Nu händer det visst en massa saker! Här kommer absolut senaste nytt. För ett tag sedan skickade jag ett brev till RISE IVF för att se om jag kunde få lite info från det hållet angående det första (enda?) oberoende testet som gjorts på SWATABs vatten (och för att sätta lite press på Energimyndigheten att inte betala ut de 13 milj.). RISE svarade snabbt och jag fick deras svar idag! Här kommer brevet med inklippta officiella svar och länkar till hänvisade dokument.
*************************** brev skickat till RISE IVF med inklippta svar därifrån och länkar till dokument ************************************************** *****************
Angående Testrapport nr. 5140234-2, 2014-07-10
Mitt namn är David Wensbo Posaric. Jag skriver detta brev med tillhörande upplysningar och frågor då jag bedriver en utredning kring användning av s.k. ”ultrarent vatten” som ersättning för detergenter. Det har härvid framkommit att dåvarande Swerea IVF utfärdat en i sammanhanget central testrapport under 2014, vilket av det uppdragsgivande företaget Scandinavian Water Technology AB (SWATAB) hänvisas till som stöd för fullgod användning av avjoniseringssystemet DIRO® vid tvätt av kläder utan användning av tvättmedel. Som vetenskapligt skolad ställer jag mig, tillsammans med många andra, mycket tveksam till SWATABs grundläggande utgångspunkt i sin affärsverksamhet, vilken kan sammanfattas som: vatten med avsaknad av lösta joner och mineraler antar egenskaper som möjliggör tvätt av kläder med resultat som motsvarar användning av traditionella detergenter. Denna sammanfattning och en koppling till Swerea IVFs centrala testrapport kan direkt härledas från vad SWATAB framför i sin marknadsföring, nedan exemplifierat genom några urklipp från SWATABs hemsida:
”DIRO® kopplar du in och placerar mellan ditt inkommande vatten och din tvättmaskin, vattnet omvandlas till ett unikt ultrarent vatten, som gör tvätten ren helt utan tvättmedel och andra tillsatser.” [
https://www.swatab.com/diro-tm21]
”När vattnet kommer i kontakt med textilierna i tvättmaskinen bryts jonbindningen mellan fibrerna och smutsen precis som vid användning med vanligt tvätt-medel. DIRO®-vattnet får fett och smuts att lossna från textilierna helt naturligt utan kemikalier även vid låga temperaturer.” [
https://www.swatab.com/katalog]
”Vårt DIRO® filtersystem är testat av oberoende testinstitut enligt samma metod som testar vanligt tvättmedel, vid dessa tester uppnådde vårt DIRO® filtersystem godkänd rengöringseffekt enligt EU-Ecolabel. Det tvättar lika rent som på marknaden vanligt förekommande tvättmedel.” [
https://www.swatab.com/fragor-och-svar]
”DIRO® filtersystem producerar DIRO® vatten som har renande förmågor på textiler. DIRO® vatten används istället för tvättmedel i din tvättmaskin och dess renande egenskaper har testats av SWEREA IVF.” [
https://www.swatab.com/fragor-och-svar]
Ovan hänvisade centrala testrapport, utfärdad av Swerea IVF under 2014, har i sin helhet skickats av SWATAB till en eller flera av SWATABs kunder. Denna testrapport (nr. 5140234-2) [länk:
https://wepo.se:5431/sharing/xpJ4MqEwA ] har därefter nått mig genom vidarebefordring och bifogas till detta brev som Bilaga A. Efter att ha analyserat denna testrapport och tillhörande aktuella kriterier avseende EU-Ecolabel:s ”Fitness for use” (Bilaga B) [länk:
https://wepo.se:5431/sharing/NZr7QSeJM ], samt sätter dessa i samband med ovanstående uttalande ”… vid dessa tester uppnådde vårt DIRO® filtersystem godkänd rengöringseffekt enligt EU-Ecolabel.”, drar jag följande slutsatser:
1) Testrapporten är ofullständig i en möjlig avsikt att kunna uppvisa ”Fittnes for use” för erhållande av godkännande enligt EU-Ecolabel då den bara innefattar två tester (”Stain Removal DY” och ”Basic Degree of Whiteness”) av fyra som krävs för detta (se Bilaga B). De utelämnade testerna utgörs av ”Colour Maintenance” och ”Dye Transfer Inhibition”.
[Svar från RISE IVF: ” Det är korrekt att bara två tester utförts (”Stain Removal DY” och ”Basic Degree of Whiteness”), vilket grundar sig i att det är dessa två tester som beställts.”]
