2019-04-23, 17:33
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Kan du utveckla lite till?
Hur skiljer sig bosniska muslimer idag från exempelvis wahhabism i Pakistan och Bangladesh? Är denna typ av extremism utspridd under ytan?

Hur ställer sig de icke-muslimska bosniakerna i frågeställningen? Finns det inte mycket hat och islamofobi hos skolungdomar och runt köksborden som här i Sverige?

Edit: Hittade via wikipedia att 3% av Bosniens invånare är Wahabiter och att Saudiarabien försöker utöva ett inflytande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Salafism#I_Bosnien
- Det märks att du inte har någon kontakt med balkaneser överlag.
- Det märks att du inte har varit på resa genom hela Balkan.
- Det märks att du med eller utan fakta, redan har bestämt dig att hata bosniaker.
- Det märks att du bor ute på vischan.

- Jag har gått i skola med balkaneser
- Jag känner balkaneser
- Jag har supit med balkaneser
- Jag har rest i balkan

Dessa Wahabi drägg du älskar att prata om, lever väldigt isolerat. De sekulära bosniakerna undviker dem och avskyr dem som pesten. Och det är inte helt ovanligt, att Wahabi nissarna får på käften, av just sekulära muslimer.
Det går inte att resonera med bönder som dig, så visa oss hur tuff och häftig du är, åk ner och ta ett vapen i hand. Eller så kan du kröka skallen av dig med dessa farliga muslimer som jag och vårt resesällskap gjorde Sommaren 2002.
Kuggfråga till dig som är en expert på Balkan, det finns tre saker balkaneser gillar, kan du BONDEsson nämna dem?
Senast redigerad av smaug20017 2019-04-23 kl. 17:37.
Citera
2019-04-24, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Frågeställningen är den att är blod tjockare än vatten?
Islamismen vi kan dra en parallell till det Ottomanska riket att ju längre ut desto mindre värd som medborgare men med ett högt värde som byte eller handelsvara.
Även inom Islam så klassas det, A B C D muslimer det är därför som dom slåss sinsemellan, det är en rövarreligion men den moderna tiden har gjort att B C och D är kaxiga dem släpper inte längre sitt till A och B på befallning men att den mentaliteten bär dom alla på.
C och D går på sina kristna grannar eller vad du vill med att dem äger rätten, inom Islam så produceras nästan ingenting av vikt, dom lever på naturtillgångar och vad dom har fått eller tagit av andra. Eller har jag fel?
Bosnien hamnar på D som kvasimuslimer och någon nationell identitet får dom inte ha kvar, deras roll blir att ge och tjäna, ge av sina mödor och sitt blod.

Sunni Islam är et pyramidspel där allt gott far upp till toppen, dom skiter i våra sätt och regler utan dom tar vad dom vill ha och Bosnien kommer till det om dom inte redan är där att dom ser hur dana som bröderna är då måste dom någonstans tänka att är vi dem samma? Vill vi dela bröd och blod med dom?
Där kommer steget, fel steg och det finns ingen väg tillbaka.

Ok, det du säger stämmer väl med alla källor och verkliga händelser som jag har hittat. Är den här "etniska konflikten" underordnad någon annan slags maktkamp? Den verkar tätt sammanflätad med nästan alla politiska och ekonomiska frågor. Om alla lever som muslimer (Wahhabi, t.ex) blir det högre utgifter och lägre inkomster för staten och dess invånare - d.v.s. ekonomi och politik går ihop med kultur.

Förstår också att man som individ inte vill förslavas som "D - muslim", men vissa kanske tänker fuck it jag har ändå ingen ljusare framtid som sekulär...

Blod är tjockare än vatten, men krigsföringen hos muslimer är ju genial. Förlorar de en liten strid får de ändå omvärldens sympatier och vinner i det långa loppet. Har ni andra någon lösning på det eller är det hårt mot hårt som gäller, som hittills?
Citera
2019-04-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
- Det märks att du inte har någon kontakt med balkaneser överlag.
- Det märks att du inte har varit på resa genom hela Balkan.
- Det märks att du med eller utan fakta, redan har bestämt dig att hata bosniaker.
- Det märks att du bor ute på vischan.

