2019-04-22, 23:36
  #22537
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Leo Borg, 15, vann junior-SM för 16-åringar:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/0nB3PM/leo-borg-15-svensk-mastare-for-16-aringar

Någon som har koll på hur stor talang killen egentligen är? Att han ska bli lika framgångsrik som sin far är det svårt att begära, men för att hålla det på en realistisk nivå, går det att säga något om hur han står jämfört med exempelvis Ymers i motsvarande ålder?

Vet ej vilken nivå Leo Borg ligger på internationellt men vid samma ålder hade bröderna vunnit ett flertatal SM titlar, gjort resultat även utanför Sverige och var rankade topp 10 i världen i sin åldersklass, tror faktiskt Elias var topp 5 i världen i 16 års klassen.

Snacka om viklen jävla hajp det kommer bli när sonen till Björn Borg tar steget ut i proffsvärlden och den press han har på sig. Vad han än gör kommer han bli jämförd med sin pappa. Hoppas han kan hantera det. Han fyller 16 i år, ett Wild Card till Båstad kanske han kan få i år.

Finns en match på youtube med Leo när han är 13-14 år.

https://www.youtube.com/watch?v=dyxcaj6DVDw&t=1200s
Citera
2019-04-23, 00:55
  #22538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
När är man toppspelare? Tror gott att Ymerbröderna har topp 50 i sig, kanske topp 30, men det lär ju inte ge många titlar.. Vet inte hur leo borg ligger till jämfört med dem heller.

När man är seedad i varje grand slam som man deltar i så är man en toppspelare i min bok.

Mikael, kanske. Elias, nej.
Citera
2019-04-23, 11:55
  #22539
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
När är man toppspelare? Tror gott att Ymerbröderna har topp 50 i sig, kanske topp 30, men det lär ju inte ge många titlar.. Vet inte hur leo borg ligger till jämfört med dem heller.

En toppspelare är att man slipper spela kval i var och varenda tävling, måste ju vara förnedrande. Sen ryker man i kvalfinalen, sen iväg till nästa 250-tävling och göra samma sak igen. Fy fan vilket glidarliv de har som går rätt in i turneringarna utan en massa krångel på vägen.

Det är en toppspelare för mig.
Citera
2019-04-24, 16:34
  #22540
Medlem
Fast att man presterar bra som junior behöver inte betyda någonting .
Man kan va helt värdelös som junior och va bra som senior, och man kan va världsetta som junior och misslyckas som senior.
Att Leo är bra som junior behöver inte betyda någonting .
Det viktiga blir utvecklingen från när han blir proffs och framåt.
Citera
2019-04-24, 16:55
  #22541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast att man presterar bra som junior behöver inte betyda någonting .
Man kan va helt värdelös som junior och va bra som senior, och man kan va världsetta som junior och misslyckas som senior.
Att Leo är bra som junior behöver inte betyda någonting .
Det viktiga blir utvecklingen från när han blir proffs och framåt.

Så sant. Jag tycker också att det blir vanligare och vanligare att de som är riktigt bra som juniorer floppar när de blir proffs.

Inte direkt så att Opelka kommer att bli världsetta. Lyckas han bli lika bra som Isner så har han överträffat alla förväntningar. han slog ju Mikael i Wimbledon finalen för några år sedan. Får vi se honom vinna riktiga Wimbledon? Jag tippar nej.
Citera
2019-04-24, 17:54
  #22542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Så sant. Jag tycker också att det blir vanligare och vanligare att de som är riktigt bra som juniorer floppar när de blir proffs.

Inte direkt så att Opelka kommer att bli världsetta. Lyckas han bli lika bra som Isner så har han överträffat alla förväntningar. han slog ju Mikael i Wimbledon finalen för några år sedan. Får vi se honom vinna riktiga Wimbledon? Jag tippar nej.

