2019-04-23, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, jag kanske lider av någonting Asperger-liknande? Har aldrig tänkt på det förut, men kanske det är därför som jag fortsätter att haka upp mig och ställa frågor gång på gång?

Än en gång: vi har ytterst litet information men gott om trådsanningar.

Vi har absolut ingen aning om vad som sades i de femtiotal förhören! "Allt fokus på de sjuka barnen" behöver ju inte nödvändigtvis betyda att familjen jobbade på att hitta ett sätt att leva med sjukdomen (uppenbarligen inte).

Det är möjligt att föräldrarna själva uppfattade att de gjorde "allt" och att de gjorde rätt saker. Men tydligen lyckades de inte komma fram till någon form av acceptans och anpassning utifrån familjesituationen, för i så fall skulle de hittat en annan lösning än den de valde.

Jag själv behöver inte veta fler detaljer om familjen. Men om någon - utifrån Bjärredfallet - ska kunna utveckla kunskaper om förebyggande och insatser för familjer i kris, så lär man behöva mer vetskap om vad som hände och hur.

Nu har jag ingen aning om du lider av någon sjukdom eller har några andra tillkortakommanden — det kan du bara själv svara på — men om du på snart ett och ett halvt år inte lyckats få en bild av föreliggande fall och dra några förebyggande slutsatser som skulle kunna användas för riskgrupper i framtiden, så lär du inte göra det de närmaste åren heller. Du kanske istället får glädja dig åt att det finns de som har lyckats med det och vara glad över att du säkert är bra på andra saker här i livet.
Citera
2019-04-23, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag håller helt med dig! Dessutom kanske man också ska prata med barnen själva. Hur mår du? Känner du glädje? Känns det mörkt? (På vilket sätt?) (Agnes kände sig "bored". Frågade/pratade någon utifrån med henne om det?) Hur har ni det i familjen? Märker du någon förändring i din familj? Hur upplever du att dina föräldrar mår? Osv. Då belyses även den sidan - barnens. Kanske kan den sammansatta bilden då bli mer hel? Kanske kan ett barns berättelse ge vägledning, när man anar - eller kanske t o m känner till/vet - att en familj befinner sig i en kris-/kaosartad situation

Inget barn ska behöva berövas på sitt liv, oavsett om detta sker i familjen eller utom den.

Bra frågor att ställa till barnen som tillsammans med frågor till de vuxna både kan ge vägledning om hur man kan stödja familjen samt fungera som riskbedömning. Detta görs i viss mån redan idag, men tyvärr inte i den utsträckning som behövs och inte inom alla vårdande verksamheter.
Citera
2019-04-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har fel, enligt dom protokoll som refererats i tidningarna så var pappan ensam på dom två som handlade om A. Båda föräldrarna var med på två möten om M. Sen måste det så klart varit fler möten under årens lopp.

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/

Familjen har aldrig ansökt om stöd! Det hade varit som att ansöka om mera ”insyn”.

Hemundervisningen räckte och blev över. Den verkar varit som handen i handsken.

Undrar vad som egentligen utlöste tragedin.
Citera
2019-04-23, 09:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, jag kanske lider av någonting Asperger-liknande? Har aldrig tänkt på det förut, men kanske det är därför som jag fortsätter att haka upp mig och ställa frågor gång på gång?

Än en gång: vi har ytterst litet information men gott om trådsanningar.
Vad du har har jag inte en susning om - men det är rakt inte att se sammanhang och helhet och det gäller inte bara dig.

JAG SKRIVER INTE ETT ORD UR TRÅDEN.
Citat:
Vi har absolut ingen aning om vad som sades i de femtiotal förhören! "Allt fokus på de sjuka barnen" behöver ju inte nödvändigtvis betyda att familjen jobbade på att hitta ett sätt att leva med sjukdomen (uppenbarligen inte).

Det är väl för fan det de inte gjort och hamnat i kris!

Vad gör en förundersökning?
Samlar fakta.
Kring familjen.¨
Dubbelkontrollerar det som påstås. Om det så är förhör vid åtal eller brev som stendöda.

"för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen."

Sen sker då en presentation av den sammantagna bilden.

Den bilden som växt fram är:
- Hårt ansatta.
- Allt fokus på sina sjuka barn.
- Djup kris enligt rektorn.

Sen vet vi att detta pågått sen innan 2015. Det är länge med andra ord.

- de har rest flera ggr till Tyskland med Agnes för behandling (uppgift MEDIA via bekant).

Exakt allt detta har hög risk att leda till utbrändhet och utmattning. KRIS.
Utmattning i sig kan leda till psykisk ohälsa.
Citat:
Det är möjligt att föräldrarna själva uppfattade att de gjorde "allt" och att de gjorde rätt saker. Men tydligen lyckades de inte komma fram till någon form av acceptans och anpassning utifrån familjesituationen, för i så fall skulle de hittat en annan lösning än den de valde.
JA, det är exakt vad det handlar om.

1) varenda utbränd person tror att det går bra, att de gör rätt. Det är inte så farligt:
Sen sitter de där och bläddrar på underläppen. Det är givetvis brist på insikt så får folk att ränna rätt i väggen.

2) Överfokuserar på jobb eller sjuka barn - eller både ock.

3) Gratulerar, utförsbacken har påbörjats - symtomen har nonchalerats.

4) Ber inte om hjälp - symtomen blir värre.
Citat:
Jag själv behöver inte veta fler detaljer om familjen. Men om någon - utifrån Bjärredfallet - ska kunna utveckla kunskaper om förebyggande och insatser för familjer i kris, så lär man behöva mer vetskap om vad som hände och hur.
Jasså du. Det går finfint att utgå från fallet och parallellt utveckla förebyggande insatser. Eller förkovra sig öht om nån har lust. Kunskap är knappast fördummande. Spekulation är däremot.

För det första behöver nån öppna befintlig forskning överhuvudtaget och ta del av material.
Ska det däremot ingå i forskningsstudier behövs annat tillträde.
Några axplock utifrån Bjärred:
- Sjuka barn som grundorsak
- Kris, mångårig överbelastning
- Välfungerande föräldrar, sedvanliga riskfaktorer saknas.

Vidare studier:
- bristande copingstrategier, sårbarhetsfaktorer ✔
- personlighetstyper filicide/familicide ✔
- typologi ✔
- varningstecken ✔
- fallstudier ✔
- psykopatologi ✔
- ledande forskning suicid ✔
- självmordspakt ✔
- ledande forskning filicide/familicide ✔
- paternal f-s ✔
- maternal f-s ✔
- manligt vs kvinnligt beteende gällande förövare ✔
- självmordsbrev
- kris

Nu är det den föregående krisen i Bjärred som är dags att fundera kring:
Citat:
Mental overload’ is described as a motive by Putkonen et al. (2011), whose research in Austria and Finland is outlined below. The term ‘mental overload’ is used to describe ‘mental exhaustion, or problem-override in the offender’s mind, a state of hopelessness, despair, or failure’ (2011:321).

Mental overload was found to have been reported in almost 40 per cent of filicides (Putkonen et al. 2011).
The term ‘mental overload’ resonates with other studies that report despair, desperation, a sense of failure and an inability to cope in filicide perpetrators.
https://www.dvrcv.org.au/sites/default/files/%E2%80%98Just%20Say%20Goodbye%E2%80%99%20(January% 202013%20online%20edition).pdf
För att studier kring män har en viss personlighetstyp som påminner om O och situationen i Bjärred:
Citat:
These seemingly civil and often reputable men are frequently quiet, subdued, respectable, upstanding citizens who killed because their lives were spinning out of control."
Senast redigerad av develi 2019-04-23 kl. 10:27.
Citera
2019-04-23, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Enda sättet att kunna diskutera prevention i detta eller snarlika fall - är om man överhuvudtaget får en klarare bild av vad som hänt.

Själva den uppgivna orsaken om ME i avskeds/förklaringsbrevet är fullständigt maskad - varför?

Varför uppger man inte samtidigt att polisens återgivna skäl till morden - ME diagnos hos barn - inte har någon nattsvart jättedålig prognos? Som någon notis längst ner som man brukar göra efter artiklar om suicid.

Det har inte uppgetts någon förklaring till varför Hannas senast sedd i livet datum inte stämmer överens med när testamentets bevittnades. Varför?

