2019-04-27, 10:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Tyvärr är kejsarens nya kläder önsketänkande en mer realistisk reaktion på pojkens avslöjande borde vara. Ha Ha vilken dum pojke som inte kan se kejsarens vackra kläder.
Ha ha, man kan faktiskt vända på sagan om Kejsarens nya kläder. Ungen är en idiot som inte ser kläderna och borde snarast gå på medicinering. Så tabu är vissa åsikter i Sverige. Ett tag trodde jag att jag var sjuk som var emot tiggeri, så fina människor som tiggarna var enligt media.
Citera
2019-04-27, 11:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Enligt hennes egen mamma så har hon sett dokumentärer och läst tidningsartiklar.
Hon saknar helt kunskap och erfarenhet att göra en rimlig bedömning av vad hon läser. Hennes autism gör henne extremt svartvit i vad hon tycker. Det framgår väldigt tydligt.
Precis dom jag, men jsg gissar hon har lädt mer än jag, mina studier i elektrisitet har inte hjälpt mig i omsorg om jorden.

Måste man vara forskare för att bilda oponion?
Citera
2019-04-27, 11:08
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Hakelius skriver bra idag om Greta-kulten.

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/antingen-ar-man-en-rovhatt-eller-tarna-i-gretas-luciatag/

Längre än så kan man inte gå om man inte vill bli stämplad som dödsknarkarnazist och hemsk vit priviligierad man.

För övrigt är väl kerubens barnsliga utseende en förutsättning för det enorma dyrkandet. Det ger en känsla av renhet och oskuldsfullhet. En mer välutvecklad ung kvinna skulle vara föremål för annan typ av dyrkan och skulle kunna anklagas för att spela på det i dagens skruvade sociala-medie-klimat.

Allt handlar om yta, yta, yta.

Precis så.

Tycker det är toppen att ungdomar engagerar sig oavsett vad det handlar om. Tråkigt att allt blir så centrerat kring Gretas autismspektrumdiagnos då det nästan känns som hon blir lätt utnyttjad av vuxnas hets kring att vara goda människor.
Citera
2019-04-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Precis dom jag, men jsg gissar hon har lädt mer än jag, mina studier i elektrisitet har inte hjälpt mig i omsorg om jorden.

Måste man vara forskare för att bilda oponion?
Om du inte förstår vad du läser så vad bildar du opinion om menar du? Greta utnyttjas av skrupelfria vuxna.
Citera
2019-04-27, 11:19
Medlem
Domedagssekter är ju inget nytt, de nya är kanske att den leds av ett barn i global skala.
Vänsterns slagträ Greta kommer knappast ha någon effekt.
Förnuftet brukar vinna i längden och de som låtit sig duperas av Greta-hysterin, kommer förhoppningsvis till sans igen.
Citera
2019-04-27, 11:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sånt här gör mig mörkrädd. Att ha kunskap ses tydligen inte som en förutsättning för att opinionsbilda? Det räcker med en troskyldig uppsyn så ska vi anamma vad personen säger? Sverige 2019 - kunskap betyder inte ett skit, yta och mediebild betyder allt.

Nej tack, detta är inte min kopp te. Idioter som inte ställer några krav på kompetens hos sin ledare får hylla Greta, 16 år. Själv kräver jag mer än yta och mediebild.

Det är precis så det fungerar. Den som är bäst på att opinionsbilda är ju inte nödvändigtvis den som har de bästa faktakunskaperna inom området. Snarare tvärtom.

En tråkig gammal professor med enorma faktakunskaper kan ju vara helt värdelös som en opinionsbildare samtidigt som en liten engagerad tjej med ett naivt utseende kan vara en helt utmärkt opinionsbildare (förutsatt att hon har folk bakom henne som hjälper till).

Vi kan jämföra detta med hur det fungerar i dagens musikbransch. Vem är det som folk, speciellt ungdomar, ser upp till? Den coola pojken/flickan med coola kläder och cool frisyr som sjunger låtarna? Eller de gamla tunnhåriga män som tagit fram artistens låtar, kläder, frisyr och som ordnar allt runtomkring? Vem är det folk, t.ex ungdomar, pratar om? Du vet nog svaret...
Citera
2019-04-27, 11:29
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Här har du problemet.
Greta är viktig opinionsbildare men får alltså ej ifrågasättas.
Detta eftersom hon är barn.

