Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Jag syftade på resultaten från vindtunnel- och flygtester som du önskade.
Efter Lionair är det knappast någon som missat förekomsten av MCAS, då tråden handlar om ET302 och inte Lionair-olyckan får vi i denna tråden ändå ta i beaktning att MCAS-inte var någon hemlighet, och att boeing hade skickat ut information om när MCAS kan tänkas ingripa felaktigt och hur man löser det. Då där finns flera tecken på att besättningen i ET302 ej hade full koll på denna kan man börja undra om flygbolaget tagit sitt ansvar för att se till att piloterna hade fått denna informationen.
Som exempel, piloterna verkade inte helt förstå att all eltrim upphör fungera när stab trim cutout aktiveras, då kaptenen en minut efter detta gjorts frågar FO om denna kan använda eltrimmen.
Och allt tyder på att dom, sedan slagit ifrån stab trim cutout, emot gällande rutiner, som gav MCAS möjlighet att sänka flyget mot marken. Man kan förstå tanken bakom det, men varför inte trycka på manuell eltrim som en galning då, och vara fullt beredd att slå på stab trim cutout igen vid minsta tecken på att MCAS trimmar nedåt igen?
Jag tror inte besättningen insåg att det var MCAS som fick höjdrodret att trimmas nedåt, att dom faktiskt gjorde stab trim cutout var nog mer en reaktion på att höjdrodret trimmades oönskat.
Jag noterar ditt svar till returned där du håller med om att piloterna tydligt ej haft full koll på bulletinen, det kan vi ju vara överens om att det inte är Boeings fel isf, utan snarare flygbolaget eller kanske luftfartsmyndigheten i Etiopien.
Vi kan bara hoppas att en komplett cockpit recording blir tillgänglig då den i nuläget verkar vara ofullständig och därför inte går klura ut vad dom faktiskt hade för tankegångar i cockpiten när dom gjorde som dom gjorde.
Det finns en rad goda skäl till att flygförbudet fortfarande gäller
Några kommentarer till det du skriver:
1. Eftersom bristen på longitudinell stabilitet påverkar spakkänsla, dels utan MCAS och kanske i synnerhet när MCAS trimmar, så finns det all anledning att Boeing tydligt informerar om denna påverkan i detalj. Det har dom fortfarande inte gjort.
2. Varför var det närmast en hemlighet att MCAS existerade så länge?
3. Om MCAS-trimningen inte "i smyg" förändrats från 0,6° till 2,5° hade dessa olyckor troligen inte inträffat. Varför gjordes den förändringen?
4. Att Boeing berättade att MCAS fanns med en information som var en A4-sida räckte uppenbarligen inte. Kända feltrimningar av MCAS, som t.ex. JT43, rapporterades som att det var speed trim som trimmade fel, trots att vi nu vet att det var MCAS. Piloter visste nu att MCAS fanns, vilket var ett steg i rätt riktning, men dom hade långt från tillräcklig kunskap om MCAS beteende. Det gällde i synnerhet i felsituationer.
5. Kanadas myndigheter ställer krav på att kompletterande simulatorträning som ska inkludera hur MCAS ska hanteras genomförs innan 737 MAX får flyga igen. Det understryker det jag skriver ovan.
6. Vi vet nu att instruktionen, att stänga av all eltrim och trimma manuellt troligen fungerar i vissa lägen, men inte fungerade i andra, t.ex. i den situation som ET302 befann sig i. Det måste vara tydligt känt för alla som flyger 737 MAX när manuell trim fungerar och när den inte fungerar.
Eftersom jag tycker att det ser ut som om du lägger ord i min mun så kan du väl klargöra detta.
Var har jag skrivit att jag:
"håller med om att piloterna tydligt ej haft full koll på bulletinen"?
Jag tror tvärt om att dom varit väl medvetna om bulletinen. Vad som är tydligt för mig är att bulletinen var en långt från tillräcklig åtgärd för att göra 737 MAX säker. Olyckan med ET302 visar detta. Flygförbudet visar detta. De åtgärder som Boeing nu arbetar med visar detta. Den panel som nu ska inleda sitt 90 dagars arbete för att utvärdera om de åtgärder som vidtas är tillräckliga eller inte visar detta.
Olyckorna med JT610 och ET302 har visat att Boeing 737 MAX inte är säkert och att det därför inte får flyga. Så kommer det att vara i minst 90 dagar till. Peter Greenberg på CBS säger att 737 MAX inte kommer att flyga före 2020. Vad som händer under dom 90 dagarna och senare återstår ännu att se.
–