2019-04-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returned
Rätt utbildad pilot har enligt fakta hävt detta och landat säkert. Även om han eller hon satt jumpseat så har situationen uppfattats och hanterats rätt.

Så frågan är om inte Etiopiens motsvarighet till luftfartsverket bär en större skuld än FAA eller Boeing som tillåter för dåligt utbildad personal?

Du verkar ha en rätt naiv uppfattning om utbildningars värde ifall du tror att alla misstag yrkesmän gör beror på att de inte är tillräckligt utbildade. Då jag själv läst åtskilliga högskolepoäng för mycket så vet jag mycket väl att utbildning är en extrem färskvara. Mycket av det man kan vid tentatillfället skulle man inte kunna ifall man fick samma tenta helt oförberett en vecka senare.

Så bara för att man läst och förstått den här A4an Boeing skickade ut så innebär inte det att man nödvändigtvis kommer ihåg den i ett lite panikartad läge när alla möjlig larmlampor börjar lysa strax efter start. Kanske borde FAA/Boeing krävt att alla MAX piloter fick simulatorträning på olika felfall kring MCAS innan MAX fick flyga efter indonesienolyckan. Men, nej det ansågs givetvis inte nödvändigt, det ansågs räcka med en A4a med lite info om detta system som fram till dess ansetts helt onödigt att känna till.

Boeings inställning till utbildningsbehov verkar inte vara överdrivet stort. Undrar varför? Kan det ha något att göra att ett av deras främsta försäljningsargument för det halvantika planet var att det inte skulle behövas någon särskild utbildning? En entimmesfilm på en IPad måste ju anses vara ett skämt av alla med lite koll, men det var vad Boeing tyckte skulle räcka för tidigare 737 piloter för att kunna flyga MAX. Skojarbolag är bara förnamnet. Med tanke på hur många liv deras kriminella snålhet kostat så borde bolaget sättas under tvångsförvaltning och ansvarig ledning borde få skaka galler länge.
Citera
2019-04-22, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av igel123
Du verkar ha en rätt naiv uppfattning om utbildningars värde ifall du tror att alla misstag yrkesmän gör beror på att de inte är tillräckligt utbildade. Då jag själv läst åtskilliga högskolepoäng för mycket så vet jag mycket väl att utbildning är en extrem färskvara. Mycket av det man kan vid tentatillfället skulle man inte kunna ifall man fick samma tenta helt oförberett en vecka senare.

Så bara för att man läst och förstått den här A4an Boeing skickade ut så innebär inte det att man nödvändigtvis kommer ihåg den i ett lite panikartad läge när alla möjlig larmlampor börjar lysa strax efter start. Kanske borde FAA/Boeing krävt att alla MAX piloter fick simulatorträning på olika felfall kring MCAS innan MAX fick flyga efter indonesienolyckan. Men, nej det ansågs givetvis inte nödvändigt, det ansågs räcka med en A4a med lite info om detta system som fram till dess ansetts helt onödigt att känna till.

Boeings inställning till utbildningsbehov verkar inte vara överdrivet stort. Undrar varför? Kan det ha något att göra att ett av deras främsta försäljningsargument för det halvantika planet var att det inte skulle behövas någon särskild utbildning? En entimmesfilm på en IPad måste ju anses vara ett skämt av alla med lite koll, men det var vad Boeing tyckte skulle räcka för tidigare 737 piloter för att kunna flyga MAX. Skojarbolag är bara förnamnet. Med tanke på hur många liv deras kriminella snålhet kostat så borde bolaget sättas under tvångsförvaltning och ansvarig ledning borde få skaka galler länge.

Första delen tänker jag inte ens kommentera då det är OT och totalt ointressant.

Även jag som lekman i sammanhanget förstår hur MCAS fungerar och hur den hanteras efter att piloterna i tråden har beskrivit hur den ska stängas av osv. Att då någon som jobbar med detta varje dag inte skulle förstå detta finner jag osannolikt.

Det är inte boeings fel att de inte följde checklistan. Nu vet vi inte vad som hade hänt om de utfört den korrekt men allt tyder på att det gick åt pipan när de bröt rutinerna och sedan inte agerade på maskinens beteende. Runaway trim ska de kunna från ryggmärgen.

