Citat:
Ursprungligen postat av
Fraktaz
Lika ”ytterst ovanligt” är det nog att en domare uttalar sig på det sätt som verkar ha skett. Domen verkar också ha ovanligt stora brister. Till exempel är det helt oklart varför huvudmännen dömdes för vissa fall av medhjälp men inte till andra.
Detta är omständigheter som typiskt sett utgör grund för återförvisning.
Det är den tolkningen vissa här har gjort och advokaterna till de tilltalade. Har inte alls läst eller hört någon neutral part med juridisk kompetens som kritiserat domen. Att advokaterna säger att det är skandal och så vidare i samband med fällande dom för sina klienter är däremot mer regel än undantag, och inget jag fäster större vikt vid.
Grundtipset från min sida är att domen står sig i hovrätten. Skulle det bli återförvisning eller friande domar med all den tunga bevisning som verkar ha framlagts i målet, blir jag ytterst förvånad.
Huvudmännen verkar ju haft ett suicidalt beteende. Ställa upp i Aftonbladet och skryta om fusket var ju att verkligen att utmana rättsväsendet. Att sedan gräva ner en enorm mängd pengar och berätta för flickvännen är ju enormt puckat och tyder inte på någon högre iq. Man har ju serverat allt på ett fat för polis och åklagare. Det mest korkade var ju att behålla kundregister. Man tar sig för pannan.
Hade själv 1,7 på HP i ettan på gymnasiet utan
Fusk, så har lite förståelse och sympati för de fuskar, och ännu mindre för de som hjälper fuskarna.