2019-04-18, 22:59
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Gällande Bosnien & Hercegovina, ni bosniska muslimer framställer landet där nere som en politisk maktfaktor och något Tyskland eller USA som inte går att rubba, om exempelvis Romarriket och ett starkt Jugoslavien kunde falla ihop - då kan även ett litet meningslöst land i Sydöstra Europa falla ihop.

Bosnien & Hercegovina är betydelselöst i Europa och de är ett land där du som politisk ledare kan bryta mot grundlagen utan konsekvenser, inte ens OHR orkar bry sig om landet eller svettas för landet.

Alla försök att splittra landet kommer sluta i blodigt krig. Under 90 talet stupade fler än 30 000 serbiska ock kroatiska soldater i Bosnien hur många fler unga grabbars liv har utdöende smånationer som serber och kroater att offra och förmodligen utan att lyckas igen är frågan. Bosniakerna har ju inget val än att försvara sig då de utgör majoritetsbefolkningen i Bosnien. I själva Jugoslavien var tex serberna inte ens nära över 50% av totala befolkningen.
Låt oss vara ärliga det kristna Europa har utrotat många minoriteter utan eget land som judar och dessutom bränt häxor som dårar. Har man eget världserkänt land där man är i majoritet slipper man vara en förföljd minoritet.
Muslimerna på Balkan klarade sig från total utrotning för att de lyckades organisera sig någorlunda både politiskt och militärt under nästan omöjliga omständigheter.
Sedan Bosnien är till ytan bra större än Danmark, Holland, Slovakien, Schweiz osv. Bra beläget bara ett par timmars bilkörning ifrån metropoler som Wien och Munchen, egentligen är Bosnien en oslipad diamant.
Jag trivs bra både i Sverige och därnere måste jag erkänna. Du verkar inte trivas någonstans?
Citera
2019-04-18, 23:18
Medlem
Sunrise01s avatar
Nya satsningar på polisen nya bilar nästa köp om ett par år blir förmodlingen Volvo v60
https://www.youtube.com/watch?v=YEzjPNYlz4Y

Och som sagt bara Zenica kantonens poliskår är bättre utrustat än hela Dodiks fjuttiga polis
https://www.youtube.com/watch?v=5QGV9rOtAp4
https://www.youtube.com/watch?v=bNCbFpUQWDo
Citera
2019-04-18, 23:20
Medlem
Messials avatar
Om vi leker med tanken att de blir krig där nere igen, men i mindre skala jämfört med på 90-talet, vem hade utifrån gett sitt liv för Bosnien & Hercegovina? Med vad hade den bosniska armén krigat med? Med 27 år gamla vapen och pansarvagnar?

Bosnien & Hercegovina är inte NATO medlem och hade riskerat att hamna i samma situation som Ukraina, syftar på kriget mellan Ukraina och Ryssland i Ukraina.

Jodå, jag trivs i den kungliga huvudstaden, Stockholm känns osvensk som stad och en stad som har allt och som du aldrig behöver lämna förutom om du skall åka till exempelvis ett varmare land för sol och bad i Sydeuropa exempelvis.
Jag var inte så gammal när jag kom till Sverige, med all respekt för de andra länderna i forna Jugoslavien, men som uppväxt i Sverige så ser jag Stockholm som min huvudstad med mitt ursprungslands huvudstad som god tvåa.
Men som sagt, att Stockholm är min huvudstad nummer ett, de beror inte på samma anledning som många kroater och serber i Bosnien & Hercegovina när de gäller Zagreb respektive Belgrad, utan för att jag har bott här i väldigt många år.

I Sverige ses jag som svensk och där nere ses jag som en främling och släkt där nere kallar en för svensk och säger "där kommer svenskarna".
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Alla försök att splittra landet kommer sluta i blodigt krig. Under 90 talet stupade fler än 30 000 serbiska ock kroatiska soldater i Bosnien hur många fler unga grabbars liv har utdöende smånationer som serber och kroater att offra och förmodligen utan att lyckas igen är frågan. Bosniakerna har ju inget val än att försvara sig då de utgör majoritetsbefolkningen i Bosnien. I själva Jugoslavien var tex serberna inte ens nära över 50% av totala befolkningen.
Låt oss vara ärliga det kristna Europa har utrotat många minoriteter utan eget land som judar och dessutom bränt häxor som dårar. Har man eget världserkänt land där man är i majoritet slipper man vara en förföljd minoritet.
Muslimerna på Balkan klarade sig från total utrotning för att de lyckades organisera sig någorlunda både politiskt och militärt under nästan omöjliga omständigheter.
Sedan Bosnien är till ytan bra större än Danmark, Holland, Slovakien, Schweiz osv. Bra beläget bara ett par timmars bilkörning ifrån metropoler som Wien och Munchen, egentligen är Bosnien en oslipad diamant.
Jag trivs bra både i Sverige och därnere måste jag erkänna. Du verkar inte trivas någonstans?
Citera
2019-04-18, 23:40
Medlem
Sunrise01s avatar
[quote]
Citat:
Om vi leker med tanken att de blir krig där nere igen, men i mindre skala jämfört med på 90-talet, vem hade utifrån gett sitt liv för Bosnien & Hercegovina? Med vad hade den bosniska armén krigat med? Med 27 år gamla vapen och pansarvagnar?

