2019-04-23, 00:05
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nu börjar det sedvanliga förnekardravlet med straw mans som obligatorie. Det är uppenbart att du är ute efter att provocera. I annat fall visar du samma låga nivå av läsförståelse när du läser inlägg på flashback som du visar prov på när du källhänvisar.

MWP är helt riktigt en term som används. Men för att vara en global förändring likt den vi ser idag behöver den vara även synkron. Om värme exempelvis omfördelas från södra till norra halvklotet ser vi en ökad temperatur på norra och en lägre på södra. Den globala medeltemperaturen kan dock förbli densamma. Om samma sak händer 100 år senare, men omfördelningen sker åt andra hållet, gäller samma sak. Båda halvkloten har då haft förhöjd medeltemperatur utan att den globala behöver ha varierat. Som ett exempel. Det är något du inte tagit i beaktande ännu, synkronicitet. Trots att din bland annat skriver att den inte var global pga att den inte var synkron. Jag kan nog inte hjälpa dig mer. Läs dina källor innan du tror att dina påståenden får stöd av dem, helt enkelt.

Du som menar dig vara intresserad av vetenskap borde inte ha några problem att hitta vetenskaplig litteratur om koldioxidens roll i klimatförändringar. Både historiska och stundande.

Vid det här laget är det rätt troligt, för att inte säga uppenbart att du tagit material från någon blogg, med deras källor, utan att ha läst dom. Och sedan stoltserat med "Mina källor är vetenskapliga".
Och ändå har vi en uppvärmning på fem kontinenter vid samma tid som MWP,
Nej, inte från nån blogg. Jag är inte som du. Som man känner sig själv känner man andra, sägs det.
Citera
2019-04-23, 00:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Och ändå har vi en uppvärmning på fem kontinenter vid samma tid som MWP,

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citat:

Nej, inte från nån blogg. Jag är inte som du. Som man känner sig själv känner man andra, sägs det.
Ja, vi är tydligen på den nivån. Då kontrar jag med: och du menar att du känner mig som du även menar tar sin info från bloggar. Alltså har du fått din info från bloggar, enligt dina egna premisser.

Jag ber vänligen men bestämt att du upphör med sådana här barnsliga retoriska knep.
Citera
2019-04-23, 00:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Ja, vi är tydligen på den nivån. Då kontrar jag med: och du menar att du känner mig som du även menar tar sin info från bloggar. Alltså har du fått din info från bloggar, enligt dina egna premisser.

Jag ber vänligen men bestämt att du upphör med sådana här barnsliga retoriska knep.
Jag vet inte riktigt vad ditt problem är med gamla talesätt. Jag påstår helt enkelt att du antar saker om mig eftersom du baserar det på hur DU skulle agera. Det är ganska vanligt.

Nivån vi befinner oss på är att jag har lagt fram sex olika artiklar som samtliga visar på uppvärmning under MWP på lokala platser. Dessa lokala platser är fördelade på fem olika kontinenter. Vi ser alltså en synkron uppvärmning på fem kontinenter, som sammanfaller med MWP.

Att en av dessa artiklar menar att deras lokala undersökningar inte är ett bevis på någon synkron uppvärmning är inte konstigt. De har ju gjort en lokal undersökning.

Jag vet att du förstår detta resonemang och att du faktiskt vet att jag har rätt här, eftersom jag har bevisat det med säkra källor. Men din ideologi gör dig oförmögen att erkänna detta. Det är inte konstigt. Du är ett flockdjur och som sådant trivs du bäst när du får tycka lika som ledarskribenterna och Greta - den förståndshandikappade ledaren. Det är okej.

Med detta lämnar jag diskussionen om MWP. Den inleddes med att en användare påstod att det inte fanns någon uppvärmning under WMP. Jag har visar att det fanns uppvärmning på mellan 2 - 4 grader på fem olika kontinenter. Jag nöjer mig med det och låter trådens läsare avgöra vem som bevisat vad. Om du upplever att du härmed avgår med nån sorts "seger" skiter jag i. Du vann på utmattning. Ditt tjatande och upprepning av samma fråga i kombination med din ideologiska ovilja att förstå mina självklara svar, gjorde att jag tröttnade på att tjafsa. Det finns viktigare saker att göra i denna tråd än att informera om MWP.

