2019-04-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Tja i min värld är det mer en organisatorisk fråga, hur ska man organisera och finansiera det offentliga.

För att återgå till kommunernas situation ser det ju ut som att kostnaderna för kommunernas åtaganden ökar snabbare än de allmänna intäktsökningarna.

För många kommuner misstänker jag att det beror på en allt högre andel äldre samt kostnader relaterade till invandring.

Så är det nog. Tror, eller vet, att frågan studeras bla på finansdepartementet.
Citera
2019-04-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Bättre bostadspriser och närhet till natur? Beroende på vilken småort som åsyftas kan man ju även pendla till större städer. Tågpendling från Munkedal till GBG tror jag till exempel är rimligt.

Ja det låter som en grej, men hur villiga är de här entreprenörerna att pendla säg en timme i vardera riktning? Retorisk fråga givetvis, eftersom svaret är oerhört subjektivt.

Frågan är kanske mest vad som lockar med exempelvis Stockholm, där jag själv bott hela mitt liv. Vi har många mindre företag, ofta inom den löst definierade "IT-sektorn" (reklambyråer, PR-dito, och så vidare) med ett fåtal anställda, som sitter i lokaler i centrala Stockholm.
Och visst, det får de såklart göra.

Men vad är det som lockar med just Stockholm? Infrastruktur bidrar säkert. Tillgängliga nöjen, valfrihet?
Citera
2019-04-22, 17:58
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vi betalar skatt för att erbjudas en viss standard. Den standarden och kvalitén beskärs. Då ska vi heller inte betala den skatten

Så är det ju. Det är tydligt för en del av oss att vi får mindre och mindre för pengarna. Frågan är hur långt ska det behöva gå innan detta blir tydligt för en större massa = politikerna kan inte förneka problemet längre?

Ja jag anser att det här är kärnan i det hela. Om kommunerna lägger ned äldreboenden och annan service för att öppna upp för arbetslösa migranter så är det ett kontraktsbrott. Normalt brukar ett sådant förfarande leda till böter eller att inbetalningar till försäkringen fryses. Konjunkturer får man räkna med, även solidaritet med utsatta som normalt finns i ett samhälle, men inte att ta av försäkringspengar för att ge till ett stort antal andra utifrån kommande och sedan strunta i ett ge utdelning på insatt kapital
Citera
2019-04-22, 19:11
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ja men va fint, klart nedåtgående trend mina siffror är för 2018 https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17876

Enbart en kommun fick bidrag på under 3k per invånare och år.

Oj från 11/14 till 10/1 på ett år. Om några år går alla kommuner back. Då måste staten stå för alla pengar till utjämningssystemet. Det var skickligt att de kunde dölja detta till efter valet.
Citera
2019-04-22, 19:17
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Landet har fler nationalekonomer. Att Jensevik, pensionerad sådan, tycker annorlunda är bara bra.

Jenseviks fokus på just kommunerna är ovanlig och det är därför han är så intressant.
Citera
2019-04-22, 19:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Oj från 11/14 till 10/1 på ett år. Om några år går alla kommuner back. Då måste staten stå för alla pengar till utjämningssystemet. Det var skickligt att de kunde dölja detta till efter valet.
Hmm, jag ser det snarare som att det är medierna som avsiktligt har underlåtit att rapportera om det.

Tillägg: Patrik Kronqvist ställde frågan i en ledare i Expressen i januari 2017:
Vem ska betala om Sverige blir som Malmö?
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/vem-ska-betala-om-sverige-blir-som-malmo/

Vad tycker Filantrop007?
Senast redigerad av Totius 2019-04-22 kl. 19:31. Anledning: Tillägg
Citera
2019-04-22, 19:48
Medlem
Christopher.s avatar
Sverige är en giftig cocktail med flera dåliga blandningar. En stor andel invandrare som ställer till problem och inte klarar av att stå sin egen kostnad. En gammal befolkning som kostar mycket resurser. En högt belånad befolkning. Ett land med dålig tillväxt och svag valuta. Sjunkande konkurrenskraft inom det akademiska (vi kommer omöjligt kunna konkurrera med kunskap i framtiden).

Vad vi däremot har till fördel är vårt fysiska land, våra skogar, våra älvar och våra gruvor. Dock kommer det inte räcka för att täcka upp vad vi svenskar kallar skälig levnadsstandard. Ryssland har t. ex mer av allt men är relativt fattigt jämfört med Sverige.

