Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Sånt här gör mig mörkrädd. Att ha kunskap ses tydligen inte som en förutsättning för att opinionsbilda? Det räcker med en troskyldig uppsyn så ska vi anamma vad personen säger? Sverige 2019 - kunskap betyder inte ett skit, yta och mediebild betyder allt.
Nej tack, detta är inte min kopp te. Idioter som inte ställer några krav på kompetens hos sin ledare får hylla Greta, 16 år. Själv kräver jag mer än yta och mediebild.
Det är precis så det fungerar. Den som är bäst på att opinionsbilda är ju inte nödvändigtvis den som har de bästa faktakunskaperna inom området. Snarare tvärtom.
En tråkig gammal professor med enorma faktakunskaper kan ju vara helt värdelös som en opinionsbildare samtidigt som en liten engagerad tjej med ett naivt utseende kan vara en helt utmärkt opinionsbildare (förutsatt att hon har folk bakom henne som hjälper till).
Vi kan jämföra detta med hur det fungerar i dagens musikbransch. Vem är det som folk, speciellt ungdomar, ser upp till? Den coola pojken/flickan med coola kläder och cool frisyr som sjunger låtarna? Eller de gamla tunnhåriga män som tagit fram artistens låtar, kläder, frisyr och som ordnar allt runtomkring? Vem är det folk, t.ex ungdomar, pratar om? Du vet nog svaret...