- Jag har gått i skola med balkaneser
- Jag känner balkaneser
- Jag har supit med balkaneser
- Jag har rest i balkan

Dessa Wahabi drägg du älskar att prata om, lever väldigt isolerat. De sekulära bosniakerna undviker dem och avskyr dem som pesten. Och det är inte helt ovanligt, att Wahabi nissarna får på käften, av just sekulära muslimer.
Det går inte att resonera med bönder som dig, så visa oss hur tuff och häftig du är, åk ner och ta ett vapen i hand. Eller så kan du kröka skallen av dig med dessa farliga muslimer som jag och vårt resesällskap gjorde Sommaren 2002.
Kuggfråga till dig som är en expert på Balkan, det finns tre saker balkaneser gillar, kan du BONDEsson nämna dem?

Japp, det stämmer. Jag blev skiträdd för muslimer överlag när jag insåg hur religionen faktiskt fungerar.

Men du menar att etnicitet är irrelevant för Bosniens historia och framtid och att en livsstil, eller hot om att sprida en viss livsstil inte splittrar samhället? Som jag fattat det kan du vara hur vänlig som helst som muslim, men de inofficiella påtryckningarna och interna verklighetsbeskrivningarna kan vara så fruktansvärda att du dödar eller lämnar även nära vänner. Du får kanske en dag välja, även som sekulär: Lämnas av vänner eller lämnas av familjen, dödas av vänner eller dödas av familjen. Hade varit ett lätt val även för mig.

Det jävliga är ju att det aldrig är tal om officiella krig, bara kulturella. Krig förtäcks som kriminalitet.
Men som sagt, jag är bara nyfiken på hur folk från balkan ställer sig och de flesta verkar älska muslimer där. Så jag är säkert bara lite paranoid.

Du säger att "Serber är balkans sandnegrer!".
Kan du introducera mig lite. Vad gör deras beteende så skadligt för Bosniens framtid på balkan?

Citera
2019-04-24, 15:16
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Japp, det stämmer. Jag blev skiträdd för muslimer överlag när jag insåg hur religionen faktiskt fungerar.

Men du menar att etnicitet är irrelevant för Bosniens historia och framtid och att en livsstil, eller hot om att sprida en viss livsstil inte splittrar samhället? Som jag fattat det kan du vara hur vänlig som helst som muslim, men de inofficiella påtryckningarna och interna verklighetsbeskrivningarna kan vara så fruktansvärda att du dödar eller lämnar även nära vänner. Du får kanske en dag välja, även som sekulär: Lämnas av vänner eller lämnas av familjen, dödas av vänner eller dödas av familjen. Hade varit ett lätt val även för mig.

Det jävliga är ju att det aldrig är tal om officiella krig, bara kulturella. Krig förtäcks som kriminalitet.
Men som sagt, jag är bara nyfiken på hur folk från balkan ställer sig och de flesta verkar älska muslimer där. Så jag är säkert bara lite paranoid.

Du säger att "Serber är balkans sandnegrer!".
Kan du introducera mig lite. Vad gör deras beteende så skadligt för Bosniens framtid på balkan?

Du är inte bara paranoid, du är också väldigt dum. Du vet ingenting om balkaneser. Du spottar ut en massa jävla bullshit utan fakta och erfarenhet, din Jävla opportunist.

Ni högerextremister brukar i modern tid, gömma er bakom en religion, för utan religionen, är ni en skabbig och marginell grupp. Man kan nästan säga att ni åker snålskjuts med hjälp av religionen, för så värdelösa är ni.

Åk till Kroatien och hojta att kroater och serber är kristna bröder. KROATERNA KOMMER BRÄNNA DIG PÅ BÅL.
Åk till Serbien och hojta att kroater och serber är kristna bröder, SERBERNA KOMMER KORSFÄSTA DIG DIREKT!

Serber beter sig som araber genom att:
- De ljuger som fan, som messial
- De är lika våldsamma som araber
- De skryter hur grymma dom är
- De är kriminella i blodet, hederligt jobb duger inte för dem.
- De är bara tuffa med Vapen i hand, eller så kallar dom på hela släkten. Man mot man duger inte för dem
- De har 10.5 mille på banken "å sånt"
- De kan skaffa fram allt "å sånt mannen"

Där har du din fucking jävla broderskap......

Du svarade inte på min fråga, vilka tre saker gillar balkaneser överlag?
Citera
2019-04-24, 17:38
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ok, det du säger stämmer väl med alla källor och verkliga händelser som jag har hittat. Är den här "etniska konflikten" underordnad någon annan slags maktkamp? Den verkar tätt sammanflätad med nästan alla politiska och ekonomiska frågor. Om alla lever som muslimer (Wahhabi, t.ex) blir det högre utgifter och lägre inkomster för staten och dess invånare - d.v.s. ekonomi och politik går ihop med kultur.

Förstår också att man som individ inte vill förslavas som "D - muslim", men vissa kanske tänker fuck it jag har ändå ingen ljusare framtid som sekulär...

Blod är tjockare än vatten, men krigsföringen hos muslimer är ju genial. Förlorar de en liten strid får de ändå omvärldens sympatier och vinner i det långa loppet. Har ni andra någon lösning på det eller är det hårt mot hårt som gäller, som hittills?

Kampen med ISIL som ett exempel står egentligen i mellan fattig och rik inom Islam därför att Islams kastsystem håller inte i nutid där allt når alla. Den stora fattiga massan speciellt inom Sunni Islam dom törstar efter allt och som alltid så löses det med våld och krig för att dom har inte kommit värst långt ifrån sitt ursprung som stäppnomader. Araberna alltså.

Turkiet Iran Bosnien det är helt annat folk och då är egentligen tron enbart vatten.
Citera
2019-04-24, 18:57
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Kampen med ISIL som ett exempel står egentligen i mellan fattig och rik inom Islam därför att Islams kastsystem håller inte i nutid där allt når alla. Den stora fattiga massan speciellt inom Sunni Islam dom törstar efter allt och som alltid så löses det med våld och krig för att dom har inte kommit värst långt ifrån sitt ursprung som stäppnomader. Araberna alltså.

Turkiet Iran Bosnien det är helt annat folk och då är egentligen tron enbart vatten.
Kan du formulera bättre? Det är svårt att hänga med experter på Balkan som du och den grekiska komedin vid namn ok-imperfekt
Senast redigerad av smaug20017 2019-04-24 kl. 18:59.
Citera
2019-04-25, 17:33
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Kan du formulera bättre? Det är svårt att hänga med experter på Balkan som du och den grekiska komedin vid namn ok-imperfekt

Men att jag ser att du vill veta.
Mycket bra lilla kattunge.
1. Rök inte turkisk tobak.'
2. Är du en zigenare, alban, arab?
3. Om inte så håll dig ifrån dem.
4. Lyssna och lär och bli till en människa
5. Om du inget säger så säger ingen annan heller och dörrar dom öppnar sig.
Citera
2019-04-26, 22:15
Medlem
Sunrise01s avatar
Bosniska bygg giganterna firman euro asfalt har fått kontrakt värda flera hundra miljoner euro att bygga paneuropeiska motorvägen genom Slovenien. Viktigt att få förtroende att få utföra sådana viktiga och komplexa/dyra projekt i det kinkiga EU.

Euro-Asfalt is building one part of the highway Drazenci-Gruskovje in Slovenia, and the value of it is 55 million euros, and that is already the second job they agreed on in Slovenia. Besides, the company is on the way to get another contract in Slovenia.

The head of the company Hamed Ramic said recently that Euro-Asfalt is working more outside of BiH than in it, which is a long-term strategic goal.

https://www.telegraf.rs/english/2909803-bosnian-construction-workers-are-dominating-the-balkans-the-demand-is-increasing-slovenes-ha ve-no-money-croats-failed

Och mediakoncernen Avaz planerar ny skrapa i Sarajevo på hela 250m som kommer då peta deras Avaz tower som Balkans högsta.

“This tower with content around it would make a unique and multifunctional condominium. It is planned that the tower has office space, apartments for sale, hotel and rooftop restaurant. A shopping center would have shops up to 60 m2. There will also be a garage behind the tower with 500 parking spaces,” explained Numanovic.

https://www.sarajevotimes.com/building-of-avaz-ski-tower-worth-100-million-euros-to-start-soon/

Tydligen är skidorna tänkta som hyllning till stans vinter OS 1984.

