2019-04-26, 12:00
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Det finns flera studier som visar att testosteron påverkar beteenden som innebär att man samarbetar mer inom gruppen samtidigt som man blir mer tävlingsinriktad gentemot andra grupper. De visar inte att testosteron är den enda faktorn som påverkar liknande beteenden som du antyder när du skriver att testosteron är det hormon som får individen att "offra sig" för gruppen. Kvinnor är inte heller bara människor med lägre testosteron utan människor med högre nivåer av andra hormoner. Hur olika nivåer av östrogen och progesteron påverkar samarbete hittar jag inga studier om men jag minns att jag sett en studie som jämförde samarbete mellan grupper av män och kvinnor som fann att samarbetet mellan kvinnor fungerade bättre men när man tillförde någon sorts tävlingsaspekt så blev resultatet det motsatta då samarbetet förbättrades mellan männnen medan det försämrades mellan kvinnor.

"Det finns mängder av studier på könshormon som ALLA pekar på samma sak"
Ja men de pekar inte på att "män är bättre på samarbete, testosteron är hormonet som driver beteenden knutna till samarbete", det pekar på att testosteron påverkar samarbete på specifika sätt som är fördelaktigt under vissa förhållanden.

Bra inlägg!
Eftersom debattörer här inte förstår att det finns olika sätt att göra saker på så kommer informationen tyvärr inte nå fram.
Eftersom dessa bara ser till de kvaliteter män har och aktivt och konsekvent blundar för de kvaliteter kvinnor har så kommer de inte förstå detta.
De förstår heller inte att det kanske är just detta med tävlings/prestationsbehovet som gör att män mår dåligt i dagens samhälle i större utsträckning än de gjorde förr då mycket handlade om att prestera och därmed mäta sig. Nu finns det inte samma behov av detta.

Alltså ,de förstår inte att män är bättre inom tävlingssammanhang och samarbete där inom, medans kvinnor arbetar bättre utan morot. Det räcker att titta i skolorna, sätter man grupper med bara tjejer fungerar 9 av 10 grupper bättre än de grupper där det bara finns killar. Helt annan nivå på arbetet och resultatet, vad jag har sett hittills i mitt yrkesliv. Men där är ju ingen tävling inblandat.
Så, i dessa mäns huvud så blir tävling=prestation=resultat = män är bättre än kvinnor.
De missar den lilla detaljen att kvinnor är inte lika tävlings eller prestationsbaserade till sin läggning. Därför bryr sig heller inte de flesta kvinnor om att män gör bättre resultat på det som är mätbart och prestationsbaserat.

Kloka män som inte har några aversioner och annan bitterhet mot kvinnor begriper detta. Dessa män finns bara inte i trådar likt denna på Flashback. Vilket säger sig självt förvisso.
Citera
2019-04-26, 12:25
Medlem
Prodelins avatar
Både tampongen och p-pillret är en manlig uppfinning.

Vet inte riktigt men det verkar som kvinnor i stor utsträckning idag är avundsjuka på männen och tror sig vara lika duktiga vilket dom inte är, det är väl inte konstigt att männen byggt samhället och uppfunnit alla bekvämligheter medans kvinnorna bara tittat på.
Citera
2019-04-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Vet inte riktigt men det verkar som kvinnor i stor utsträckning idag är avundsjuka på männen och tror sig vara lika duktiga vilket dom inte är, det är väl inte konstigt att männen byggt samhället och uppfunnit alla bekvämligheter medans kvinnorna bara tittat på.

Medan kvinnorna bara tittat på? Allvarligt, så historielös får man inte vara, det är genant att läsa från en vuxen människa. Utan kvinnor hade män varken haft tid eller möjlighet att uppfinna och bygga någonting alls, och kvinnor har uppfunnit och byggt massor inom sin sfär, naturligtvis. Det är bara det att den sfären är osynlig för så många, tagen för givet.

De män som verkligen gjort insatser för samhället utöver det vanliga - alltså inte män som du och andra som bara försöker åka snålskjuts på duktiga människor och hoppas på att deras ära smetar av sig lite grann på er eftersom ni av en ren slump delar kön - har oftast varit omgivna av kvinnor som är precis lika medvetna som männen själva om hur viktiga upptäckter, uppfinningar, insikter, forskningsresultat etc de arbetar med och kvinnorna har gjort vad de kan för att underlätta för männen och/eller hjälper till med själva arbetet, ibland på lika hög nivå som mannens. Detta är något som exempelvis Nobelpristagare efter Nobelpristagare vittnar om, hur det överhuvudtaget inte hade varit möjligt att nå resultat om de inte hade haft aktiv hjälp ifrån kvinnorna i deras liv.

