2019-04-22, 14:39
Medlem
Slarvpelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Sen när har jag sagt att jag är glad över det din pajas?
Jag vill se om åklagarna använder någon av den manipulerade bevisningen som finns i vårt mål.
Du lade till en glad smiley efter din fråga. För mig är det ett uttryck av glädje och förväntan. Du har kanske svårt med sociala signaler?

Citat:
Ursprungligen postat av Elefantpappan
Många fuskare går fortfarande kvar på sina utbildningar. Det är sanslöst hur lång tid processen tar. Hoppas de komma undan med sitt fusk? En del fuskare är skrivna på fel adresser. Är det ett försök att komma undan delgivningen
Jag har också sett några fuskare som är skrivna på annan adress än där dom bor. Jag tror det vanligaste är att dom fuskar med bostadsbidrag också, och är därför skrivna hos kusiner eller vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Lika ”ytterst ovanligt” är det nog att en domare uttalar sig på det sätt som verkar ha skett. Domen verkar också ha ovanligt stora brister. Till exempel är det helt oklart varför huvudmännen dömdes för vissa fall av medhjälp men inte till andra.

Detta är omständigheter som typiskt sett utgör grund för återförvisning.
Hovrätten skall som bekant pröva återförvisningsyrkandet. Det var PA som uttalade sig om domarens yttrande på juristklubbens möte.

Jag har sett att fadern LG:s advokat har avböjt muntligt förhör med PA. Vet du om VG eller någon av fuskskrivarna åberopar förhör med PA?
Citera
2019-04-22, 15:07
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Det är den tolkningen vissa här har gjort och advokaterna till de tilltalade. Har inte alls läst eller hört någon neutral part med juridisk kompetens som kritiserat domen. Att advokaterna säger att det är skandal och så vidare i samband med fällande dom för sina klienter är däremot mer regel än undantag, och inget jag fäster större vikt vid.

Grundtipset från min sida är att domen står sig i hovrätten. Skulle det bli återförvisning eller friande domar med all den tunga bevisning som verkar ha framlagts i målet, blir jag ytterst förvånad.

En bedömning från en neutral part med juridisk kompetens får vi förmodligen av hovrätten inom ca en vecka, om man ska lita på hovrättens pressmeddelande.

Det saknar betydelse hur tung bevisningen är om det som påstås inte är brottsligt. Så är fallet med bokföringsbrottet. Domen i den delen kan omöjligt stå sig i hovrätten. Om hovrätten mot all förmodan fastställer domen i den delen gör sig domstolen skyldig till grovt rättegångsfel och HD kan då undanröja domen utan begränsning av att domen vunnit laga kraft (s.k. domvilla).
Citera
2019-04-22, 15:32
Medlem
Citat:
En bedömning från en neutral part med juridisk kompetens får vi förmodligen av hovrätten inom ca en vecka, om man ska lita på hovrättens pressmeddelande.

Det saknar betydelse hur tung bevisningen är om det som påstås inte är brottsligt. Så är fallet med bokföringsbrottet. Domen i den delen kan omöjligt stå sig i hovrätten. Om hovrätten mot all förmodan fastställer domen i den delen gör sig domstolen skyldig till grovt rättegångsfel och HD kan då undanröja domen utan begränsning av att domen vunnit laga kraft (s.k. domvilla).

Att du ens skriver att domen omöjligt skulle stå sig i den delen är löjeväckande, fallet för dig blir ju enormt om nu hovrätten fastställer domen i den delen. Du tappar isåfall all trovärdighet. Man ska aldrig använda den typen av uttryck innan en dom faller.
Citera
2019-04-22, 17:58
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Att du ens skriver att domen omöjligt skulle stå sig i den delen är löjeväckande, fallet för dig blir ju enormt om nu hovrätten fastställer domen i den delen. Du tappar isåfall all trovärdighet. Man ska aldrig använda den typen av uttryck innan en dom faller.

Sannolikheten att en hovrätt skulle begå ett grovt rättegångsfel, när de blivit upplysta om felet från tingsrättsdomen, är naturligtvis mycket låg. Om det ändå sker så är ju det domvilla, vilket innebär att hovrättsdomen kommer att undanröjas om någon yrkar på det. Om hovrätten fastställer domen saknar det alltså betydelse i slutändan.

