2019-04-22, 16:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Om man då bortser från statsbidragen till kommunerna så har staten ett jätteöverskott.Först 80 miljarder, lägg till 120 miljarder. Så det samlade överskottet för staten blir med ditt sätt att tänka 200 miljarder dvs 20 000kr/ invånare.

Nu tycker jag nog att vi skall beakta de samlade finanserna för stat, landstingenoch kommunerna.Då ser det skapligt ut. Flertalet länder har sämre förutsättningar än vi inför framtiden. Att invandringen fortsatt kommer att kosta skjortan ändrar inte på detta.
Staten har ett budgetöverskott på pappret eftersom man har skjutit över problemen på kommuner och landsting. Landsting och regioner har skulder som överstiger det egna kapitalet och kommunerna är på god väg åt samma håll. Kommunernas skulder är på över 600 miljarder och beräknas passera 1000 miljarder 2024. Samtidigt medför invandringen ökad arbetslöshet, ökad försörjningsbörda, ökad brottslighet och social oro. Sverige kan inte klara välfärdsuppdraget.
Citera
2019-04-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sverige hade så extremt bra förutsättningar men något hände efter 68, ja det var Vänsterkrafter och sedan har Globalisterna lurat skjortan av Vänstern. Det är nästan skrattretande.

Sent om länge har Nationalismen vaknat. Kärnkraft är bara en del, vi hade ingen Niels Bohr, och är det så att något genombrott göres i Sverige försvinner kapitalet ganska snabbt ut från landet. Till och med vår stolta vapenindustri har tappat marknader, även om SAAB försöker sälja avancerade system och JAS Gripen säljer dåligt just nu.
Bofors har tappat och vi ligger inte framme när det gäller läkemedelsutveckling heller för inget av vinsterna stannar i Sverige.
Vi är säkert bäst i världen på genus och HBTQ. Trots min djupa pessimism finns det ett hopp att något land visar vägen. Tyskland är på sikt KÖRDA trots sitt övertag.
Sverige får ALDRIG fram ett geni som Elon Musk, och om så vore fallet skulle han snart motarbetas i trögheten och lämna vårt stackars land.
Grön skatteväxling gör mig grönt illamående.
Du är helt ute och cyklar om du ser Musk som ett geni, han är en halvduktig entreprenör inte mycket mer än så. Sverige har riktiga genier! Inom många områden
Ja Sverige ligger fortfarande i framkanten på många områden.
Citera
2019-04-22, 16:57
Medlem
Citat:
Om man då bortser från statsbidragen till kommunerna så har staten ett jätteöverskott.Först 80 miljarder, lägg till 120 miljarder. Så det samlade överskottet för staten blir med ditt sätt att tänka 200 miljarder dvs 20 000kr/ invånare.

Nu tycker jag nog att vi skall beakta de samlade finanserna för stat, landstingenoch kommunerna.Då ser det skapligt ut. Flertalet länder har sämre förutsättningar än vi inför framtiden. Att invandringen fortsatt kommer att kosta skjortan ändrar inte på detta.

Nja inte så jag menar, utan snarare är det ett konstaterande att kommunalskatten inte täcker kommunernas utgifter. Dessutom ser alltfler kommuner ser ut att bli beroende av statliga bidrag.
Citera
2019-04-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Staten har ett budgetöverskott på pappret eftersom man har skjutit över problemen på kommuner och landsting. Landsting och regioner har skulder som överstiger det egna kapitalet och kommunerna är på god väg åt samma håll. Kommunernas skulder är på över 600 miljarder och beräknas passera 1000 miljarder 2024. Samtidigt medför invandringen ökad arbetslöshet, ökad försörjningsbörda, ökad brottslighet och social oro. Sverige kan inte klara välfärdsuppdraget.

Jag har hört sådant snack hur länge som helst. Livet går vidare. Värre är det för länder i östra Europa.De får hålla tillgodo med en levnadsstandard Sverige hade när jag var ung.
Du kommer aldrig att få någon pension sades det för 20 år sedan. Nu har jag levt relativt väl på pension i över 10 år.
Citera
2019-04-22, 17:04
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Nationalekonomen Hans Jensevik håller inte med dig: https://youtu.be/Lkl8unO323Y
Citera
2019-04-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Nja inte så jag menar, utan snarare är det ett konstaterande att kommunalskatten inte täcker kommunernas utgifter. Dessutom ser alltfler kommuner ser ut att bli beroende av statliga bidrag.