Detta faller tillbaka på deras luftfartsmyndighet som ställer krav på utbildning och träning och även på flygbolaget.

Och så ska det tack vare tidigare anklagelser i tråden förtydligas: jag tycker inte systemet fungerat bra och det är en del av felkedjan helt klart. På samma sätt flygbolag, luftmyndighet i Etiopien och besättningen.
Citera
2019-04-22, 10:36
Medlem
Citat:
Även jag som lekman i sammanhanget förstår hur MCAS fungerar och hur den hanteras efter att piloterna i tråden har beskrivit hur den ska stängas av osv. Att då någon som jobbar med detta varje dag inte skulle förstå detta finner jag osannolikt.

Lätt att sitta i soffan och säga att man skulle agerat rätt. Men i en extremt pressad situation så agerar tyvärr folk ofta irrationellt. Och som jag skrivit tidigare så är dagens piloter mycket sämre på stresshantering än vad gamla tiders flygvapenpiloter var. Så att två piloter som kanske för första gången i sitt liv hamnar i en riktigt farlig situation inte agerar helt 'by the book' är inget som förvånar mig.

Citat:
Det är inte boeings fel att de inte följde checklistan. Nu vet vi inte vad som hade hänt om de utfört den korrekt men allt tyder på att det gick åt pipan när de bröt rutinerna och sedan inte agerade på maskinens beteende. Runaway trim ska de kunna från ryggmärgen.

Men det är Boeings fel att de designat ett plan som satt piloterna i en situation de aldrig borde hamnat i ifall någon som ens tänkte lite på flygsäkerhet hade designat planet. Som jag skrev innan så borde det kanske krävts tvingande simulatorträning på olika MCAS felfall innan planet ens fick flyga efter indonesienolyckan. Då kanske de kunnat få in lite rutiner i ryggmärgen som knappast ett utskickat A4 ger.
Citera
2019-04-22, 12:21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
ET302 hade sin lägsta stabtrim ungefär mitt under flygningen, 0.4 units vid ca 05:40:30. Detta hade man inga problem att motverka med styrspaksutslag. Stabtrimmen blir inte där länge, men den är lika låg eller lägre än när maskinen dök (på slutet) under cirka 6s utan att nosen vänder nedåt. När detta korrigeras med styrspaksutslag använder man ca 11 graders styrspaksläge och nosen höjs faktiskt något.

Efter att stab trim sätts i cutoff har man inledningsvis cirka 7 graders spakläge och stigning. Efterhand som farten ökar minskar pitch attitude samtidigt som spakläget ökar något hela tiden( utöver variationer sannolikt pga spakkrafter som är jobbiga att hålla emot).
När maskinen når högsta höjden planar den ut med minskad pitch trots att spakläget nått 8-9 grader.

När stab trim slås på igen och MCAS kickar igång når stab trim 0.8-1.1, dvs mindre nosned-trim än det ovan beskrivna. Trots ett styrspaksläge på 12-15 grader rår man inte alls på nosned-momentet och maskinen börjar dyka.

Detta gäller normalt:
-Ju fortare man flyger desto lägre anfallsvinkel. När nosen sänks för att minska alfa ökar alfa på stabben, vilket ger ett nos-uppmoment, det är detta som ger ett traditionellt flygplan speed stability.

Detta innebär normalt att ET302 stab trim-problem som gav dem nos ned minskar med ökande fart. Det kan man se i tidsspannet 05:38:45-05:39:45: trimmen går ned, pitch likaså, spakläget är detsamma.

