Citat:
Ang min fetning, du tror alltså inte att det är så som EGT skrev den 4 mars ?
"Det som ligger kvar för analys verkar vara av väldigt lågt värde för utredningen och eventuellt bevisvärde.
Allt av värde som skulle peka åt ena eller andra hållet ska vara analyserat sedan länge."
"Det som ligger kvar för analys verkar vara av väldigt lågt värde för utredningen och eventuellt bevisvärde.
Allt av värde som skulle peka åt ena eller andra hållet ska vara analyserat sedan länge."
Går det att svara på det med de uppgifter vi har?
EGT har ju flera källor. Jag har svårt att värdera hur tillförlitliga dessa är, men min egen tanke är väl att ju närmre polishuset och utredningen de ligger desto trovärdigare. Med andra ord, ju närmre mgm desto större risk att tillförlitligheten kan vara lägre. Detta fr a om mgm är gm.
Jag tänker på det som MV skrivit:
" [...]Men i den informationen jag tagit del av så kan jag milt uttrycka mig att SD gillar att slira på sanningen. Han har inte kommit med några egna sanningar i första hand utan efter att fått läsa om vad förundersökningsledaren har fått fram så ändrar han sin version. Det är i sig inget unikt men ger samtidigt en signal om att man kanske inte är så oskyldig och att man vet betydligt mera om brottet än vad man vill berätta."
https://www.flashback.org/sp65983448
Inget av det som har kommit från NFC kan vara helt bindande till gm och brottet. Den slutsatsen kan man dra av att han inte är häktad.
Men, det kan ändå vara så att det finns teknisk bevisning som är av värde på så sätt att det kan vara en länk i en indiciekedja.
Jmf den knapp som hittades i en eldningstunna på Billys (mordet på Tova) tomt.
Vad har den för bevisvärde i sig?
Inget om man inte kan koppla den till Billy, till att den suttit på ett plagg som Billy har haft i närtid och som inte borde ha blivit bränd utan en vettig förklaring.
Man kunde identifiera knappen som suttit på en jacka som det fanns bilder på när Billy hade haft den. Det bekräftades att det var en (Fjällräven?) jacka som var relativt ny, Billy hade ingen förklaring till var den tagit vägen och polisen letade på alla ställen som han föreslog. Man kunde inte med säkerhet säga att jackan suttit på Billy vid mordet, men med det faktum att det saknades andra kläder, att tunnan ännu var varm vid söket efter Tova och Billys krampaktiga försök att lura polisen blev det en knapp för mycket.
Vad har den för bevisvärde i sig?
Inget om man inte kan koppla den till Billy, till att den suttit på ett plagg som Billy har haft i närtid och som inte borde ha blivit bränd utan en vettig förklaring.
Man kunde identifiera knappen som suttit på en jacka som det fanns bilder på när Billy hade haft den. Det bekräftades att det var en (Fjällräven?) jacka som var relativt ny, Billy hade ingen förklaring till var den tagit vägen och polisen letade på alla ställen som han föreslog. Man kunde inte med säkerhet säga att jackan suttit på Billy vid mordet, men med det faktum att det saknades andra kläder, att tunnan ännu var varm vid söket efter Tova och Billys krampaktiga försök att lura polisen blev det en knapp för mycket.
Sen kan man väl alltid säga, att när man har olika källor, så kan det lätt bli tolkningar på vägen, som gör tillförlitligheten osäker. Det behöver inte vara EGT som med flit lämnar ut "felaktiga" uppgifter.