Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Klarar du verkligen inte av att se en sammantagen bild via allt som förmedlats?
Den här delen förvånar mig ärligt talat - det är nåt slags asperger över resonemanget.
Nej, jag sätter inte diagnos - jag skriver om ett repetitivt resonemang som påminner om att stå och glo på en pusselbit och inte se hela bilden.
Det är samma infantila brist på förståelse för den kris som förelöper och samma brist på inlevelse vad pseudoaltruism innebär.
Samma malande: Jag förstår inte. Det är nåt som skaver. Jag får inte ihop det.
Förundersökningen grundar sig på ett 50-tal förhör. Det ÄR INTE enbart en presentation utifrån föräldrarna:
"Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen."
Allt fokus på sjuka barn. Vad kan det innebära? Att de suttit och tittat på dem?
Sen finns då mediauppgift från bekant att de sökt behandling med ljus och lykta. Varit flera ggr till Tyskland. Vad kan det innebära? Ett oenangemang gällande sjukt barn? Köpa öl?
Hårt ansatta. Oro för sjukt barn beskrivs via O:s chef:
"– Kanske var han lite mer plågad och ledsen över flickornas situation än vanligt. Han återkom till hur jobbigt det var flera gånger."
Kollegor beskriver att han var sorgsen när hemsituation kom på tal:
"we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."
Sen beskriver en kollega att hans enda svaghet var att han ställde in evenemang - pga sjukt barn dvs han:
"prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat"
Vad betyder det? Bara lust att vabba lite själv?
Ja, jag kanske lider av någonting Asperger-liknande? Har aldrig tänkt på det förut, men kanske det är därför som jag fortsätter att haka upp mig och ställa frågor gång på gång?
Än en gång: vi har ytterst litet information men gott om trådsanningar.
Vi har absolut ingen aning om vad som sades i de femtiotal förhören! "Allt fokus på de sjuka barnen" behöver ju inte nödvändigtvis betyda att familjen jobbade på att hitta ett sätt att leva med sjukdomen (uppenbarligen inte).
Det är möjligt att föräldrarna själva uppfattade att de gjorde "allt" och att de gjorde rätt saker. Men tydligen lyckades de inte komma fram till någon form av acceptans och anpassning utifrån familjesituationen, för i så fall skulle de hittat en annan lösning än den de valde.
Jag själv behöver inte veta fler detaljer om familjen. Men om någon - utifrån Bjärredfallet - ska kunna utveckla kunskaper om förebyggande och insatser för familjer i kris, så lär man behöva mer vetskap om vad som hände och hur.