Däremot, om man flyger så fort att mach tuck börjar påverka tillkommer ett nosned-moment som vida kan överträffa nos-upp pga ökad fart. I höga farter är skillnaden i alfa mkt liten vid fartändring.
737 har automatisk mach trim som skall kompensera för detta( del i stabilitetskraven i certifieringen). Frågan är hur mach trim påverkades av att stickshaker var igång och EFS ska ge en nosned-styrspakskraft vid stall. Om inte mach trim var funktionabel( eller bortprioriterad av systemet) kan detta förklara varför man inte kunde kontra MCAS utslag trots att det var mindre illa än tidigare. Det skulle också kunna förklara varför maskinen hade planat ut trots allt större styrutslag.
I sin tur, om piloterna upplevde just att det slutat stiga och att de upplevde att nosen redan var på väg att vända nedåt kan det förklara varför man slog på stab trim igen.
Det verkar som om det mest akuta var den överfart man hade.(cirka M0.76)
Om farten hade ökat ytterligare vilket den lär ha gjort eftersom man slutat stiga och satt med samma dragkraft skulle nosen ändå ha vänt nedåt även om inte stab trim slagits på och MCAS fått trimma ned.
Citera
2019-04-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av igel123
Lätt att sitta i soffan och säga att man skulle agerat rätt. Men i en extremt pressad situation så agerar tyvärr folk ofta irrationellt. Och som jag skrivit tidigare så är dagens piloter mycket sämre på stresshantering än vad gamla tiders flygvapenpiloter var. Så att två piloter som kanske för första gången i sitt liv hamnar i en riktigt farlig situation inte agerar helt 'by the book' är inget som förvånar mig.

Men det är Boeings fel att de designat ett plan som satt piloterna i en situation de aldrig borde hamnat i ifall någon som ens tänkte lite på flygsäkerhet hade designat planet. Som jag skrev innan så borde det kanske krävts tvingande simulatorträning på olika MCAS felfall innan planet ens fick flyga efter indonesienolyckan. Då kanske de kunnat få in lite rutiner i ryggmärgen som knappast ett utskickat A4 ger.

Det tränas på runaway trim som är samma procedur som mcas.

Det har inte slagit dig att de tränas just för att agera korrekt i skarpt läge, pressad situation eller ej?
Senast redigerad av returned 2019-04-22 kl. 12:48.
Citera
2019-04-22, 12:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
1. Då dom ej förstått mcas även simpelt beskrivit i en bulletin på en A4 sida förstår jag ej varför ännu mer information skulle göra så det sjunker in?

2. Ointressant, mcas var inte hemligt när ET302 kraschade, ta det i lionair tråden.

3. Vet ej, men det förhindrar inte mcas från att trimma höjdrodret i ändläge vad jag vet, det tar bara längre tid.

4. Du utgår från att dom läst och förstått bulletinen, det kan vi inte med säkerhet veta. En del tyder på motsatsen som jag skrev i föregående inlägg.

5. Inget jag motsätter mig, men det verkar ju även varit ett problem redan innan då korrekta åtgärder i form av runaway stabilizer trim hade varit en bra början men denna har besättningar misslyckats med. Denna skall dom kunna sen innan mcas infördes.

6. Detta är inget unikt för Max planen utan gäller många andra flygplan, isf är det något som behöver förbättras hos alla 737 piloters utbildningar.

(FB) Ethiopian Airlines på väg till Nairobi har störtat 10/3-19
Returned skrev att piloterna ska ha läst en bulletin som beskriver när mcas kan gripa in felaktigt och hur man löser det, du svarar att du ej anser att dom visste tillräckligt. Jag kunde bara tolka det som att du ej ansåg dom hade förstått den eller dylikt. Att du är av åsikten att bulletinen är otillräcklig får du väl göra, jag kan bara konstatera att planet störtade kort efter att piloterna gjorde något som bulletinen säger att man inte ska göra. Hade dom följt bulletinen hade troligtvis planet inte störtat där och då iaf.

Reaktionen från myndigheter med flygförbud och kraschen med et302 kan likväl vara ett tecken på att man helt enkelt inte kan ge alla flygbolag förtroendet att hantera detta felet själva. Bulletinen borde varit tillräckligt, om den följdes av alla.

Diskussioner om flygförbud och max-planens framtid är off-topic.