Det är förbannat farligt om man inte får ifrågasätta samhällskritiker.
Just därför ska barn inte vara ett slagträ i en offentlig debatt.
För att de är barn.

Att kalla henne för ett slagträ känns säkert bra för dej som håller med Åkesson. Men ni båda har fel. Hon behövs inte som slagträ. En hel värld står bakom henne och hon är nominerad till fredspriset.

Ta vilket slagträ du vill. Välj vilken normal människa som helst.
Citera
2019-04-27, 11:42
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Domedagssekter är ju inget nytt, de nya är kanske att den leds av ett barn i global skala.
Vänsterns slagträ Greta kommer knappast ha någon effekt.
Förnuftet brukar vinna i längden och de som låtit sig duperas av Greta-hysterin, kommer förhoppningsvis till sans igen.

Även fast klimatforskningen har väldigt mycket vetenskapligt stöd så visst, vi kan bortse från den då. Men överbefolkningen och alla extremt många miljöproblem och utarmning av naturresurser är ett faktum, eller det kanske är ett påhitt också enligt dig 😄 Du kan inte mena att miljöfrågorna är en vänsterfråga.

Och varför är helt plötsligt svensk skola så otroligt viktig när den innan Greta var en usel flumskola?
Citera
2019-04-27, 11:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Här har du problemet.
Greta är viktig opinionsbildare men får alltså ej ifrågasättas.
Detta eftersom hon är barn.

Det är förbannat farligt om man inte får ifrågasätta samhällskritiker.
Just därför ska barn inte vara ett slagträ i en offentlig debatt.
För att de är barn.

Miljöproblematiken är ett faktum. På samma sätt som massinvandringen är ett faktum. Varför ska vi börja föneka den som några vänsterextremister för?

Såg du dig som ett barn i gymnasieåldern?
Citera
2019-04-27, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Även fast klimatforskningen har väldigt mycket vetenskapligt stöd så visst, vi kan bortse från den då. Men överbefolkningen och alla extremt många miljöproblem och utarmning av naturresurser är ett faktum, eller det kanske är ett påhitt också enligt dig 😄 Du kan inte mena att miljöfrågorna är en vänsterfråga.

Miljöfrågorna är ingen vänsterfråga, även om vänster försöker få det dithän.
Det är väl lösningarna som skiljer, där tex SD vill satsa pengarna där de gör mest nytta, dvs samma tänk som med invandringen.
Citera
2019-04-27, 11:50
Medlem
Hon är ett barn och borde gå i skolan. Sannolikt har hon inga egentliga kunskaper om det område hon utsetts till fanbärare för och det är direkt oansvarigt av föräldrarna att tillåta att deras dotter blir utnyttjad av de som alltid försöker slå mynt av de senaste trenderna. När det kommer något nytt och hetare så kommer hon att bli övergiven av alla de som idag hyllar henne och vad kommer att hända med henne när strålkastarna slocknat?

Vad Åkesson sagt, givet att jag inte missat någon rykande pistol, är inte särskilt spektakulärt och hade varit en icke-nyhet om det inte vore för att det var Åkesson som uttalade sig och att Åkesson säljer.
Citera
2019-04-27, 11:54
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det här är trots allt en politisk fråga och där ska politiker ha åsikter. Åkesson kommenterar på mycket men som vi alla vet är han mycket i medieskugga och median väljer ut det som passar den. Tycker snarare att det är bra att Greta fenomenet också kan ifrågasättas, blir bara så hysteriskt i Sverige när bara en åsikt ska marknadsföras åt gången och man skrämmer barnen och de mindre förnuftiga till en massa oro och ångest. Vore bättre om folk oroade sig för Sveriges verkliga problem.

Kan hålla med om hysteri och en överdriven skrämselpropaganda som bygger på alldeles för mycket stora ord än fakta. Däremot när det handlar om klimat och miljö som kan underbyggas med vetenskap, forskning och fakta borde man inte gapa så mycket. Det handlar ju inte direkt om migration och massinvandring som nästan enbart bygger på känslor.

Hade det Greta försöker nå ut med enbart byggt på känslor och grupptryck så hade jag köpt kritikernas åsikter.
Senast redigerad av Snubchurp 2019-04-27 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in