2019-04-26, 07:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men en trosdefinition efterlysar jag inte heller på denna tråd. Jag efterlysar en 'guds'-definition här.

Ad hominem.

Bevisbörda-jonglering.

Så *tro* är något annat än vad folk ser som Gud? hur resonerar du där?

Edit: Ja det är kul att jonglera
Citera
2019-04-26, 07:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan

Det diskuterar jag gärna på relevant tråd.
Citera
2019-04-26, 07:12
Avslutad
Citat:
Det diskuterar jag gärna på relevant tråd.

Edit: onödigt svinig kommentar.
radera
Senast redigerad av Hatan 2019-04-26 kl. 07:14.
Citera
2019-04-26, 07:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Edit: onödigt svinig kommentar.
radera

Formulera dig helst förståeligt och trådämnesrelevant.
Citera
2019-04-26, 07:20
Avslutad
Citat:
Formulera dig helst förståeligt och trådämnesrelevant.

Förklara dig nu.

Om du inte begriper konceptet *tro* så är du antingen en känslomässig turist eller väldigt förvirrad.
Senast redigerad av Hatan 2019-04-26 kl. 07:24.
Citera
2019-04-26, 07:22
Medlem
spyder123s avatar
Bogomil kommer aldrig få en definition han är nöjd med eftersom den enda tillgången till gud är via oss själva, det vill säga det är en subjektiv sanning. Men notera, något som är subjektivt är inte det samma som fel eller irrationellt! Hur kan möjligen vara det? En känsla eller en insikt måste per definition vara sann om man har en direkt empirisk erfarenhet av det. Ignorerar man detta subjektiva plan och tror att den enda sanningen som finns är den objektiva, så är man förvirrad!
Senast redigerad av spyder123 2019-04-26 kl. 07:26.
Citera
2019-04-26, 07:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så *tro* är något annat än vad folk ser som Gud?

Religiöst "folk" ser 'gud' på förmodentligen minst 50.000 mera eller mindra olika sätt. Så börja med att definiera DIN 'guds'-version som ett diskussions-underlag.
Citera
2019-04-26, 07:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Bogomil kommer aldrig få en definition han är nöjd med eftersom den enda tillgången till gud är via oss själva, det vill säga det är en subjektiv sanning. Men notera, något som är subjektivt är inte det samma som fel eller irrationellt!

Korrekt. Teism/tro/religion är en privatsak.
Citera
2019-04-26, 07:31
Avslutad
Citat:
Religiöst "folk" ser 'gud' på förmodentligen minst 50.000 mera eller mindra olika sätt. Så börja med att definiera DIN 'guds'-version som ett diskussions-underlag.

Det spelar väl fan ingen roll huruvida religiösa personer tolkar sin religion?

Vågar du inte ställa dig själv den väldigt fundamentala frågan bogomil?
Citera
2019-04-26, 07:33
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Korrekt. Teism, tro, religion är en privatsak.
Det stämmer utmärkt, men det öppnar också vägen för att de transcendentala upplevelser vissa har också är möjliga att uppleva för alla människor. När jag talar om glädje, sorg eller ilska behöver inte jag förklara för dig vad de känslorna är, och faktum är att det är omöjligt att förklara känslorna för någon som inte har den subjektiva erfarenheten av det. Men ändå förstår du vad jag menar med de känslorna. Så även om något är subjektivt betyder det inte att det inte är något som kan vara en gemensam upplevelse. Därav är det en privatsak, men det är också uppenbarligen mer än en privatsak.
Citera
2019-04-26, 22:12
Medlem
Det finns bara en gud; SANNINGEN

Ingen annan KAN vara Gud med stort G, den ende, den levande (se själva, ni som ser sanningen och hör den och kan känna).

Jesus sa vem han var öppet, och hans lärjungar, som sedan blev apostlar, grundare av stammar och folk och menigheter, och profeter, förmer än Mose. Betänk att de stod inför HERREN, inte inför någon ängel som eventuellt var HERRENS ängel. Men genom Jesu ord och gärningar, när det kastar sitt ljus över det liv och det förbund som var och det som kom därefter och det som ni själva lever i nu... Vad är ert förbund till SANNINGEN? Jesus sa att det var han, hans apostlar skrev senare att Gud skapade allt för och genom honom och att vi finns till och lever i honom. Han har utgjutit sin sanning över det som var mörker och sin kärlek över det som var dött. Eller tror ni det var för att ni skulle förgöra varandras själar, för att ni skulle riva sönder varandra och er avkomma redan vid bröstet! Ni föder er avkomma in i ert fördärv, långt bort från SANNINGENS ansikte, och när era barn blir sjuka både till kropp och själ för all den liderlighet och omåttlighet, för alla era vidriga skamligheter, ni som vänder ut och in på SANNINGEN och slaktar honom inför människorna varje dag och gör det med stolthet i hans, i (jag ska använda små bokstäver nu, för att ni ska fatta) sanningens namn, för de menar ju inte bara att de lärt känna den ende guden så talar de ju också i hans namn, och sådant lär ni er själva och varandra! Sanningen vet noga om det, jag försäkrar, för det var han som gav er Jesus "in the flesh".
Före Jesus så var
Citera
2019-04-26, 22:19
Medlem
anartris avatar
Det finns bara en gud och han börjar på A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in