Citat:
Ursprungligen postat av
Utspilld
Nja, skulle jag inte riktigt hålla med om. En viss förmåga till empati skapar samhörighet och är en av grundpelarna till att vi människor (ej endast vita) fungerar som "flockdjur" och kan upprätthålla gemenskap och civilisationer. Jag är t.ex. för tillfället bosatt i Latinamerika och empati finns det gott om här kan jag säga, både gentemot människor och natur (om man bortser från problemområdena med trasiga, fattiga människor i slummens karteller osv).
Ens miljö och kortsiktiga genetiska arv tror jag är vad som avgör hur empatiskt ett folkslag blir.
T.ex. MENA-regionen har under tusentals år präglats av krig, brutala religiösa levnadssätt och andra oroligheter. Detta har lämnat spår hos dessa folkgrupper både genetiskt och kulturellt. De har utifrån sin miljö evolverats till att bli mer råa/lägre empati som rena överlevnadsmekanismer, människovärdet är inte lika stort som t.ex. här.
Vi har nyligen haft världskrig m.m. även här i väst men det har i jämförelse varit under korta perioder, och har heller inte präglat civilbefolkningen på samma sätt under lika lång tid. I MENA har även civila levt under mycket råare förhållanden under lång tid.
Vita soldater med brutala erfarenheter inom strid får nog även de sin empati urholkad rätt fort efter att ha sett och deltagit i tillräckligt mycket hemskheter. Några generationer av civilbefolkning som får leva under liknande råa förhållanden kommer nog resultera i att avkomman så småningom genetiskt ärver detta och anpassas därefter, oavsett ras.
Tror inte direkt empatin flödade här i väst heller förr i tiden när folk generellt levde under liknande svårigheter (folk halshöggs till höger och vänster, korsfästes och brändes på bål medan folk stod och buade och hejade på, för att dra ett exempel).
Är du medveten om att latinamerikaner till stor del eller helt och hållet (t.e.x argentinare) är europeisk-ättade?
Ens "miljö" är ett uttryck för folkets rasliga karaktär, lynne och förmåga till civilisationsskapande. Att Afrika är för djävligt beror helt och hållet på afrikaner dvs. De vita holländska boerna fick däremot sin del av Afrika att blomstra, hur kommer det sig? Hm...
Du kan inte jämföra våra soldater med andra folks civila och dra någon slutsats av det. De tillhör krigarkastet och ska vara så brutala och råa som det är möjligt.
Det stämmer men vi är trots det bra mycket mer empatiska i jämförelse med andra raser/folkslag, även under häxprocesserna och liknande företeelser. Det är ingenting mot barbarismen som föregick i mena under den tidsepoken.