Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 21:46
  #5233
Avstängd
Alphaelites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpnotiq
Bättre än för Albanerna.

Den dagen vi förlorar "land" får du lov o uttrycka dig så.

Dagens Albanien är ju mindre sett historiskt. Ni förlorade ju pyramidspelen också, jag svär brorsan i lazart bergen det är värsta rökat.

Känns absurt att diskutera länders framtid som inte funnits i mer än 30 ish år

det heter på Balkan inte i, inte ngn jävla grotta

Bosnien kommer gå under, iaf ekonomiskt och sen konverterar dem när Balkans en gång största rike enar alla under sig som vasall stater.
Citera
2018-01-22, 18:23
  #5234
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Rysslandstränade legoknektar verkar finnas nu i Bosnien. Är nåt bus på gång?
https://www.theguardian.com/world/20...rb-separatists
Citera
2018-03-04, 10:10
  #5235
Medlem
Itons avatar
Ursäkta min okunskap men en fråga; har serberna (framförallt Dodik) planerat att ha en omröstning om republika srpskas självständighet?
Citera
2018-03-04, 10:57
  #5236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Ursäkta min okunskap men en fråga; har serberna (framförallt Dodik) planerat att ha en omröstning om republika srpskas självständighet?

Det är populistiskt och inget annat. Det finns ingen som helst realistisk möjlighet att RS blir självständigt. I alla fall inte i nuläget. Som Serb från Bosnien så ser jag det så här.

* Serberna motarbetar samarbete med Bosnien(Bosniakiska/Kroatiska delen)

* Bosniakerna vill inte se någon form av RS kvar i Bosnien, helst skall allt vara styrt från
Sarajevo.

* Kroaterna börjar bli less på Bosniakernas översittande och vill för varje dag har en egen entitet likt
det Serberna har.

Vad är resultatet? Att Serberna vill bli självständiga. Samma sak syns i Federationen där Kroaterna mer o mer börjar bli högljudda och vill ha sin egen del av landet.

Så länge dem inte kommer överens så kommer Bosnien förbli som det varit senaste 20 åren.

Min personliga åsikt är att Bosnien borde bli någon form av konfederation där det är tre entiteter som har viss självständighet men ej fullständig. Det borde realistiskt tillfredsställa alla tre parter. Bosnien idag är i praktiken ett mini-Jugoslavien som bara naiva människor tror skall fungera. Och vi alla vet hur bra det fungerade.

RS i praktiken är redan ett halvt självständigt land då de har egen poliskår, eget parlament etc etc.
Anledningen att Dodik är så populär är t.ex på grund av att folk tror att RS kommer gå under ifall han försvinner, och Bosniakerna gör inte direkt saken lättare då de menar att ifall Dodik försvinner så faller allt. Med andra ord de spelar honom rätt i händerna. Men de fattar så klart inte detta.
Citera
2018-03-04, 10:59
  #5237
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Det är populistiskt och inget annat. Det finns ingen som helst realistisk möjlighet att RS blir självständigt. I alla fall inte i nuläget. Som Serb från Bosnien så ser jag det så här.

* Serberna motarbetar samarbete med Bosnien(Bosniakiska/Kroatiska delen)

* Bosniakerna vill inte se någon form av RS kvar i Bosnien, helst skall allt vara styrt från
Sarajevo.

* Kroaterna börjar bli less på Bosniakernas översittande och vill för varje dag har en egen entitet likt
det Serberna har.

Vad är resultatet? Att Serberna vill bli självständiga. Samma sak syns i Federationen där Kroaterna mer o mer börjar bli högljudda och vill ha sin egen del av landet.

Så länge dem inte kommer överens så kommer Bosnien förbli som det varit senaste 20 åren.

Min personliga åsikt är att Bosnien borde bli någon form av konfederation där det är tre entiteter som har viss självständighet men ej fullständig. Det borde realistiskt tillfredsställa alla tre parter. Bosnien idag är i praktiken ett mini-Jugoslavien som bara naiva människor tror skall fungera. Och vi alla vet hur bra det fungerade.

RS i praktiken är redan ett halvt självständigt land då de har egen poliskår, eget parlament etc etc.
Anledningen att Dodik är så populär är t.ex på grund av att folk tror att RS kommer gå under ifall han försvinner, och Bosniakerna gör inte direkt saken lättare då de menar att ifall Dodik försvinner så faller allt. Med andra ord de spelar honom rätt i händerna. Men de fattar så klart inte detta.
¨

Det du säger är dels intressant och låter inte helt orimligt. Dock har jag fortfarande inte förstått om de har de facto en inplanerad omröstning om RS självständighet eller om det bara pratas om det.
Citera
2018-03-04, 11:05
  #5238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
¨

Det du säger är dels intressant och låter inte helt orimligt. Dock har jag fortfarande inte förstått om de har de facto en inplanerad omröstning om RS självständighet eller om det bara pratas om det.

