2019-04-26, 19:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ska man ta det som fakta då att SD inte var upprörd över Norgeresan?

Sedan är det med stor sannolikhet inte sant att SD hade digital kontakt med Lena angående att träffas på mordkvällen?

Stämmer detta?

Om så är fallet, vad finns då kvar som ändå räcker till skälig misstanke?

Nu svarar jag inte för Medinsyn, jag bara funderar.
Helt klart bäst att h*n svara själv.

Det kan ju vara stor skillnad på att tycka att det är ok med en resa till Norge med geocachvänner och att inte vara bekväm med att resan betydde att tälta med en manlig "vän".
Citera
2019-04-26, 19:35
Medlem
Jodå, SD hade som normalt kontakt med LW den kvällen. Men inte då om att han ville ses.

Detta senare sorterar alltså inte under det jag anger som fakta, men som jag känner mig trygg i.
Citera
2019-04-26, 19:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo, men många i tråden har ju hävdat att enbart anmälningarna och brist på alibi inte räcker till skälig misstanke. Att det måste funnits mer som digitala kontakten m.m. också.
Ja för en icke insatt i "juridiken" så känns det som bara anmälningarna inte borde räcka.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-04-26 kl. 19:44.
Citera
2019-04-26, 19:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Jodå, SD hade som normalt kontakt med LW den kvällen. Men inte då om att han ville ses.

Detta senare sorterar alltså inte under det jag anger som fakta, men som jag känner mig trygg i.

Hur kan du veta eller känna dig trygg i att kontakten inte handlade om att vilja träffas? Enligt MV var syftet med kontakten just att be om en träff.
Citera
2019-04-26, 19:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu svarar jag inte för Medinsyn, jag bara funderar.
Helt klart bäst att h*n svara själv.

Det kan ju vara stor skillnad på att tycka att det är ok med en resa till Norge med geocachvänner och att inte vara bekväm med att resan betydde att tälta med en manlig "vän".

Jag ville bara veta om jag förstått det som Medinsyns skrev. Det blir ju missförstånd ibland
Citera
2019-04-26, 19:48
Medlem
Citat:
Det var inte tydligt nog alltså.

Som fakta kom två punkter. Det är sådant jag har egen insyn i och kan få i god för.

Sedan två punkter som jag ser som bekräftade, och som jag väljer att se som bekräftade saker, men jag förlitar mig på andra.

Och så finns mycket som är sannolikt, troligt och rimligt, men där jag inte har samma nivå av insikt, och därför väljer att inte dela då det KAN vara fel.

Jodå, du var tydlig. Du kan inte trots din insyn i fallet,
dela något i tråden av allt du känner till, eftersom det
kanske ej stämmer och kan bidraga till trådsanningar.
Och det är givetvis allra bäst att undvika.

Angående ditt inlägg från 23/10:
SD och LW hade alltså chattkontakt kvällen den 14/5, men det
som diskuterades var - enligt dig - att SD hjälpte henne bl a med
att lösa mystar inför eventet i Norge. Kontakten skall inte ha handlat
om personliga saker, som att SD skulle ogilla att hon reste till
Norge och ev skulle dela tält med en annan man.

Citat:
Som jag skrev tidigare så berättade han om sina kontakter med Lena på kvällen . Alltså de kontakter som han fortfarande inte har ljugit om utan visat upp chatten på tisdag eftermiddag.

Ni som känner Hanna kan ju försöka fundera ut om hon gråter på jobbet för Stefan, om hon pratar om det öppet, om hon skulle ha gått och pratat om 22OKT. Självklart har hon inte det. Skrattar åt att ni går på TiMis ordbajsande.

Avser nu att lämna för gott igen, men det har ju inte gått så bra hittills.

Edit; ser att du svarat @Rosamund om att SD och LW hade digital kontakt
under kvällen, men den handlade inte om att han ville träffa henne.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2019-04-26 kl. 19:51.
Citera
2019-04-26, 20:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jodå, du var tydlig. Du kan inte trots din insyn i fallet,
dela något i tråden av allt du känner till, eftersom det
kanske ej stämmer och kan bidraga till trådsanningar.
Och det är givetvis allra bäst att undvika.

Angående ditt inlägg från 23/10:
SD och LW hade alltså chattkontakt kvällen den 14/5, men det
som diskuterades var - enligt dig - att SD hjälpte henne bl a med
att lösa mystar inför eventet i Norge. Kontakten skall inte ha handlat
om personliga saker, som att SD skulle ogilla att hon reste till
Norge och ev skulle dela tält med en annan man.

