2019-04-26, 15:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ang min fetning, du tror alltså inte att det är så som EGT skrev den 4 mars ?
"Det som ligger kvar för analys verkar vara av väldigt lågt värde för utredningen och eventuellt bevisvärde.

Allt av värde som skulle peka åt ena eller andra hållet ska vara analyserat sedan länge.
"

Går det att svara på det med de uppgifter vi har?
EGT har ju flera källor. Jag har svårt att värdera hur tillförlitliga dessa är, men min egen tanke är väl att ju närmre polishuset och utredningen de ligger desto trovärdigare. Med andra ord, ju närmre mgm desto större risk att tillförlitligheten kan vara lägre. Detta fr a om mgm är gm.

Jag tänker på det som MV skrivit:

" [...]Men i den informationen jag tagit del av så kan jag milt uttrycka mig att SD gillar att slira på sanningen. Han har inte kommit med några egna sanningar i första hand utan efter att fått läsa om vad förundersökningsledaren har fått fram så ändrar han sin version. Det är i sig inget unikt men ger samtidigt en signal om att man kanske inte är så oskyldig och att man vet betydligt mera om brottet än vad man vill berätta."

https://www.flashback.org/sp65983448

Inget av det som har kommit från NFC kan vara helt bindande till gm och brottet. Den slutsatsen kan man dra av att han inte är häktad.

Men, det kan ändå vara så att det finns teknisk bevisning som är av värde på så sätt att det kan vara en länk i en indiciekedja.

Sen kan man väl alltid säga, att när man har olika källor, så kan det lätt bli tolkningar på vägen, som gör tillförlitligheten osäker. Det behöver inte vara EGT som med flit lämnar ut "felaktiga" uppgifter.
Citera
2019-04-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte riktigt varför du frågar mig om det?
Hur ska jag kunna utan att ha minsta insyn i utredningen avgöra något som helst om det?

Tvärtom, vet du säkert som alla andra att det enda vi vet är att utredningen inte kommit till åtal, mgm är kvar som skäligen misstänkt, men har inte kunnat bindas till brottet av de mängder prover man tagit. Över 700 (?) förhör har gjorts och för inte så länge sedan sas det att kommunikationsanalyserna ännu inte var färdigställda. Vi vet också att NFC ha varit överbelastade och svar på prover har därför blivit mycket försenade, vilket i sin tur har ett till att förnyade prover dröjt ytterligare.

Den senaste tiden har det rått tystnad från ÅK och polis i ärendet.

Jag kan inte förutspå hur det hela kommer att sluta.

Kanske sitter de nu och klappar ihop en tät indiciekedja.
Kanske beror tystnaden inte enbart på utredningssekretess, utan på att man inte lyckats komma vidare i utredningen.

Men:
Enligt Honan6 är utredningen pågående och mgm ännu misstänkt.

Man har inte gett upp hoppet än.
Som du med säkerhet förstår, vill jag på intet vis strypa din, eller för den delen: nån annans, yttrandefrihet.
Så om jag frågar hur du tänker dig framtiden här i tråden om SD aldrig ens blir åtalad, du med ditt starka engagemang, förstår du då varför jag är nyfiken på hur du tror att det kommer att gå? Tag inte illa upp. Jag är bara nyfiken.

OnT: Det är väl inte bara Honan6 som är av uppfattningen att utredningen pågår och att SD fortf är "MGM"?
Det tror vi väl allihop här i tråden? Gör vi inte det?

Det har ju flera gånger diskuterats på vilket vis åkl Åsa Hiding skulle kunna meddela allmänheten att hon väljer att återkalla drevet --OM hon väljer att avsluta utredningen. På en hastigt sammankallad presskonferens? Eller m h a en enkel pressrelease?
Sitter det 10 stycken utredare i Örebro polishus och arbetar med att bearbeta alla 700(?) förhör? Eller sitter de och inväntar NFC:s analyser av kommunikation? Vad skulle det kunna vara för sorts kommunikation som tar månader att analysera? Hade SD och LW krypterad kommunikation sinsemellan, nån som vet?
Citera
2019-04-26, 16:26
Medlem
Fakta är:
SD hjälpte LW lösa mystar inför norgeresan och kolla om hon uppfyllde planerade challenges.
SD och LW har haft en tät kontakt hela tiden sedan 2017.

Stark indikation som har övertygat mig:
Det finns inget som tyder på att SD ska ha försökt få träffa LW den aktuella kvällen.
SD och LW träffades enstaka dagar före mordet. Kanske under helgen.

Har hört, men vet ej om sanningshalt:
Berättar jag ej, men det finns mycket, men trådsanningar har vi tillräckligt av, eller hur?