Det som är orimligt är läget idag, och det ser man ganska tydligt.
Jag förstår inte vad det rimliga skulle kunna vara om inte alla får sin del genomförd. För annars har man en befolkning som är nöjd och två som är missnöjda vilket förr eller senare leder till konflikt. Det har varit så i alla länder genom historien.

Angående omröstningen om självständighet har jag inte hört skall vara inplanerad, jag har hört Dodik prata om det när det passar honom. Du får gärna länka mig om du har annan information.

Den omröstningen de hade var angående
https://en.wikipedia.org/wiki/Republ...ferendum,_2016


En stor del av problemet vi ser idag med Serberna är att när Dayton avtalet skrevs så visste man precis vad man fick och inte fick, tills idag så har Serbernas rättigheter minskat rätt rejält vilket självklart leder till sådana här situationer. Vi hade inga som helst debatter om självständighet t.ex efter 1995-2008.
Citera
2018-03-04, 16:11
  #5239
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Det som är orimligt är läget idag, och det ser man ganska tydligt.
Jag förstår inte vad det rimliga skulle kunna vara om inte alla får sin del genomförd. För annars har man en befolkning som är nöjd och två som är missnöjda vilket förr eller senare leder till konflikt. Det har varit så i alla länder genom historien.

Angående omröstningen om självständighet har jag inte hört skall vara inplanerad, jag har hört Dodik prata om det när det passar honom. Du får gärna länka mig om du har annan information.

Den omröstningen de hade var angående
https://en.wikipedia.org/wiki/Republ...ferendum,_2016

En stor del av problemet vi ser idag med Serberna är att när Dayton avtalet skrevs så visste man precis vad man fick och inte fick, tills idag så har Serbernas rättigheter minskat rätt rejält vilket självklart leder till sådana här situationer. Vi hade inga som helst debatter om självständighet t.ex efter 1995-2008.

Försök till utbrytning skulle leda till ett nytt krig vilket Dodik också vet om fast nu har bordet vänt och Bosnienserberna har inte ens 1% av den vapenarsenal de befogade över 1992 med JNA närvarande i Bosnien. Vilket självklart även Dodik vet om så han är mer illa tvungen att acceptera läget att RS entiteten försvagas och att allt fler befogenheter från entitets nivån flyttas över till Sarajevo. Allt han kan göra är skälla fantasier till sitt åldrande och minskande befolkning.
Ett bra ex är när RS armen skrotades 2005 och man skällde maktlöst i ett par veckor från BL och sen vart det tyst. Man har inte kapacitet till mera än att skälla i princip verklöst som Dodik gjort nu i över 10 år. Ett skådespeleri för hans egna väljare helt enkelt..

Självklart har inte bosniakerna glömt heller kroaternas svek 1993 och därför politiskt bekämpar idag effektivt deras separatistiska drömmar vilket leder till stor besvikelse bland separatisterna nere i sodra Bosnien dvs Hercegovina som nu väljer att flytta från BiH i allt högre takt..
https://www.vecernji.ba/vijesti/iz-b...d-2279-1227967

Enligt prognoser kommer det finnas fler serber i Kroatien om 7-8 år än kroater i BiH, vilket säger mycket för de som fattar poängen
Citera
2018-03-04, 16:42
  #5240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Försök till utbrytning skulle leda till ett nytt krig vilket Dodik också vet om fast nu har bordet vänt och Bosnienserberna har inte ens 1% av den vapenarsenal de befogade över 1992 med JNA närvarande i Bosnien. Vilket självklart även Dodik vet om så han är mer illa tvungen att acceptera läget att RS entiteten försvagas och att allt fler befogenheter från entitets nivån flyttas över till Sarajevo. Allt han kan göra är skälla fantasier till sitt åldrande och minskande befolkning.
Ett bra ex är när RS armen skrotades 2005 och man skällde maktlöst i ett par veckor från BL och sen vart det tyst. Man har inte kapacitet till mera än att skälla i princip verklöst som Dodik gjort nu i över 10 år. Ett skådespeleri för hans egna väljare helt enkelt..