Värt även att notera att Bosnien har en av de lägsta statsskulderna i Europa.
Senast redigerad av Sunrise01 2019-04-26 kl. 22:27.
Citera
2019-05-04, 17:27
Medlem
Messials avatar
Ja, men samtidigt har Bosnien & Hercegovina mycket mindre motorväg än Kroatien och Serbien och även Slovenien som är mindre än Bosnien & Hercegovina både sett till yta och befolkning.

De bosniakiska politiska partierna och Bakir "Booookir" Izetbegovic i spetsen har byggt 5-6 km motorväg i Federationen de senaste 5 åren.

Järnvägsnätet i landet är katastrofalt, de moderna tågen i landet som till Federationens tågbolag kör i 50-60 km/h.

En person ifrån Bosnien & Hercegovina sade att de är stor skillnad att köra längs motorväg i Kroatien och sedan köra in i Bosnien & Hercegovina och dess undermåliga landsvägar.
Bosnien & Hercegovina må ha låg statsskuld, men dess infrastruktur är katastrofal och de gör de inte lättare att locka dit utländska investerare.

En bra järnväg och motorväg är a och o för en utländsk investerare, samt politisk trygghet i landet.

En liten jämförelse mellan Sarajevo och Zagreb när de gäller exempelvis kollektivtrafik i respektive städer, Sunrise01 brukar måla upp Sarajevo som fantastiskt modernt.

Här är en spårvagn respektive en spårvagnshållplats i Zagreb.

https://www.find-croatia.com/blog/wp-content/uploads/zagreb-tram5.jpeg

https://farm2.static.flickr.com/1882/43712435145_47b2da7b8c_b.jpg

Här är en spårvagn respektive en spårvagnshållplats i Sarajevo. Ser ni skillnaden?

https://public-transport.net/bim/Sarajevo/21_3.htm

https://storage.radiosarajevo.ba/image/238436/1180x732/Tramvajsko_Stajaliste.jpg

De var de, de fantastiskt moderna Sarajevo.
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Bosniska bygg giganterna firman euro asfalt har fått kontrakt värda flera hundra miljoner euro att bygga paneuropeiska motorvägen genom Slovenien. Viktigt att få förtroende att få utföra sådana viktiga och komplexa/dyra projekt i det kinkiga EU.

Euro-Asfalt is building one part of the highway Drazenci-Gruskovje in Slovenia, and the value of it is 55 million euros, and that is already the second job they agreed on in Slovenia. Besides, the company is on the way to get another contract in Slovenia.

The head of the company Hamed Ramic said recently that Euro-Asfalt is working more outside of BiH than in it, which is a long-term strategic goal.

https://www.telegraf.rs/english/2909803-bosnian-construction-workers-are-dominating-the-balkans-the-demand-is-increasing-slovenes-ha ve-no-money-croats-failed

Och mediakoncernen Avaz planerar ny skrapa i Sarajevo på hela 250m som kommer då peta deras Avaz tower som Balkans högsta.

“This tower with content around it would make a unique and multifunctional condominium. It is planned that the tower has office space, apartments for sale, hotel and rooftop restaurant. A shopping center would have shops up to 60 m2. There will also be a garage behind the tower with 500 parking spaces,” explained Numanovic.

https://www.sarajevotimes.com/building-of-avaz-ski-tower-worth-100-million-euros-to-start-soon/

Tydligen är skidorna tänkta som hyllning till stans vinter OS 1984.

Värt även att notera att Bosnien har en av de lägsta statsskulderna i Europa.
Citera
2019-05-04, 19:25
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Ja, men samtidigt har Bosnien & Hercegovina mycket mindre motorväg än Kroatien och Serbien och även Slovenien som är mindre än Bosnien & Hercegovina både sett till yta och befolkning.

Detta hjälper knappast vanliga människor i Kroatien och Serbien som flyttar i stora mängder till Västeuropa. De har inte ens råd att åka på dessa betalmotorvägar. Som en kroat sa det själv"vi kroater har äntligen fått ett eget land och nu kör vi den totalt i botten" .

An anaemic economy and widespread pessimism about the future is driving growing numbers of Croatians to leave for other EU countries, and few plan to ever move back.
https://balkaninsight.com/2019/01/08/one-way-ticket-croatia-s-growing-emigration-crisis-12-21-2018/

Citat:
De bosniakiska politiska partierna och Bakir "Booookir" Izetbegovic i spetsen har byggt 5-6 km motorväg i Federationen de senaste 5 åren.

Adeze (HDZ) har rövknullat bosnienkroaterna ännu mera, av 800 000 katoliker 1991 i Bosnien är idag
knappast 350 000 kvar och med fortsatt minskning. Som en gammal katolik från Livno vars barn flyttat först till Zagreb för ett par år sedan för att sedan fortsätta till Berlin då Zagreb var inte riktigt av den standard som de förväntade sig. Gamlingen sa bokstavligen att "rvooti (kroater) kommer fortsätta att rösta på adeze (Hdz partiet) tills sista kroaten lämnar landet

Citat:
En person ifrån Bosnien & Hercegovina sade att de är stor skillnad att köra längs motorväg i Kroatien och sedan köra in i Bosnien & Hercegovina och dess undermåliga landsvägar.
Bosnien & Hercegovina må ha låg statsskuld, men dess infrastruktur är katastrofal och de gör de inte lättare att locka dit utländska investerare.

Som sagt Kroatien har mycket mera motorväg inget snack om den saken. Men poängen är att detta är byggt för turister där vanliga människor inte har råd att betala väg avgift om man åker på den ett par ggr i veckan. Kroatien passar verkligen in i programmet lyxfällan då man skuldsatt sig upp till öronen för att bygga vägar samtidigt som unga människor flyr landet.

Citat:
En liten jämförelse mellan Sarajevo och Zagreb när de gäller exempelvis kollektivtrafik i respektive städer, Sunrise01 brukar måla upp Sarajevo som fantastiskt modernt.

Här är en spårvagn respektive en spårvagnshållplats i Zagreb.

https://www.find-croatia.com/blog/wp-content/uploads/zagreb-tram5.jpeg

https://farm2.static.flickr.com/1882/43712435145_47b2da7b8c_b.jpg

Här är en spårvagn respektive en spårvagnshållplats i Sarajevo. Ser ni skillnaden?

https://public-transport.net/bim/Sarajevo/21_3.htm

https://storage.radiosarajevo.ba/image/238436/1180x732/Tramvajsko_Stajaliste.jpg

De var de, de fantastiskt moderna Sarajevo.

Har aldrig sagt att Sarajevo är toppmodern stad som ngn Dubai men självklart har den en hel del fina sidor både gamla byggnader och kvarter och nya skyskrapor. Har förklarat för dig att på Zagreb föll det 7 granater under kriget och på Sarajevo 7 miljoner så man hade lite viktigare saker att återuppbygga. Sedan kör du med selektiva bilder det är som om jag skulle säga att hela Zagreb ser ut så här
https://www.zagreb.info/aktualno/zg/foto-ruglo-u-samom-srcu-grada-u-kvatric-ulozeno-40-milijuna-a-danas-je-pun-fekalija-i-sablasno-praza n/136391

Tom Wien har gamla spårvagnar så vet inte riktigt vad du babblar om, många turister föredrar sådana.
https://www.youtube.com/watch?v=sydUnBWBTZw

Sarajevo har ngr nyare också.
https://www.youtube.com/watch?v=FLaepGVDdNE

Nu är jag inte någon besserwisser direkt men tycker att de ser ok ut, man ska liksom åka med dem ett par minuter inte bo i dom.
Citera
2019-05-04, 19:44
Medlem
Sunrise01s avatar
En av de kändaste moskeerna i Bosnien i en liten stad på gränsen till Serbien återöppnades idag efter att ha sprängts av ortodoxkristna talibaner 1992.

Thousands of people have attended the re-opening of a renowned mosque in Bosnia, almost three decades since its destruction during the 1992-1995 war.