Edit: De har hela perioden haft tät kontakt, inte bara sedan 2017.
Citera
2019-04-26, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror att SD börjar tröttna
på att vara ”(ö)kändis”.
Han är inte lika aktiv i geocachloggen
längre och driver inte lika mycket med
oss i tråden som tidigare.

Undrar hur många som fortfarande
umgås med honom och hur många som
vänder honom ryggen?

Jag tror att pressen börjar ta ut sin rätt.
Hoppas att polisen tar in honom med jämna mellanrum och sätter press på honom.

Jag tror inte att han får livstid. 10 år är väl det ”vanliga” straffet för mord?
Det vore väl bättre att erkänna, ta sitt straff och kanske vara ute om 10 år?
Då kan han ändå få vara med när hans döttrar gifter sig och får barn och kan få lära känna sina barnbarn.

Men hans geocachstatisk går förstås åt skogen och det kanske är viktigare?
Fast han och ex-frun kan väl ta tillbaka sitt gamla konto så kan ju hon logga för dem båda. Så har de ju gjort tidigare.

Jag undrar om jag bodde granne med mgm eller ingick i mgm yttre geocachingkrets/vänskapskrets hur jag skulle förhålla mig.

Jag har svårt att tänka mig att de som bor i närområdet inte känner till vilket hus/vem som suttit häktad och ännu är skäligen misstänkt för mordet. Det kan väl inte finnas en enda person som inte känner till det i Gamla Hjärsta?

Även inom geocachingen borde det ryktas. Det är ju ett så allvarligt brott på en geocachingkompis, så att det är svårt att tro att det undgått någon.

"Med tiden, och ju mer man vet, så har allt kommit närmare. En person är fortfarande misstänkt. En man som bor i närheten. Han och Lena kände varandra, ingick i samma bekantskapskrets, hade samma intressen. De ska också haft en relation en tid. Hon anmälde honom sedan för misshandel, men fallet avskrevs. Det ledde aldrig till något.

Den 19 maj hittades Lena Wesström mördad. Mannen, 44-åringen som han kallas, häktades men släpptes efter en vecka. Men misstankarna avskrevs inte. Under månaderna som gått har spekulationerna frodats. Det är svårt att undvika.
"

https://theworldnews.net/se-news/dokument-169-dagar-efter-mordet-pa-lena-wesstrom-kompakt-tystnad-fa-vill-prata-nagon-dar-ute-borde-v eta

Idag känner många till flashback. På gott och ont
.

Däremot, kan jag nog säga att det är lätt att sitta här i tråden och döma de som är närmast mgm. Jag tror inte att det är så lätt att tro att någon som man tror sig känna kan göra något sådant. Och så länge han inte är dömd, enbart skäligen misstänkt, då kan det vara lätt att hoppas och tro.

Jag har sett en och annan i andra trådar som aldrig kunde tro det om gm när det väl kommer fram vem det är.

Ta mordet i Ulricehamn, joggingmordet.
Där kunde flera i tråden svära på att det inte var gm. Sanningen skulle komma fram att det var någon annan. Tyvärr hade de fel.

Jag tror att det är djupt mänskligt.
Jag tycker synd om dom...
Citera
2019-04-26, 16:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Som du med säkerhet förstår, vill jag på intet vis strypa din, eller för den delen: nån annans, yttrandefrihet.
Så om jag frågar hur du tänker dig framtiden här i tråden om SD aldrig ens blir åtalad, du med ditt starka engagemang, förstår du då varför jag är nyfiken på hur du tror att det kommer att gå? Tag inte illa upp. Jag är bara nyfiken.

OnT: Det är väl inte bara Honan6 som är av uppfattningen att utredningen pågår och att SD fortf är "MGM"?
Det tror vi väl allihop här i tråden? Gör vi inte det?

Det har ju flera gånger diskuterats på vilket vis åkl Åsa Hiding skulle kunna meddela allmänheten att hon väljer att återkalla drevet --OM hon väljer att avsluta utredningen. På en hastigt sammankallad presskonferens? Eller m h a en enkel pressrelease?
Sitter det 10 stycken utredare i Örebro polishus och arbetar med att bearbeta alla 700(?) förhör? Eller sitter de och inväntar NFC:s analyser av kommunikation? Vad skulle det kunna vara för sorts kommunikation som tar månader att analysera? Hade SD och LW krypterad kommunikation sinsemellan, nån som vet?

Jag tror inte en sekund att ÅH driver sin utredning för att underhålla och driva på ett drev.

I ett samhälle är det ju otroligt viktigt att vi kan identifiera och kunna åtala människor som begått ett så allvarligt brott som mord.

Det handlar inte bara om att straffa och ha straffvärdet som avskräckande effekt, utan också för att vi vill inte att människor som är kapabla till sådant går ute i det fria.