1. Du tillåter dig själv vilka antaganden som helst. Oberoende av om dom är rimliga eller inte. Du har bara ett krav när du väljer antagande. Det du skriver måste bidra till att ta allt ansvar från Boeing och lägga det på dom flygbolag som köpt 737 MAX eller på dom piloter som flugit planen som kraschade. Du skrev som att "du vet" att piloterna "ej förstått mcas" men försöker förbjuda mig att hävda att deras agerande är lika förståeligt om man utgår från att dom läst och förstått den knapphändiga A4-sidan från Boeing som inte beskriver det som ET302 råkade ut för eller hur det skulle förhindras.

2. Att information från Boeing om MCAS och kunskap bland piloter om MCAS fortfarande är otillräcklig bevisas bl.a. av att Kanada kräver kompletterande utbildning i simulator om hur MCAS felsituationer ska hanteras innan planet får flyga igen.
Varför försöker du klä dig själv i en moderratorroll och försöker förhindra att den helt avgörande faktor som gjorde att JT610 och ET302 drogs ner i backen, MCAS, diskuteras i tråden?
Varför är du så rädd för att sanningen beskrivs som den är?

3. Om MCAS inte trimmat planen så snabbt till att vända neråt, bortom piloternas möjlighet att hålla emot genom att dra i spaken, så hade det naturligtvis ökat deras chans att rädda planet (planen) betydligt. Lägg gärna till en begränsning som förhindrat att MCAS tillåtits att trimma så långt så att det var omöjligt för piloten att häva dykningen genom att dra i spaken.
Detta handlar IMO om självklarheter som hade förhindrat dom olyckor som inträffat.

4. Nej. Du utgick från att dom inte läst och inte förstått bulletinen. Jag försökte förklara för dig att det motsatta är både möjligt och troligt. Vi vet ju att dom försökt rädda planet i enlighet med bulletinens instruktioner men misslyckats. Det talar för att dom inte bara läst bulletinen. Dom kunde den troligen utantill.

5. Den kompletterande simulatorutbildning som Kanada nu har som ett av kraven som ställs innan flygförbudet som gäller för 737 MAX hävs är inte bara "en extra finess". Det är nu konstaterat att utan sådan utbildning har besättningen mindre chans att rädda planet i situationer liknande de som besättningarna på JT610 och ET302 ställdes inför. Det måste ställas i kontrast till att 376 plan sålts och levererats med utfästelsen från Boeing att ingen utbildning utöver någon timma med en läsplatta behövdes om en pilot som kunde flyga äldre 737-or skulle flyga 737 MAX.
Den vilseledande utfästelsen var en viktig bidragande orsak till att JT610 och ET302 kraschade.

6. Ja, all säkerhet kan förbättras med bättre utbildning. Nu handlar detta om ET302. Som är ett av två helt nya plan som dragits ner i backen av ett enkelt program som skulle "fixa" en "aerodynamisk egenhet" eller brist på longitudinell stabilitet som planet fick genom att inte vara en genomtänkt konstruktion. På det sätt som Yellowstone skulle ha blivit och som förmodligen 797 kommer att bli. 737 MAX hastades fram och Yellowstone las ner, inte därför att Boeing ville utan därför att dom ansåg sig tvingade för att inte förlora i en uppkommen konkurrenssituation.
Kan man beskriva den usla implementationen av MCAS, som vi vet hittills orsakat två olyckor, som annat än ett hastverk?

Nu är det upp till Boeing (och FAA) att visa att de åtgärder som kommer att vidtas, både när det gäller teknik och utbildning, gör det osannolikt att olyckor med liknande förlopp som ET302 och JT610 händer igen. Ett hundratal testflygningar räcker naturligtvis inte som "bevis".

Citera
2019-04-22, 13:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det tränas på runaway trim som är samma procedur som mcas.

Det har inte slagit dig att de tränas just för att agera korrekt i skarpt läge, pressad situation eller ej?

Jag tror att alla 737-piloter vet hur runaway trim ser ut.

MCAS trim ser inte ut som en "typisk" runaway trim. Det finns flera exempel på att MCAS feltrim har tolkats som en "vanlig" eller felaktig speed trim. JT43 är ett exempel där felaktig MCAS-trim rapporterades som felaktig speed trim.