Haha du är ju bra blåst vad krigade bosniakerna 1992 med? Då var det inget tal om några pansarvagnar alls. Vad ska bosnienserberna kriga med Dodiks polis och sina polo bilar nu när jna är historia? Under 90 talet fick Arkans banditer jaga serbiska ungdomar i Belgrad för att de ska till fronten i bosnien då ingen ville dit dagens ungdomar i Kroatien ska vi inte ens tala om

Citat:
Bosnien & Hercegovina är inte NATO medlem och hade riskerat att hamna i samma situation som Ukraina, syftar på kriget mellan Ukraina och Ryssland i Ukraina.

Snarare riskerar RS entiteten att bli totalt utplånad om de motsätter sig Bosniens Nato medlemskap för mycket. För Nato är varje Balkanstat viktig. Serbien som Putins springpojke omringat av Natoländer borde vara extra försiktig..

Citat:
Jodå, jag trivs i den kungliga huvudstaden, Stockholm känns osvensk som stad och en stad som har allt och som du aldrig behöver lämna förutom om du skall åka till exempelvis ett varmare land för sol och bad i Sydeuropa exempelvis.
Jag var inte så gammal när jag kom till Sverige, med all respekt för de andra länderna i forna Jugoslavien, men som uppväxt i Sverige så ser jag Stockholm som min huvudstad med mitt ursprungslands huvudstad som god tvåa.
Men som sagt, att Stockholm är min huvudstad nummer ett, de beror inte på samma anledning som många kroater och serber i Bosnien & Hercegovina när de gäller Zagreb respektive Belgrad, utan för att jag har bott här i väldigt många år.

I Sverige ses jag som svensk och där nere ses jag som en främling och släkt där nere kallar en för svensk och säger "där kommer svenskarna".

Kul för dig då, dock verkar du vara en riktig rövslickare typisk assimilerad kroat
Citera
2019-04-19, 01:02
Medlem
Ni jugoslaver är som barn i en sandlåda. Varför måste ni hela tiden hävda er? Bygg upp era länder i stället för att säga "bosnier är dumma", "serber är dumma". Inte konstigt att det blev krig när ni beter er som barn! Man up!
Citera
2019-04-19, 01:30
Medlem
Messials avatar
Bara för att man ser Sverige och Stockholm som sitt land och stad så betyder de inte att man är assimilerad.

Jag pratar flytande svenska och när jag tänker inombords så tänker jag på de svenska språket, även om jag även behärskar mitt hemspråk.

Jag gillar inte Pride parader och s k feminism som i själva verket är feministkommunism och politisk korrekthet.
Jag förstår inte varför människor ifrån forna Jugoslavien blir arga när man ser både Sverige och sitt hemland som sina länder, Sverige mer eftersom Sverige har gett en själv mycket mer än hemlandet och eftersom de är här i Sverige man har formats som människa.
I många människors ögon i forna Jugoslavien så är exempelvis bosniaker, kroater och serber utomlands sedda som främlingar där nere. "Stranci" som de kallas där nere.[quote=Sunrise01|67352540]
Citat:

Haha du är ju bra blåst vad krigade bosniakerna 1992 med? Då var det inget tal om några pansarvagnar alls. Vad ska bosnienserberna kriga med Dodiks polis och sina polo bilar nu när jna är historia? Under 90 talet fick Arkans banditer jaga serbiska ungdomar i Belgrad för att de ska till fronten i bosnien då ingen ville dit dagens ungdomar i Kroatien ska vi inte ens tala om

Snarare riskerar RS entiteten att bli totalt utplånad om de motsätter sig Bosniens Nato medlemskap för mycket. För Nato är varje Balkanstat viktig. Serbien som Putins springpojke omringat av Natoländer borde vara extra försiktig..

Kul för dig då, dock verkar du vara en riktig rövslickare typisk assimilerad kroat
Citera
2019-04-21, 21:41
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Bara för att man ser Sverige och Stockholm som sitt land och stad så betyder de inte att man är assimilerad.