Nu är det tillbaks till det fenomen att jorden bara värmts upp 0,8 grader trots en ökning av CO2 på 80% - en ganska stark indikation på att det absolut INTE är CO2 som är den drivande faktorn bakom växthuseffekten. Andra faktorer är uppenbarligen viktigare - långt viktigare. Jag sätter mina slantar på vattenånga, solaktivitet, atmosfärstryck.
Senast redigerad av Japhy 2019-04-23 kl. 00:36.
Citera
2019-04-23, 02:26
Medlem
MDrives avatar
https://lithub.com/its-not-coming-its-here-bill-mckibben-on-our-new-climate-reality/
En lite lång artikel som summerar en ny bok om klimatförändringar, "Falter". Tog upp en del saker jag inte kände till, och många exempel på hur vårt varmare klimat redan nu tänjer på gränserna för vad vi klarar av.
Citera
2019-04-23, 02:30
Medlem
MDrives avatar
Vill bara påpeka att Japhy bara dök upp tråden för att jag citerade honom i en annan.
Det började såhär:
Citat:
(Jag) Okej, många påståenden som är direkt vetenskapsfientliga. Vart har du fått för dig dessa saker? För det var då inte i fysiklektionerna på högstadiet. Arktis kan t.ex. bli isfritt inom 10 år. https://www.youtube.com/watch?v=qo3cznpfIpA
Vi människor har definitivt inte haft högre temperaturer förut. Vart har du lärt dig det? Utomhusluften har idag den högsta koncentrationen CO2 någon människa någonsin har andats.
Högre temperaturer = befolka öknar?
Citat:
(Japhy)
Nej då. Arktis kan inte bli isfritt eftersom temperaturen ligger under noll större delen av året. Då sker en tillväxt. Just nu är det exempelvis mellan minus 15 och minus 20 grader vid arktis. Antarktis är betydligt kallare. Det kommer fortsätta vara kyligt även om tio år.

Vi människor har definitivt haft högre temperaturer än nu. Det kan du läsa om här:
Citat:
(Japhy)The Medieval Warm Period (900 A.D. to 1300 A.D.)

The Medieval Warm Period (MWP) was a time of warm climate from about 900 A.D. to 1300 A.D. when global temperatures were apparently somewhat warmer than at present. Its effects were evident in Europe where grain crops flourished, alpine tree lines rose, many new cities arose, and the population more than doubled. The Vikings took advantage of the climatic amelioration to colonize Greenland, and wine grapes were grown as far north as England where growing grapes is now not feasible and about 500 km north of present vineyards in France and Germany.
Citat:
(Japhy)https://www.sciencedirect.com/topics...al-warm-period
Då var det c:a 1 grad varmare än nu. Tycker det låter ganska bra, jag. Mer grödor, ökad befolkning, nya städer och allt.
Citera
2019-04-23, 07:02
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad ditt problem är med gamla talesätt. Jag påstår helt enkelt att du antar saker om mig eftersom du baserar det på hur DU skulle agera. Det är ganska vanligt.

Nivån vi befinner oss på är att jag har lagt fram sex olika artiklar som samtliga visar på uppvärmning under MWP på lokala platser. Dessa lokala platser är fördelade på fem olika kontinenter. Vi ser alltså en synkron uppvärmning på fem kontinenter, som sammanfaller med MWP.

Att en av dessa artiklar menar att deras lokala undersökningar inte är ett bevis på någon synkron uppvärmning är inte konstigt. De har ju gjort en lokal undersökning.

Jag vet att du förstår detta resonemang och att du faktiskt vet att jag har rätt här, eftersom jag har bevisat det med säkra källor. Men din ideologi gör dig oförmögen att erkänna detta. Det är inte konstigt. Du är ett flockdjur och som sådant trivs du bäst när du får tycka lika som ledarskribenterna och Greta - den förståndshandikappade ledaren. Det är okej.

Med detta lämnar jag diskussionen om MWP. Den inleddes med att en användare påstod att det inte fanns någon uppvärmning under WMP. Jag har visar att det fanns uppvärmning på mellan 2 - 4 grader på fem olika kontinenter. Jag nöjer mig med det och låter trådens läsare avgöra vem som bevisat vad. Om du upplever att du härmed avgår med nån sorts "seger" skiter jag i. Du vann på utmattning. Ditt tjatande och upprepning av samma fråga i kombination med din ideologiska ovilja att förstå mina självklara svar, gjorde att jag tröttnade på att tjafsa. Det finns viktigare saker att göra i denna tråd än att informera om MWP.