Det kan påpekas att om tingsrättsdomen inte hade överklagats vad avser bokföringsbrotten så hade den felaktiga domen vunnit laga kraft, varit domvilla och grovt rättegångsfel och därför föremål för eventuellt undanröjande om någon därefter hade yrkat på det.
Citera
2019-04-22, 18:00
Medlem
Slarvpelles avatar
Citat:

Vad är felet på tingsrättens dom angående ligans bokföringsbrott? Tycker du att det är lagligt att tjäna svarta pengar? Upplys mig.

Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Har Göta hovrätt fattat beslut kring överklagandet eller väntar vi fortfarande?
Hovrätten har lovat besked angående undanröjandet av tingsrättens dom i mars eller april, och det är bara en vecka kvar av den tiden. Om undanröjandet av domen inte sker så är Hovrättens huvudförhandling planerad till oktober i år.

http://www.gotahovratt.se/Om-Gota-hovratt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Domen-i-det-sk-hogskoleprovsmalet-har-overklagats-till-hovratten/
"- Några av de tilltalade som har överklagat tingsrättens dom har begärt att hovrätten ska undanröja domen och lämna tillbaka målet till tingsrätten för ny behandling. Hovrätten kommer under mars/april att fatta beslut i den frågan."
Senast redigerad av Slarvpelle 2019-04-22 kl. 18:06.
Citera
2019-04-22, 19:19
Medlem
Citat:
Sannolikheten att en hovrätt skulle begå ett grovt rättegångsfel, när de blivit upplysta om felet från tingsrättsdomen, är naturligtvis mycket låg. Om det ändå sker så är ju det domvilla, vilket innebär att hovrättsdomen kommer att undanröjas om någon yrkar på det. Om hovrätten fastställer domen saknar det alltså betydelse i slutändan.

Det kan påpekas att om tingsrättsdomen inte hade överklagats vad avser bokföringsbrotten så hade den felaktiga domen vunnit laga kraft, varit domvilla och grovt rättegångsfel och därför föremål för eventuellt undanröjande om någon därefter hade yrkat på det.

Du skriver som en riktig rättshaverist i vart fall och resonerar på samma sätt. Är du jurist? Jag misstänker du har läst en del poäng men inte tagit någon examen. Finns i och för sig en del rättshaverister som klarat en juristutbildning (de är ofta de värsta).

Bokföringsbrott är känt som ett brott det är lätt åka dit på. Man har ju i detta fall konfiskerat en enorm mängd pengar och det mesta tyder på att de åtalade bedrivit näringsverksamhet i stor skala utan registrering (vilket inte fråntar dig från bokföringsskyldighet). Någon bokföring har inte sköts för näringsverksamheten. Bokföringsbrott redan där.

Om de ska komma undan måste då åklagarsidan misslyckas med att visa att de åtalade bedrivit näringsverksamhet som man haft bokföringsskyldighet förr. De tilltalade har ju i son enfald serverat åklagarsidan med ett riktigt smashläge genom alla sina tabbar.

Skattebrott är också simpelt att påvisa genom samma tabbar.

Men vi får se vad som händer. Tror du kommer bli djupt besviken.
Senast redigerad av Christianbadass 2019-04-22 kl. 19:37.
Citera
2019-04-22, 19:37
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slarvpelle
Vad är felet på tingsrättens dom angående ligans bokföringsbrott? Tycker du att det är lagligt att tjäna svarta pengar? Upplys mig.

Huvudmännen har åtalats och dömts för att ha åsidosatt ”det enkla bolagets bokföringsskyldighet”. Enkla bolag har dock ingen bokföringsskyldighet enligt lag. Man kan inte dömas för att ha åsidosatt en bokföringsskyldighet som aldrig förelegat. Det är en av legalitetsprincipens principer. Legalitetsprincipen är stadgad i både grundlag och i Europakonventionen.

