2019-04-25, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agnetax
Hur ska de göra eld utan tändstål? Var ska de steka/koka maten/insekterna/riset i? Hur ska de knäcka kokosnötterna utan redskap? Kassava bör kokas, då den äts som potatis.

Dum kan du vara själv.

Precis. De verkar inte ha fått nånting.
Citera
2019-04-25, 20:34
Medlem
Varför bygger de inte kuben så här, man börjar med basen, är inte den hel så ingen mening fortsätta, sen kan det inte vara så svårt. Så skulle jag ha gjort, "lager för lager".
Citera
2019-04-25, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Undrar också hur det funkar med hygien, det kan man ju inte bara strunta i. Annars förstår jag att det är många som vill vara med i hopp om att bli kända. Frågan är ju hur många som egentligen lyckas? Det är väl spännande att att ha varit med, något nytt i vardagen och ett sätt att utmana sig själv och se hur man fungerar under tuffa förhållanden tillsammans med helt nya människor. Någon lyx är det ju knappast tal om så det måste vara andra saker som lockar. Har också tänkt på det här med mat, det blir ju rentav skadligt för kroppen. Så nej, det mesta verkar rätt äckligt och jobbigt.

Håller med! Vidrigt och inte ens värt att plåga sig för. En halv miljon minus skatt, nej inte värt besväret.
Citera
2019-04-25, 20:40
Medlem
Citat:
Hur ska de göra eld utan tändstål? Var ska de steka/koka maten/insekterna/riset i? Hur ska de knäcka kokosnötterna utan redskap? Kassava bör kokas, då den äts som potatis.

Dum kan du vara själv.

Ja kokning blir väl svårt utan att kärl. Men grillning funkar ypperligt. Trä skiten på små kvistar och håll över elden. Att hitta en platt sten att lägga över lägerelden funkar fint för att steka grejer på. Insekterna dränker man i vatten och lägger sedan på.
Öppna kokos gör de lättare genom att hitta en sten. Slå den spetsig mot en klippa och slå sedan den mot kokosen. Lönlöst att kasta en kokosnöt mot en sten. Är stranden bara full med korall så simma ut lite i vattnet. Det finns stenar där.
Eld gör man genom att gnida en pinne hastigt mot en träbit med brinnbart material att ta fyr i. Bara det har varit immunitetstävlingar i tidigare år. Det tar ett par minuter. Renskötarens glasögon kan användas på enklare vis genom att använda som förstorningsglas. Men misstänker att du är en millennialist som aldrig ens hört talats om scouter ens.
Eller är du en religiös som trodde att jorden skapades nyligen och inte fattar att homo sapiens klarade att äta eller göra eld utan kastrull eller eld utan tändstål och yxa från biltema?
Senast redigerad av MissDope 2019-04-25 kl. 20:44.
Citera
2019-04-25, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Precis. De verkar inte ha fått nånting.

Precis! Dessutom sitter de ihop och har en "handboja" i vägen runt handleden.
Citera
2019-04-25, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Eld gör man genom att gnida en pinne hastigt mot en träbit med brinnbart material att ta fyr i.
Ja, du låter ju som en riktig överlevare.
Citera
2019-04-25, 20:49
Medlem
Citat:

Jag har klarat att göra eld utan problem när jag campat i våra betydligt kallare och fuktigare fauna. Det finns många tekniker. Vad är det för konstigt med det?
Citera
2019-04-25, 20:50
Medlem
Citat:
Håller med! Vidrigt och inte ens värt att plåga sig för. En halv miljon minus skatt, nej inte värt besväret.

För många är det säkert värt besväret men att vara ifrån sin familj under en längre tid kan inte vara något vidare. Förutom just pengarna tror jag att det är mycket annat som också lockar, just det här att komma bort från ekorrhjulet och uppleva något helt nytt än det gamla vanliga.
Citera
2019-04-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Renskötaren igår till Robert, jag hoppas att inte du bildar en pakt bakom ryggen på mig nu
Han har väldigt speciell humor, det har jag med - skrattade gott
Citera
2019-04-25, 20:59
Medlem
tastass avatar
Citat:

Har du verkligen aldrig hört talas om att skapa värme med friktion?

Gå till youtube och sök "friction fire"
Citera
2019-04-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olsson280
Kan tänka mig att det är i samband med immunitetstävlingen. Känns inte som att de borde diska någon för att de spottade ut en larv eller slickade på tallriken.

Jag tvivlar starkt på att fusket ska ha skett i samband med en tävling. Då sitter ju snickaren där och bevakar dem, och säkert flera andra domare också från produktionsteamet. Det är väl inte så att de ser någon fuska på en tävling och låter de fortsätta utan att stoppa dem, tror inte heller att det är något de skulle se i efterhand på filmerna. Givetvis fuskar ingen när de vet att de är så övervakade.

Jag gissar snarare på att det är fusk som skett när de inte är filmade, kanske när inget team är där alls. Ett år var det ju t.ex. en deltagare som mutade till sig och köpte massa mat (han var rik utanför) av en från produktionen. Det kom fram i efterhand att han hade beställt mat och svullat under hela tiden han var på ön.

Edit: Googlade på tidigare fusk i Robinson, tydligen var det någon 2012 som smugglade med sig en tändare i rumpan... Men även som jag sa att folk tar med sig pengar och mutar fattiga Filipiner/Fiji:are som är där och utför olika jobb för produktionen.
"Enligt Aftonbladet ska flera deltagare ha försökt smuggla in olika saker till ön som ska kunna ge dem fördelar i tävlingen. Robban Andersson, 38, ska bland annat ha tejpat fast pengar under foten för att kunna muta fiskare, medan en annan tävlande tagit det hela ett steg längre.

–Det var även en deltagare som smugglade in en cigarettändare till ön,och det kan man endast göra på ett sätt"
EDIT2: Hittade den jag tänkte på. 2009 var det:
"Miljonären Christian Ternstedt mutade en filippinsk vakt för att få mat.
Bröd, ris, bananer och kött smugglades till honom samtidigt som de andra deltagarna plågades av hunger:
- Jag gick långt långt upp i skogen för att undvika kameror. Sen lade jag ut allt ris på palmblad och satt som en apa och bara käkade och käkade, berättar han."
Så tror snarare att det är något sådant än att någon ska ha spottat ut mat eller hållit ett redskap fel under en tävling....
Senast redigerad av DFrost 2019-04-25 kl. 21:22.
Citera
2019-04-25, 21:17
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Har ställt samma fråga. Undrar även hur de gör med hygienen då. De luktar nog skunk under mensen.
Det finns piller man kan få som stoppar mensen, inga problem. Säkerligen käkar alla nån typ av piller/p-piller har spiral eller pstav. Är ingen vettig männisch som deltar där och inte väljer att stoppa mens under tiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in