Jag skulle dessutom gå så långt att säga att vår kultur är en nackdel också, individualismen som präglar Sverige samt de nya kulturella influenserna gör att korruptionen frodas i landet. En låt gå attityd från spillrorna av rättsväsendet som existerar klarar inte ens att knäppa de fulaste skurkarna på näsan, som ofta är offentligt avlönade inom riksdagen eller inom bankväsendet. Förr eller senare kommer denna kultur spridas ner i det breda folklagret.

Vad kommunerna behöver för att klara sig i framtiden är en ändrad kommunal lagstiftning, men med detta kommer det Sverige vi vant oss vid för alltid upphöra. Jag skulle dock säga att det redan är ett faktum, det svenska folkhemmet är för mig redan dött.

Det finns två vägar kommunerna och Sverige kan gå. Ökade transfereringar eller minskade. Ska man försöka hålla igång respiratorn måste skatterna höjas i de relativt välmående kommunerna i Sverige, Stockholm kommer få högre skatter som kommer tillfalla ekonomiskt svagare kommuner främst lokaliserat i glesbygden alternativt kommuner med hög korruption som Göteborg, eller kommuner med hög andel invandrare som t. ex Malmö.

Alternativet minskade transfereringar är att kommunerna får bestämma sin egen budget själva. Det blir helt enkelt att dra åt svångremmen för många kommuner, t. ex genom att socialtjänsten på många håll lägger ner sin verksamhet helt och fattiga människor får klara sig själv genom allmosor eller dagsverk hos storbonden som förr i tiden. Möjligt återupprätta fattigstugorna. Pensionärer får odla sin egen potatis för att få i sig tillräckligt med egen näring.
Senast redigerad av Christopher. 2019-04-22 kl. 20:25.
Citera
2019-04-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
.

Vad vi däremot har till fördel är vårt fysiska land, våra skogar, våra älvar och våra gruvor. Dock kommer det inte räcka för att täcka upp vad vi svenskar kallar skälig levnadsstandard. Ryssland har t. ex mer av allt men är relativt fattigt jämfört med Sverige.
.

Men inte ens detta kan vi ju ta vara på och skapa en rejäl förmägenhet av (vilket är fullt möjligt) precis som Norge gör med sin olja.

Gruvdriften i Sverige lejs gärna bort till UTLÄNDSKA ägare och vi får en spottstyver.

Verkar inte spela nån roll vilken färg regeringen har. Allt mitt är ditt verkar parollen vara.
Senast redigerad av MrStreamer 2019-04-22 kl. 20:25.
Citera
2019-04-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Rädda Sverige? Från vad då? Tolerans? Medmänskligher? Rättvisa?
Från sig själva kanske? För när solidaritet övergår till självutplånande är det för sent. Och vi är snart där, med salafister som kontrollerar förorterna, afghanska män som betraktas som tonåringar och islamister som nästlar sig in i de politiska partierna.
Ett samhälle klarar bara av en viss andel parasiter.
Senast redigerad av HalHandyman 2019-04-22 kl. 20:28.
Citera
2019-04-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Men inte ens detta kan vi ju ta vara på och skapa en rejäl förmägenhet av (vilket är fullt möjligt) precis som Norge gör med sin olja.

Gruvdriften i Sverige lejs gärna bort till UTLÄNDSKA ägare och vi får en spottstyver.

Verkar inte spela nån roll vilken färg regeringen har. Allt mitt är ditt verkar parollen vara.
Snarare så beror det på att beslutsfattarna till skillnad mot Sverige-hatande Sverigedemokrater förstår ekonomi. Gruvdrift är nämligen mycket kostsam och kräver mycket investeringskapital och mycket arbetskraft, det tar generellt väldigt lång tid att tjäna pengar på gruvor. Ibland görs det ingen vinst alls men samhället går plus.
Citera
2019-04-22, 20:51
Medlem
Citat:
Snarare så beror det på att beslutsfattarna till skillnad mot Sverige-hatande Sverigedemokrater förstår ekonomi. Gruvdrift är nämligen mycket kostsam och kräver mycket investeringskapital och mycket arbetskraft, det tar generellt väldigt lång tid att tjäna pengar på gruvor. Ibland görs det ingen vinst alls men samhället går plus.

Så varför investerar "utlänningar" i gruvdrift då?
Citera
2019-04-22, 20:53
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Nu tror jag och säkert en majoritet av svenskarna att rättshaverister och psykotiska SD-väljare är mer i behov av att räddas från sig själva än Sverige som faktiskt tuffar på bra. Inte perfekt men i vilket land är allt perfekt?

Landets finansminister håller inte med. "Tuffaste läget på 100 år".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in