Någon utlösande faktor, trigger, har polisen inte hittat - men finns naturligtvis.
Depression? Psykos? Separation? Hämnd? Fruktan? Avslöjande?

Varför är det så svårt att redovisa mer fakta? Vill man skydda något - vård, skola, kommunen, någon sekt eller lobby? Dålig utredning?

Det är naturligtvis fullkomligt omöjligt att ens nämna funderingar kring prevention om man inte vet vad det är som egentligen ligger bakom. Hur ska man förebygga något man inte känner till?

Den här händelsen är unik, inget stämmer med gängse teorier, forskning eller erfarenheter.
Som fallet presenterats av polisen har något liknande tidigare aldrig hänt.
För denna unika beskrivning räcker helt enkelt inte polisens uppgivna ”bevis” ; det är för tunt. Definitivt alldeles för tunt för att börja spekulera kring ”prevention”.

Ja, varför är det så svårt för polisen att redovisa mera fakta? Det är ju inget lagbrott.

Man kan säkert vara mån om att skydda kommunens anseende. Det vilar lite inavel över Lomma-Bjärre-Lund-triangeln. Lomma polischefs dotter vaktar de mördade barnen, polischefens fru arbetar på det mördade barnets skola, mördarens chef bor ett par hundra meter bort från honom, den mördade Dalby-mamman arbetade nära mördaren i Bjärred. Det finns säkert fler korskopplingar. Kommunen anlitar dessutom scientologer och exakt vilka de var eller är vet vi inte.
Citera
2019-04-23, 10:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag håller helt med dig! Dessutom kanske man också ska prata med barnen själva. Hur mår du? Känner du glädje? Känns det mörkt? (På vilket sätt?) (Agnes kände sig "bored". Frågade/pratade någon utifrån med henne om det?) Hur har ni det i familjen? Märker du någon förändring i din familj? Hur upplever du att dina föräldrar mår? Osv. Då belyses även den sidan - barnens. Kanske kan den sammansatta bilden då bli mer hel? Kanske kan ett barns berättelse ge vägledning, när man anar - eller kanske t o m känner till/vet - att en familj befinner sig i en kris-/kaosartad situation

Inget barn ska behöva berövas på sitt liv, oavsett om detta sker i familjen eller utom den.
Vem är "man" och "någon"?
Det du skriver om är djupa frågor - som kräver att kunna hantera svaren.
Sätter man i nycklar vet man aldrig vad som kommer - det kräver både, tid, rätt forum och kunskap (det professionella samtalet).
Däremot ska barnet givetvis tillfrågas hur det mår.
Det är av största vikt att förmedla att det finns ett behov men då krävs det att det kommer till uttryck eller det finns signaler.
Agnes introducerades gällande en ny kurator enligt media. I annat fall är skolsköterska ett lämpligt forum.

Det största problemet med Bjärred var nog snarare att de curlade barnen och spelade rollspel även för dem. Inte ovanligt vid familicide när det handlar om pseudoaltruism.

Föräldern har kraschat ekonomiskt men vräker över barnet leksaker. Barnet fattar ingenting - för inställningen är att de ska ha ett superliv tills de dör. Samma skedde vid gemensamt familicide USA - flickorna hade allt, studentbalsfest vid poolen. Happiness, joy!
Ingen fattade nåt när hela familjen dog.

Pseudoaltruism och att upprätthålla fasader är bland det mest märkliga jag läst om - ju mer jag läser.
Senast redigerad av develi 2019-04-23 kl. 10:21.
Citera
2019-04-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Familjen har aldrig ansökt om stöd! Det hade varit som att ansöka om mera ”insyn”.

Hemundervisningen räckte och blev över. Den verkar varit som handen i handsken.

Undrar vad som egentligen utlöste tragedin.
Varför citerar du mitt inlägg om möten med skolan med dina osammanhängande meningar?
Citera
2019-04-23, 11:57
Medlem
Citat:
Varför citerar du mitt inlägg om möten med skolan med dina osammanhängande meningar?

Du länkade en artikel. Minns du? Lomma kommuns anteckningar...

Dessa föräldrar hade aldrig begärt något annat stöd än hemundervisning. Mera stöd hade inneburit mera insyn.

Polisen säger att flickornas sjukdom har tagit föräldrarnas fokus. Det kan ju inte stämma.