Edit; ser att du svarat @Rosamund om att SD och LW hade digital kontakt
under kvällen, men den handlade inte om att han ville träffa henne.
Ja det är där det skiljer mellan MV och Medinsyn.

En postare förelog att ett SMS från (M)GM kan ha sett ut så här:
"Kom ut , jag behöver snacka med dig"
MV svarade på inlägget så här: "Du är nära sanningen"

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"vem ska jag tro på tro på när allt är så här ..."
som Tomas Di Leva sjunger
Citera
2019-04-26, 20:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja för en icke insatt i "juridiken" så känns det som bara anmälningarna inte borde räcka.

Om det inte gick att utreda den ena anmälningen eftersom LW drog tillbaka den och den andra inte gick att avgöra vems historia som var mest trovärdig, då verkar det konstigt att det skulle räcka med dessa två anmälningar som inte lett till någon dom?

Nu är det länkat i tråden ett flertal gånger vad som krävs för skäligen misstänkt och för sannolika skäl misstänkt, så jag gör det inte igen.
Citera
2019-04-26, 20:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det inte gick att utreda den ena anmälningen eftersom LW drog tillbaka den och den andra inte gick att avgöra vems historia som var mest trovärdig, då verkar det konstigt att det skulle räcka med dessa två anmälningar som inte lett till någon dom?

Nu är det länkat i tråden ett flertal gånger vad som krävs för skäligen misstänkt och för sannolika skäl misstänkt, så jag gör det inte igen.
Det verkar inte finnas några exakta regler. I praktiken räcker nog magkänsla och olyckliga omständigheter för skälig misstanke, medan det för sannolika skäl krävs t.ex. teknisk bevisning eller en vittnesiakttagelse.

Men mysteriet här är väl inte att han blev häktad en vecka i somras. Mysteriet är väl att åklagaren efter snart ett års utredande inte verkar ha kunnat stärka de här misstankarna.
Senast redigerad av Draifos 2019-04-26 kl. 20:59.
Citera
2019-04-26, 20:56
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En bra ansats här Netherworld, att göra skillnad på å ena sidan sådant som vi vet, och å andra sidan sådant som är obekräftade uppgifter och spekulationer. Det du räknar upp här är alltså sådant som är utrett och objektivt sant, och som alla måste vara överens om. Det enda som inte riktigt stämmer är väl din antydan om att det skulle vara utrett att SD och LW hade en tidigare historik med våldsinslag. Det vi vet där är alltså att det fanns en anmälan:

Ja, jag har då aldrig sett något liknande.

Visst tvång var i detta fallet ett fysiskt tvång.
Citera
2019-04-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Som du med säkerhet förstår, vill jag på intet vis strypa din, eller för den delen: nån annans, yttrandefrihet.
Så om jag frågar hur du tänker dig framtiden här i tråden om SD aldrig ens blir åtalad, du med ditt starka engagemang, förstår du då varför jag är nyfiken på hur du tror att det kommer att gå? Tag inte illa upp. Jag är bara nyfiken.

OnT: Det är väl inte bara Honan6 som är av uppfattningen att utredningen pågår och att SD fortf är "MGM"?
Det tror vi väl allihop här i tråden? Gör vi inte det?

Det har ju flera gånger diskuterats på vilket vis åkl Åsa Hiding skulle kunna meddela allmänheten att hon väljer att återkalla drevet --OM hon väljer att avsluta utredningen. På en hastigt sammankallad presskonferens? Eller m h a en enkel pressrelease?
Sitter det 10 stycken utredare i Örebro polishus och arbetar med att bearbeta alla 700(?) förhör? Eller sitter de och inväntar NFC:s analyser av kommunikation? Vad skulle det kunna vara för sorts kommunikation som tar månader att analysera? Hade SD och LW krypterad kommunikation sinsemellan, nån som vet?

I det ögonblick SD släpptes ur häktet blev ärendet sannolikt lägre prioriterat hos NFC. Månader i väntan på resultat är snarast normalt.
Citera
2019-04-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det är där det skiljer mellan MV och Medinsyn.

En postare förelog att ett SMS från (M)GM kan ha sett ut så här:
"Kom ut , jag behöver snacka med dig"
MV svarade på inlägget så här: "Du är nära sanningen"

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"vem ska jag tro på tro på när allt är så här ..."
som Tomas Di Leva sjunger

Precis, två skribenter som bägge säger sig ha insyn i
mordfallet, men med helt divergerande uppgifter och
information. Ja, frågan är vem ska man tro på, tro på...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in