2019-04-11, 20:29
Medlem
FacultyofMinds avatar
Påbörjade precis Gariepys The Revolutionary Phenotype: the amazing story of how life begins and how it ends. Den verkar lovande. Lite smått ostrukturerad men väldigt intressant.
Citera
2019-04-15, 17:43
Medlem
NoTruces avatar
För tillfället läser jag Noveller av Kjell Askildsen. När han är bra är han riktigt bra, men det är väl svårt att få till en homogenitet när urvalet är ur närmare ett halvsekels produktion. Det kanske inte heller är meningen.
Citera
2019-04-15, 23:58
Bannlyst
Jag läser HeatoN's självbiografi.
Citera
2019-04-18, 11:00
Medlem
Krigshästen och andra kämpar av Paasilinna. Som andra böcker av Arto avlöser den ena dråpliga historian den andra.
Citera
2019-04-18, 11:01
Ready player one samt en bok om tydliggörande pedagogik
Citera
2019-04-19, 11:12
Medlem
sillynamnams avatar
Haggan av Aase Berg.
Vet inte vad jag tycker. Känns lite som att hon poserar. Gillar hennes poesi men det här känns lite "kolla vad grym jag är". Har bara kommit halvvägs, kanske reviderar min uppfattning.
Citera
2019-04-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Haggan av Aase Berg.
Vet inte vad jag tycker. Känns lite som att hon poserar. Gillar hennes poesi men det här känns lite "kolla vad grym jag är". Har bara kommit halvvägs, kanske reviderar min uppfattning.

Hon verkar ha urspårade uppfattningar om äktenskapet. Att vara maka ska enligt henne vara som att bli kidnappad som flickebarn och bli inspärrad och våldförd på i åratal. Nog för att äktenskapet kan vara ett fängelse, men det verkar vara skrik så hörs du över hennes ”feminism”. Har hon själv varit gift? Har hon haft en man överhuvudtaget?

Obs, har inte läst Haggan, eller något annat skönlitterärt av Berg.
Citera
2019-04-19, 12:30
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Hon verkar ha urspårade uppfattningar om äktenskapet. Att vara maka ska enligt henne vara som att bli kidnappad som flickebarn och bli inspärrad och våldförd på i åratal. Nog för att äktenskapet kan vara ett fängelse, men det verkar vara skrik så hörs du över hennes ”feminism”. Har hon själv varit gift? Har hon haft en man överhuvudtaget?

Obs, har inte läst Haggan, eller något annat skönlitterärt av Berg.

Ja hon har varit gift två gånger och nu senast har hon gift sig med mannen som Haggan påstås handla om. Det är bl.a därför svårt ta det på allvar. Natascha Kampusch och hennes kidnappare.. Haggan handlar alltså om en älskarinna som är ihop med en gift man och han vill inte skilja sig. Okay, världens äldsta story.
Men hon angriper frun mer än mannen, och om skvallret jag har hört stämmer (och det tror jag att det gör, har några vänner som pysslar en del med kultur) har hon flyttat ihop och till och med gift sig med mannen, en författare och skribent i SvD. Så Haggan handlar om en kvinna som vill bli gift med en kulturman. Och dissar hans fd fru, som bara är en trist klimakteriekärring. Inte lika cool och bohemisk som Haggan.
Får lite dålig smak i munnen av det men ska försöka läsa klart boken som om det inte fanns förebilder i verkligheten. Den har massor med häftiga oneliners men känns lite konstruerad.
Citera
2019-04-19, 17:57
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ja hon har varit gift två gånger och nu senast har hon gift sig med mannen som Haggan påstås handla om. Det är bl.a därför svårt ta det på allvar. Natascha Kampusch och hennes kidnappare.. Haggan handlar alltså om en älskarinna som är ihop med en gift man och han vill inte skilja sig. Okay, världens äldsta story.
Men hon angriper frun mer än mannen, och om skvallret jag har hört stämmer (och det tror jag att det gör, har några vänner som pysslar en del med kultur) har hon flyttat ihop och till och med gift sig med mannen, en författare och skribent i SvD. Så Haggan handlar om en kvinna som vill bli gift med en kulturman. Och dissar hans fd fru, som bara är en trist klimakteriekärring. Inte lika cool och bohemisk som Haggan.
Får lite dålig smak i munnen av det men ska försöka läsa klart boken som om det inte fanns förebilder i verkligheten. Den har massor med häftiga oneliners men känns lite konstruerad.

Mannen i fråga heter Fredrik Sjöberg.

Citat:
Sedan i somras är han gift med författarkollegan Aase Berg, som liksom sin make excellerar i litteraturkritik.
https://www.svd.se/bortglomd-konstna...r-auktionsfynd

Jag har börjat läsa Haggan. Den verkar vilja imponera på litterära innekretsar i Stockholm, lite för slängigt kaxig för min smak. Och ja, med tanke på att älskarinnan "vann" känns angreppen på frun ("klimakteriekeramikern") obehagliga. Keramiker anses säkert vara töntiga i hippa poetkretsar...

Jag har pausat den och läser Jonas Hassen Khemiris Pappaklausulen. Välskriven om att vantrivas i familjelivet. Når kanske inte riktigt upp till nivån i hans tidigare böcker. Khemiri bör nog variera sig, byta tema osv, för att kunna hålla kvar intresset.
Citera
2019-04-23, 09:58
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag läser även Roberto Bolaños The Return. En novellsamling. Man förundras över hur lätt karln verkar ha haft för att berätta. Vad det än handlar om flyter prosan som ett rinnande vatten.

Jag läste bara halva 2666. Det blev för deprimerande med alla morden, stod inte ut! Men du har rätt i att prosan flöt som ett rinnande vatten, det kändes som en naturkraft. Tack för tipset, ska testa novellsamlingen istället.
Citera
2019-04-23, 12:40
Medlem
cmdQs avatar
Just nu läser jag del två i Serien Torka aldrig tårar och är i extas, den första delen var okej men ganska förutsägbar men den andra delen är något alldeles extra!
Trots att jag inte är gay utan trans så känner jag igen mig otroligt mycket i Rasmus-karaktären.

Om jag skulle ge den första boken 7/10 så är den andra en 9.5/10
Hoppas nästa håller samma kvalitet ❤️
Citera
2019-04-23, 17:28
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Jag läste bara halva 2666. Det blev för deprimerande med alla morden, stod inte ut! Men du har rätt i att prosan flöt som ett rinnande vatten, det kändes som en naturkraft. Tack för tipset, ska testa novellsamlingen istället.

Jag håller med om att sektionen med alla mord blev väldigt ... prövande läsning. Men jag är glad att jag tog mig igenom hela. Ingen skugga på dig, dock!

Hoppas du gillar novellsamlingen!
Senast redigerad av NoTruce 2019-04-23 kl. 17:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in