Jo studerar man tabellen som berättar om hur kommunerna påverkas av skatteutjämningen så ser man att du har helt rätt. Staten räddar situationen.Men detta är väl egentligen bokföringstekniskt. Om tex någon del av MOMSen istället gick till kommunerna förändras allt.Statens inkomster minskar, kommunernas ökar.Se inte detta som ett förslag utan som ett tankeexperiment.
Citera
2019-04-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nationalekonomen Hans Jensevik håller inte med dig: https://youtu.be/Lkl8unO323Y

Landet har fler nationalekonomer. Att Jensevik, pensionerad sådan, tycker annorlunda är bara bra.
Citera
2019-04-22, 17:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har hört sådant snack hur länge som helst. Livet går vidare. Värre är det för länder i östra Europa.De får hålla tillgodo med en levnadsstandard Sverige hade när jag var ung.
Du kommer aldrig att få någon pension sades det för 20 år sedan. Nu har jag levt relativt väl på pension i över 10 år.
Nu handlar tråden som sagt inte om dig. Och som TheLucky redan förklarat för dig så har vi aldrig haft någon situation som liknar denna tidigare. Att jämföra Sverige med andra länder är inte relevant eftersom vi betalar skatt för det svenska samhällssystemet. När välfärdsstaten (som är reglerad av lagar som systematiskt åsidosätts) slutligen kollapsar så ersätts den förstås av något annat system.
Citera
2019-04-22, 17:41
Medlem
Även om kommuner gått minus förr - Filipstad har tappat arbetsför befolkning sedan 60-talet, kanske även tidigare, så behöver det ju inte vara en trend som inte går att vända.

Eftersom våra politiker uppenbarligen är fullkomligt ointresserade av att lösa problemet/n, hur ska vi medborgare lösa det?

Vi kan uppmuntra entreprenörer att sätta upp sitt företag i avfolkningsbygd.
Fördel för entreprenören: Bra tillgång till arbetskraft.
Nackdel dito: arbetskraften är ofta okvalificerad.

Entreprenören måste då locka med sig kvalificerad arbetskraft från någon annanstans, hur ska entreprenören göra det?
Citera
2019-04-22, 17:44
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walk
Även om kommuner gått minus förr - Filipstad har tappat arbetsför befolkning sedan 60-talet, kanske även tidigare, så behöver det ju inte vara en trend som inte går att vända.

Eftersom våra politiker uppenbarligen är fullkomligt ointresserade av att lösa problemet/n, hur ska vi medborgare lösa det?

Vi kan uppmuntra entreprenörer att sätta upp sitt företag i avfolkningsbygd.
Fördel för entreprenören: Bra tillgång till arbetskraft.
Nackdel dito: arbetskraften är ofta okvalificerad.

Entreprenören måste då locka med sig kvalificerad arbetskraft från någon annanstans, hur ska entreprenören göra det?

Bättre bostadspriser och närhet till natur? Beroende på vilken småort som åsyftas kan man ju även pendla till större städer. Tågpendling från Munkedal till GBG tror jag till exempel är rimligt.
Citera
2019-04-22, 17:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] Livet går vidare. Värre är det för länder i östra Europa. [...]
Tillägg till mitt förra inlägg. Det är mycket svårt att förstå vad som driver människor till att vilja förstöra sitt eget land. Men den relativisering som du tar upp är mycket vanlig och kan vara en förklaring: Det spelar ingen roll att vi har det lite besvärligt eftersom det finns andra som har det värre.

När tillräckligt många medborgare har en sådan ansvarslös attityd går det inte att få samhället att fungera. Det är väl precis vad som har hänt i Sveriges kommuner – landet förstörs av sina egna ansvarslösa medborgare.
Citera
2019-04-22, 17:51
Medlem
Citat:
Jo studerar man tabellen som berättar om hur kommunerna påverkas av skatteutjämningen så ser man att du har helt rätt. Staten räddar situationen.Men detta är väl egentligen bokföringstekniskt. Om tex någon del av MOMSen istället gick till kommunerna förändras allt.Statens inkomster minskar, kommunernas ökar.Se inte detta som ett förslag utan som ett tankeexperiment.

Tja i min värld är det mer en organisatorisk fråga, hur ska man organisera och finansiera det offentliga.

För att återgå till kommunernas situation ser det ju ut som att kostnaderna för kommunernas åtaganden ökar snabbare än de allmänna intäktsökningarna.

För många kommuner misstänker jag att det beror på en allt högre andel äldre samt kostnader relaterade till invandring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in