Självklart har inte bosniakerna glömt heller kroaternas svek 1993 och därför politiskt bekämpar idag effektivt deras separatistiska drömmar vilket leder till stor besvikelse bland separatisterna nere i sodra Bosnien dvs Hercegovina som nu väljer att flytta från BiH i allt högre takt..
https://www.vecernji.ba/vijesti/iz-b...d-2279-1227967

Enligt prognoser kommer det finnas fler serber i Kroatien om 7-8 år än kroater i BiH, vilket säger mycket för de som fattar poängen

Du är ett perfekt exempel varför Kroater och Serber aldrig kommer vilja leva med er i ett enat land. Du spelar de som Dodik direkt i händerna. Att du själv inte förstår det fattar jag inte.
Citera
2018-03-04, 17:42
  #5241
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Du är ett perfekt exempel varför Kroater och Serber aldrig kommer vilja leva med er i ett enat land. Du spelar de som Dodik direkt i händerna. Att du själv inte förstår det fattar jag inte.

Vill de inte bo i Bosnien då får dem fortsätta flytta ut inget mer med det ingen kommer nog sakna dem. Med separatister och de som ser dömda krigsförbrytare som hjältar finns inget att förhandla om. Självklart vill Dodik ha sådana här fina och hövliga bosniakerna aka "juggarna" tillbaka från 1991 som man ett år efter det massakrerade och försökte utrota.

https://www.youtube.com/watch?v=z8kZY0wQBUA

Men tyvärr ert svineri under kriget har gjort att bosniakerna kommer inte ge sig före RS entiteten är totalt skrotad och slängd på historiens sophög, det är man helt enkelt skyldiga alla de som offrade sitt liv för Bosnien.
Jag är bara ärlig att 99.999% av bosniakerna kommer skåla antigen i saft eller champagne när den dagen kommer Det är inget personligt riktat mot serber som individer utan helt enkelt en politisk kamp idag. Ingen kommer direkt förbjuda någon att heja på vilket landslag de än vill så långt kommer det aldrig att gå. Precis som ingen förbjuder bosniaker i typ Tyskland att heja på Bosnien. Men att man kommer fortsätta och driva på politiskt för försvagandet och slutligen total skrotandet av RS det kan du räkna med, sen får ni väl försöka stoppa det bäst ni kan
__________________
Senast redigerad av Sunrise01 2018-03-04 kl. 17:44.
Citera
2018-03-05, 06:29
  #5242
Medlem
Både du och jag vet vad sådan politik som du vill se kommer att leda. Nästa gång vill jag inte höra något whine
Citera
2018-03-05, 13:03
  #5243
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Både du och jag vet vad sådan politik som du vill se kommer att leda. Nästa gång vill jag inte höra något whine

Jag skulle inte vara så kaxig om jag vore du med tanke på er historia som trälar i 500 år, och över 1 miljon dödsoffer i Serbien under ww1 för att inte nämna Jasenovac osv. Ni är ju kända för att anfalla folk utan vapen och inte ens då kan ni vinna ett krig kliniskt och snabbt utan håller på och svinar under flera år tills det skiter sig totalt för er. Det finns en orsak till att Dodik och kärringen Vucic alltid betonar nuförtiden att alla problem måste lösas diplomatiskt.
Men ni är som ni är dvs som efterblivna trettonåringar som skryter över saker som normal människa skäms över och svärtar ert eget rykte ännu mera. Bosniakerna är faktiskt mera finslipade och gör sitt jobb i tysthet utan massa barbari och våld mot oskyldiga civila. Men jobbet blir gjort ändå

http://www.nezavisne.com/novosti/bih...na-Srba/377220

Och kroaterna tycker att de är tuffa för att de jagade iväg 230 000 under Oluja
Citera
2018-03-06, 00:07
  #5244
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Både du och jag vet vad sådan politik som du vill se kommer att leda. Nästa gång vill jag inte höra något whine
Du själv förespråkar påhittade konfederationer för Bosnien och styckning i 3 delar etc. Vi kan börja med att stycka ditt Serbien till en början, Sandzak till Bosnien. Vojvodina till Ungern och Serbiens nordvästra delar kan ni återlämna till Kroatien.

Ni serber drömmer bara om styckningar fram och tillbaka. Ni kunde inte stycka landet ’92 vad tror ni att ni kan göra idag? Hela östra delen av den mindre entiteten har mindre befolkning än Sarajevo, sen vill ni ha mer självstyre? Vem ska styra ens - alla djur i skogen som bebor det området? Den dagen Serbien får EU medlemskap så kommer befolkningen tömmas i den mindre entiteten på två veckor, man kommer åka till Serbien för att hämta ut ett EU-pass sedan kommer man skölja över Europa likt ett avloppssystem och sticka från Balkan. Bosniska serberna kommer bli dom nya rumänerna i EU, ligor som stjäl , jobbar svart och sysslar med allehanda kriminalitet. Ge det 10-15 år så kommer du komma ihåg detta inlägget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback