Citat:
Ja, jag kanske lider av någonting Asperger-liknande? Har aldrig tänkt på det förut, men kanske det är därför som jag fortsätter att haka upp mig och ställa frågor gång på gång?
Än en gång: vi har ytterst litet information men gott om trådsanningar.
Vi har absolut ingen aning om vad som sades i de femtiotal förhören! "Allt fokus på de sjuka barnen" behöver ju inte nödvändigtvis betyda att familjen jobbade på att hitta ett sätt att leva med sjukdomen (uppenbarligen inte).
Det är möjligt att föräldrarna själva uppfattade att de gjorde "allt" och att de gjorde rätt saker. Men tydligen lyckades de inte komma fram till någon form av acceptans och anpassning utifrån familjesituationen, för i så fall skulle de hittat en annan lösning än den de valde.
Jag själv behöver inte veta fler detaljer om familjen. Men om någon - utifrån Bjärredfallet - ska kunna utveckla kunskaper om förebyggande och insatser för familjer i kris, så lär man behöva mer vetskap om vad som hände och hur.
Än en gång: vi har ytterst litet information men gott om trådsanningar.
Vi har absolut ingen aning om vad som sades i de femtiotal förhören! "Allt fokus på de sjuka barnen" behöver ju inte nödvändigtvis betyda att familjen jobbade på att hitta ett sätt att leva med sjukdomen (uppenbarligen inte).
Det är möjligt att föräldrarna själva uppfattade att de gjorde "allt" och att de gjorde rätt saker. Men tydligen lyckades de inte komma fram till någon form av acceptans och anpassning utifrån familjesituationen, för i så fall skulle de hittat en annan lösning än den de valde.
Jag själv behöver inte veta fler detaljer om familjen. Men om någon - utifrån Bjärredfallet - ska kunna utveckla kunskaper om förebyggande och insatser för familjer i kris, så lär man behöva mer vetskap om vad som hände och hur.
Nu har jag ingen aning om du lider av någon sjukdom eller har några andra tillkortakommanden — det kan du bara själv svara på — men om du på snart ett och ett halvt år inte lyckats få en bild av föreliggande fall och dra några förebyggande slutsatser som skulle kunna användas för riskgrupper i framtiden, så lär du inte göra det de närmaste åren heller. Du kanske istället får glädja dig åt att det finns de som har lyckats med det och vara glad över att du säkert är bra på andra saker här i livet.