Det är ju en ÅK huvuduppgift att visa att en person är skyldig till brottet och har skyldighet att åtala om det finns skäl att misstänka att personen är skyldig.

Pressen följer säkert de uppgifter som fortlöpande kommer i fallet (t ex de yttrande som lämnas till Tingsrätten ca varannan månad om att FU pågår och att man ännu inte vet när den är färdig.

Skulle något ändras har media med all säkerhet kontakt med polisens presskontakt/ÅK. Många journalister har också sina egna kontakter som håller dom uppdaterade.

Självklart är det allvarligt om man inte lyckas lösa detta mord.
Mycket allvarligt.

Särskilt allvarligt är det efter alla missar i början av utredningen och om det i framtiden leder till att någon ytterligare tar skada/mord.

Det tycker väl alla, utom den riktiga gm.
Citera
2019-04-26, 16:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Fakta är:
SD hjälpte LW lösa mystar inför norgeresan och kolla om hon uppfyllde planerade challenges.

Det finns inget som tyder på att SD ska ha försökt få träffa LW den aktuella kvällen.

Berättar jag ej, men det finns mycket, men trådsanningar har vi tillräckligt av, eller hur?

Det du skriver går stick i stäv mot det MV skriver (det fetade)?

Vet inte om jag förstår dina sista meningar:

"Har hört, men vet ej om sanningshalt:
"

Kan du förtydliga?
Menar du att det du skriver är sådant du hört och att du inte vet sanningshalten?
Men vad är det du inte berättar?
Citera
2019-04-26, 17:03
Medlem
Citat:
Fakta är:

Välkommen tillbaka till tråden - om än det bara är ett tillfälligt
inhopp!

Du skrev i augusti att du visste att mycket var "helt uppåt
väggarna fel i våra gissningar i tråden."

Om du nu har hört och vet så mycket, men absolut inte vill
delge tråden - hur kan du vara så säker på att det inte skulle
vara sanning det du hört?
Citera
2019-04-26, 18:43
Medlem
Det var inte tydligt nog alltså.

Som fakta kom två punkter. Det är sådant jag har egen insyn i och kan få i god för.

Sedan två punkter som jag ser som bekräftade, och som jag väljer att se som bekräftade saker, men jag förlitar mig på andra.

Och så finns mycket som är sannolikt, troligt och rimligt, men där jag inte har samma nivå av insikt, och därför väljer att inte dela då det KAN vara fel.
Citera
2019-04-26, 19:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det var inte tydligt nog alltså.

Som fakta kom två punkter. Det är sådant jag har egen insyn i och kan få i god för.

Sedan två punkter som jag ser som bekräftade, och som jag väljer att se som bekräftade saker, men jag förlitar mig på andra.

Och så finns mycket som är sannolikt, troligt och rimligt, men där jag inte har samma nivå av insikt, och därför väljer att inte dela då det KAN vara fel.

Ska man ta det som fakta då att SD inte var upprörd över Norgeresan?

Sedan är det med stor sannolikhet inte sant att SD hade digital kontakt med Lena angående att träffas på mordkvällen?

Stämmer detta?

Om så är fallet, vad finns då kvar som ändå räcker till skälig misstanke?
Citera
2019-04-26, 19:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Förstår inte vad det där inlägget har med saken att göra, då jag inte påstått att det saknas läckor från utredningen. Men som svar på din fråga: Det där är spekulationer från mig baserat på att vi vet att SD är den misstänkte, att de har en tidigare historik med våldsinslag, var FP var, att det finns uppgifter på att FP även är MP, och att det finns uppgifter på att ytterdörren ej var stängd.
En bra ansats här Netherworld, att göra skillnad på å ena sidan sådant som vi vet, och å andra sidan sådant som är obekräftade uppgifter och spekulationer. Det du räknar upp här är alltså sådant som är utrett och objektivt sant, och som alla måste vara överens om. Det enda som inte riktigt stämmer är väl din antydan om att det skulle vara utrett att SD och LW hade en tidigare historik med våldsinslag. Det vi vet där är alltså att det fanns en anmälan:

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tycker du själv att det läckt mycket från utredningen, jämfört med tidigare fall?
Ja, jag har då aldrig sett något liknande.
Citera
2019-04-26, 19:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ska man ta det som fakta då att SD inte var upprörd över Norgeresan?

Sedan är det med stor sannolikhet inte sant att SD hade digital kontakt med Lena angående att träffas på mordkvällen?

Stämmer detta?

Om så är fallet, vad finns då kvar som ändå räcker till skälig misstanke?
Misshandelsanmälningarna?
Citera
2019-04-26, 19:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Misshandelsanmälningarna?

Jo, men många i tråden har ju hävdat att enbart anmälningarna och brist på alibi inte räcker till skälig misstanke. Att det måste funnits mer som digitala kontakten m.m. också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in