Jag pratar flytande svenska och när jag tänker inombords så tänker jag på de svenska språket, även om jag även behärskar mitt hemspråk.

Jag gillar inte Pride parader och s k feminism som i själva verket är feministkommunism och politisk korrekthet.
Jag förstår inte varför människor ifrån forna Jugoslavien blir arga när man ser både Sverige och sitt hemland som sina länder, Sverige mer eftersom Sverige har gett en själv mycket mer än hemlandet och eftersom de är här i Sverige man har formats som människa.
I många människors ögon i forna Jugoslavien så är exempelvis bosniaker, kroater och serber utomlands sedda som främlingar där nere. "Stranci" som de kallas där nere

Det är du som i ett o vartannat inlägg påtalar hur svensk du känner dig och hur alla andra ser dig som svensk. Liksom vad fan vill du ha, en jävla medalj eller?? Vad fan är det frågan om, här snackar vi om Balkan politik ingen bryr sig så att säga. Jag personligen skiter i om hur mänsikor som inte betyder ett dugg för mig ser mig, som svensk eller utlänsk. Så länge folk är trevliga är jag självklart trevlig tillbaka,otrevliga ja då kan jag vara tre ggr värre och kunde förr i tiden även ta till knytnävar om det så behövdes oavsett bakgrund diskriminerade ingen
Nu var det jävligt länge sedan och man har blivit äldre och klokare vill man själv tro iaf.
Självklart ser jag även Sverige som mitt grymt land på många sätt även om jag kan gnälla på vädret och lite annat också ibland. Men jag har dock balkanstuket i mig tänker inte ljuga annars skulle jag inte skriva i dessa trådar. Bosniens natur diggar jag skarpt
https://www.youtube.com/watch?v=dX5Q2vxe_fA
Senast redigerad av Sunrise01 2019-04-21 kl. 22:18.
Citera
2019-04-22, 01:54
Medlem
thegoodshepherds avatar
Detta är ju balkantråden med mest skrivare så frågan blir nog bäst svarad här.

Frågan: Hur långt innan kriget bröt ut insåg människor att krig var pågång?

Anledning till frågan är att om Jugoslavien kunde drabbas av ett så skoningslöst hat så tror jag att det kan hända i Europa igen.

Vet inte varför men jag tänker mycket på när kriget i Jugoslavien startade, jag var ung och gick i skolan, och minns hur mycket som förrändrades här.

Har en teori att det kommer ske i något av länderna här också, typ Frankrike, men det blir mer en konflikt likt mellan protestanter och katoliker på Nordirland där miliser slår motvarandra och mot den inhämska militären som försöker stävja.

Något utlösande kommer att inträffa i något land i Europa som får ursprungsbefolkningen att skapa en milis som slår till mot muslimer (MENA).

Jag kan inte förklara riktigt varför men tror att något kommer att hända i Frankrike speciellt men även England.

Har många gånger hört från folk från balkan att många insåg inte ens 1 år innan att ett inbördeskrig skulle kunna inträffa.
Citera
2019-04-22, 02:35
Medlem
Har kollegor, nära vänner samt min sambo som är från olika delar av forna Jugoslavien och samtliga är övertygade om att alla länder där nere (utom Kroatien) kommer gå åt helvete för att ingen vill jobba ”på golvet” där, alla ska ha kontorsjobb och ingen vill slita varken för sig själv eller för sitt land.

Dessutom är många övertygade om att det snart smäller igen där nere..
Citera
2019-04-22, 16:25
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Detta är ju balkantråden med mest skrivare så frågan blir nog bäst svarad här.

Frågan: Hur långt innan kriget bröt ut insåg människor att krig var pågång?

Anledning till frågan är att om Jugoslavien kunde drabbas av ett så skoningslöst hat så tror jag att det kan hända i Europa igen.

Vet inte varför men jag tänker mycket på när kriget i Jugoslavien startade, jag var ung och gick i skolan, och minns hur mycket som förrändrades här.

Har en teori att det kommer ske i något av länderna här också, typ Frankrike, men det blir mer en konflikt likt mellan protestanter och katoliker på Nordirland där miliser slår motvarandra och mot den inhämska militären som försöker stävja.

Något utlösande kommer att inträffa i något land i Europa som får ursprungsbefolkningen att skapa en milis som slår till mot muslimer (MENA).

Jag kan inte förklara riktigt varför men tror att något kommer att hända i Frankrike speciellt men även England.

Har många gånger hört från folk från balkan att många insåg inte ens 1 år innan att ett inbördeskrig skulle kunna inträffa.

Jag är inte en jugge men att jag har haft en god insyn och kan säga att redan 1977 så pågick ett aktivt arbete inför vad som skulle komma att ske vilket säger att saker byggs upp inom tid och inte så som vi eller rättare sagt vår stat vill ge sken av att problem uppstår och försvinner över en natt och att inga kopplingar finns utan att det bara är så!