Det är bara här och på andra ställen där ingen Nobelpristagare skulle sticka in näsan om de inte blir hotade med pistol, som någon skulle påstå något så urbota korkat som du gjorde om kvinnors bidrag till samhället.
Citera
2019-04-26, 13:32
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Bra inlägg!
.
Kloka män som inte har några aversioner och annan bitterhet mot kvinnor begriper detta. Dessa män finns bara inte i trådar likt denna på Flashback. Vilket säger sig självt förvisso.
Bra inlägg, men du missar en sak.
Aversioner och annan bitterhet är inte från min sida mot kvinnor och jag har absolut inget emot att du pekar upp flera av de fördelar som finns och är unikt med just kvinnor.

Men jag måste ändå undra om du känner till att vi inte normalt diskuterar kvinnor i allmänhet här utan de kvinnor och män som anser att feminismen är en bra idé?

Jag försöker vara tydlig med att den inte är det och att den varken gynnar kvinnor eller män utan för oss längre ifrån varandra.
Könskriget har inga vinnare. Bara feminazi, som snor skattemedel för både dig och mig och barn och äldre som har större problem än om det finns menskonst på slussen eller att media i stället för att granska makt och korruption står och kontrollräknar så att det är 50/50 på alla attraktiva ställen.
Citera
2019-04-26, 13:46
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Nej jag kan inte styrka mina påståenden att kvinnor inte kan bli lika bra komiker, regissörer eller berättare som män med seriösa vetenskapliga studier.
På samma sätt kan inte du styrka att kvinnor kan bli lika bra komiker, regissörer eller berättare som män med seriösa vetenskapliga studier.

Du säger att män inte besitter någon medfödd talang för komik i jämförelse med kvinnor. Jag säger att det är fel. Män är roligare än kvinnor av precis den anledningen Christopher Hitchens ger. Män behöver vara roliga för att lyckas i livet.

Jag har länkat till en massa seriösa studier som visar att kvinnor generellt kan bli lika bra som män inom alla intellektuellt krävande domäner. Förklaringar till varför så få kvinnor i Hollywood är verksamma som regissörer tog jag upp i mitt föregående inlägg. Läs dem.

Det är fullt begripligt att du inte kan styrka dina påståenden om kvinnors tillkortakommanden som komiker, regissörer och berättare. De är helt uppåt väggarna och saknar varje korn av vetenskaplig evidens.

https://www.thestreet.com/story/11295275/1/whos-funnier-men-or-women.html med en länk till artikel som beskriver studien:

Män är alltså högst marginellt roligare än kvinnor, men mestadels för andra män. Det beror framförallt på att de försöker hårdare och använder ett mer vulgärt och mer offensivt språk i sina skämt. Forskningsrönen visar alltså att män inte besitter någon medfött överlägsen talang för komik och att Christopher Hitchens därför hade fel i sitt påstående.

Kvinnor är generellt lika bra berättare som män. För över hundra år sedan fick kvinnor överhuvudtaget inte lära sig läsa och skriva. I de högre samhällsklasserna hade de dock mest elementära kunskaper i läsning och skrivning, inte så mycket mer än vad en unge i lågstadiets första klass kan.

Nu ska vi ta och kika lite på hur könsfördelningen såg ut historiskt sett bland de mest framstående författarna under olika sekler:

2000-talet:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:21st-century_male_writers 1257 manliga författare
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:21st-century_women_writers 1539 kvinnliga författare

1900-talet:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:20th-century_women_writers 2364 kvinnliga författare
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:20th-century_male_writers 2710 manliga författare

Jämför ovanstående siffror med de från 1800-talet:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:19th-century_male_writers 1482 manliga författare
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:19th-century_women_writers 361 kvinnliga författare

och de från 1600-talet:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:17th-century_male_writers 1315 manliga författare
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:17th-century_women_writers 4 kvinnliga författare

Vad kan vi dra för slutsatser om könsskillnaden i förmågan att uttrycka sig skriftligt och med ord gestalta karaktärer, beskriva känslor och stämningar? Försök nu räkna ut varför det var en sådan liten andel kvinnliga författare under 1800-talet och tidigare. Berätta gärna för mig hur kvinnans situation såg ut för exempelvis 200 år sedan och vilka rättigheter och möjligheter hon hade till högre utbildning och till inflytande inom politik och andra domäner med total mansdominans.