Nu är det tillbaks till det fenomen att jorden bara värmts upp 0,8 grader trots en ökning av CO2 på 80% - en ganska stark indikation på att det absolut INTE är CO2 som är den drivande faktorn bakom växthuseffekten. Andra faktorer är uppenbarligen viktigare - långt viktigare. Jag sätter mina slantar på vattenånga, solaktivitet, atmosfärstryck.
Din källa säger att det ej var synktont, återigen.
Citera
2019-04-23, 07:38
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Din källa säger att det ej var synktont, återigen.
"Din källa" är singularis. Jag presenterade sex källor som tydligt visar på att det ägde rum på fem kontinenter samtidigt. Men visst, fem kontinenter kanske inte räknas som synkront.
Senast redigerad av Japhy 2019-04-23 kl. 07:41.
Citera
2019-04-23, 08:25
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
"Din källa" är singularis. Jag presenterade sex källor som tydligt visar på att det ägde rum på fem kontinenter samtidigt. Men visst, fem kontinenter kanske inte räknas som synkront.
Och denna källa motsade dig direkt. Ändå verkar du övertygad. Angående dina andra källor har jag inget att tillägga till Xenonens svar.
Citera
2019-04-23, 11:22
Medlem
humanlifes avatar
Forskarna är överraskade:

Grönland smälter fortare än väntat

Grönlands isar smälter snabbare än forskarna befarat, enligt en ny studie.
Forskarna fann att isen smälter sex gånger så snabbt i dag jämfört med 1980. Smältningen av enkom Grönlands glaciärer har bidragit till att havsnivån stigit med 13,7 millimeter sedan 1972.

-När du tittar på utvecklingen över flera årtionden är det bäst att sitta ner innan du tittar på resultaten, för det är ganska läskigt att se hur fort det går, säger Eric Rignot, en av forskarna.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/gronland-smalter-fortare-an-vantat

Smältande isar påverkar klimatet på många sätt, det handlar inte "bara" om att havsnivån höjs.

Forskare larmar: Klimatkaos närmare än väntat

Jorden är varmare än vad som någonsin uppmätts – och smältande glaciärer kan orsaka klimatkaos snabbare än vi räknat med.

Det varnar forskare för i flera nya larmrapporter om klimatet.
De fyra senaste åren har varit de varmaste på jorden sedan mätningarna började 1850, konstaterar Världsmeteorologiska organisationen (WMO).

”De 20 varmaste åren som uppmätts har varit under de senaste 22 åren. Temperaturhöjningarna de senaste fyra åren har varit exceptionell, både på land och i haven”, säger WMO:s generalsekretare Petteri Taalas i ett pressmeddelande.

https://www.nyteknik.se/miljo/forskare-larmar-klimatkaos-narmare-an-vantat-6947211
Senast redigerad av humanlife 2019-04-23 kl. 11:30.
Citera
2019-04-23, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

För den som vill ha lite mer kött på benen:
https://www.sciencealert.com/greenland-s-accelerating-ice-loss-is-worrisome-to-scientists

I maj skall dessutom första data från GRACE-FO som ger en mer direkt mätning av massbalansen publiceras så då får vi bättre bild av hur bra sådana här modeller är.
Citera
2019-04-23, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Grönlands isar smälter snabbare än forskarna befarat, enligt en ny studie.
Forskarna fann att isen smälter sex gånger så snabbt i dag jämfört med 1980. Smältningen av enkom Grönlands glaciärer har bidragit till att havsnivån stigit med 13,7 millimeter sedan 1972.

-När du tittar på utvecklingen över flera årtionden är det bäst att sitta ner innan du tittar på resultaten, för det är ganska läskigt att se hur fort det går, säger Eric Rignot, en av forskarna.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/gronland-smalter-fortare-an-vantat

Smältande isar påverkar klimatet på många sätt, det handlar inte "bara" om att havsnivån höjs.

Forskare larmar: Klimatkaos närmare än väntat

Jorden är varmare än vad som någonsin uppmätts – och smältande glaciärer kan orsaka klimatkaos snabbare än vi räknat med.

Det varnar forskare för i flera nya larmrapporter om klimatet.
De fyra senaste åren har varit de varmaste på jorden sedan mätningarna började 1850, konstaterar Världsmeteorologiska organisationen (WMO).

”De 20 varmaste åren som uppmätts har varit under de senaste 22 åren. Temperaturhöjningarna de senaste fyra åren har varit exceptionell, både på land och i haven”, säger WMO:s generalsekretare Petteri Taalas i ett pressmeddelande.

https://www.nyteknik.se/miljo/forskare-larmar-klimatkaos-narmare-an-vantat-6947211

Detta har väl "forskare" tjatat om i decennier? Al Gore någon?

Nej, detta är inget man ska ta på allvar.
Citera
2019-04-23, 16:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Detta har väl "forskare" tjatat om i decennier? Al Gore någon?

Nej, detta är inget man ska ta på allvar.
Om det man blundar för inte försvinner, så kan det ju vara på allvar. I synnerhet när det har pågått i decennier. Jag råder dig att läsa istället för att vifta bort forskarnas fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in