2019-04-25, 13:53
Medlem
Det var senast i mars det regnade här i Uppsala. Man önskar ju sig en del regn nu.
Citera
2019-04-25, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Detta kommer snart att bli nödläge för svenska jordbruket, det ser inte bra ut det här

Vilken tur då att vi inte är självförsörjande utan importerar livsmedel från andra delar av Europa. Nu vill ju dock många stollar i Sverige att vi ska vara nästintill självförsörjande när det gäller livsmedel i Sverige. Och det är naturligtvis vansinne.
Citera
2019-04-25, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nja, det är - som tidigare sagts - egentligen inte så ovanligt med en temperatur kring +20 vid denna tiden av April.
Dvs omkring 20e april, och efter.

Det har hänt flera gånger att solen tittat fram då, och folket går man ur huse för att dyrka solen i någon park.

---

Annars så har jag sett att de grunda vattnen utanför nordvästra Europa har börjat värmas upp.
Det har hållit sig under +12 grader länge nu, men nu har det börjat nå upp till +14 och det stiger.
Fast bara på grunda kustområden, som tex i sjön utanför Amsterdam.
Och det långgrunda kustlandskapet utanför Normandie, vid det berömda "ö-slottet" Mont-Saint-Michel."
Det speciella med årets April är ju dels att det inte har varit någon nederbörd samt varmt trots nordvindar. Lövsprickningen har dessutom varit extremt tidig för björk och ek (Göteborg). Nu visar prognosen för temperaturen i morgon på 27-28 grader. Svenskt rekord 29,0.
Citera
2019-04-25, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Även om du nu är en klimatvetenskapsförnekare (med osedvanligt dåliga argument kan jag tillägga), varför i hela nordens namn skulle det vara dåligt att vara självförsörjande??

Av flera anledningar. Men det jag tänkte på när jag skrev inlägget var just sårbarheten om det blir missväxt något år. Har man en ekonomi som är byggd på ett omfattande jordbruk som inte fungerar så blir det ekonomiska problem för landet som helhet.

Att du inte förstår dig på ekonomi är ju något som du har gemensamt med nästan samtliga klimatstollar, det får stå för dig.

Ämnen du kan läsa om: Komparativa fördelar, kapitalism och frihandel.

Citat:
Alltså, nästan inget fungerar på Flashbackare. Ett till jävla extremår av värme och lidande, och eventuellt högar av döda äldre och sjuka, skulle bara sopas bort som "Äh, väder!", och så går man tillbaks till ryggdunkande och gratulerar varandra för att man minsann har samma åsikter.

Lustigt, för när man talar om klimat så använder t.ex. SMHI klimatkartor som sträcker sig över 30 år. Men du menar alltså att 2 år är tillräckligt för att dra några slutsatser om klimatet?

Det är inte lätt att veta för oss som försöker hänga med i svängarna när det gäller klimatdebatten om vad som är väder och vad som är klimat...
Citera
2019-04-25, 17:16
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det är inte lätt att veta för oss som försöker hänga med i svängarna när det gäller klimatdebatten om vad som är väder och vad som är klimat...
Samtidigt är det fakta att 20 av de varmaste åren sedan mätningarna började har skett de senaste 22 åren. Slump? Självklart inte. Då går det utmärkt att börja prata om enskilda extrema somrar som, inte orsakat, men åtminstone förstärkt av klimatförändringar.
Citera
2019-04-25, 17:19
Avslutad
Citat:
Samtidigt är det fakta att 20 av de varmaste åren sedan mätningarna började har skett de senaste 22 åren. Slump? Självklart inte. Då går det utmärkt att börja prata om enskilda extrema somrar som, inte orsakat, men åtminstone förstärkt av klimatförändringar.

Correlation does not imply causation.

Ni statistiknördar borde veta det.
Citera
2019-04-25, 17:27
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Correlation does not imply causation.

Ni statistiknördar borde veta det.
Det är bara klimatskeptiker som är så anala när det kommer till att påpeka "skillnaden mellan väder och klimat".

Här: https://phys.org/news/2018-07-heatwave-triggered-climate.html

Och här: https://www.bbc.co.uk/news/science-environment-46462014

I slutändan pratar man odds, och procentuell säkerhet. En förnekare som du skulle förmodligen säga att "Även om vetenskapsmän är 99% säkra att klimatförändringar orsakat denna händelse SÅ ÄR DE FORTFARANDE INTE HELT SÄKRA!", medans det går utmärkt att prata om att enskilda händelser till, låt oss säga, "90%" orsakats av klimatförändringar, utan att tappa vetenskapstråden.