Vas utlöste egentligen denna tragedi?
Citera
2019-04-23, 13:30
Medlem
Citat:
Du länkade en artikel. Minns du? Lomma kommuns anteckningar...

Dessa föräldrar hade aldrig begärt något annat stöd än hemundervisning. Mera stöd hade inneburit mera insyn.

Polisen säger att flickornas sjukdom har tagit föräldrarnas fokus. Det kan ju inte stämma.

Vas utlöste egentligen denna tragedi?
Rubriken till artikeln är:

"Familjens möten med skolan ska analyseras"

Varför i hela världen tror du att det skulle stå i den artikeln om dom hade begärt annat stöd än hemundervisning?

jag förstår faktiskt inte din logik.....eller brist på logik rättare sagt.
Citera
2019-04-23, 13:45
Medlem
Citat:
Rubriken till artikeln är:

"Familjens möten med skolan ska analyseras"

Varför i hela världen tror du att det skulle stå i den artikeln om dom hade begärt annat stöd än hemundervisning?

jag förstår faktiskt inte din logik.....eller brist på logik rättare sagt.

Sätt dig ner. Ta av dig mössan. Läs artikeln.

”Socialförvaltningen i Lomma kommun har inte haft någon anledning att ingripa, enligt henne, eftersom ingen orosanmälan gjorts om familjen. Familjen har inte heller gjort någon ansökan om stöd.”

Vi vet inte ens om möter med den nya kuratorn blev av för Agnes eller om hon var trött den dagen. Kommunen och skolan har granskat sig själva och tycker allt var bra. Finns det någon som sett den utredningen?

Inga sjuka barn som förhindrade att föräldrarna arbetade heltid och att Oskar drev en lönsam firma vid sidan och ansökte om befordran till professor.

Vad tror du utlöste tragedin i Bjärred?
Citera
2019-04-23, 14:43
Medlem
Citat:
Sätt dig ner. Ta av dig mössan. Läs artikeln.

”Socialförvaltningen i Lomma kommun har inte haft någon anledning att ingripa, enligt henne, eftersom ingen orosanmälan gjorts om familjen. Familjen har inte heller gjort någon ansökan om stöd.”

Vi vet inte ens om möter med den nya kuratorn blev av för Agnes eller om hon var trött den dagen. Kommunen och skolan har granskat sig själva och tycker allt var bra. Finns det någon som sett den utredningen?

Inga sjuka barn som förhindrade att föräldrarna arbetade heltid och att Oskar drev en lönsam firma vid sidan och ansökte om befordran till professor.

Vad tror du utlöste tragedin i Bjärred?
Jag tror inte att något "utlöste" tragedin, den var ett resultat av längre tids planering av två föräldrar som inte klarade av det liv som dom fick. Dom hade förväntat sig ett liv och klarade inte av att anpassa sig och hantera det liv med motgångar som dom gavs. Ta av dig mössan du, för du verkar överhettad.

Citat:
I Stefan Svenssons uppdrag ingår också att försöka slå fast vem som dödat vem, varför och hur.
– Vi går inte in på vem som gjort vad, säger han.
Han uppger att polisens utredning visar att ingen hade sett tecken som hade kunnat förhindra föräldrarnas beslut.
– Vi har inte sett någon utlösande faktor, säger Stefan Svensson.
Lärare som gav barnen hemundervisning har i förhör inte berättat eller beskrivit något som de uppfattade som onormalt hos familjen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-planerade-doda-barnen-i-manader/
Citera
2019-04-23, 15:10
Medlem
Citat:
Jag tror inte att något "utlöste" tragedin, den var ett resultat av längre tids planering av två föräldrar som inte klarade av det liv som dom fick. Dom hade förväntat sig ett liv och klarade inte av att anpassa sig och hantera det liv med motgångar som dom gavs. Ta av dig mössan du, för du verkar överhettad.

https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-planerade-doda-barnen-i-manader/

Inte begära hjälp för flickorna under flera år? Det är ju sjukt när man arbetar mer än halvtid själv och anklagar flickorna för att man måste begå självmord.

Du resonerar ologiskt och får tro vad du vill men innehållet i brevet kan ingen tro på. Motgången skulle kunna vara att den där befordran inte gick i lås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in