Kvinnor är i snitt lika utmärkta berättare som män. Romanerna om Harry Potter blev ju såväl formidabla kioskvältare som kassasuccéer på världens biografer.

Citat:
Mäns liv och livsöden är dessutom mer intressanta än kvinnors då det är vinna eller försvinna som gäller för män. Det finns inte kvinnliga losers på samma sätt som det finns manliga losers. Det finns heller inte kvinnliga vinnare på samma sätt.
En kvinna vinner genom att bli tillsammans med en vinnande man.
Kvinnors bästa livsstrategi är att komma överens med flocken, för män är den att sticka ut.
Allt detta gör män till mycket mer intressanta personer än kvinnor.
Verkligheten passerar inte ens Bechdel-testet. I verkligheten pratar män om sina prestationer och kvinnor pratar om männens prestationer.

Så mycket bullshit du levererar här. Mäns livsöden är inte generellt mer intressanta än kvinnors.

En man som bara pratar om sina prestationer och aldrig om andras är en förlorare. Ingen normalt funtad kvinna orkar höra på en mans timslånga utläggningar om sina framgångar inom sitt fält. Hon kommer att dumpa det skrävlande fanskapet redan efter den första dejten. En man som är en god lyssnare är en vinnare på äktenskapsmarknaden och mycket eftertraktad av kvinnor.

I verklighetens ”film” utgör kvinnliga karaktärer hälften av världens befolkning och pratar med varandra om någonting annat än om män. Slutsatsen är att denna hundratusentals år långa ”film” klarar Bechdel-testet alldeles utmärkt.

Att sticka ut från flocken? Det måste väl vara genom att begå mord och sexualbrott, smuggla narkotika, supa sig aspackad och slå frugan gul och blå, blotta sig mitt i en folkmassa, arbetsvägra, dra urusla skämt eller bete sig svinaktigt i största allmänhet.

Evolutionärt har det inneburit enorma nackdelar att sticka ut från sin flock istället för att komma överens med och samarbeta med flockens övriga medlemmar. Det kan du läsa mer om i mitt svar till EmmaHa.

Citat:
Kvinnor är inte alls lika intelligenta som män.

Jodå. Vad sägs om att sluta vara så vetenskapsfientlig och faktresistens och läs mer nogsamt samtliga forskningsrön som jag hänvisat till under min tid här på FB?

Citat:
Du skrev "Du blundar för faktumet att kvinnliga regissörer av toppklass är lika bra eller bättre än manliga diton." Vilket betyder samma sak som att kvinnliga regissörer av toppklass är bättre än manliga diton då det är omöjligt att två grupper som jämförs skulle vara precis lika bra.

Det är inte alls omöjligt för en grupp att vara lika bra ELLER bättre än en annan grupp.

Toppregissörer är inte mer än människor och lyckas inte alltid göra högkvalitativa succéfilmer varje gång.
Citera
2019-04-26, 16:05
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

De där kvinnorna var inte dumma dem. De intog läktarplats i vilsam ställning och iakttog sina slavar arbeta dagarna i ända.
Citera
2019-04-26, 16:15
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Bra inlägg, men du missar en sak.
Aversioner och annan bitterhet är inte från min sida mot kvinnor och jag har absolut inget emot att du pekar upp flera av de fördelar som finns och är unikt med just kvinnor.

Men jag måste ändå undra om du känner till att vi inte normalt diskuterar kvinnor i allmänhet här utan de kvinnor och män som anser att feminismen är en bra idé?

Jag försöker vara tydlig med att den inte är det och att den varken gynnar kvinnor eller män utan för oss längre ifrån varandra.
Könskriget har inga vinnare. Bara feminazi, som snor skattemedel för både dig och mig och barn och äldre som har större problem än om det finns menskonst på slussen eller att media i stället för att granska makt och korruption står och kontrollräknar så att det är 50/50 på alla attraktiva ställen.

Skriv då att det gäller feminister. Oavsett kön. Skulle jag börja rada upp citerade inlägg här så skulle du se snabbt att vem som helst skulle tolka det som att det pratas om kvinnor i allmänhet. Om ni inte menar det får ni sluta skriva det.
Och dessutom sluta ryggdunka idioterna som skriver direkt sjuka och hatiska inlägg om kvinnor.
Annars blir tolkningen just den att det talas om kvinnor i allmänhet eftersom det är vad som står på print.
Varför jag inte vill rada upp vad jag anser kvinnor gör bra är för att jag inte har det behovet av att bekräfta det kvinnliga könet. Jag tycker det är löjligt att hålla på så, och varför skulle det ens behövas?
Jag vet, och många med mig vet, vad kvinnor gör bra och det räcker.
Listorna i denna tråden över allting män gör bra och som kvinnor gör dåligt skriker bara en enda sak, osäkerhet och bekräftelse!
Citera
2019-04-26, 16:59
Medlem
Fisa
Citera
2019-04-26, 18:42
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag har länkat till en massa seriösa studier som visar att kvinnor generellt kan bli lika bra som män inom alla intellektuellt krävande domäner. Förklaringar till varför så få kvinnor i Hollywood är verksamma som regissörer tog jag upp i mitt föregående inlägg. Läs dem.

Det är fullt begripligt att du inte kan styrka dina påståenden om kvinnors tillkortakommanden som komiker, regissörer och berättare. De är helt uppåt väggarna och saknar varje korn av vetenskaplig evidens.

https://www.thestreet.com/story/11295275/1/whos-funnier-men-or-women.html med en länk till artikel som beskriver studien:

Män är alltså högst marginellt roligare än kvinnor, men mestadels för andra män. Det beror framförallt på att de försöker hårdare och använder ett mer vulgärt och mer offensivt språk i sina skämt. Forskningsrönen visar alltså att män inte besitter någon medfött överlägsen talang för komik och att Christopher Hitchens därför hade fel i sitt påstående.

Kvinnor är generellt lika bra berättare som män. För över hundra år sedan fick kvinnor överhuvudtaget inte lära sig läsa och skriva. I de högre samhällsklasserna hade de dock mest elementära kunskaper i läsning och skrivning, inte så mycket mer än vad en unge i lågstadiets första klass kan.

Nu ska vi ta och kika lite på hur könsfördelningen såg ut historiskt sett bland de mest framstående författarna under olika sekler:

2000-talet:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:21st-century_male_writers 1257 manliga författare
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:21st-century_women_writers 1539 kvinnliga författare

1900-talet:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:20th-century_women_writers 2364 kvinnliga författare
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:20th-century_male_writers 2710 manliga författare

Jämför ovanstående siffror med de från 1800-talet:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:19th-century_male_writers 1482 manliga författare
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:19th-century_women_writers 361 kvinnliga författare

och de från 1600-talet:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:17th-century_male_writers 1315 manliga författare
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:17th-century_women_writers 4 kvinnliga författare

Vad kan vi dra för slutsatser om könsskillnaden i förmågan att uttrycka sig skriftligt och med ord gestalta karaktärer, beskriva känslor och stämningar? Försök nu räkna ut varför det var en sådan liten andel kvinnliga författare under 1800-talet och tidigare. Berätta gärna för mig hur kvinnans situation såg ut för exempelvis 200 år sedan och vilka rättigheter och möjligheter hon hade till högre utbildning och till inflytande inom politik och andra domäner med total mansdominans.

Kvinnor är i snitt lika utmärkta berättare som män. Romanerna om Harry Potter blev ju såväl formidabla kioskvältare som kassasuccéer på världens biografer.

Så mycket bullshit du levererar här. Mäns livsöden är inte generellt mer intressanta än kvinnors.

En man som bara pratar om sina prestationer och aldrig om andras är en förlorare. Ingen normalt funtad kvinna orkar höra på en mans timslånga utläggningar om sina framgångar inom sitt fält. Hon kommer att dumpa det skrävlande fanskapet redan efter den första dejten. En man som är en god lyssnare är en vinnare på äktenskapsmarknaden och mycket eftertraktad av kvinnor.

I verklighetens ”film” utgör kvinnliga karaktärer hälften av världens befolkning och pratar med varandra om någonting annat än om män. Slutsatsen är att denna hundratusentals år långa ”film” klarar Bechdel-testet alldeles utmärkt.

Att sticka ut från flocken? Det måste väl vara genom att begå mord och sexualbrott, smuggla narkotika, supa sig aspackad och slå frugan gul och blå, blotta sig mitt i en folkmassa, arbetsvägra, dra urusla skämt eller bete sig svinaktigt i största allmänhet.

Evolutionärt har det inneburit enorma nackdelar att sticka ut från sin flock istället för att komma överens med och samarbeta med flockens övriga medlemmar. Det kan du läsa mer om i mitt svar till EmmaHa.

Jodå. Vad sägs om att sluta vara så vetenskapsfientlig och faktresistens och läs mer nogsamt samtliga forskningsrön som jag hänvisat till under min tid här på FB?

Det är inte alls omöjligt för en grupp att vara lika bra ELLER bättre än en annan grupp.

Toppregissörer är inte mer än människor och lyckas inte alltid göra högkvalitativa succéfilmer varje gång.

Du har inte alls länkat till seriösa studier som visar att kvinnor generellt kan bli lika bra som män inom alla intellektuellt krävande domäner

Dina påståenden om att kvinnor generellt sett har samma förmåga att bli bra berättare, komiker och regissörer är helt uppåt väggarna och saknar varje korn av vetenskaplig evidens.

Mäns livsöden är generellt sett utan tvekan mer intressanta än kvinnors. Det gäller även deras drömmar, passioner och tankar.

Du vet själv innerst inne att det jag säger stämmer.
Citera
2019-04-26, 20:08
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Skriv då att det gäller feminister. Oavsett kön. Skulle jag börja rada upp citerade inlägg här så skulle du se snabbt att vem som helst skulle tolka det som att det pratas om kvinnor i allmänhet. Om ni inte menar det får ni sluta skriva det.
Och dessutom sluta ryggdunka idioterna som skriver direkt sjuka och hatiska inlägg om kvinnor.
Annars blir tolkningen just den att det talas om kvinnor i allmänhet eftersom det är vad som står på print.
Varför jag inte vill rada upp vad jag anser kvinnor gör bra är för att jag inte har det behovet av att bekräfta det kvinnliga könet. Jag tycker det är löjligt att hålla på så, och varför skulle det ens behövas?
Jag vet, och många med mig vet, vad kvinnor gör bra och det räcker.
Listorna i denna tråden över allting män gör bra och som kvinnor gör dåligt skriker bara en enda sak, osäkerhet och bekräftelse!
Okej, jag ger upp.
Jag tror detta var femte gången jag försökte tala om för dig att vi inte hatar kvinnor utan pratar om feminismen. Ska det vara så svårt att ha ens två saker i huvudet samtidigt?

Vill du fortfarande förbehålla dig rätten att ackumulera allt som sägs och hälla över dig själv, så är det helt upp till dig.
Jag lägger inga fingrar emellan.
Jag är trött på att dalta med dig som om du var en femåring.
Jag försöker behandla dig som vuxen, så försök se dig själv som det också och inte ta precis allting så personligt, eller "för laget"!
Citera
2019-04-26, 22:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Okej, jag ger upp.
Jag tror detta var femte gången jag försökte tala om för dig att vi inte hatar kvinnor utan pratar om feminismen. Ska det vara så svårt att ha ens två saker i huvudet samtidigt?

Vill du fortfarande förbehålla dig rätten att ackumulera allt som sägs och hälla över dig själv, så är det helt upp till dig.
Jag lägger inga fingrar emellan.
Jag är trött på att dalta med dig som om du var en femåring.
Jag försöker behandla dig som vuxen, så försök se dig själv som det också och inte ta precis allting så personligt, eller "för laget"!
Du, det spelar ingen roll vad du menar när du skriver något annat. Skriv vad du menar istället.
Jag försöker lära er lite normalt jävla hyfs gällande hur man uttrycker sig för att komma nånvart med dem man vill komma nånstans med, men börjar tröttna även jag.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-04-26 kl. 22:38.
Citera
2019-04-27, 01:21
Medlem
Avva66s avatar
Jag älskar kvinnor, men vi är olika. Försök att acceptera evolutionen tjejer, för den handlar endast om reproduktion och överlevnad. Sunt förnuft får vi sedan genom vår kultur, men vissa kulturer i världen är flera hundra år efter oss i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in