2) Testrapporten visar att nödvändiga kriterier inte kunnat mötas för att kunna medge godkännande enligt EU-Ecolabel då testet ”Basic Degree of Whiteness” inte fått godkänt resultat enligt någon av de möjliga klasserna (HDD, CSD eller LDD, se sid 2 i Bilaga B).
[Svar från RISE IVF: ” Rapporten och dess testresultat visar att ”Stain Removal DY” erhåller ”PASS”, medan ”Basic Degree of Whiteness” erhåller ”FAIL” enligt gällande kriterier.”]
3) Uttalandet ”… vid dessa tester uppnådde vårt DIRO® filtersystem godkänd rengöringseffekt enligt EU-Ecolabel.” är oförenligt med testrapporten i det fall ”dessa tester” avser tester ingående i densamma.
[Svar från RISE IVF: ” Uttalandet är korrekt då Rengöringseffekt/Stain Removal DY godkänts, men kan uppfattas som att hela EU-Ecolabel är uppfyllt. Endast ett av två testade kriterier har godkänts, dessutom ska ytterligare två tester/metoder (med godkänt resultat) genomföras enligt EU-Ecolabel.”]
Förutom att testrapporten, direkt och/eller indirekt, hänvisas till på SWATAB:s hemsida och i annan marknadsföring, har den även refererats till i handlingar som SWATAB ingivit till Energimyndigheten i samband med ansökningar om ekonomiskt stöd. I en sådan offentlig handling (Bilaga C) [länk:
https://wepo.se:5431/sharing/5vTmYbKpj ], vilken utgör del av ansökan om ekonomiskt stöd ingiven 2018-05-20 (Energimyndighetens Diarienr. 2018-007026) och vilken för närvarande är under behandling av Energimyndigheten, återges testrapporten endast delvis och med en tillskriven tolkning som är starkt missledande till favör för DIRO®-producerat vattens effektivitet. Endast det test i den fullständiga testrapporten som utfallit med godkänt testresultat, ”Stain Removal DY”, återges emedan det andra utförda testet, ”Basic Degree of Whiteness”, vilket utfallit med underkänt resultat, varken återges eller nämns. Med hänvisning till en passage som är explicit inskriven i testrapporten – ”This report may not be reproduced other than in full, except with prior written approval of the issuing laboratory” – och med förmodan att SWATAB inte fått någon föregående tillåtelse från Swerea IVF att endast återge fördelaktiga delar av rapporten utan att återge tillhörande ofördelaktiga sådana, drar jag följande slutsats:
4) SWATAB har brutit mot Swerea IVF:s villkor avseende hantering av utfärdad testrapport.
[Svar från RISE IVF: ” Energimyndigheten har kontaktat oss och diskuterat rapporten. Hur de väljer att gå vidare är deras beslut. Vi kommer låta våra jurister titta på detta för att bedöma om/hur vi driver det vidare.”]
I ljuset av att Energimyndigheten för närvarande överväger att utdela ett avsevärt ekonomiskt stöd (drygt 13 milj. kronor) till SWATAB på oriktiga grunder, där den rimligen essentiella testrapportens faktiska innehåll förvrängts till SWATABs favör, ber jag RISE IVF (tidigare Swerea IVF) att snarast vidta lämpliga åtgärder för att tillse att alla inblandade parter har riktig och korrekt information att utgå ifrån som beslutsgrund. Jag vill här påpeka att inte bara Energimyndigheten är att se som en sådan inblandad part, utan även SWATAB:s tidigare, nuvarande och eventuellt kommande kunder.
Då jag avser att gå vidare i denna påbörjade utredning, skulle jag även uppskatta att få RISE IVF:s officiella synpunkter avseende slutsatserna 1 till 4 häri ovan.
I det fall RISE IVF har några ytterligare frågor eller skulle vilja komma i kontakt med mig, går det bra att kontakta mig per telefon, e-post eller brev. Jag ger härmed RISE IVF tillstånd att publicera detta brev i vilket medium som RISE IVF önskar och/eller finner lämpligt, med fullständigt angivande av mitt namn, telefonnr., e-post och adress. Jag uttrycker således INGEN önskan om att vara anonym.
Med vänliga hälsningar och med hopp om att RISE IVF prioriterar detta ärende i enlighet med dess allvarlighetsgrad.
David Wensbo Posaric
************************************************** ************************************************** ***************************