Utlänningar pratar ogärna seriöst med en svensk.
Vi vet redan ju allt om alla och jag mår själv illa när jag ser hur vi står och flinar och häver på tå eller omvänt lismar något alldeles otroligt men poängen är alltid den att vi vet bäst fastän att vi vet inte ett skit.
Det är staten som har skapat oss och att vi är av detta betydligt mer sårbara mot vad Frankrike är.
Paris kan falla men aldrig Frankrike och fransmännen.
Idag så är det vår största fara att vi står som mental bortkopplade till Europa, sätt, kultur och faror som för dem står som eviga sanningar.
Och att det är så, jag tror att vi i en framtid blir tvungna till att krypa till korset om vi ska överleva som folk och nation.

Bosnien avgör själv om dom blir kvar, dom har också ett val där dom måste inse vad dem är och vill vara, dom är i en majoritet muslimer, sin egen sorts europeiska muslimer och det är helt ok men att dom kan också bli till sk riktiga muslimer men bara nästan, alla vet att även inom Islam görs det skillnad och att dom bosniska kvinnorna dom är vackra!
Alla vet att det är i grunden kuken som styr.

Har vi mindre kuk än araberna? Det tror jag inte, det alltid bättre med den egna kuken varför låta andra sköta det som man sköter bäst själv?

Bosnien kommer att komma till denna frågeställningen.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2019-04-22 kl. 16:27.
Citera
2019-04-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Bosnien avgör själv om dom blir kvar, dom har också ett val där dom måste inse vad dem är och vill vara, dom är i en majoritet muslimer, sin egen sorts europeiska muslimer och det är helt ok men att dom kan också bli till sk riktiga muslimer men bara nästan, alla vet att även inom Islam görs det skillnad och att dom bosniska kvinnorna dom är vackra!
Alla vet att det är i grunden kuken som styr.

Har vi mindre kuk än araberna? Det tror jag inte, det alltid bättre med den egna kuken varför låta andra sköta det som man sköter bäst själv?

Bosnien kommer att komma till denna frågeställningen.

Kan du utveckla lite till?
Hur skiljer sig bosniska muslimer idag från exempelvis wahhabism i Pakistan och Bangladesh? Är denna typ av extremism utspridd under ytan?

Hur ställer sig de icke-muslimska bosniakerna i frågeställningen? Finns det inte mycket hat och islamofobi hos skolungdomar och runt köksborden som här i Sverige?

Edit: Hittade via wikipedia att 3% av Bosniens invånare är Wahabiter och att Saudiarabien försöker utöva ett inflytande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Salafism#I_Bosnien
Senast redigerad av Ok-perfekt 2019-04-23 kl. 10:47.
Citera
2019-04-23, 16:38
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Kan du utveckla lite till?
Hur skiljer sig bosniska muslimer idag från exempelvis wahhabism i Pakistan och Bangladesh? Är denna typ av extremism utspridd under ytan?

Hur ställer sig de icke-muslimska bosniakerna i frågeställningen? Finns det inte mycket hat och islamofobi hos skolungdomar och runt köksborden som här i Sverige?

Edit: Hittade via wikipedia att 3% av Bosniens invånare är Wahabiter och att Saudiarabien försöker utöva ett inflytande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Salafism#I_Bosnien

Frågeställningen är den att är blod tjockare än vatten?
Islamismen vi kan dra en parallell till det Ottomanska riket att ju längre ut desto mindre värd som medborgare men med ett högt värde som byte eller handelsvara.
Även inom Islam så klassas det, A B C D muslimer det är därför som dom slåss sinsemellan, det är en rövarreligion men den moderna tiden har gjort att B C och D är kaxiga dem släpper inte längre sitt till A och B på befallning men att den mentaliteten bär dom alla på.
C och D går på sina kristna grannar eller vad du vill med att dem äger rätten, inom Islam så produceras nästan ingenting av vikt, dom lever på naturtillgångar och vad dom har fått eller tagit av andra. Eller har jag fel?
Bosnien hamnar på D som kvasimuslimer och någon nationell identitet får dom inte ha kvar, deras roll blir att ge och tjäna, ge av sina mödor och sitt blod.

Sunni Islam är et pyramidspel där allt gott far upp till toppen, dom skiter i våra sätt och regler utan dom tar vad dom vill ha och Bosnien kommer till det om dom inte redan är där att dom ser hur dana som bröderna är då måste dom någonstans tänka att är vi dem samma? Vill vi dela bröd och blod med dom?
Där kommer steget, fel steg och det finns ingen väg tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in