Detta uppmärksammades först av advokat Pantzar.
Citera
2019-04-22, 20:54
Medlem
Citat:
Huvudmännen har åtalats och dömts för att ha åsidosatt ”det enkla bolagets bokföringsskyldighet”. Enkla bolag har dock ingen bokföringsskyldighet enligt lag. Man kan inte dömas för att ha åsidosatt en bokföringsskyldighet som aldrig förelegat. Det är en av legalitetsprincipens principer. Legalitetsprincipen är stadgad i både grundlag och i Europakonventionen.

Bolaget i sig har ingen bokföringsskyldighet, det här dock delägarna. Mig veterligen är inte bolaget åtalat. Du är bokföringsskyldig för de inkomster du erhåller från bolaget så har svårt att se varför det skulle vara felaktigt från tingsrätten.
Citera
2019-04-22, 21:02
Medlem
Slarvpelles avatar
Citat:

Helt rätt, ett enkelt bolag har ingen bokföringsskyldighet men det måste ha en ordnad bokföring... Ett enkelt bolag deklarerar inte självt, utan varje bolagsman tar upp sin andel i sin egen inkomstdeklaration. Fördelningen är valfri men eventuell skatt på vinst måste alltid betalas in oavsett vem som gör det. Vilket jag tycker saknas för det enkla bolaget hp-hjälpen, då VG, OG och LKG bara kan visa upp en ytterst bristfällig bokföring och ingen inbetald skatt på inkomster från ligans verksamhet.

Ett enkelt bolag kan också göra en gemensam redovisning. Då utses en av deltagarna till att redovisa samtliga inkomster, utgifter och skattemässiga avskrivningar. De andra deltagarna redovisar bara sin vinst eller förlust. Vilket jag inte heller kan se har skett.
Citera
2019-04-22, 21:28
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Bolaget i sig har ingen bokföringsskyldighet, det här dock delägarna. Mig veterligen är inte bolaget åtalat. Du är bokföringsskyldig för de inkomster du erhåller från bolaget så har svårt att se varför det skulle vara felaktigt från tingsrätten.

Om du läser domen så ser du att det inte är det de blivit dömda för. Enligt domen har de tre männen inte ansvarat bara för inkomster de erhållit från bolaget utan även för inkomster som de andra två erhållit från bolaget. Var och en har inte bara ansvarat för sin egen del, utan också för de andras del. Detta saknar, som du precis konstaterat, lagstöd.
Citera
2019-04-22, 21:56
Medlem
Citat:
Om du läser domen så ser du att det inte är det de blivit dömda för. Enligt domen har de tre männen inte ansvarat bara för inkomster de erhållit från bolaget utan även för inkomster som de andra två erhållit från bolaget. Var och en har inte bara ansvarat för sin egen del, utan också för de andras del. Detta saknar, som du precis konstaterat, lagstöd.

Men då de inte uppfyllt sin egen del har jag svårt att se att de ska frias i den delen, men blir spännande att se.
Citera
2019-04-22, 22:39
Medlem
firemires avatar
Citat:
Huvudmännen verkar ju haft ett suicidalt beteende. Ställa upp i Aftonbladet och skryta om fusket var ju att verkligen att utmana rättsväsendet. Att sedan gräva ner en enorm mängd pengar och berätta för flickvännen är ju enormt puckat och tyder inte på någon högre iq. Man har ju serverat allt på ett fat för polis och åklagare. Det mest korkade var ju att behålla kundregister. Man tar sig för pannan.

Du verkar ha missat både rättegång, för och efterspel. Det var få som förstod att fuskhjälpen var olaglig. SVT, reporter från uppdrag granskning, ministern för högre utbildning (högsta hönset inom högskolepolitiken som jag förstått) sa alla att det ej var olagligt. Så här i efterhand kan man dumförklara alla inblandade bäst man vill, men de "beteende" du berättar om tyder bara allt mer på att man inte trott något var galet. I två av intervjuerna säger väl till och med HPH "Vi fortsätter sålägne det är lagligt".

Att frias helt och fullständigt har jag också svårt att se, men isåfall ska det dömas för ett personligt ansvar i skattebrott. Invändningen om nöd tror jag blir svår. Men vi snackar då ett skattebrott i normalgraden och inga 6 års fängelse.
Senast redigerad av firemire 2019-04-22 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in