The Aladza Mosque in Foca was targeted at the start of the conflict as part of plans by Serb forces to create an ethnically pure state.

The 16th Century mosque was considered a masterpiece of Ottoman architecture.

https://www.youtube.com/watch?v=X0LjMY6t5-g

Värt att nämna att vid återöppnande av moskeen i Foca var även många kristna präster närvarande, man brukar säga i Bosnien att riktiga troende oavsett religion ofta har respekt för varandras tro.
Man ser ofta i bosniska ilahije även kristna som förstår bosniska (sydslaviska) kommentera positivt.

https://www.youtube.com/watch?v=I00PkxkSkkk

Senast redigerad av Sunrise01 2019-05-04 kl. 20:27.
Citera
2019-05-05, 10:48
Medlem
Messials avatar
När skall du och majoriteten utav alla bosniaker förstå att alla kroater och serber inte är katoliker respektive ortodoxa kristna?

Etnicitet och religiös övertygelse är två olika saker.

Människor i forna Jugoslavien är lika bakåtsträvande som dess länders ekonomi när de gäller etnicitet och religiös övertygelse, du framställer dig som smart men ändå anser du att alla kroater är katoliker.
Majoriteten utav alla kroater och serber vet inte ens vad katolicismen respektive den ortodoxa kristna tron står för. Exempelvis de som kommenterar ilahije eller vad de heter, bosniakisk turkisk skitmusik.

De står ingenstans att jag som frälst kristen, majoriteten utav alla kristna i forna Jugoslavien är inte frälsta, skall respektera Islam.

Jesus sade att man inte skall göra skillnad på människor när de gäller etnicitet eller hudfärg, han nämnde ingenting om religiös åskådning. Jag är skyldig att respektera Judendomen, eftersom Kristendomen är en förlängning utav Judendomen.
Du vet också att bosniakerna som var i Foca igår, även de vandrande tälten där nere, inte utövar riktig Islam. Har du läst haditherna? Där eran s k profet uppmanade muslimer att mörda anhöriga och människor de kände som hade konverterat till Kristendomen? Eller hur muslimska araber invaderade Israel och Jerusalem? Judarna bodde i Israel innan de ens fanns araber i exempelvis Jerusalem och långt innan Islam grundades, därför är de helt i sin ordning att judarna har tagit tillbaka Israel och sitt land och ni muslimer kan bara gråta över det och era muslimska syskon.
Så att behöva respektera andra religiösa åskådningar, för att jag skall vara en riktig kristen, de stämmer inte. De är ett bosniskt ting och någonting PK i Sverige som sjuklövern har skapat, en sådan åsikt.

Någon behöver förklara för människor i Bosnien & Hercegovina att vi kristna måste respektera andra människor, eftersom Jesus Kristus skapade alla människor, men inte att man skall respektera andra religiösa åskådningar som exempelvis Islam.

Läs lite om hur den s k profeten levde och Bukhari haditherna, människor som läser de haditherna, de känner ingen glädje över någon moské som gör comeback på europeisk mark. De finns så många människor, muslimer som har blivit kristna och blivit mördade, på grund utav haditherna i Islam, och Islam i Bosnien & Hercegovina är inte riktig Islam.
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
En av de kändaste moskeerna i Bosnien i en liten stad på gränsen till Serbien återöppnades idag efter att ha sprängts av ortodoxkristna talibaner 1992.

Thousands of people have attended the re-opening of a renowned mosque in Bosnia, almost three decades since its destruction during the 1992-1995 war.

The Aladza Mosque in Foca was targeted at the start of the conflict as part of plans by Serb forces to create an ethnically pure state.

The 16th Century mosque was considered a masterpiece of Ottoman architecture.

https://www.youtube.com/watch?v=X0LjMY6t5-g

Värt att nämna att vid återöppnande av moskeen i Foca var även många kristna präster närvarande, man brukar säga i Bosnien att riktiga troende oavsett religion ofta har respekt för varandras tro.
Man ser ofta i bosniska ilahije även kristna som förstår bosniska (sydslaviska) kommentera positivt.

https://www.youtube.com/watch?v=I00PkxkSkkk

Senast redigerad av Messial 2019-05-05 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in