siktar in sig på henne. Liiite ynkligt att ge sig på ett barn för att försöka plocka poäng. Det här hade han kunnat lösa smartare.
För att återkomma till det där tvärtemot-beteendet så påminner det om ”antirasisternas” m fl agerande mot invandringskritiker och SD.
3) Poängen med hennes aktion är just att strejka från skolan för att få uppmärksamhet för frågan. I övrigt så sköter hon sina åtaganden i skolan, och har också framträtt utanför skoltid. Det är aningen svårt att göra det hon gjort och samtidigt vara i skolan. F ö så pluggar hon under resorna.
Argumentet om att hon ska vara i skolan tycker jag låter som nåt desperat som Prusseluskan skulle kunna kläcka ur sig till Pippi.
Även ”omtanken” om henne kring ”skolfrånvaro”, att hon ”utnyttjas” av vuxna och att ”hon kommer att sluta som alkoholist precis som alla ungar i Hollywood” känns bara konstlat och konstruerat.
F ö så har Greta sagt ett par starka och vettiga saker: När hon talade inför folk i Davos så sa hon typ att ”Det sägs att vi alla ska ta ansvar, men de som orsakar de största problemen sitter faktisk här och lyssnar till mig.”, det blev knäpptyst efter att hon sagt det. När hon talade inför klimataktivister i Rom sa hon typ ”Vi är inte här för att ’ni’ ska kunna ta selfies.”, riktat till politiker etc.
Det snackas om PR-insatser. Må hända att det finns ett inslag av det - men fundera vilket genomslag hon fått, det tror jag ingen PR-byrå har lyckats åstadkomma, utan jag tror att det finns ett uppriktigt intresse för frågan.
Jag är emot PK-hysterin, identitetspolitiken etc.
Men när det gäller Greta så håller jag på henne.
Hoppas bara hon slutar i tid innan hon blir en institution med allt vad det innebär. Engagemanget för miljön ska finnas hos folk, och inte kanaliseras till henne. På nåt verkar hon ha den personligheten av att inte vilja bli en institution, utan hon kommer nog att lägga av när hon känner sig färdigt med sin mission.
Go, Greta, go!