Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
"Djävligt intressant", du. Tycker du själv att du hade en poäng med ditt skryt? I sak alltså.
Jodå. Du är en dryg typ och konflikt är vad du är ute efter. Känsligt det här för dig att olika folk har olika genetik bakom sig. Det spelar ingen roll om det stör dig. Det ändrar ingenting i sak om du är stött eller ej.
Vad betyder genetik för dig? Vad är genetik? Du kallar mig en "dryg typ" när jag försöker bemöta dig med vänlighet, det är ingenting som stör mig. Men du talar om genetik som om du vore en auktoritet, därför undrar jag om du kan förse mig med källor som ökar min förståelse för för hur folk och genetik hänger ihop. Känner du till begreppet epigenetik? Hur gener kan av/på-aktiveras utifrån miljö? Jag förstår inte varför du uppfattar det faktum att jag har två vänner som gör sina PHDs inom området som skryt. Jag kommer från Lund ursprungligen, och har varit tidigare aktiv vid universitet. Lund är en plats som är extremt långt fram i sin forskning i vissa områden (främst biologi och byggnadsteknik). Min ena vän gör sin PHD vid BMC (biomedicinskt center i Lund, jag har fått besöka hennes labb), den andra vid Uppsala universitet. Själv är jag enbart, och enbart, en lekman på sin höjd, därför frågar jag dig om du har något bra material jag kan ta del av. Istället beter du dig barnsligt.
https://www.youtube.com/watch?v=NNnIGh9g6fA&list=PL150326949691B199
Det här är min favoritföreläsningsserie på Youtube, från en av mina förebilder, Robert Sapolsky. Hans bok "behave" är fantastisk, och används vid hans introduktionskurs vid Stanford (varifrån föreläsningarna ovan kommer). 25 delar i snitt 1-2 timmar. Helt fantastiska, och eftersom de är från en introduktionskurs, så är det gjort för lekmän som mig (och som jag antar du också är). Om du tittar en lektion i veckan, kommer du efter mindre än 6 månader att förstå mer om vår biologi och genetik, och hur dessa samspelar med våra kultur, våra medmänniskor i form av beteenden, attityder osv, än väldigt många personer i Sverige.
https://www.goodreads.com/book/show/31170723-behave
Här kan du läsa om hans bok som jag fann fascinerande; lärde mig mycket nytt om biologi, neurologi, genetik, miljö osv.
Jämfört med Robert Sapolsky kan jag absolut ingenting om ämnet, överhuvudtaget, trots att jag förmodligen studerat de ämnen han tar upp till en mycket högre grad än en genomsnittlig person i Sverige (eftersom jag har ett intresse, och idag finns allt att hämta nästan gratis genom olika källor).
Du uppfattar mig som en dryg typ som är ute efter konflikt, men jag känner snarare att jag vill förstå de komplexa sammanhang som utgör vår natur, vår biologi, vår kultur och vår civilisation. Och det vill du garanterat också. Jag förstår inte varför folk älskar konflikt, om vi hade möts i verkligen livet, tror jag du hade blivit överraskad hur bra vi hade kommit överens. Ha de fint.