Nu tycker jag Opelka var dåligt exempel för han kommer va en bra spelare.
Man måste tänka vilka han har emot sig också.
Blir man tex topp 20 i världen kan man inte säga det är ett misslyckande.
Citera
2019-04-24, 18:07
  #22543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nu tycker jag Opelka var dåligt exempel för han kommer va en bra spelare.
Man måste tänka vilka han har emot sig också.
Blir man tex topp 20 i världen kan man inte säga det är ett misslyckande.

Jag skrev aldrig att han inte är bra, jag skrev att jag inte tror att han kommer att bli världsetta och vinna slams, vilket han gjorde som junior.

Du måste verkligen lära dig läsa bättre, nästan alltid så lägger du helt onödiga kommentarer.
Citera
2019-04-24, 18:33
  #22544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag skrev aldrig att han inte är bra, jag skrev att jag inte tror att han kommer att bli världsetta och vinna slams, vilket han gjorde som junior.

Du måste verkligen lära dig läsa bättre, nästan alltid så lägger du helt onödiga kommentarer.

Fast det är ju inte så konstigt heller .
Man möter ju inte dom som är äldre än en , som junior.
Dom som är typ 20-21 kan ju va klasser bättre.
Så är man 1:a som junior kan ju ändå dom som är 20-21 ha varit klasser bättre i samma ålder.
Jättesvårt jämföra sådär .
Citera
2019-04-25, 00:19
  #22545
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
En toppspelare är att man slipper spela kval i var och varenda tävling, måste ju vara förnedrande. Sen ryker man i kvalfinalen, sen iväg till nästa 250-tävling och göra samma sak igen. Fy fan vilket glidarliv de har som går rätt in i turneringarna utan en massa krångel på vägen.

Det är en toppspelare för mig.

Så ser verkligheten ut för den stora majoriteten av spelarna på touren. De spelar på tennisens bakgård och drömmer om att komma in i finrumet. Tennis är fan en otrolig tuff och ensam sport. Det är också en stenhård konkurrents då alla spelare oavsett om de är rankade 100, 200, 300, 400, 500 i världen kan spela riktigt bra tennis.
Citera
2019-04-25, 00:34
  #22546
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag har lite inside info att det inte är så bra på hemma fronten för Djokovic, kan ju ibland avspegla sig hur det går på tennisbanan.

Vad har du för skvaller....fram med det.
Citera
2019-04-25, 13:06
  #22547
Medlem
Ojojoj, idag var det bara skalle av Micke , men klar för ny kvart.
Och ryssen han mötte , Kotov , 20 - år , han spelade felfri tennis fram till 6-0 2-0hade 6-0 5-3 också , men Micke lyckades ta det till 5-5 och då tappade ryssen det lite så Micke tog 2:a 7-5 och hade 3-0 dubbelbreak i 3:e men bjöd på ett game och då kom ryssen tillbaka , bröt tillbaka till 4-4, Micke bröt till 5-4 , hade matchbollar tappade serve till 5-5 , men knöt ihop det till 7-5 , att han har det mentala komma tillbaka när han tappade serven i så viktiga lägen .
Starkt.
Men den där ryssen, när han får ihop det kommer det komma ett par challengetitlar på kort tid där.

Edit: möter Marterer i kvarten, blir inte enklare.
__________________
Senast redigerad av pederN 2019-04-25 kl. 13:16.
Citera
2019-04-25, 16:01
  #22548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast det är ju inte så konstigt heller .
Man möter ju inte dom som är äldre än en , som junior.
Dom som är typ 20-21 kan ju va klasser bättre.
Så är man 1:a som junior kan ju ändå dom som är 20-21 ha varit klasser bättre i samma ålder.
Jättesvårt jämföra sådär .

Nej, men de som är bäst som juniorer förväntas ju också bli bäst när de är vuxna. Äldre spelarna slutar ju någon gång.

Egentlgien så tycker jag Opelka är ett bra exempel. För han är typiskt en sådan spelare som är bättre som junior p.g.a sina fysiska egenskaper. När han blir vuxen så jämnas det ut och han kommer nog inte nå samma framgångar där. Men han kan givetvis bli en bra spelare, till och med en toppspelare.
__________________
Senast redigerad av terribilis 2019-04-25 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in