Det är kanske en av orsakerna till att det nu ställs krav på specifik MCAS-träning i simulator från bl.a. Kanada?

https://www.reuters.com/article/us-ethiopian-airplane-canada/canada-transport-minister-says-simulator-needed-for-737-max-fix-idUSKCN1RT20S

Citera
2019-04-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror att alla 737-piloter vet hur runaway trim ser ut.

MCAS trim ser inte ut som en "typisk" runaway trim. Det finns flera exempel på att MCAS feltrim har tolkats som en "vanlig" eller felaktig speed trim. JT43 är ett exempel där felaktig MCAS-trim rapporterades som felaktig speed trim.

Det är kanske en av orsakerna till att det nu ställs krav på specifik MCAS-träning i simulator från bl.a. Kanada?

https://www.reuters.com/article/us-ethiopian-airplane-canada/canada-transport-minister-says-simulator-needed-for-737-max-fix-idUSKCN1RT20S

Poängen är att tillvägagångssättet är samma. Någonstans måste man ju ändå förstå att trimmen inte gör som de vill och agerar oavsett om det är mcas eller runaway så borde de insett att det var trimmen.

Nu orkar jag inte citera i telefonen, men du skrev typ ”att de förmodligen kunde bulletinen utantill”. Det har de ju antagligen inte kunnat eftersom de slog på trimmen igen utan att trimma emot.

Kaptenen på lion trimmade ofantligt många gånger mer än FO som sedan tog över som PF, varför trimmade inte besättningen på ET alls?

Annars är omedelsvenssons inlägg här ovanför mycket bra förklarat. #3701
Senast redigerad av returned 2019-04-22 kl. 13:16.
Citera
2019-04-22, 13:25
Medlem
Citat:
1. Du tillåter dig själv vilka antaganden som helst. Oberoende av om dom är rimliga eller inte. Du har bara ett krav när du väljer antagande. Det du skriver måste bidra till att ta allt ansvar från Boeing och lägga det på dom flygbolag som köpt 737 MAX eller på dom piloter som flugit planen som kraschade. Du skrev som att "du vet" att piloterna "ej förstått mcas" men försöker förbjuda mig att hävda att deras agerande är lika förståeligt om man utgår från att dom läst och förstått den knapphändiga A4-sidan från Boeing som inte beskriver det som ET302 råkade ut för eller hur det skulle förhindras.

2. Att information från Boeing om MCAS och kunskap bland piloter om MCAS fortfarande är otillräcklig bevisas bl.a. av att Kanada kräver kompletterande utbildning i simulator om hur MCAS felsituationer ska hanteras innan planet får flyga igen.
Varför försöker du klä dig själv i en moderratorroll och försöker förhindra att den helt avgörande faktor som gjorde att JT610 och ET302 drogs ner i backen, MCAS, diskuteras i tråden?
Varför är du så rädd för att sanningen beskrivs som den är?

3. Om MCAS inte trimmat planen så snabbt till att vända neråt, bortom piloternas möjlighet att hålla emot genom att dra i spaken, så hade det naturligtvis ökat deras chans att rädda planet (planen) betydligt. Lägg gärna till en begränsning som förhindrat att MCAS tillåtits att trimma så långt så att det var omöjligt för piloten att häva dykningen genom att dra i spaken.
Detta handlar IMO om självklarheter som hade förhindrat dom olyckor som inträffat.

4. Nej. Du utgick från att dom inte läst och inte förstått bulletinen. Jag försökte förklara för dig att det motsatta är både möjligt och troligt. Vi vet ju att dom försökt rädda planet i enlighet med bulletinens instruktioner men misslyckats. Det talar för att dom inte bara läst bulletinen. Dom kunde den troligen utantill.

5. Den kompletterande simulatorutbildning som Kanada nu har som ett av kraven som ställs innan flygförbudet som gäller för 737 MAX hävs är inte bara "en extra finess". Det är nu konstaterat att utan sådan utbildning har besättningen mindre chans att rädda planet i situationer liknande de som besättningarna på JT610 och ET302 ställdes inför. Det måste ställas i kontrast till att 376 plan sålts och levererats med utfästelsen från Boeing att ingen utbildning utöver någon timma med en läsplatta behövdes om en pilot som kunde flyga äldre 737-or skulle flyga 737 MAX.
Den vilseledande utfästelsen var en viktig bidragande orsak till att JT610 och ET302 kraschade.