Samma sak med hela klimatproblemet generellt. För förnekare går det bara att påtala, om och om igen vid varenda katastrof, vid vartenda dödsfall att "Amen vi vet ju inte med säkerhet att det hade med det varmare klimatet att göra" ad infinitum.
Citera
2019-04-25, 17:46
Avslutad
Citat:
Det är bara klimatskeptiker som är så anala när det kommer till att påpeka "skillnaden mellan väder och klimat".

Här: https://phys.org/news/2018-07-heatwave-triggered-climate.html

Och här: https://www.bbc.co.uk/news/science-environment-46462014

I slutändan pratar man odds, och procentuell säkerhet. En förnekare som du skulle förmodligen säga att "Även om vetenskapsmän är 99% säkra att klimatförändringar orsakat denna händelse SÅ ÄR DE FORTFARANDE INTE HELT SÄKRA!", medans det går utmärkt att prata om att enskilda händelser till, låt oss säga, "90%" orsakats av klimatförändringar, utan att tappa vetenskapstråden.

Samma sak med hela klimatproblemet generellt. För förnekare går det bara att påtala, om och om igen vid varenda katastrof, vid vartenda dödsfall att "Amen vi vet ju inte med säkerhet att det hade med det varmare klimatet att göra" ad infinitum.

Nja, det mer korrekta hade varit "vi är 100% säkra på att det är klimatförändringar som ligger bakom det, men vi är inte säkra på att det är främst antropogen påverkan som ligger bakom det". Ett sånt uttalande hade jag stått bakom.

För att hålla oss till tråden: Naturligtvis vill jag inte att det ska bli en så pass regnfattig sommar som vi hade förra året med torka i hela landet, det är inte bra för någon. Jag vill bara klargöra detta så att du inte ska tro att jag vill att Sverige ska förvandlas till en öken. Vilket jag inte tror kommer hända, men ändå.

Här är en karta över nederbördsavvikelse hittills under året. Om jag tyder den rätt så är det knappt någon avvikelse, men jag har ändå förstått att grundvattenmagasinen är låga i hela landet.
Citera
2019-04-25, 18:59
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Vilken tur då att vi inte är självförsörjande utan importerar livsmedel från andra delar av Europa. Nu vill ju dock många stollar i Sverige att vi ska vara nästintill självförsörjande när det gäller livsmedel i Sverige. Och det är naturligtvis vansinne.

Vilken otur då att andra europeiska länder också har problem med torka. Får nog räkna med högre matpriser inom en snar framtid. Det positiva jag kan se är att förhoppningsvis feta människor/matmissbrukare och folk som slänger stora mängder mat på grund av lathet, arrogans och slarv börjar tänka om lite.
Citera
2019-04-25, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Vilken otur då att andra europeiska länder också har problem med torka. Får nog räkna med högre matpriser inom en snar framtid. Det positiva jag kan se är att förhoppningsvis feta människor/matmissbrukare och folk som slänger stora mängder mat på grund av lathet, arrogans och slarv börjar tänka om lite.

Och matpriserna hade redan varit betydligt högre om Sverige skulle varit självförsörjande när det gäller livsmedel.

Sen är det bra om man kan minska matsvinnet naturligtvis, men det där med att bara tjockisar äter mycket stämmer ju inte. Det gör även idrottare och folk som tränar mycket.
Citera
2019-04-25, 19:19
Medlem
jay.simpsons avatar
Kväll och 17° i mellersta norrland kusten. Slutet mot mars och första halvan av april snöade det. Nu är det som sommar, början på sommaren.
Citera
2019-04-25, 20:06
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Och matpriserna hade redan varit betydligt högre om Sverige skulle varit självförsörjande när det gäller livsmedel.

Sen är det bra om man kan minska matsvinnet naturligtvis, men det där med att bara tjockisar äter mycket stämmer ju inte. Det gör även idrottare och folk som tränar mycket.

Vill inte gå off topic men skillnaden är att tjockisar trycker i sig så kallade "tomma kalorier", läsk, godis, chips, pizza, kakor, glass, bullar, ostbågar, öl, piller osv. Skräp som gör dem feta och sjuka och till en belastning för samhället och planeten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in