Citat:
Ursprungligen postat av
MDrive
Det här är off-topic för ämnet.
Topic är följande:
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Är det Greta som avslöjat att kejsaren är naken när vi inte kan ta hand om vår miljö, eller är det Jimmie Åkesson när han kallar Greta för barn och att hon inte tillför någonting?
Jag ska inte säga att hon inte tillför någonting alls. Det är väl inte fel med lite extra uppmärksamhet på miljöfrågorna.
Men i stort har Åkesson rätt när han säger följande (
länk):
"det är också en av de mer infekterade frågorna. Det finns en linje, och avviker man på något sätt från den linjen, då är man ond, ungefär som med invandringspolitiken.
Jag förnekar inte att det finns klimatförändringar, och jag förnekar inte att mänskligheten påverkar dem i fel riktning, absolut inte. Men jag är ju politiker, och jag måste se till "vad gör politiken", och hur effektiv är den klimatpolitik som bedrivs."
Han har definitivt rätt i att frågan är infekterad. Vissa av partierna försöker skaffa sig ett övertag genom att hävda att deras väg är den enda rätta, och alla andra är dumma i huvudet, kanske till och med direkt onda.
Jag håller med honom om att svenska politiker ska fokusera på de saker de själva kan påverka, och hur effektiva de är i praktiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
MDrive
[...] när han vill sänka bensinpriserna [...]
I SD:s partiprogram står det "sänka priset" (
källa), i intervjun lät det mer som "iallafall inte höja priset". Så det låter ju inte som några större sänkningar iallafall.
I vilket är det inte det som sänker jorden. Rent praktiskt kan vi inte heller förvänta oss att vi sänker ens Sveriges utsläpp i nån större grad nästan oavsett hur dyr bensinen blir. Däremot kan hela samhället få problem av dyra drivmedel, som gör det mycket svårare att lösa de miljöproblem vi står inför.
Citat:
Ursprungligen postat av
MDrive
Sist säger du "Här är Sveriges utsläpp. Det är inga utsläpp", vilket är en jäkla paradox som inte hör hemma i det svenska språket!
Menar du på fullt allvar att mindre än 0,5 promille är ett nämnvärt utsläpp?
Är man autistiskt lagd är det kanske en livsviktig skillnad. Men för de ingenjörer som ska lösa problemen hoppas jag att de i första hand fokuserar på första, andra, och möjligtvis tredje ordningens effekter. Inte fjärde ordningens och lägre.
Det är ju kärnan i Åkessons resonemang. Sätt in åtgärderna där de gör mest nytta till lägst kostnad.