6. Ja, all säkerhet kan förbättras med bättre utbildning. Nu handlar detta om ET302. Som är ett av två helt nya plan som dragits ner i backen av ett enkelt program som skulle "fixa" en "aerodynamisk egenhet" eller brist på longitudinell stabilitet som planet fick genom att inte vara en genomtänkt konstruktion. På det sätt som Yellowstone skulle ha blivit och som förmodligen 797 kommer att bli. 737 MAX hastades fram och Yellowstone las ner, inte därför att Boeing ville utan därför att dom ansåg sig tvingade för att inte förlora i en uppkommen konkurrenssituation.
Kan man beskriva den usla implementationen av MCAS, som vi vet hittills orsakat två olyckor, som annat än ett hastverk?

Nu är det upp till Boeing (och FAA) att visa att de åtgärder som kommer att vidtas, både när det gäller teknik och utbildning, gör det osannolikt att olyckor med liknande förlopp som ET302 och JT610 händer igen. Ett hundratal testflygningar räcker naturligtvis inte som "bevis".

Håller med dig.
Många skriver om företagskultur i Etophian Airlines men säger inget om den tystnadskultur Boeing har där man medvetet påverkar anställda att inte felrapportera. Ett antal fd anställda hos Boeing har gått ut med brister i produktionen som man inte fick rapportera in. Det är knappast något som gagnar den säkerhetskultur Boeing gärna framhäver. De visste naturligtvis att det var större skillnad, som kräver mer träning mellan NG och Max, men valde den mer lukrativa vägen utan att ens väga in en konsekvensanalys i kalkylen. Money rules är ett begrepp som är återkommande gång på gång.

https://www.nytimes.com/2019/04/20/business/boeing-dreamliner-production-problems.html
Citera
2019-04-22, 13:51
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

JT043 åtgärdade det som en Runaway trim och gjorde även åtgärder för UAS.

Den besättningen visste inte ens om att MCAS fanns så det måste ju rapportera det som det de bedömde mest sannolikt.
”Typisk Runaway trim” må i någon simulatorövning se ut på ett visst sätt men i praktiken beter sig inte alla fel alltid exakt likadant.

Oavsett så är ju en trim som inte beter sig rätt och ger spakkrafter att betrakta som fel på trimsystemet, åtgärder lika.
Citera
2019-04-22, 13:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver78
Håller med dig.
Många skriver om företagskultur i Etophian Airlines men säger inget om den tystnadskultur Boeing har där man medvetet påverkar anställda att inte felrapportera. Ett antal fd anställda hos Boeing har gått ut med brister i produktionen som man inte fick rapportera in. Det är knappast något som gagnar den säkerhetskultur Boeing gärna framhäver. De visste naturligtvis att det var större skillnad, som kräver mer träning mellan NG och Max, men valde den mer lukrativa vägen utan att ens väga in en konsekvensanalys i kalkylen. Money rules är ett begrepp som är återkommande gång på gång.

https://www.nytimes.com/2019/04/20/business/boeing-dreamliner-production-problems.html

Lång, tung och informativ artikel. När man läser detta blir det enklare att förstå att plan med så allvarliga defekter som dom som ET302, JT610 och 374 plan till hade, kunde lämna fabriken och levereras till kunder.

Det är svårare att förstå, inte minst i ljuset av att Boeings CEO Dennis Muilenburg öppet har erkänt att MCAS spelat en nyckelroll när 737 MAX har kraschat, att det finns dom i tråden som försöker förhindra att Boeings ansvar belyses.

Inför onsdagens event (Q1-2019 rapport) drar jag mig till minnes ett talessätt.

«The only thing that bothers stockholders more than bad press is a bad quarterly report.»

Citera
2019-04-22, 14:20
Medlem
Citat:
att det finns dom i tråden som försöker förhindra att Boeings ansvar belyses.

Kan du peka ut något specifikt angående detta? Tror att de allra första är överens om att den (mcas) är felaktigt implementerad i den formen den var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in